Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:45

Bij Peter zie je echt helemaal niets aan de benen, zo droog als wat (tussen het haar door).
In principe eet ie weer alles wat ie als paard hoort te eten, alleen de extraatjes die hem toe wilt stoppen vind ie nog steeds niet lekker.

Hij eet inmiddels biks, hooi weer goed, zelfs kuil eet ie weer .. hijs weer begonnen met z'n zemelenhapje en ook kruidenslobber van subli. Ook vind ie m'n subli paardenkoekjes lekker, suikerklontje gaat er ook wel in. Lucerne neemt ie een paar minihapjes van .... maar wortels en appels wil die nog steeds niet en ook muslie is ie niet zo happig op.

De DA is gister ook ff langs geweest om te kijken hoe het gaat, ze hadden nog nooit pergolide bij paarden gebruikt (alleen honden) .. dus waren heel benieuwd.
Ben ik blij dat er bokt bestaat met een topic over Cushing, anders was Peter er nu waarschijnlijk niet meer geweest! BEDANKT daarvoor Lachen
DA vond hem echt heeeeeeel veel beter, hij staat niet meer zo raar verkrampt (bolle rug ed) en ze vond z'n vacht beter. Nou snappen wij het verschil niet zo hele ... maar mss bedoelt ze wel dat het nu weer gewoon normaal 'ligt' ipv wat opstaand toen ... hij voelde zich toen echt niet totaal happy en ziek.

Verder heeft ie deze week een paar drafpasjes gemaakt toen ie naar het hek kwam lopen om naar binnen te gaan. Dag ervoor wilde die dat ook al, maar dat waren een paar krabbeltje en boos met z'n hoofd slaan van " 't wil niet!" Ach gut Dag erna lukte het dus wel, toen wilde die ook paar galopkrabbeltje maken ... maar lukte ook niet, incl boos met z'n hoofd slaan Tong uitsteken

Ik moet er nu met het toedienen van de pergolide wel wat om denken, want hij begint het te proeven lijkt wel. Heb al paar keer m'n hand er weer snel onder moeten doen zodat ie ook echt werd opgegeten. Dus ben nu wat bikspoeder van onderin de kruiwagen aan het sparen .. dan proeft ie hem praktisch niet Clown

edit: oh ja, Peter is wel in de rui ... maar dat was ie ook al licht voordat ie deze aanval/doorbraak van cushing kreeg.

edit2 Bloos ... vandaag 3 weken pergolide Lachen
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 24-10-08 11:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:46

Hi Fargo, fijn te horen dat het beter gaat met Willy!
Daan gaat ook beter. Ze eet inmiddels weer biks, nog wel in combi met muesli. Hooi eten gaat nog steeds wisselend, maar wel beter dan eerst. Antibioticakuur is klaar, mest is nog niet goed maar wel redelijk. Straks aan de Probiotica ter ondersteuning maar geven lijf even rust. Ze verhaart nog niet, maar vacht lijkt wel wat minder stug. Normaal is ze 's winters echte een enorme teddybeer, ben benieuwd of ze nu wat minder haar krijgt deze winter (zou fijn zijn want hoevelheid was echt overmatig)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:14

Nou dat klinkt voor allebei over de gehele linie toch steeds nog vooruitgang. Inderdaad gaat het haar op de een of andere manier op een gegeven moment ook zachter aanvoelen weer. Bij ons viel het ook op dat Willy zijn haar op zijn hoofd platter lag, minder krulde en dunner en steeds donkerder werd. Zijn koppie verjongde waar je bij stond als het ware. Eerst dacht je dat het verbeelding was maar je ging het steeds beter zien.

Fijn he als ze af en toe dan een drafje willen proberen, toch een goed teken. En dat ze allebei toch eigenlijk al best goed weer eten! OK dan! Go jij! Go jij!

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:14

Dank je wel voorje medeleven en al je hulp Fargo! Heel fijn!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:30

ik kom hie zo binnenvallen, maar had eigenlijk ook een vraag over cushing.
Meestal less je dat het bij oudere paarden voorkomt.
Maar kunnen jonge paarden het ook hebben?

Het gaat om een 4 jarige ruin.
Plast soms slierten/ bloed
drinkt veel, plast veel
vaak een dikke kin (vochtophoping)

Veearts heeft al verschillende keren urine genomen maar komt uit op blaasontsteking, zelfs na medicatie gaat dit niet over

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:24

Sylvia80 schreef:
Dank je wel voorje medeleven en al je hulp Fargo! Heel fijn!

