Babootje schreef:Ik zou eerst eens het veeartstraject afmaken en dan met hem/haar overleggen wat het trainingsschema moet zijn
Ik ben het hier wel mee eens. Je hebt het traject nu al gestart en zit bijvoorbeeld op 50% waarom niet even afmaken tot de 100%? Dan weet jij waar je aan toe bent. Weet je of beleren wel of niet een goed plan is. Of het überhaupt eerlijk is om dat soort dingen van Limo te vragen. En je staat dan gelijk zekerder in je schoenen als je zeker weet dat hij lichamelijk in orde is om te worden bereden. Want beleren wordt een heftige periode voor jullie allebei. Zal vast iets van protest komen van Limo maar vroeg of laat ga jij twijfelen of dat zijn lijf is of niet waardoor jij onzeker gaat worden in je aanpak. En dat is wat Limo nou net niet nodig heeft en zeker niet tijdens het beleren. Dan moet jij gewoon zeker zijn en dit uitstralen na hem, hij moet op jouw kunnen rekenen. Maar als het ergens in je achterhoofd blijft knagen dat hij wel eens ergens last van heeft komt dat hoe dan ook over in je houding/gedrag. En ik las dat je het soms al lastig vind om zeker over te komen. En ik heb gezien dat je bij allerlei filmpjes vraagtekens zet bij Limo waar ik niet veel anders zie dan een jolig paard dat zich uitleeft en misschien wat verstapt maar niet een paard dat bang is of heel erg pijn heeft na het verstappen. Dus als je hier al vraagtekens bij zet komen die nig veel meer bij het beleren.
En wat als tijdens het beleren het niet goed gaat? En je verder wilt onderzoeken. Dan kun je eigenlijk van vooraf aan weer beginnen met onderzoeken en sta je zo goed als op 0-10% weer in het traject. En kun jij jezelf en Limo in de ogen kijken als dan blijkt dat hij een lichamelijk probleem heeft? En hij al die tijd pijn heeft geleden tijdens het beleren enzo? Of dat hij door pijn zo gaat protesteren dat jij of iemand naar ten val komt?
En het komt misschien hard over van oji ( en misschien dat van mij ook wel). Maar oji bedoelt het wel goed tegenover Limo. Hij kan niet praten heeft alleen zijn gedrag om met jou te communiceren. En hij is compleet van jou afhankelijk over hoe zijn levensomstandigheden eruit zien en of zijn behoeftes worden voldaan of niet. Het is daarom niet gek dat Limo bij jou prioriteit 1 is. Maar om zijn behoeftes te kunnen voldoen moet je wel weten wat die zijn. En voor een paard is het toch beweging en gezelschap van een ander paard. (En dat is bijv. niet een halfuurtje per dag alleen op de paddock. Als voorbeeld is dit he weet niet dar bij Limo zo is) Maar jij bent daar verantwoordelijk voor. En oji heeft wel een punt als ze zegt dat Limo niet gekozen heeft voor jouw werktijden, liefdesleven en op welke stal hij staat en of dat makkelijk bereikbaar is voor jou en hoeveel hij buitenkomt. En in problemen denken is makkelijk. Maar in oplossingen denken is veel beter. Dan zijn er veel meer mogelijkheden.