Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:44

Helaas maakt het inderdaad niet veel uit.
Ik heb mij toen best erin verdiept ivm mijn tinker...
Voor haar hebben we het hooi altijd geweekt(zwaar k*tklusje).
We wouden eerst een grote partij dan weken en dan binnen 24 uur op maken.
Uiteindelijk hebben we elke portie een uurtje voortijd in de bak gedaan. En de portie voor sochtends savonds laat al erin gedaan om te weken...

Je staat verstelt hoeveel drek je er eigenlijk nog afspoelt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:54

Met zolang weken haal je ook wel veel vit/min uit het voer.
Mijn DA zei toentertijd dat losmaken in een kruiwagen en dan met een sterke straal (tuinslangbroes) gewoon natspuiten voldoende was.
En voor Missy is dat idd altijd genoeg geweest.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:58

Ja ik weet het, hier ook hooi moeten weken om de suikers eruit te halen, was geen werk en smerig ook. Daarom getest hooi laag in suikers nu... Lang weken doe ik ook niet omdat alle vitamines eruit gaan. Ik week nu circa 10-15 minuten maar hij doet over zijn hooi een hele nacht, waardoor er dus alweer schimmels ontstaan..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:51

DubbelFun schreef:
Met zolang weken haal je ook wel veel vit/min uit het voer.
Mijn DA zei toentertijd dat losmaken in een kruiwagen en dan met een sterke straal (tuinslangbroes) gewoon natspuiten voldoende was.
En voor Missy is dat idd altijd genoeg geweest.

Jaa dat klopt.
Maar aangezien beide toch dik waren was het qua suikers niet erg :Y)
Maar ze kregen natuurlijk ook gewoon vitamine brok erbij

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:12

Jemig, ik heb de puffers net verhoogd, ging daarna stappen en het slijm stroomde uit zijn neus. Van dat vieze dikke slijm.. ben nog nooit zo blij met een slijmneus geweest hopelijk gaat hij morgen weer lekker slijmen tijdens het wandelen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:30

Dan doen de puffers iig hun werk.
Bij Missy moest je ook altijd uitkijken na een tijdje als ze haar neuspuffer had gehad; 1x lekker briesen en je onder 8-)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:37

Hé gatsie hahaha. Gelukkig had ik zakdoeken bij en was de neus snel weer schoon :P

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:00

@Ellepel: ja zou kunnen, ik heb geen idee maar vond jouw verklaring wel een goede. Ik voer in de ochtend en avond resp. Speedibeet en Fibrebeet (met gut and gastro van Vital, extra vitamine E en lijnzaadolie.) Dus het zou best een verklaring kunnen zijn waarom de ene 'hoop' er anders uitziet dan de andere. :)

@DubbelFun: De hooivork die je in de link plaatste heb ik nog nooit eerder gezien (kom te weinig van mijn erf denk ik := )

@Somebitch: Ja ik heb de Haygain aangeschaft vanwege astmaklachten van een van de heren. Ze krijgen nu alle drie gestoomd hooi, dus waar ik eerst toe kon met de kleine variant van Haygain, ging dat daarna niet meer en heb ik de grote gekocht. Hij bevalt me prima, ik kan er een pak per keer in stomen en ik moet dat twee keer daags doen meestal. Behalve als ze deels op de wei staan, dan kan ik met een keer toe. Of het echt hét verschil maakt weet ik niet zeker, want toen ik ermee begon had de astmapatiënt ook medicatie en gebruikte ik de Flexineb ook al. Maar ik ben de Haygain dus wel blijven gebruiken en dus al een tijd ook voor de andere niet astmapatiënten. Hoop dat jij er ook veel plezier van mag gaan krijgen! En het snot komt al los lees ik.

@Hagelslag: jij ook een die verschillende vormen kleit dus :D

Hier vandaag geen moer uitgevoerd wat betreft het 'werken' van de paarden. Oudje wilde ik eigenlijk voor het eerst na zijn operatie (tanden getrokken) laten lopen aan de longe maar ik had zo geen puf en ik dacht; die ene dag zal ook niet uitmaken. Ze zijn dus lekker de hele dag samen op de paddock geweest met hooi in het hooihuisje. Mijn 13 jarige houdt de andere twee in beweging (het is een ruin maar hij heeft altijd nog van die hengstentrekjes; grappig dier).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:07

Sachertorte schreef:
@DubbelFun: De hooivork die je in de link plaatste heb ik nog nooit eerder gezien (kom te weinig van mijn erf denk ik := )

Ik heb er in de loop der jaren al de nodige versleten, want de hoek'tanden' breken nog wel eens af, zeker als je probeert een halfbevroren hoop van de paddock te halen |o
Maar mijn 'mestbakje' is het enige ding waar een hele hoop in gaat zonder dat je 3x moet scheppen.

