[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 18:24

Dat maakt uit. Mijn paard zuigt alleen tijdens het eten en nooit op de wei.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:47

Mijn paard was een welbekende luchtzuiger. Vooral bij het eten. Sinds ik echter van stal veranderd ben heeft hij het niet meer gedaan. Hij staat niet langer in de wei en krijgt hetzelfde voer. Ik was helemaal gelukkig, totdat...
Een paard dat luchtzoog zonder vast te zetten op een rand bij mijn paard in de groep werd gezet. Nu zuigt mijn paard weer lucht bij het eten in de box, al is het minder dan eerst.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:35

Alicia2u schreef:
Mijn paard was een welbekende luchtzuiger. Vooral bij het eten. Sinds ik echter van stal veranderd ben heeft hij het niet meer gedaan. Hij staat niet langer in de wei en krijgt hetzelfde voer. Ik was helemaal gelukkig, totdat...
Een paard dat luchtzoog zonder vast te zetten op een rand bij mijn paard in de groep werd gezet. Nu zuigt mijn paard weer lucht bij het eten in de box, al is het minder dan eerst.

maar dat komt niet omdat er een andere luchtzuiger bij hem in de groep gezet is Ze nemen het namelijk niet van elkaar over.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:09

Maar kan wel komen dat de nieuwe stress geeft oid en dat hij daardoor weer is begonnen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:03

Evelijn schreef:
Maar kan wel komen dat de nieuwe stress geeft oid en dat hij daardoor weer is begonnen.

Dat kan inderdaad een oorzaak zijn. dat heeft die van mij ook gehad. zodra er een nieuwe bij kwam of als er een beetje ruzie onderling was begon hij te zuigen. de oorzaak kan het nieuwe paard zijn maar niet het luchtzuigen van dat paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:44

Tieme schreef:
Evelijn schreef:

Dat kan inderdaad een oorzaak zijn. dat heeft die van mij ook gehad. zodra er een nieuwe bij kwam of als er een beetje ruzie onderling was begon hij te zuigen. de oorzaak kan het nieuwe paard zijn maar niet het luchtzuigen van dat paard.

Nee, dat geloof ik ook niet. Mijn paard is een vaste luchtzuiger en dat paard en vrije. Ik ben wel een beetje bang dat hij dat trucje over gaat nemen en ook vrij gaat zuigen (al is dat wel beter voor de tanden). Zo heeft hij ook een tic overgenomen van een ander paadr waar hij eerst naast stond; dat paard tilde een van de voorbenen op als het te eten kreeg. Na twee weken deed mijn paard dat ook en nu staat hij dus altijd op drie benen te eten.
Het nieuwe paard zorgt vooral voor veel onrust in de groep, veel heen en weer lopen/ijsberen en een enkele keer springt ze over het draad. Ik kan me voorstellen dat dit voor de andere dieren vrij veel stress met zich meebrengt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:32

nou ik moet hier maar es even gaan kijken Knipoog

paard van een kennis van me is een luchtzuiger,ik stond er vanmiddag bij dat hij de stalrand pakte en zoog.
en hij bleef het doen,om de zoveel tellen...
pas toen we een stukje bij hem vandaag gingen hield hij er later mee op,was dus duidelijk wel een stress uiting dacht ik

bij inspectie zag ik ook dat de middenvoortanden al een aardige slijtage vertoonden.
ik ben er niet in thuis,maar vind het ontzettend sneu voor het dier.

wat ik weet:
paard stond op 2 kilo krachtvoer per dag terwijl het niks deed.
hij staat nu op een bodempje en krijgt de hele dag onbeperkt ruwvoer

dacht dat dat al een hele goede zet was
hoe zit het met medicatie?
zijn er kruiden die verlichting geven?
kan iemand me adviseren?

heb geen zin om het hele topic door te spitten haha Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 19:52

Eerst hooi geven, dan brok. Onbeperkt hooi is goed Ja
Let op de zuurgraad.
Je kunt een zuurremmer geven (maagcompositum of settelex bijvoorbeeld. Zie ook bij de paardendrogist bij luchtzuigers.

Bekleed de luchtzuigplek met rubber of iets wat zacht is en niet giftig. Dat beperkt de schade aan de tanden.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:57

De tandarts is pas geweest bij mijn luchtzuiger en zag niet veel spectaculairs aan haar tanden. Hij zei dat het niet de voortanden zijn die afslijten maar de hoektanden. (dus eigenlijk die laatste van de voortanden) Hij zei dat dit voor een paard weinig problemen opleverde. Ik heb nu al vanalles geprobeerd van middeltjes. sommige helpen idd tijdelijk maar niets geeft een blijvende oplossing. Dus nu mag ze vrolijk verder zuigen. Als zij er niet ongelukkig van wordt dan ik ook niet!!
Ik heb er ook geen band om. Vind het er maar naar uitzien.
Ze heeft een gastroscopie gehad en absoluut geen maagprobleem. Toch heb ik toen wat gegeven Ulcus Stomaci en dat leverde weer een tijdelijke verbetering. Ze was bijna volledig gestopt, helaas mag je dit niet non stop geven. Het is wel een stresskonijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:58

hoe gaat dat in zijn werk dan als een veearts gata uitzoeken of je dier een maagzweer heeft?

kunnen ze dat zien via bloedonderzoek,of moeten ze dan van binnen kijken?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:38

Bij een gastroscopie gaan ze met een cameraatje kijken in de maag.. dus moet er een slang de slokdarm in.

