[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:51

Sterkte NiekeKara

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:53

Sterkte NienkeKara! :(

Speedibiet-voerders ik heb een vraagje.
Kun je het vooraf in de week zetten?
Dat ik bijvoorbeeld s avonds 3 porties klaar maak voor de volgende dag?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:01

Dat durf ik niet te zeggen, ik maak het klaar en geef het een uur later. Misschien even een mailtje sturen naar Pavo?

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:07

Dagmar80 schreef:
10tje2: Mijn verzorgpaardje heeft ook heel erge kriebel, is pas bekend dat hij Cushing heeft, verder niet heel duidelijk waar de jeuk vandaan komt. Geen harde manenkam, jeuk vooral op borst en bovenkant achterbenen. Afgelopen voorjaar was het heel erg tijdens de verharing, nu minder, maar niet over. Vanaf afgelopen maandag op de Prascend gezet, beginnend met een 1/4 pil en gaat dan naar een halfje toe. Hoop dat het wat goeds gaat doen voor zijn vacht (niet opvallende Cushing haren) en dat dat ook al jeuk wegneemt. (?)

Tegen de jeuk ga ik wassen met betadine scrub proberen, cortico's in combi met Cushing leek mij niet verstandig i.v.m. bijwerkingen.

Wat heb jij al gedaan tegen de jeuk? Advies da?

Advies DA werkt hier (in Portugal) niet. Een ACTH test kan hier ook niet gedaan worden. Dus aan een DA heb ik weinig....
Omdat ik ook een eczemer heb (en dus eczeemdekens) heb ik die maar opgedaan. Mijn andere paard maakte door het krauwen in de manenkam en staart nl wondjes. De jeukplekken zijn hetzelfde als bij mijn eczeempaard: manen, staart, onder haar buik en hoofd.

Ik ben nog eens terug gaan denken wanneer de jeuk is begonnen. Ik heb het idee dat de jeuk verergert is nadat ik ben gestopt met het geven van magnesium. Ze heeft nu wel een supplement met magnesium, maar dat is minder dan ze kreeg.
Dit supplement: http://www.horsefoodforthought.nl/produ ... orse-trace

Daarom ga ik maar weer bij PN magnesium bestellen en kijken of de jeuk minder wordt.

Waar ik woon heb ik het jaarrond insecten........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:37

Bedankt iedereen,

Ben er nog steeds kapot van en mis mijn lieve merrie echt gigantisch... ;(

De pillen zijn ondertussen vergeven.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:51

Jannepauli schreef:
Roos: heeft je DA al contact gehad met Utrecht?

Ja, die wisten het ook niet..
Moest weer starten met medicijnen..
Vanmorgen gedaan dus, hou mijn hart vast..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:52

Nienke, heel veel sterkte... Ik sta op het moment voor dezelfde keuze.. :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:55

Sterkte NienkeKara!

10tje2: kan hij geen mijten hebben? Dan kan je hem wassen met Byemite/ Sebacil.
Mijne heeft nu ook 2 keer mijten gehad.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:02

Succes SuperRoos, ik hoop dat het langzamerhand beter gaat

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:15

Succes superroos.. Misschien (en laten we het hopen) is het alleen de opstart.. Hoeveel moet je nu geven?

Sterkte Nienke..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:59

1/4 heeft hij gehad..
Stond vanmorgen met een enorm dik achterbeen op stal (denk nog van zijn ongelukje..)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:01

Kan, kan ook van de prascend. Had de mijne ook. 2 dikke stalpoten, en het gekke was, de 1 veel erger dan de ander.
Met stappen en afspuiten (3x per dag) verdween het aardig, maar het kwam ook steeds weer terug (ook op de paddock). met -ik geloof- anderhalve week was het weg.

Ik meen me ook te herinneren dat er meer paarden zijn geweest hier met die bijwerking.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:05

Hij heeft een paar dagen geen prascend gehad dus wijt dit toch aan zijn ongelukje denk ik..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:07

Oke.. nou ja, dat is ook het ergste niet hè? kan er ook nog wel bij.. :)
Nogmaals sterkte, weetje al hoe hij het doet vandaag?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:09

