Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dagmar80 schreef:10tje2: Mijn verzorgpaardje heeft ook heel erge kriebel, is pas bekend dat hij Cushing heeft, verder niet heel duidelijk waar de jeuk vandaan komt. Geen harde manenkam, jeuk vooral op borst en bovenkant achterbenen. Afgelopen voorjaar was het heel erg tijdens de verharing, nu minder, maar niet over. Vanaf afgelopen maandag op de Prascend gezet, beginnend met een 1/4 pil en gaat dan naar een halfje toe. Hoop dat het wat goeds gaat doen voor zijn vacht (niet opvallende Cushing haren) en dat dat ook al jeuk wegneemt. (?)
Tegen de jeuk ga ik wassen met betadine scrub proberen, cortico's in combi met Cushing leek mij niet verstandig i.v.m. bijwerkingen.
Wat heb jij al gedaan tegen de jeuk? Advies da?
10tje2 schreef:Josefien en Superroos: als stille meelezer hoop ik voor jullie dat het goed gaat komen met jullie paardjes.
Ik kwam een artikel tegen dat ik wil delen. Zover ik weet is het nog niet geplaatst.
Voor mij persoonlijk was het een eyeopener dat een van de symptomen van PPID het ontwikkelen van allergieen en hypergevoeligheid voor o.a. vliegen en vaccinaties is.
Mijn 27 jarige merrie heeft sinds een aantal maanden behoorlijke jeuk (en een harde manenkam), maar ze is absoluut niet te dik. Voor mij onverklaarbaar. Ik dacht dat het kwam door de melasse in de bietenpulp en luzernebrokjes. Dat krijgt ze vanwege haar slechte gebit, hooi eten is moeilijk voor haar.(ze staat op pergolide). Die harde manenkam had ik wel meegekregen behorende bij PPID, maar de jeuk was nieuw voor mij.
Roos en Josefien weer veel sterkte.
Dit is het artikel:
http://forageplus.co.uk/usefulfactsppid ... 2013-ecir/
Dagmar80 schreef:10tje2: Mijn verzorgpaardje heeft ook heel erge kriebel, is pas bekend dat hij Cushing heeft, verder niet heel duidelijk waar de jeuk vandaan komt. Geen harde manenkam, jeuk vooral op borst en bovenkant achterbenen. Afgelopen voorjaar was het heel erg tijdens de verharing, nu minder, maar niet over. Vanaf afgelopen maandag op de Prascend gezet, beginnend met een 1/4 pil en gaat dan naar een halfje toe. Hoop dat het wat goeds gaat doen voor zijn vacht (niet opvallende Cushing haren) en dat dat ook al jeuk wegneemt. (?)
Tegen de jeuk ga ik wassen met betadine scrub proberen, cortico's in combi met Cushing leek mij niet verstandig i.v.m. bijwerkingen.
Wat heb jij al gedaan tegen de jeuk? Advies da?
cynthiar schreef:Sterkte NienkeKara!
10tje2: kan hij geen mijten hebben? Dan kan je hem wassen met Byemite/ Sebacil.
Mijne heeft nu ook 2 keer mijten gehad.
Focussed schreef:Hebben hier mensen nog tips tegen hoefzweren?
Afgelopen 6,5 jaar 1 keer een zweer gehad.... Nu afgelopen 9 maanden 3(!!) zweren.
Steeds aan de achterbenen. Vandaag Naomi weer kreupel aan linksachter uit de paddock gehaald. Smid komt gelukkig morgen (kon helaas vandaag niet komen).
Vorige zweer was 8 weken geleden. Wordt er een beetje moe van...
Paard staat snachts op stro, box wordt iedere dag gemest en goed opgestrooid (dit is al 7,5 jaar zo). Overdag staat ze op de paddock die ook iedere dag gemest wordt of in de wei, die óók iedere dag gemest wordt. Wat kan ik doen om die ellendige zweren te voorkomen?!
10tje2 schreef:cynthiar schreef:Sterkte NienkeKara!
10tje2: kan hij geen mijten hebben? Dan kan je hem wassen met Byemite/ Sebacil.
Mijne heeft nu ook 2 keer mijten gehad.
Ik denk het niet. Al eerder was ik op internet aan het zoeken naar oorzaken en dacht toen ook aan mijten. Dit vond ik toen wel een overzichtelijke site.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... gen_paard/
Van mijten krijg je toch ook geen harde manenkam die kennelijk heel erg jeukt? Of had jouw paard wel een harde manenkam toen hij mijten had?