Mijn luchtzuiger doet het nog steeds erg graag. Ik probeer me er maar gewoon niet aan te storen. Hij staat nu de hele dag op het land. Maar als hij in de stal komt pakt hij alles vast, de ene keer fanatieker dan de andere keer.
Ik heb geprobeerd hem maagcompositum te voeren. De eerste keer trapte hij er nog in. De tweede keer spuugde hij het er weer uit. Brokjes of appeltje of iets anders, als het naar het poeder ruikt wil hij niet meer eten. Dat is dus wel erg vervelend. Iemand daar nog goede ideeën voor?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:40

kun je die maagcompositum dan ook op de gok gaan voeren?
dus zonder dat je zeker weet dat het dier ook daadwerkelijk maagproblemen heeft?
kan dat dan geen kwaad vraag ik me af.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:48

Wat ik er over gelezen heb kan het weinig kwaad en zeker niet meer kwaad dan de rare banden die ze paarden omdoen om het luchtzuigen te "voorkomen".
Maagcompositum is voor zwakke maag, slechte spijsvertering, regulering van maagzuur en bescherming maagslijmvlies. Lijkt me dus niet dat het schade aan brengt mochten er helemaal geen maagklachten zijn. Als ze dat spul nou ook lekker hadden gemaakt.. en in brokjes vorm ipv poeder Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 11:54

ik ga eerst es uitzoeken of dit dier gewoon echt altijd luchtzuigt of alleen bij stress.
gister begon hij met luchtzuigen toen we met 3 man om hem heen stonden.
toen we later een stuk verderop gingen staan hield hij er ook meteen mee op.

maar mocht dat niet het geval zijn dan kan ik het altijd nog aan de eigenaar doorgeven om maagcompositum te proberen

enne....de meeste medicijnen zijn vies he?
ga zelf maar es kauwen op een aspirine Tong uitsteken

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:23

Ja, maar bij paarden is het toch wat lastiger uit te leggen dat je het echt voor hun eigen bestwil is.
Op de verpakking staat zelfs dat je het liefst zonder voedsel moet geven. Hoe ze dat bedacht hebben met poeder snap ik echt niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 18:34

ja je kunt het rustig geven. een paard zonder maagzweren kan wel degelijk last van de maag hebben, bijvoorbeeld door te zure maaginhoud. En normaal gesproken luchtzuigen ze na een tijdje dan alleen rond etenstijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:09

er is op gelet en dit paard doet het dus in elk geval na het eten,als hij net zijn brokken heeft gehad( niet veel hoor,paar handjes)
en als hij toch gestressed is. verder zie je het hem weinig doen.
dus valt het gelukkig mee, nu de stress nog proberen te beperken Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 20:13

Dat klopt dus helemaal met het algehele beeld. Luchtzuigen is vooral voedselgerelateerd.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:56

Mijn paard stond op stal altijd met een luchtzuigband om, als ik hem liet zuigen, zag ik hem achteruit gaan. Hij werd dunner en futloos, als hij dan weer met zijn band om stond en niet kon zuigen was hij zichtbaar fitter.

Promise was een paard waaraan je duidelijk kon zien dat hij niet lekker was, als hij weer magerder werd, kon ik er donder op zeggen dat hij in het weiland weer een plekje had gevonden waar hij zich vast kon pakken en kon luchtzuigen. Dit was ook altijd zo... Zodra hij niet meer bij dat plekje kon, of ik hem een band om deed, knapte hij meteen weer op.

Misschien heeft het hetzelfde effect op jullie paarden, want voor hen zal het even slecht zijn, alleen laten die van jullie het niet zo duidelijk merken?

Luchtzuigen heeft echt wel degelijk efffect op de gezondheid van je paard, dus mijn advies is; Zoveel mogelijk zorgen dat ze het niet kunnen doen!

En een ervaren luchtzuiger, die gestopt is omdat ie verhuisd is, kan zeker wel weer beginnen als hij het een ander ook ziet doen. Zo is het bij die van mij ook gegaan..

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:03

Mee eens Evelijn, Maagcompositum is zo onhandig om te voeren. Het stuift al een gek en als je niet iets van olie of een beetje water bij het voer doet, dan blijft het poeder dus gezellig onderin de voerbak liggen.