Graag gedaan hoor! Het is gewoon zo fijn als een paard een 2e kans krijgt en dan eigenlijk ineens relatief snel zoveel gezonder en fitter wordt. Toch een klein wondertje! Ik weet hoe onzeker we zelf ook waren met willy toen hij zijn angstaanvallen had en die eerst erger leken te worden met de pergolide.. dan wil je zo graag wat meer gegevens of wat meer ervaringen horen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:28

annastasia schreef:
ik kom hie zo binnenvallen, maar had eigenlijk ook een vraag over cushing.
Meestal less je dat het bij oudere paarden voorkomt.
Maar kunnen jonge paarden het ook hebben?

Het gaat om een 4 jarige ruin.
Plast soms slierten/ bloed
drinkt veel, plast veel
vaak een dikke kin (vochtophoping)

Veearts heeft al verschillende keren urine genomen maar komt uit op blaasontsteking, zelfs na medicatie gaat dit niet over

Over het algemeen komt cushing bij wat oudere paarden voor, maar er zijn wel uitzonderingen, dit zijn vaak paarden die van jongsaf aan al hele rare hormoonhuishoudingen hebben bijvoorbeeld een merrie die zich altijd als een hengst gedraagt. Bloed plassen is niet echt iets dat hoort bij cushing. Heel veel sterkte in ieder geval, heb je al op het internet gezocht? Bij blaasontstekingen is volgens mij ook bij mensen wel sprake van bloedverlies. Heel veel sterkte in ieder geval! Ach gut

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:56

Ik heb trouwens nog wel 1 kanttekening. Peter krijgt nog wel steeds elke dag 1 zakje buut. M'n moeder dacht dat omdat ie zo goed was, het mss wel op een half zakje buut kon ... maar daar werd ie dus direct slechter van (die rare verkrampte houding en het lopen).

Het is trouwens wel beter dan toen ie de buut kreeg en nog geen pergolide Lachen
Maar de buut doet momenteel dus ook nog wel een groot deel.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:26

Wie kan mij vertellen of dit van de cushing komt, Onne lijkt nu ineens gestresst loopt rontjes te draaien en zo in zijn stal.
Net zo als een paard die bv alleen staat als even zijn vriend weg is gegaan.Ik heb dit eigenlijk nog niet eerder zo gezien

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:29

Omdat cushing paarden zoveel cortisol aanmaken zijn ze veel gestresster en een beetje paranoia achtig soms. Het kan dus door cushing komen, willy was in zijn slechtste tijd ook heel erg onrustig, onzeker en schrikachtig. Geef je je paard al magnesium Onne? Want dat helpt juist weer tegen het stress hormoon.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:41

Hoi fargo,
Ik geef hem eigenlijk niks , omdat hij als er iets door zijn eten zit het laat staan, zal het maar weer eens op een andere manier gaan proberen.
Onne is juist zo stabiel de laatste maanden en om 8 uur was hij gewoon nog rustig zeg maar, ik hoop dat hij zo weer wat rustiger word

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:40

De biomag die wij geven is volgens mij niet echt vies, 2 keer een klein schepje per dag over het voer deed bij ons echt wonderen. En geen problemen met opeten.
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25621

En het is geen megahoeveelheid maar echt een klein schepje..
Laatst bijgewerkt door fargo op 27-10-08 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:44

Is onne alweer wat rustiger?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:00

Hoi,
Ja hij is weer rustig , het duurde niet zo heel erg lang.
Er was duidelijk iets mis met hem.
Ik heb hem maar gewoon met rust gelaten en hem laten bekomen.
Zit me af te vragen of dit ook in 2006 was op een wedstrijd, toen hebben we hem met 2 personen vast moeten houden, jee wat was hij sterk toen op dat ogenblik

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:01

Had Onne geen last van een koliekje ofzo?
Heb zelf nl nog wel eens de neiging als Rava weer eens wat heeft dit op de Cushing te schuiven terwijl er nog mega veel andere dingen zijn die ze ook kunnen krijgen en die dan misschien door de Cushing worden versterkt.

Wilde eigenlijk vandaag proberen weer eens naar het bos te gaan, zal waarschijnlijk langer onderweg zijn dan in het bos rijden, als het al geen wandelen wordt, maar tot nu toe werkt het weer niet erg mee.
Ja en anders maar weer uitstellen vrees ik. Verdrietig

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:25

Hoi,

Nee koliek was het zeker niet, daar ken ik hem veel te goed voor,
Plus dat hij ook veel mestte.
Hij is nu weer rustig gister was hij echt opgefokt.
Onne heeft weinig gekke dingen over het algemeen, wel vind ik dat hij soms sneller ergens van schrikt tegenwoordig, maar ja dat zal er wel bij horen.
Lekker in het bos wandelen is ook wel lekker vind ik, het weer is hier best oke, fris maar wel zonnig

