[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 20:51

tamary schreef:
En dit zit dus zo stevig aan elkaar vast dat ze idioot in de rondte kan stuiteren zonder dat er iets stuk gaat? Dacht dat zulke uitgangen aardig kwetsbaar waren?

Dit was een van onze eisen, dat ze gewoon paard moet kunnen zijn, dus rollen, rennen, met vriendjes spelen etc. Volgens de chirurg zou dit geen probleem zijn.
Er moet natuurlijk geen volle trap opgegeven worden door de andere paarden, maar ja dat is ook zo tegen het hoofd of tegen een been.

Saaams

Re: Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:52

Indrukwekkend zeg!

k_m

Oh dat is dan echt een gat ook? Dat functioneerd zoals normaal een anus van een paard? Op de foto lijkt het dicht zo maar zit eigenlijk een gat in?

Wat speciaal seg! De kliniek wou het ook enkel doen omdat ze bij jullie staat dan?

Astorga

Allereerst heel fijn dat de operatie geslaagd is!

Dank dat je dit met ons deelt, interessant. Zal de mest nu altijd dunner zijn en moet je rekening houden met verminderde opname van voedingsstoffen doordat er een deel darm mist?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 20:54

k_m schreef:
Oh dat is dan echt een gat ook? Dat functioneerd zoals normaal een anus van een paard? Op de foto lijkt het dicht zo maar zit eigenlijk een gat in?

Wat speciaal seg! De kliniek wou het ook enkel doen omdat ze bij jullie staat dan?

klopt het is een gat. Alleen de anus heeft een sluitspier en dit gat dan niet.
En ja ze wouden het enkel doen omdat ze aan huis staat.

Mest komt als het goed is (dat is ook wat mij verteld word hoor :') ) gewoon in balletjes eruit.
Voedingsstoffen worden eruit gefilterd door de dunne darmen en die heeft ze nog gewoon. Het rectum is vooral een opslagplaats zeg maar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:54

Had al het idee dat het een stoma zou worden. Prachtig dat dit ook bij paarden kan!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:56

Hoe zit het met kans op infectie?
Bij mensen zie ik veel stoma's maar dat is natuurlijk heel anders

En; heb je haar al zien mesten?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:57

Oh wat fijn dat het goed gegaan is!! Wat moet jij blij zijn! :D

Interessant dat je het wilt delen, wat ze precies gedaan hebben. Ik had nog nooit van een stoma bij paarden gehoord. Heeft het ‘gat’ niet de neiging om dicht te groeien? Heb geen idee hoe dat gaat. :=

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:57

mysa schreef:
Prachtig dat dit ook bij paarden kan!

Vind ik ook!
Als ze hierdoor nog een prima leven kan hebben,waarom niet!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 20:58

mirjamalvaro schreef:
En ja ze wouden het enkel doen omdat ze aan huis staat.

Eigenlijk bizar dat er zo'n taboe op rust. Zeker omdat ik van jou begrijp dat je ook met een stoma een paardwaardig leven kunt bieden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 20:59

Nog niet zien mesten, maar niet zo gek zo weinig als ze gegeten had. Denk voor de operatie ook leeg moest zijn?

Infectie gevaar was er volgens chirurg eigenlijk niet. Maar hoe en wat precies weet ik niet. :=

Vind het ook bizar dat er zo'n taboe op zit. :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:01

wauw wat supergaaf. ik snap dat je wat terughoudend was om erover te vertellen in het begin. Ik vind het top, maar ik denk zeker dat er mensen zullen zijn die het t.o. denken.

Waanzinnig gaaf vind ik het. En toch ook wel experimenteel omdat het een blijvende wordt. Daar kunnen zij ook zelf veel van leren hoe dit gaat evolueren bij jou thuis.

Je had al een bijzonder paard, nu heb je het eerste paard in NL met een blijvende stoma!

Wanneer mag ze nu naar huis? En gaat ze speciaal eten moeten?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:04

Heel bijzonder ...
Ik zou ook denken dat het infectiegevaar groot is, een open gat dat op de grond kan komen bij liggen en rollen en waar in de zomer vliegen op af komen. Dat zal wel de nodige extra zorg/verzorging vragen denk ik?
En bodembedekking in stal, kan dat daar dan niet in komen?
Best veel vragen ... hebben ze jullie uitgebreid alles verteld en over dit soort dingen voorgelicht, zodat je daarop je keuze kon maken?
Hopelijk knapt ze nu snel op!
Laatst bijgewerkt door simodi op 04-02-19 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:04

Monique1963 schreef:
wauw wat supergaaf. ik snap dat je wat terughoudend was om erover te vertellen in het begin. Ik vind het top, maar ik denk zeker dat er mensen zullen zijn die het t.o. denken.