Ik stel mijn vraag overigens nog maar een keer. Heeft iemand hier ervaring met NAF Thrive?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:11

hum, banden zijn ongezond voor paarden. krijgen ze een fijne inwendige beschadiging van. Mijn paard staat al jaren zonder band, luchtzuigt tijdens het eten en is goed gezond, glimt als een spiegel, zou NK starten ware het niet dat ik van mijn jonge paard afgelanceerd ben, heeft een prima conditie en is nooit ziek. Ik zou eens kijken naar andere oorzaken dan wel of geen band om als je paard 'achteruit' gaat. Want de ervaringen van de mensen in dit topic zijn overwegend positief.

geen ervaring met naf thrive.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:19

Mijn paard heeft nooit beschadigingen gehad van de band... En als hij beroerd werd, was dat 100% zeker door het zuigen, omdat het meteen weer over ging als hij z'n band weer om had. En ik heb hem ook laten onderzoeken en daar kwam niets uit. Ik voerde hem ook dagelijks maagcompositum.

Het geeft ze ook een bepaalde roes, waardoor ze dromerig en loom worden, het zijn eigenlijk junkies... Je kan mij niet vertellen dat dat gezond is?? Een ander paard bij mij op stal krijgt koliek van het zuigen, die staat dus ook altijd met een band om.

Maar de jouwe doet het enkel tijdens het eten, ik heb het hier over fanatieke luchtzuigers. Die kun je beter met een band om zetten dan ze heel de dag laten zuigen..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 14:31

Ach mijn paard heeft een strottenhoofd beschadiging van de band. Een zware inwendige wond gehad. Dus ga mij niet vertellen dat die banden veilig zijn. En er staan hier een stuk of acht luchtzuigers zonder band en er is al jaren geen koliek geweest op stal. Niet bij de luchtzuigers en niet bij de niet-luchtzuigers. Dus ik zou het voerregime van jullie stal eerder onder de loep nemen. Zo is bijvoorbeeld bekend dat er meer paarden gaskoliek krijgen van onregelmatig voeren, of van hooi met kleine schimmelstukjes erin, of van overmatig veel brok om maar een paar stevige koliekveroorzakers te noemen.

Roes: mijn paard heeft geen roes. Die doet een zuigje en eet lekker verder. Mijne deed het vroeger fanatiek, ander voerbeleid heeft erg geholpen. Nu doet ze het alleen tijdens het eten.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:00

Als dat paard gaskoliek krijgt als hij zijn band niet om heeft en alle andere 40 paarden het niet hebben denk ik toch niet dat het door het voerregime komt.

Natuurlijk heb je gelijk dat je een paard wat het niet de hele dag doet, niet met een band om zet. Zeker als je er een nare ervaring mee hebt. Welke band had je als ik vragen mag? Je hebt mij niet horen zeggen dat alle banden veilig zijn, maar je moet wel af wegen wat veiliger en gezonder is voor je paard. Mijn paard werd nl echt ziek van het zuigen en die zal echt niet de enige zijn.

Als een paard luchtzuigd, maken ze endorfine aan
Citaat:
Endorfines zijn lichaamseigen morfines, die als neurotransmitter fungeren. Ze werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de 'runners high' bij duursporters. De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine. Opium en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine. De smaakervaring bij suikers, vetten en ook chocolade produceert endorfine in het lichaam. Ook werkt deze verslavende stof zeer actief bij automutilatie of zelfverminking.

en dat is een feit, de endorfine gaat op den duur verslavend werken en daardoor staan sommige paarden de gehele dag te zuigen. Ook om een eventuele pijn te onderdrukken maar ook omdat ze aan dat lekkere gevoel gewend zijn. Misschien merk je het niet bij ieder paard even duidelijk maar ze zijn er wel degelijk van in een roes, misschien weten sommige mensen nieteens hoe hun paard is als ze niet luchtzuigen?? Ook vreet het luchtzuigen ontzettend veel energie, normaal gesproken maak je nl door sporten endorfine aan, eigenlijk is je paard dus 'ongezond' aan het sporten als het staat te zuigen. En dat kost energie, vandaar dat mijn paard er altijd dun van werd. Ook had hij een hele opgezwollen buik van alle lucht... En sommige paarden zouden daar gaskoliek van krijgen als ze daar gevoelig voor zijn.

Ik bedoel dit alles niet aanvallend naar jou Anya, maar enkel omdat er veel mensen zijn met paarden die de gehele dag luchtzuigen en denken dat het geen kwaad kan. Het kan nl wel kwaad..

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:10

Ik zie in je eerste post dat je de miracle collar had, die drukt idd op het strottenhoofd met een stalen plaatje. En je moet hem heel erg strak doen, wil hij werken. Ik had deze band
Afbeelding
Deze zorgt er alleen voor dat er geen lucht naar binnen gezogen kan worden en als ze dat niet doen, heeft hij geen werking of druk.