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:35

Onne: paarden met cushing hebben soms ook wisselend zicht, dus dat kunnen ze slechter zien en dat vinden ze ook wel eens eng en kunnen dan bijv ook bij het rijden een stuk schrikachtiger zijn dan anders.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:18

Eindelijk vandaag met Rava naar het bos geweest em stom stom geen fototoestel bij me. Verdrietig
Mijn bijrijdster was ook mee die had nog nooit op Rava in het bos gereden dus super spannend voor haar.
In het begin liep Rava keihard en moest ik bijna rennen om het bij te houden en dat op zanderige blubberpaden Vingers aflikken goed voor de conditie. Rava vond het geweldig ze liep heerlijk om zich heen te kijken en hinikte af en toe zo hard dat ik bijna doof ben Haha!
HEt laatste stukje ben ik er zelf nog effe opgestapt heerlijk gevoel weer hoor zo'n herstbosrit met prachtig weer.
En nu afwachten hoe het morgen gaat, we hebben alles gestapt expres.
Gaat het goed dan gaan we binnnkort weer en dan een klein drafje maar.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:45

Wat super Rumay! Moet vast een heerlijk gevoel zijn geweest Haha!

Peter is wat zielig de laatste paar dagen, de hoefsmid is geweest en nu heeft ie behoorlijk last.
Er zaten ook allemaal kleine bloedinkjes in z'n hoeven ... hijs niet bevangen (of de gevolgen ervan), plaatjes waren allemaal nog mooi aaneensluitend. Het was 'geïrriteerd' zoals de hoefsmid zei. Zal wel met de cushing te maken hebben neem ik aan.

Maar zoals ik hem nu zie lopen+houding dan is dat hetzelfde eigenlijk dan voor de pergolide. Ik dacht dat het juist bovenin de benen weg kwam, maar mss is het toch dan wel de hoeven. Maar dan geen bevangenheid, maar iets anders.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 00:48

Zere gevoelige hoeven is zeker iets dat bij cushing komt kijken. Door de pergolide en door MSM te geven kan je dat zeker verbeteren. MSM helpt namelijk om ontstekingen te voorkomen maar ook te verhelpen; ontstekingen in pezen, spieren, huid en hoeven worden daarmee aangepakt. Een cushing paard heeft hulp nodig om zijn weerstand te verhogen en om de bijkomende problemen te voorkomen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:09

Hmmm ... mss de glucosamine dan maar omwisselen voor msn?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:59

Wij geven zelf MSM met glucosamine erdoor en niet alleen glucosamine omdat MSM gewoon zoveel goeds doet voor de weerstand en de algehele conditie doordat het op zoveel dingen inwerkt. Wij hebben het van Teurlings/Van Gorp (sponsor van Hans Peter Minderhout) dat is de goedkoopste die ik in de laatste jaren heb kunnen ontdekken en het is van goede kwaliteit. Op hun site staan de winkels vermeld waar ze het verkopen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:32

Die is goedkoper dan de paardendrogist?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:18

YEP, ik heb het jaren besteld bij de paardendrogist omdat die op dat moment het goedkoopste was, grote emmer etc. Maar Van Gorp diervoerders zijn goedkoper: ik zie de prijzen niet op de site maar ik kocht vroeger MSM los en de glucosamine/chondroitine ook, samen honderden euro's. Nu koop ik emmer van 3 kg of 2,5 kg (twijfel even) waar beide in goede dosis inzitten en betaal ik meen ik ongeveer 120 euro.
De MSM alleen kost nu voor 2,5 kg al 135 eur bij paardendrogist (tijdelijk in aanbieding goedkoper zie ik ) maar dan heb je alleen de MSM. Bij Van Gorp heb je dan ook al de chondroitine en glucosamine erbij in en voor een lagere prijs!

Uit de brochure op hun site:
"MSM MET GLUCO & CHONDROÏTINE
MSM met Gluco & Chondroïtine bevordert aanmaak van
kraakbeen en gewrichtsvloeistof, ontstekingsremmend"

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:53

Mijn andere paard (zonder cushing) heeft ook van die bloeduitstortingen in voorhoeven gehad. Eerst dachten ze aan bevangenheid, maar uiteindelijk bleken het zoolkneuzingen te zijn. Erg pijnlijk voor paard. Daar gaan ze inderdaad heel stijf en stram en gevoelig van lopen, lijkt dan beetje op spierbevangenheid. Ik heb mijn paard toen paar maanden op ijzers gezet en dat was meteen een verademing voor hem. nu loopt hij weer vrolijk zonder doordat het heeft kunnen herstellen en gaat het heel goed...
Misschien heb je er iets aan...