Sterkte NiekeKara!
Muis heeft vannacht voor t eerst de hele nacht gestaan in de paddock ( na 2 dagen bijna alleen maar te willen liggen en te staan zwaaien op haar benen) en vanwege het weer haar in de stal gezet (ben snel stro gaan halen want ze staan hier op vlas), met mijn man: ik aan de voorkant en hij tilde haar achter beetje op en laatste stuk liep ze eigenlijk los, beetje stijf maar ze liep in elk geval!
Ook nu staat ze nog en kijkt iets beter uit haar ogen. Ze heeft nu dus 1/8 Prascend ipv 1/4, dat geef ik nu 4 dagen en daarvoor 3 dagen gestopt na 11 weken Prascend 1/4, dus ze had al wat moeten laten zien.. ik geef nu niks bij alleen een natuurlijke pijnstiller, Pea Pure, die gebruik ik zelf óók sinds 7 dagen en mijn peesschede ontsteking aan de pols doet veel minder pijn! Is een natuurlijk middel wat bestaat uit lichaams eigen stof palmitoylethanolamide.
Bedankt voor t mee leven, we tillen de beslissing in elk geval over het weekeinde heen.
En roos jij uiteraard ook veel sterkte.. Y;(

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:11

Citaat:
Speedibiet-voerders ik heb een vraagje.
Kun je het vooraf in de week zetten?
Dat ik bijvoorbeeld s avonds 3 porties klaar maak voor de volgende dag?

Ik maak voor 2 dagen in (de inmiddels binnengekomen) afsluitbare emmer.
Muis lust het niet maar de ruinen vinden het heerlijk!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:14

10tje2 schreef:
Josefien en Superroos: als stille meelezer hoop ik voor jullie dat het goed gaat komen met jullie paardjes.

Ik kwam een artikel tegen dat ik wil delen. Zover ik weet is het nog niet geplaatst.

Voor mij persoonlijk was het een eyeopener dat een van de symptomen van PPID het ontwikkelen van allergieen en hypergevoeligheid voor o.a. vliegen en vaccinaties is.

Mijn 27 jarige merrie heeft sinds een aantal maanden behoorlijke jeuk (en een harde manenkam), maar ze is absoluut niet te dik. Voor mij onverklaarbaar. Ik dacht dat het kwam door de melasse in de bietenpulp en luzernebrokjes. Dat krijgt ze vanwege haar slechte gebit, hooi eten is moeilijk voor haar.(ze staat op pergolide). Die harde manenkam had ik wel meegekregen behorende bij PPID, maar de jeuk was nieuw voor mij.

Roos en Josefien weer veel sterkte.
Dit is het artikel:
http://forageplus.co.uk/usefulfactsppid ... 2013-ecir/

De jeuk is jammer genoeg absoluut niet nieuw. Huidproblemen - wondjes en irritaties op de huid - onder het eventueel langere dikkere haar is een van de bijwerkingen van cushing. Vaak kom je als je een dergelijk paard scheert heel veel lelijke plekjes en soort van wondjes/zweertjes tegen op de huid. Soms zie je het ook gewoon terwijl ze nog lang haar hebben. Er zitten dan kale lelijke plekjes onder het haar. Ik waste het altijd met Betadine scrub of ik sprayde het in met Betadine oplossing.
En natuurlijk moet je daarnaast de weerstand ondersteunen, dit soort dingen zijn een bijverschijnsel door de slechte weerstand veroorzaakt door cushing. Ze zijn heel gevoelig voor langdurige ontstekingen door de slechte weerstand. Het geven van msm en of Echinacea druppels kan een hele fijne hulp zijn om deze problemen aan te pakken.

EDIT en als paarden een dikkere langere (evt krullerige) vacht krijgen dan wordt de huid eronder vaak ook verstikt waardoor er ook huidproblemen ontstaan.
Laatst bijgewerkt door fargo op 05-12-13 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:16

Dagmar80 schreef:
10tje2: Mijn verzorgpaardje heeft ook heel erge kriebel, is pas bekend dat hij Cushing heeft, verder niet heel duidelijk waar de jeuk vandaan komt. Geen harde manenkam, jeuk vooral op borst en bovenkant achterbenen. Afgelopen voorjaar was het heel erg tijdens de verharing, nu minder, maar niet over. Vanaf afgelopen maandag op de Prascend gezet, beginnend met een 1/4 pil en gaat dan naar een halfje toe. Hoop dat het wat goeds gaat doen voor zijn vacht (niet opvallende Cushing haren) en dat dat ook al jeuk wegneemt. (?)

Tegen de jeuk ga ik wassen met betadine scrub proberen, cortico's in combi met Cushing leek mij niet verstandig i.v.m. bijwerkingen.

Wat heb jij al gedaan tegen de jeuk? Advies da?