Fijn dat de ruim voor wat beweging zorgt.
Hier staan ze te eten uit een hooibak en als die leeg is lopen ze naar de volgende bak als die ook leeg is lopen ze een rondje langs de andere bakken en de netten (waar meestal niets in zit) om vervolgens ergens in de paddock of de schuiltent te gaan staan soezen (merries hè).

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:10

Hahahaha heerlijk DubbelFun! Ik heb al jaren geen merries meer maar ik heb er beelden bij!

Maar schept die vork makkelijk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:43

Niet als je hem echt als schep gebruikt waarschijnlijk, of je moet die kleine Shet-drolletjes hebben. Maar ik gebruik hem zonder steel en veeg de boel er zo in, of als het zand erg droog is dan kun je het wel zo opwippen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:34

Somebitch schreef:
Jemig, ik heb de puffers net verhoogd, ging daarna stappen en het slijm stroomde uit zijn neus. Van dat vieze dikke slijm.. ben nog nooit zo blij met een slijmneus geweest hopelijk gaat hij morgen weer lekker slijmen tijdens het wandelen :')

Ik was inderdaad ook altijd erg blij met snot/slijm als ze weer erg slecht stond...
Alles wat eruit is, kan binnen niet meer irriteren was mijn motto :Y)

@sachertorte
Jaaa je herkent gewoon de drollen.. ahhoewel layka en dahlia denk ik soms best op elkaar lijken qua oliebol.....

Tot dusver viel het erg mee qua wormen.
Wel wat gevonden in dahlia haar oliebol.
Maar goed... gister ochtend de wormkuur. Dus waarschijnlijk komt vanacht het meeste eruit.

Ik heb ze destraks nog even een uurtje op het land gelaten
De 2 jonkies waren kneitergek :Y)
Zo erg dat toen ze van het land afmoesten ze aan t zweten waren

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 19:45

Hagelslag; zo fijn als ze zo helemaal uit hun stekker gaan, daar kan je echt van genieten toch? Hopelijk straks ook de wormen weg, zou fijn zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 19:58

DubbelFun schreef:
ellepel schreef:
Kelly heeft echt olifantenpoep _O-
Anders Boon wel.
Kennen jullie dit soort mestvorken??
https://www.tinberhorse.com/wp-content/ ... 289609.png
Daar gaat één hoop van Boon in (met kop er op) en 5 van Jasmijn :+

Oh echt,,dat is mega olifantenpoep :') _/-\o_

Haha, ik ga es kijken of ik er morgen een foto van kan maken

Dubbelfun, wat jij zegt klopt precies, Kelly gaat ook langs het eten,is er niks dan gaat ze staan slapen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 20:07

Sachertorte schreef:
Hagelslag; zo fijn als ze zo helemaal uit hun stekker gaan, daar kan je echt van genieten toch? Hopelijk straks ook de wormen weg, zou fijn zijn!

Ik geniet er inderdaad van als ze kneitergek zijn.
Of naja.... zolang ik er niet op zit of ze braaf moeten zijn dan :Y)

Die 2 jonge ezels zijn momenteel sowieso gek.... die zijn soms echt voor merries wild aan het spelen _O-
En layka denkt dan jajaaaa daar ben ik te oud voor laat mij met rust _O-

En qua wormen, ik denk niet dat alles weg is. Maar wel dat de wormdruk weer lager is..
Uiteindelijk gaan die k*tspoelwormen een x allemaal weg

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 21:06

Benieuwd of je haygain gaat bevallen! Ik heb er ook 1 staan maar al een jaar niet gebruikt omdat het warmte element moet worden vervangen en ik dat zelf niet aandurf. Heb t maar even gelaten...

Ik gebruikte hem ook met timer, en meerdere porties achter elkaar. Wel bijvullen tussen elke portie.

Hopelijk gaat de medicatie helpen!

Ik heb vandaag m'n trailer weer kunnen ophalen. Rondom nieuw hout ivm rotte plekken. Gelijk m'n grote even er aan laten snuffelen en erop gezet. Ze was gelijk van de leg. Kijk wel een beetje op om met haar op pad te gaan eerlijk gezegt... plan is nu om te kijken of ik de 1e week van januari foto's kan laten maken op de kliniek (van t gebit).