Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 23:04

Ik kan iets niet vinden, ben aan het twijfelen of we JKK in de wei hebben of niet.
De stengels van de planten hebben binnenin witte welk, kan dit kruiskruid zijn of juist niet?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 23:20

Als er melksap uitloopt dat bijvoorbeeld bij een melkdistel en veel andere composieten gebeurt is het geen JKK. Maar als je JKK doorsnijdt zijn ze wel wit van binnen. Heeft jouw plant al bloemen of nog niet? Aan de bloemen kun je het ook goed zien. Kun je een goede foto maken van de plant ( de bladeren, eventueel de bloemen) en het even opsturen naar me?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 06:44

Er komt echt wit melksap uit. Ik vermoed dat het klein streepzaad is. Ga straks even een goede foto maken als het weer het toelaat, alvast bedankt.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:56

JKK heeft vaak (onderaan) paarse stengels toch? Even om er zeker van te zijn dat ik neit het verkeerde uit de wei zit te trekken.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:17

Meestal wel, maar ik zou er niet meteen vanuit gaan. Bij twijfel gewoon ook andere plantjes uit de wei halen.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:18

Dat heb ik ook gedaan, maar het viel me op dat veel paarse stengeltjes hadden Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 21:52

Trek zo'n plant er eens met wortel en al uit en kijk dan ook eens naar de wortel(s).
Een composiet-achtige heeft een "pinwortel" (zoals bij een paardenbloem).
JKK niet, die heeft een wortelpakket van meerdere kleine wortels.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:56

Er zijn heel veel composieten zonder penwortel. Ook JKK is een composiet en de composieten is een hele grote familie. Maar het is inderdaad een goed idee om te kijkem of een plant een penwortel heeft, als die plant dat heeft is het geen JKK ( tenzij het een klein rozetje is, dan kan dat nog wel)
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 27-06-07 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:57

iid alle plantjes die je niet vertrouwd eruit trekken

Ben helaas ook een paard eraan veloren
ondanks het plukken van jacobskruid.. ( 30) vuilniszakken vol geplukt en nog op 1/3 van et weiland)
de boer wilde ons in 1e instantie geen andere wei geven...
toen het bekend was dat ze jkk had mochten ze een andere wei op.. hij verzekerde ons dat er geen jkk op stond. dus we kwamen aan bij de weide..
Alles vol met jkk... Boos!
is het trouwens niet strafbaar om vee( paarden,schapen,koeien enz.) om grond te zetten met jkk?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:00

Vandaag zag ik een JKK plant met een hele "kluts" Jacobsvlinders erop. Ze hadden de plant al danig aangevreten met zijn allen:

Afbeelding

mara2579

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:15

Je kunt speciaal gif kopen om het Jacobskruid mee te bestrijden.

Paarden zijn selectieve grazers ze weten dus wat ze wel en niet kunnen eten, jacobskruid en bijvoorbeeld Liguster (heg) zijn uitzonderingen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:37

En je ziet er meer en meer en meer en meer.. bermen gemaaid, waar daarnaast gewoon nog JK groeit... kan dat allemaal zo maar?...

TOET122

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:20

Heb niet heel het topic gelezen maar wij hebben het bij mijn vz paarden ook in het land staan. Het komt net zo hart weer terug als we het eruit trekken.
Ging 2 weken geleden naar walibi en zagen toen langs de weg ook heel veel van die bloemen staan. Je ziet ze inderdaad steeds meer. Olang ze neit tussen het kuil en of hooi zitten vind ik het goed. Paarden laten ze in het land staan en grazen er om heen als het goed is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:07

TOET122 schreef:
Heb niet heel het topic gelezen maar wij hebben het bij mijn vz paarden ook in het land staan. Het komt net zo hart weer terug als we het eruit trekken.
Ging 2 weken geleden naar walibi en zagen toen langs de weg ook heel veel van die bloemen staan. Je ziet ze inderdaad steeds meer. Olang ze neit tussen het kuil en of hooi zitten vind ik het goed. Paarden laten ze in het land staan en grazen er om heen als het goed is.

wees daar niet te zeker van . want dat dachten wij ook en ik ben er een paard aan veloren . helaas

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 22:04

quera schreef:
TOET122 schreef:

wees daar niet te zeker van . want dat dachten wij ook en ik ben er een paard aan veloren . helaas

Dag Quera

Allereerst wil ik zeggen dat ik het heel erg vind dat je paard is overleden. ( vorig jaar is er van mij ook een paard overleden aan leverfalen, maar dat had een andere oorzaak dan JKK)
Kun je mij vertellen hoe de diagnose JKK vergiftiging is gesteld? Heb je het sectierapport eventueel voor me? Mocht jouw paard een uitzondering zijn die vers Kruiskruid heeft gegeten is dat een belangrijke casus voor eventueel nieuw onderzoek. Alle bestaande wetenschappelijke onderzoeken beschrijven dat vers eten om uitzonderingen of voedselschaarste gaan. Er is mij één slachtoffer bekend over vers eten maar dat bleek voedselschaarste te zijn. Dit paard had gemaaid JKK gekregen en in de weide stond vrijwel niets anders. Op dit paard is geen sectie verricht. Het maakt het natuurlijk niet minder verdrietig. Lees het verhaal maar, de eigenaresse heeft het opgeschreven http://jakobskruiskruid.com/forum/viewtopic.php?t=183
Ik denk dat we erg op moeten passen om alle gevallen op JKK te schuiven als het leverfalen betreft.
Bij mijn paard was de oorzaak in het afwijkende bloedwaardes te vinden in in weefselbiopten. Het was geen JKK.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:53

Ik twijfel of we jkk hebben in onze wei.
Heb al heel wat plaatjes bekeken en nog twijfel ik..het staat nog niet in bloei(af en toe een paar)
de rosetjes lijken er precies op.

