[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:24

Hier ook weer vanaf vandaag met soepjurk. Tot nu toe is de paddock nog heel :=

NienSCHaap

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:17

Het wordt dit weekend warm, maar pas wel op als je nu pas de deken op gedaan hebt dat ze dan niet ineens heel warm krijgen onder die deken.
Die van mij heeft hem al 4 weken op ;) en vanaf vandaag is de outdoor deken er van af, dat is nu denk ik niet meer nodig :)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:50

Die van mij heeft vandaag ook de deken op gekregen hij had nog niet echt last van jeuk.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:46

Mijne heeft vandaag deken opgekregen en stortte zich direct op de grond om te gaan jeuken.... hij was 'not amused'

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:46

Ik doe hem morgen weer op, nu nog een twijfel als ik er een deken op doe of niet. Aangezien ze nu nog een deken op heeft. Denk dat ik alleen de eczeemdeken op doe :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:46

Ik heb ondertussen ook mijn oude pony met eczeem terug bij mij. Heb haar sinds begin deze week onder deken staan :)

Ben benieuwd hoe het gaat deze zomer!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:57

Ik heb Blacky vanavond ingepakt, hij stond te stampen, hoofdschudden en staartzwiepen tijdens het eten.
Zijn onrust is voor mij het teken dat het deken tijd wordt.

Cherise staat nog wel bloot, maar die gaat op tijd op stal en we doen de bovendeur bij haar dicht vlak voor de schemer.
Ik durf het nog niet zo goed om haar de deken op te doen omdat haar groepsgenoten altijd een poosje gaan jagen. Cherise is nog herstellende van een blessure aan haar been door een lompe actie in de wei. Ik heb dan liever geen geren en gejaag in de wei. (rot keuze)

Wat we wel gaan doen is 's nachts op stal de deken op en haar tussen de twee grootste jagers zetten, in de wei nog even af tot deze paarden aan de deken gewend zijn en haar been beter is. Dan mag ze ook met deken de wei in overdag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:59

EmmyJoycee schreef:
Ik doe hem morgen weer op, nu nog een twijfel als ik er een deken op doe of niet. Aangezien ze nu nog een deken op heeft. Denk dat ik alleen de eczeemdeken op doe :)

wat voor deken? 't was hier vandaag 18 graden 8-)
(het is overigens "een twijfel OF ik er een deken op doe)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:00

Kinke schreef:
EmmyJoycee schreef:

wat voor deken? 't was hier vandaag 18 graden 8-)

Die van mij stond zowel met haar RSIH als met een outdoor 50gram deken nog op hoor :o
Vanaf vandaag blijft bij mij de winterdekens in de kast. :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:04

Ik zal wel ouderwets zijn, ik vind dat bizar :D
Een paard voelt zich het prettigst bij temperaturen tussen de -5 en 10 graden, kun je nagaan hoe dat met dit weer is.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:08

Tja maar vorige week was het nog vette storm := ik ben niet het type die elke keer de deken op en af doe en op en af en op en af, lijkt me ook niet prettig voor zo'n paard.
Nu is het April en komt het betere weer er wel aan, dus heb hem nu af gedaan en blijft die gewoon af.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:24

NienSCHaap schreef:
Het wordt dit weekend warm, maar pas wel op als je nu pas de deken op gedaan hebt dat ze dan niet ineens heel warm krijgen onder die deken.
Die van mij heeft hem al 4 weken op ;) en vanaf vandaag is de outdoor deken er van af, dat is nu denk ik niet meer nodig :)

Nou wat je zegt! Schrok me rot vandaag... Gister zijn deken opgedaan en hij stond te koken. Na het werk keek ik bij de paarden en hij stond heel slap, hoofd naar beneden, niet eten of wat... Ik voelen :oo hij heeft nog zo'n dikke vacht pff heb het snel afgedaan hoe vervelend ook maar morgen met 21 graden gaat het helemaal niet goed!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:33

Ja heel veel doen nu de vliegendekens/exceem dekens op.
het word gevoelsmatig behoorlijk warm zo ineens dat wanneer ze zonder deken stonden eerst toch wel moeten acclimatiseren en dan is het ineens zo warm.....
Je wilt ze niet over verhit hebben ;) dus in ieder geval let op.
Die van mij was met haar outdoor deken eroverheen gelukkig niet super warm.
Maar het word me wel te gek als ze morgen daar ook nog mee op staat :=

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:35

Die van mij had vandaag toch weer wat jeuk en al wat gewchuurd dus de deken erop gegooid.

Nu ben ik aan het rondkijken voor een tweede deken. Maar eigenlijk wil ik zoiets.

Afbeelding

Dus met een waterdichte bovenkant. Weet iemand of dit soort techniek er ook is bij eczeem dekens? Ze staan 24/7 buiten in een natuurgebied dus niet de mogelijkheid om steeds dekens te wisselen. En wil ze liever niet verhuizen.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:41

Heb er geen deken meer boven gedaan, kan altijd er nog een regendeken boven doen. Twijfel was omdat het bij ons in stal altijd erg koud is en heel koel. Maar niks er over heen ze staat alleen onder haar eczeemdeken :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:03

Hj kookt onder een deken maar schuurt zich kaal zonder pffff echt een drama hier |(
Soms denk ik er wel eens aan hem weg te doen aan iemand bij zee, maar ja vind maar een betrouwbaar iemand die er voor wil gaan en hem ook echt doet hoiden en nooit meer weg doet..-O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:51

Ik vind die Deken wel wat onzin,regen valt nooit loodrecht naar beneden dus je paard word toch wel nat.
beter kijken voor een gewone goed ademende, ze zijn zomaar droog joh.
vorig jaar onder de rsih zelfs nog droog na een regenbui :j

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:14

Die van mij staat ook onder de rsih maar had daar vorig jaar toch een lelijke hoest van. Ik zit daar niet op te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:20

Onder de rsih kan een waterdichte liner ;)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:23

Maar zoals ik eerder al aangaf heb ik niet de mogelijkheid om steeds te wisselen en om ze altijd met de liner te laten staan vind ik ook niet alles (zal het wel worden als het niet anders kan maar kijk eerst of er andere oplossingen zijn.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:40

Maar de dekens die liet zien zijn net zo warm en helpen veel minder... worden ze nog steeds hartstikke nat onder.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:33

Ik heb voor mijn volwassen fjord zo een vliegen/regendeken en deze blijft daar toch aardig droog onder, zeg voor 75% en ze hebben niet die zeiknatte lap om zich heen.

Ik vraag ook niet om andere dingen, ik vraag of dit bestaat in eczeemdeken variant. Zo niet heb ik pech zowel is het aan mij in de voors en tegens tegen elkaar af te wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:38

Kort maar krachtig, nee dat bestaat niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 23:48

Maar is de deken van je plaatje dan niet te gebruiken als/ of aan te passen tot eczeemdeken?

Mijn eerste 'eczeemdeken' was een redelijk fijnmazige vliegendeken met hals. (Zo'n zilveren UV-werende van QHP... als penny in uitverkoop van zakgeld gekocht :') )

Maar, het werkte wel! De hals was wat te kort, ik had nog niet het idee voor een hoofdkap... maar de delen onder de deken waren prima beschermd!

Zag trouwens laatst dat ze niet alleen zebra-pyjama's maakten, maar ook zilveren uv-werende.
Ivm de dazen is voor de zebra zeker wat te zeggen, maar uv-werend is ook wel erg fijn, scheelt ook warmte.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 09:20

Je kunt ook de rug en bovenstuk nek, van de deken, insprayen met een waterafstotende spray.