Dat is inderdaad het beste wassen met Betadine scrub of insprayen met Betadine oplossing. Wat ik ook wel eens deed was wat msm-zalf op lelijke plekjes aanbrengen, gaf wat bescherming en rust.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:18

Heel erg veel sterkte NienkeKara met je verlies, onverwachts snel dus. Dat zal niet meevallen. :(:) :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:29

Potverdorie Josefien.. het is niet niks zeg...
Hopelijk doet het staan haar goed. Zo lang liggen is voor dieren (daar zijn ze te zwaar voor) natuurlijk niet zo best. Kon ze wel zelf op haar andere zij gaan liggen? Of lag ze steeds op dezelfde kant?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:30

Hebben hier mensen nog tips tegen hoefzweren?

Afgelopen 6,5 jaar 1 keer een zweer gehad.... Nu afgelopen 9 maanden 3(!!) zweren.
Steeds aan de achterbenen. Vandaag Naomi weer kreupel aan linksachter uit de paddock gehaald. Smid komt gelukkig morgen (kon helaas vandaag niet komen).
Vorige zweer was 8 weken geleden. Wordt er een beetje moe van...

Paard staat snachts op stro, box wordt iedere dag gemest en goed opgestrooid (dit is al 7,5 jaar zo). Overdag staat ze op de paddock die ook iedere dag gemest wordt of in de wei, die óók iedere dag gemest wordt. Wat kan ik doen om die ellendige zweren te voorkomen?!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:34

cynthiar schreef:
Sterkte NienkeKara!

Ik denk het niet. Al eerder was ik op internet aan het zoeken naar oorzaken en dacht toen ook aan mijten. Dit vond ik toen wel een overzichtelijke site.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... gen_paard/

Van mijten krijg je toch ook geen harde manenkam die kennelijk heel erg jeukt? Of had jouw paard wel een harde manenkam toen hij mijten had?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:41

Focussed schreef:
Hebben hier mensen nog tips tegen hoefzweren?

Afgelopen 6,5 jaar 1 keer een zweer gehad.... Nu afgelopen 9 maanden 3(!!) zweren.
Steeds aan de achterbenen. Vandaag Naomi weer kreupel aan linksachter uit de paddock gehaald. Smid komt gelukkig morgen (kon helaas vandaag niet komen).
Vorige zweer was 8 weken geleden. Wordt er een beetje moe van...

Paard staat snachts op stro, box wordt iedere dag gemest en goed opgestrooid (dit is al 7,5 jaar zo). Overdag staat ze op de paddock die ook iedere dag gemest wordt of in de wei, die óók iedere dag gemest wordt. Wat kan ik doen om die ellendige zweren te voorkomen?!

Er was vroeger in het topic ook een pony die heel vaak hoefzweren kreeg door/tijdens de cushings. Die gevoeligheid kan er bij komen, hoeft niet. Willy heeft ook 1 echt hele erge hoefzweer gehad tijdens de laatste vijf jaar en hij had vroeger nooit zweren. Ik zou niet zo gauw weten hoe je het kan voorkomen helaas.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:42

10tje2 schreef:
cynthiar schreef:
Sterkte NienkeKara!

Ik denk het niet. Al eerder was ik op internet aan het zoeken naar oorzaken en dacht toen ook aan mijten. Dit vond ik toen wel een overzichtelijke site.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... gen_paard/

Van mijten krijg je toch ook geen harde manenkam die kennelijk heel erg jeukt? Of had jouw paard wel een harde manenkam toen hij mijten had?

Heb je mijn reactie al gezien Iotje? Jeuk en huidproblemen zijn echt een cushing bijwerking door slechte weerstand. Hoe is zijn vacht verder? En hulp bij de weerstand zou moeten gaan helpen, samen met wassen met betadinescrub.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:48

10tje2: O das lastig dat je niks aan de da hebt. Hoop dat de jeuk minder gaat worden!

fargo: Fijn te lezen dat iemand anders hier ook ervaring mee heeft. Hoop dat de scrub wat verlichting gaat geven. Er waren niet zoveel opties die ik kreeg van de da, na wat extra navragen omdat ik cortico's niet zag zitten kreeg ik betadinescrub als voorstel, leek me in ieder geval een veilige methode om eens uit te proberen. Nu kijken of ik ergens een zweetdeken kan lenen en een beetje een geschikte (niet te koude) dag uitkiezen. Uiteraard dan op stal tot hij droog is.