[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:10

Gewoon iets teveel vel, vanavond was ook dat weg. Ik ben erg tevreden met zoals het er nu uit ziet. In overleg met de DA doorgaan met de medicijnen tot woensdag.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:52

Ik twijfel over het feit of in mijn friese hengst wel moet laten castreren. Hij is tot op heden erg braaf. Wie heeft ervaring met een friese hengst?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:02

AstridLargo schreef:
Ik twijfel over het feit of in mijn friese hengst wel moet laten castreren. Hij is tot op heden erg braaf. Wie heeft ervaring met een friese hengst?

Luisteren naar je gevoel Astrid. Is het nodig?

Ik heb vandaag EINDELIJK foto's gemaakt van Braz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lachen

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:26

Ziet er netjes uit zeg.

Prince zn koker is flink opgezet, morgen nog ff kijken als het dan nog dikker is bel ik even voor de zekerheid de dierenarts of ik er iets aan kan doen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:51

Is het ERG opgezet Jen?
Misschien heeft ie wel even verkeerd gelegen. Persoonlijk zou ik tot dinsdag wachten. het is voor jouw paardje nu 5 dagen geleden, toch? Lachen
Op de foto die je vorige week gemaakt had, ziet het er mooi uit.
Kan je morgen weer een foto maken van de snee?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:41

mijn baby heeft vandaag voor het eerst een deken op gehad. Heeft heerlijk buiten gestaan. Hij heeft totaal geen vacht (heeft vijf weken binnen gestaan vanwege dat hij hengst was, gecastreerd is en nog vruchtbaar zou kunnen zijn) en het waaide behoorlijk fris, dus deken was de optie. Hij rook een keer en was tevreden. Heeft totaal niet moeilijk gedaan. Voor hij goe en wel in de wei was, was hij al aan het grazen. Hij loopt nu alleen en geeft totaal niets om de paarden in het andere weiland. Is zijn hengstenhormonen dus al aardig kwijt Knipoog

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:18

Dat is al snel Chris, dat ie nu al geen interesse heeft in de andere paarden. Strak plan dat je hem juist met deze dagen toch een deken op doet. Gisteren vond ik het ook al niet een lekker weertje. Heeft jouw paardje trouwens een terug val in gewicht? Voer jij hem nu extra bij? Die van mij heeft echt nog wel hengstennukken en vindt het ook erg belangrijk om nog langs het draad te paraderen bij de merrie jaarlingen. Maar uitschachten tijdens dat paraderen doet ie volgens mij niet meer. Alleen nog maar tijdens plassen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:23

Vandaag was het al iets minder dik gelukkig. Heb van gister wel een foto, vandaag niet in de gaten gehad om een foto te maken.

Afbeelding

Morgen zal ik weer een foto maken

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:33

Ik heb net even in je profiel gekeken Jen, Prince kan erg leuk bewegen! Wat zijn je plannen met hem? Gaat ie binnenkort onder het zadel? Of voor een karretje?

Het is inderdaad dikker geworden. Ik heb de foto's vergeleken met die van 7 november maar persoonlijk vind ik het niet echt ernstig dik. Zou het nog even afwachten om de dierenarts te bellen. Voer je hem nu wel krachtvoer bij?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:45

Ik ga hem straks inspannen. Lekker boscrossen met hem. Misschien dat er ooit nog een klein ruitertje op gaat maar dat zien we allemaal nog wel. Hij krijgt heel het jaar door gewoon basisbrok en zwarte havermix van subli bijgevoerd en in de winter flink wat hooi. Nou krijgt hij iets meer als normaal. Vandaag was het ook al weer iets dunner als op de foto gelukkig.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:34

Al even niks meer hier gepost, hier even een update over prince. Het ziet er super uit. Na zondag is het alleen nog maar dunner geworden gelukkig. Heb nog wat foto's, die moet ik nog even op de laptop zetten dan dan zal ik ze ook even hier posten.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:02

Ik ben sinds woensdag over gegaan op een half zakje poeder. Tot nu komt de zwelling niet terug. Misschien zijn we er dus doorheen, ik durf nog niets met zekerheid te zeggen. Wel heeft hij een jas uitgedaan. Is erg mager. Krijgt nu dus weer wat meer voer. (hij was teruggezet in voer, op advies van de DA, ook om de zwelling te verminderen.)

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:26

Zwelling bij wijsje is al een stuk gezakt, koker is beduidend minder dik

heb op hem gereden, lachen joh, we waren allebei zeiknat van het zweet, ai ai

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:35

Bwoehoehoe......... Huilen Verward Scheve mond Ziek snik.... Nors opkijken Huilen Huilen Huilen

Betekent dit dan dat wij dit topic moeten verlaten voor de nieuwe eigenaren die hun paard gaan of hebben gecastreerd.....? Zij zijn groot en ik is klein! Huilen

Knipoog
Het gaat gelukkig goed hier met alle paarden van ons.