Het voorste gedeelte van de wei staat op een klein stuk echt alles vol maar achteraan in de weide heb ik helemaal niks kunnen ontdekken.

Ik heb lopen zoeken op internet en het lijkt ook op knopherik maar de bloemetjes wijken toch net weer iets af van knopherik en kruiskruid.

Wel trek ik zogouw ik iets in bloei zie of eigenlijk als ik er knopjes aan zie het eruit zo verspreid het misschien minder snel.

Asl ik vandaag een foto maak zou iemand dan willen kijken of ze het herkennen?
Onze weide verhuurder wil het onkruid wel spuiten maar dan moeten we wel weten wat het is...

Ik laat ze in iedergeval niet meer op dat stuk...

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:03

Afbeelding
De uitgetrokken planten op de compost hoop.

Afbeelding
De bloemen..

Afbeelding
Een Rozet.

Afbeelding

Is dit jacobskruid?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:44

Ja de bloemen is duidelijk kruiskruid, de bladeren die je ziet zijn van iets van netels ofzo. De rozet is ook kruiskruid.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:20

Ja ik dacht het al..ja die bladeren die je ziet zijn brandnetel groeit op de composthoop.

We zijn al aan het plukken geweest maar tis een rotkarwei.

Het zit alleen aan het begin van de weide waar we van de winter mollen hebben gehad kan dat er verband mee hebben..het stuk waar de meeste molshopen waren staat helemaal vol met rozetten.

We willen er nu zo veel mogelijk uittrekken en in aug laten spuiten tegen al het onkruid door de loonwerker en opnieuw inzaaien hoop dat dat gaat werken...heb het er maar niks op.

mijn paardje kan altijd nog bij de buurman op het land(heeft helemaal niks aan onkruid op zn land onvoorstelbaar)en wanneer er gespoten word kunnen ze ergens anders in de buurt terecht.

Wat zou de beste remedie zijn om dit kruid te lijf te gaan?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:29

MelodyT schreef:
Het zit alleen aan het begin van de weide waar we van de winter mollen hebben gehad kan dat er verband mee hebben..het stuk waar de meeste molshopen waren staat helemaal vol met rozetten.

We willen er nu zo veel mogelijk uittrekken en in aug laten spuiten tegen al het onkruid door de loonwerker en opnieuw inzaaien hoop dat dat gaat werken...heb het er maar niks op.

Molshopen zijn een bodemverstoring en geeft een mooi open plekje dat zaden de kans geeft om te kiemen. Bij uittrekken verstoor je eigenlijk ook de bodem, maar ja je hele wei vol met kruiskruid wil ook niemand. De loonwerker laten komen is een goed idee. Probeer de zode zo goed mogelijk dicht te krijgen. Voor paard en sport hebben we het volgende artikel geschreven Lees hier hier het hele artikel

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 00:59

@EstherHegt
Nu even een vraagje; een poosje geleden is een bericht in het nieuws geweest dat de DB eigenaren van weiden met paarden erin gaat aanspreken als daar JKK groeit.
Uit jouw berichten maak ik op dat het eigenlijk nooit gebeurt dat een paard JKK eet (tenzij er verder te weinig groeit).
Heeft dit beleid van de DB volgens jou dan wel zin?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:51

beantsje schreef:
@EstherHegt
Nu even een vraagje; een poosje geleden is een bericht in het nieuws geweest dat de DB eigenaren van weiden met paarden erin gaat aanspreken als daar JKK groeit.
Uit jouw berichten maak ik op dat het eigenlijk nooit gebeurt dat een paard JKK eet (tenzij er verder te weinig groeit).
Heeft dit beleid van de DB volgens jou dan wel zin?

Nee dat beleid heeft geen enkele zin, ten eerste is het al niet makkelijk als het in de wei groeit om er af te komen ( mensen zijn er vaak jaren mee zoet). Ten tweede beschikt de dierenbescherming niet over bewijzen zoals cijfers of sectierapporten om dit beleid hard te maken het gaat om vermoedens. Met vermoedens kun je iemand niet veroordelen tot een boete.
Hooi is een heel ander verhaal, dat wordt niet als giftig herkend door dieren.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:00

Ik lees dat de rozetten nog wel te bestrijden zijn met pesticiden.
Wij hebben in onze weide eigenlijk tot nu toe aleen rozetten staan en heb er 2 volwassenen planten uit gehaald.

Zou het effectiever zijn als ik eerst de rozetten spuit en daarna in aug de loonwerker laat komen?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:04

ik weet niet of het al is gevraagt
maar is het ook giftig voor mensen ?
alvast bedankt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 10:26

natje93 schreef:
ik weet niet of het al is gevraagt
maar is het ook giftig voor mensen ?
alvast bedankt

Als je het opeet wel ja. Aanraken met blote handen kan ook een allergische reactie geven maar dat komt door een anders stofje dan de PA's, dat stofje zit in meer composieten zoals paardenbloem etc.