[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:06

Sterkte morgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:25

Urbiezira schreef:
Helaas slecht nieuws. Bloed is geprikt, maar is voor de sier. Hij heeft een hersenbloeding gehad en hij is lichamelijk op.

Hij loopt scheef, alsof hij dronken is, heeft geen vacht onder z'n zomervacht, kan niet aan de medicijnen want zal dan binnen 2 tellen hoefbevangen zijn...dit is niet mijn paardje. Dit is niet paardwaardig.

De dierenarts en ik hebben samen naar de opties gekeken, en eigenlijk zijn die er voor hem niet. Hij is zo slecht. Het is wachten op de volgende bloeding. Morgen om 4 uur laten we hem op 24 jarige leeftijd inslapen.

Wat een oneerlijke situatie, en ongetwijfelt de beste keuze om hem te laten gaan. Heel veel sterkte morgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:33

Veel sterkte morgen.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:36

Ubiziera gelukkig weet je nu wel waar je aan toe bent en hoef je niet verder na te denken hoe het verder zou moeten....
Hij heeft het super bij jou gehad en heeft een 2e leven gehad en beter zo...het is heel zwaar maar de juiste keuze...zal aan jullie denken morgen

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:40

Xapple zou heel fijn zijn maar ga je wel eerst opbouwen? Van zand naar een volle wei is gevaarlijk maar neem aan dat je dat wel weet :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:42

Urbiezira schreef:
Helaas slecht nieuws. Bloed is geprikt, maar is voor de sier. Hij heeft een hersenbloeding gehad en hij is lichamelijk op.

Hij loopt scheef, alsof hij dronken is, heeft geen vacht onder z'n zomervacht, kan niet aan de medicijnen want zal dan binnen 2 tellen hoefbevangen zijn...dit is niet mijn paardje. Dit is niet paardwaardig.

De dierenarts en ik hebben samen naar de opties gekeken, en eigenlijk zijn die er voor hem niet. Hij is zo slecht. Het is wachten op de volgende bloeding. Morgen om 4 uur laten we hem op 24 jarige leeftijd inslapen.

-O-

Wat een verdrietige maar wel eerlijke beslissing. Een lijdensweg verdiend geen enkel paard. Hij heeft zo te lezen genoten van een mooi pensioen! Wel heel veel sterkte morgen! :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:43

Heel veel sterkte morgen Urbiezira. Maar het is denk ik ook de beste beslissing die je kunt nemen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:46

anitaolja schreef:
Xapple zou heel fijn zijn maar ga je wel eerst opbouwen? Van zand naar een volle wei is gevaarlijk maar neem aan dat je dat wel weet :o

Bedankt voor je bezorgdheid! Maar dat weet ik hoor. Heb thuis ook een weide daar laat ik ze nu wennen met steeds een uurtje erbij :j

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:01

Bedankt voor jullie steun allemaal. Ik heb het er nu zwaar mee, maar het is het beste. Acht jaar heeft hij nog extra mogen genieten, en nu is het goed. :)

Merk dat de berichtjes mij goed doen, hij heeft het fijn gehad.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:05

Wat een verdrietig nieuws Urbiezira... Goed dat je de beslissing hebt gemaakt om hem verder lijden te besparen. Sterkte morgen!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:10

Fijn om te horen Meganyr en Tine10!
Die van mij is nog zo fit als een tientje, dus hoopte ook dat dit zo zou blijven :D

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:51

Sterke Urbiezira, moeilijk hoor zoiets maar soms wel het beste :(:)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:28

Heel veel sterkte Urbiezira

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:34

Had gisteren niet meer bijgelezen, wat een nare berichten. Sterkte Urbiezira, hoop dat het vadaag rustig en passend is gegaan.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:45

Hij is uiteindelijk om 5 uur heel rustig gegaan. Hele dag op stal geweest, en het was heel dubbel, want hij liep te rennen en te springen, maar je zag dat hij niet goed was.

Hij wilde nog wel, maar zijn lichaam was op. Nogmaals, het is goed zo. Wanneer ik de tijd heb, en weer een beetje bij ben gekomen, zal ik wel een topic plaatsen.