Waanzinnig gaaf vind ik het. En toch ook wel experimenteel omdat het een blijvende wordt. Daar kunnen zij ook zelf veel van leren hoe dit gaat evolueren bij jou thuis.

Je had al een bijzonder paard, nu heb je het eerste paard in NL met een blijvende stoma!

Wanneer mag ze nu naar huis? En gaat ze speciaal eten moeten?

Hier ga ik absoluut in mee!
Wat ongelooflijk bijzonder en wat super dat het zo kan! _/-\o_
Wat een ongelooflijk bijzonder dier heb je (ook zonder de blijvende stoma)!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:06

Infectiegevaar lijkt me nihil. Het kleine stukje darm dat je ziet, is in rusttoestand van de darm gewoon toegeknepen. Daar gaat niets naar binnen. Verder is het gewoon een stukje slijmvlies, net als wat bijvoorbeeld aan de binnenkant van je mond en neus zit. Daar krijg je in principe geen infecties. En het gat groeit niet dicht, dat stukje darm beweegt een beetje met de darmen mee, dus er zal geen huid overheen groeien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:07

_Evelien schreef:
Oh wat fijn dat het goed gegaan is!! Wat moet jij blij zijn! :D

Interessant dat je het wilt delen, wat ze precies gedaan hebben. Ik had nog nooit van een stoma bij paarden gehoord. Heeft het ‘gat’ niet de neiging om dicht te groeien? Heb geen idee hoe dat gaat. :=

Het is letterlijk de darm doorgesneden als een worst (dan snap je de snede) en dat uiteinde maken ze vast naar buiten.

Dus nee het groeit niet dicht, dan doen je eigen darmen ook niet.

Bij mensen ontstaat vaak irritatie door het stomazakje (schurende/ snijdende delen plastic, lijmstof)
Dat zal hier niet van toepassing zijn omdat het niet afgesloten gaat worden door een stomazak.

TS wat fijn dat alles goed is verlopen. Nu opknappen en heel gauw naar huis.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:07

Wauw wat kanp dat het zo kan! Nog nooit eerder gehoor/gezien?!

Wat ik mij af vraag is of je straks ook gewoon weer kunt gaan rijden ed?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:08

Wanneer ze dit allemaal goed doorstaat en ze kan weer paard zijn dan moet ze gewoon paard van het jaar worden, nieuwe verkiezing op Bokt!!!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 21:09

mysa schreef:
Infectiegevaar lijkt me nihil. Het kleine stukje darm dat je ziet, is in rusttoestand van de darm gewoon toegeknepen. Daar gaat niets naar binnen. Verder is het gewoon een stukje slijmvlies, net als wat bijvoorbeeld aan de binnenkant van je mond en neus zit. Daar krijg je in principe geen infecties. En het gat groeit niet dicht, dat stukje darm beweegt een beetje met de darmen mee, dus er zal geen huid overheen groeien.

Aah dank je wel. Wist niet hoe ik het moest zeggen. :D

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:10

Wauw interessant!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 21:12

Miesjex schreef:
Wauw wat kanp dat het zo kan! Nog nooit eerder gehoor/gezien?!

Wat ik mij af vraag is of je straks ook gewoon weer kunt gaan rijden ed?

Ja ze kan zo meteen weer gewoon alles. Alleen of wedstrijden slim zijn wist Utrecht niet ivm reacties van de omstanders en jury. :=

Van mij had Kya niet het eerste paard met perm stona hoeven zijn hoor. Vond haar zonder ook al perfect. :') (weet ook niet of ze wel de eerste is :+ )

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:14

Jeetje wat een fijn vooruitzicht zeg! Echt zo ontzettend blij voor je dat het nu zo goed gaat!!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:14

Moet best lachen om het idee hoe mensen zouden reageren als ze zou mesten in de ring :+

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:15

Wat een 'mooie' oplossing. Mooi is niet het juiste woord, maar hoop dat je het snapt haha.
Het is bijzonder dat de artsen je deze optie hebben gegeven en dat jij het ook aandurft. Hoop dat ze snel opknapt en naar huiskan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 21:15

Oh ik ben eerlijk heel blij met jullie reacties, vond het best spannend te plaatsen. :oo