Sassefras, is met D Jay ook alles goed? Is ie weer terug in gewicht?
Met Brazil ook alles perfect. Hij is klinisch gezien nu RUIN te noemen. Alleen qua karakter nog echt hengst en nu hij weet dat zijn zaakje tussen zijn benen goed is laat ie dat ook wel zien met "knetter bok en crosspartijen" in de wei......

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:30

Ik begreep dat het vruchtbaar zijn 4-6 weken aanhoud, maar het hengstengedrag 6mnd - 1jaar?

(tuurlijk gaat niet al het gedrag zomaar weg)

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:40

Ik wil mn kleine Casanova in het voorjaar laten snijden.
Voorlopig weet ie zelf niet dat hij hengst is, hij is nu 1,5 jaar.
Loopt wel in het zicht van de merries, maar wel ruim 100 meter ertussen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:17

Ik mag nog niet weg Boos! zondag heeft hij zijn laatste poeder gehad, dinsdag avond was het weer dik. Gisteren de DA weer geweest. Door Git nu aan het werk te zetten moet de zwelling verminderen. Het is waarschijnlijk toch doordat de streng zo dik was en er een bloedvat is geraakt. Dit heeft veel tijd nodig om te helen. Geen poeders meer dus en hopen dat het werken hem goed doet. Maar wat moet je nou werken met een twee jarige (2 1/2)?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:42

Dat is balen zeg, hopelijk knapt hij snel op. Kent hij al een beetje de longe? Anders gewoon wat met hem gaan wandelen ofzo. Echt aan het werk zetten is nog best moeilijk voor een 21/2 jarige die nog niet echt wat kent waarschijnlijk. Heel veel succes ermee. Prince zn zaakie ziet er super netjes uit gelukkig.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:34

Jeetje wat balen Chris Boos!
Duurt wel lang nu.
Wat Jen al zegt; flink aan de wandel met hem gaan. Al is het alleen maar in de stalgang 20 baantjes lopen..... je moet toch wat.
Ik hoop echt dat ie snel goed wordt.

Super Jen dat je paard niets meer heeft.

Bij Brazil is ook NIETS maar dan ook NIETS meer te zien. Maar zijn gedrag is echt nog wel HENGST. Hij liep tot op vandaag nog dag en nacht buiten en vanmiddag is ie binnen gehaald met zijn 1,5 jarige hengst vriendjes. Het winterseizoen is begonnen en als ik zo het nieuws kijk wordt het drama weer. Maar dat mag in deze periode. Laat het maar eens flink gaan vriezen. Dan hebben we volgend jaar niet zoveel vliegen en dazen.

Chris, sterkte. En ik ga voor je duimen!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:35

Patoucha schreef:
Ik wil mn kleine Casanova in het voorjaar laten snijden.
Voorlopig weet ie zelf niet dat hij hengst is, hij is nu 1,5 jaar.
Loopt wel in het zicht van de merries, maar wel ruim 100 meter ertussen.

Okee......
Je kan hier heeeeeel veel lezen over castreren dus je hebt genoeg leesvoer om je voor te bereiden. Haha!

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:29

Zeker weten, op termijn zelf van plan om een hengstenveulen te kopen en leer van dit topic veel. Maar ik had toch ook een vraag. Zijn er hengsten die eigenlijk bijna geen hengstengedrag gaan vertonen. Met andere woorden dat in die zin castreren een soort van overbodig word of heeft het castreren nog andere voordelen?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:39

Mijn 21/2 jarige haflingerhengts weet nog niet dat hij eigenlijk hengst is. Geeft geen moer om andere paarden enzo. Echt gewoon een sulletje. Misschien dat dat nog gaat komen maar ik denk het niet. Toch ga ik hem volgend voorjaar laten castereren (zn ballen waren foetsie toen de da kwam om hem te doen). Bij hem was het dus nog geen probleem om hem ff te laten staab. Bij prince was het wel nodig, die werd helemaal gek en ging op 5 benen lopen als hij andere paarden zag. Dus die is nou mooi gecastereert.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:26

D jay is weer helemaal het ventje ( of half Clown )

hij is helemaal opgeknapt en doet het super Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:52

Dat is goed nieuws Sas! Eindelijk! Dat mag ook wel na al dat gedoe om hem weer de oude D Jay te krijgen. Knipoog
Zal vast een hele fijne geruststelling voor je zijn.

@ Tinkert, er zijn inderdaad genoeg hengsten die absoluut geen hengstengedrag hebben. Vaak komt dat omdat ze niet in contact komen met merries. Maar ALS een hengst een hengstige merrie kan RUIKEN of zien, dan kunnen de hormonen compleet veranderen en dan werken zijn instincten. Dan wil hij maar 1 ding........... DEKKEN.
En als ze niet MOGEN dekken kunnen ze vervelend worden naar alles of iedereen.
Het ligt er dus maar net aan of ie daar gevoelig voor is.

@ Chris, Hoe gaat het NU met je paardje?

En Smystique?
Nu bij die van jou ook alles goed?

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:10

Ben ook benieuwd naar de kosten Haha!