Ik hoop dat het met jullie paardjes allemaal goed gaat, en ze van de zomer kunnen genieten straks.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:47

Fijn dat het rustig gegaan is! :(:) Voor het paard misschien ook wel fijner dat hij niet telkens tegen zijn fysieke onmogelijkheden aanloopt.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:34

Hoe moeilijk het ook geweest moet zijn als je hem zo ziet rennen en springen, je hebt er echt goed aan gedaan want de prognose was echt niet goed en een dierenarts gaat niet zomaar een gezond paard laten inslapen....heel veel sterkte met de verwerking en hoop dat je toch nog een beetje kan genieten van Barcelona..het is iig afleiding

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:13

Ik heb dit topic al een paar keer voorbij zien komen en er zijn dingen die ik herken in mijn shetlander maar ook heel wat symptomen die op worden genoemd waar ik me dus totaal niet in kan vinden.

Mijn shetlander heeft een hele slechte vacht en haart in de zomer slecht uit. Soms heeft ze in de zomer nog plekken met donzige wintervacht terwijl ze ergens anders al volledig is uitgehard. We hebben sinds vorig jaar besloten om haar rond maart / april te scheren en dat bevalt erg goed en vorig zomer heeft ze een prachtig zomer vachtje gehad. Eind zomer toen het best nog wel warm was begon ze al met winter vacht aan maken. Ze heeft ook eczeem dus het kan ook zijn dat haar slechte vacht daar de oorzaak van is. Haar hele lichaam zit onder de lidtekens van de wondjes (natuurlijk draagt ze eczeem deken).
Verder als ze winter vacht heeft en het heeft geregend dan krijgt haar vacht op haar billen krulletjes. Maar ook echt ALLEEN als het heeft geregend.
Ik lees ook verschillende dingen zo als dat ze chagrijnig kunnen zijn door Cushing. Nou is mijn shet chagrijnig tijdens het voeren maar dat schrijf ik af als voernijd. Verder is ze niet chagrijnig en is ze een super vrolijke actieve pony. Ze is totaal niet sloom en heel alert. Zou ik me zorgen moeten maken dat dit misschien cushing is of zou het misschien toch mee vallen en dat het een toevallige samenloop van omstandigheden is.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:44

De meeste paarden/pony's hebben maar een paar symptomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:50

Hoe oud is je shetje Gydja? Want ik vind het eerlijk gezegd geen symptomen genoeg, om nu direct aan PPID te denken? Als het eigenlijk alleen maar een vachtprobleem is? Ik zie het humeurig doen tijdens voeren ook als voernijd namelijk.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:39

Lees ook nog altijd mee.urbiezera heel veel sterkte. Maar zo te lezen een eerlijk besluit.

over wie het vroeg Mil van mij loopt ook gewoon voor de wagen en doet nog alles eigenlijk. Hij heeft zelfs een betere conditie dan mijn niet ppider :') Die hij ook geregeld opjaagt dat hij moet doorlopen met interval training.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:35

Bloedtest uitslag net gehoord, zijn waardes waren niet zo heel hoog. Wel cushing dus, maar gewoon heel ongelukkig er een hersenbloeding bovenop gekregen...

Het kan eventueel indirect door de tumor zijn gekomen, dat die gedrukt heeft op een bloedvat, maar in principe dus een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Bah, ik ben er kapot van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:27

Ik heb MiniMe vanochtend met een dik oog aangetroffen. Dus gezalfd en haar een vliegenmasker gegeven met een piratenlook (stukje doek onder masker genaaid voor bescherming van oog). Maar toen stond ze al de hele tijd te happen/kin af te vegen aan de borstkas aan de kant van het slechte oog.
Toen dacht ik er nog niet echt bij na, maar zie dat ze het nu vanavond op stal gewoon nog steeds staat te doen, het is gewoon neurotisch aan het worden. Heb het al gekamd/gevoeld en zelf gewassen en weer drooggemaakt, maar ze blijft het doen. Vind het echt heel sneu om haar zo te zien. Het is ook echt het rechterbeen, onder de manen (al vlecht gemaakt ook trouwens, hielp ook niets) wat constant trilt en dan hapt ze naar haar borst.

Iemand hier ervaring mee?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:40

Geen ervaring mee ohjajoh. Helpt het om een ijspack in een handdoek tegen de geïrriteerde plek te houden? Kou verdoofd ook jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:10

Ga ik proberen! Ik zit er al weer even bij en ze word echt alleen maar rustig als ik het zachtjes wrijf, dan valt ze bijna in slaap, maar zodra ik loslaat begint het gehap gelijk weer.