Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 07:47

Ik zit er over te denken om eerst nog in de Bilt een thermografisch onderzoek te laten doen bij Equicare Plus: http://www.equicare-plus.com/index.php? ... icare-plus . De enige andere kliniek waar ik anders nog naar toe zou willen is de Lingehoeve in Lienden, ik zou zelf niet weten waar ik anders nog voor zo'n uitgebreid onderzoek terecht zou kunnen.

Maar op het moment gaat het heel goed. Aan de voorkant is ze heel soepel, beide kanten op, als er wat mis zou zijn buiten die twee wervels, vermoed ik zelf dat het achter zit.

Lou, mijn vorige paard heb ik veertien jaar gehad, waarvan ook hele mooie jaren, Elvee wordt vijf over een paar weken, dat is inderdaad wel jong om al te tobben, maar daar weten jullie alles van. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om meerdere paarden te houden, dus we "tobben" nog een tijdje door, hoewel het nu dus goed gaat.

Danoesje, je hebt gelijk, het bezorgt je veel kopzorgen, maar je krijgt er toch ook weer heel veel voor terug. Waar plaats is voor één paard in je hart is ook plaats voor een tweede hoor!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:04

Jet, zij hebben Eagle een tijd behandeld en ook een thermo gedaan. Als er een blokkade zit bij het CTO of juist op een ander gebied, dan gaan zij die zeker vinden zodat je verder kunt zoeken maar weet in welke richting je moet zijn. Daar hebben ze hem ook losgemaakt rond dat gebied (Marjorie Westerhof en Karin samen, terwijl Jente Driessen hem heeft gereden) en hij is daar ook een tijdje goed onder het zadel geweest. Als ze ergens wat met hem kunnen als er niks extreems aan de hand is, dan is het daar waarschijnlijk. Fijne mensen die enorm veel tijd en energie in je paard stoppen. Zij kwamen achter de 'blokkade' in het CTO in eerste instantie. Nooit gedacht dat dat een breuk zou zijn in mijn geval. Ook merkten zij op dat zijn ribben en schouder steeds geblokkeerd waren. Achteraf dus ook niet zo raar.
Wat voor behandelingen ik ook zou hebben uitvoeren, het zou nooit langdurig hebben geholpen. De osteo kwam elke twee maanden terwijl hij niet eens werd gereden.

Ik heb het onderzoek dinsdag inderdaad ook bij de Lingehoeve gedaan, Erik Bergman. En mijn rekening viel me nog mee... Mijn nieuwe paard straks mag daar helemaal binnenstebuiten worden gekeerd. Helaas weet ik dat dat niet alles zegt, want ook Eagle is bij aankoop volledig op de foto gegaan En klinisch gekeurd (terwijl ik gok dat ik ben opgelicht) maar het scheelt alvast een stukje.

Baboo, wat fijn dat je paard het zo goed doet! Knapperd!
En je hebt gelijk hoor. Nu de zorgen om Eagle voorbij zijn, is er ruimte om te kijken naar een andere. Hij heeft me zoveel geleerd. Ik ben helemaal niet zweverig maar heb uit wanhoop contact opgenomen met een paardenfluisteraar. Alles wat zij vertelde, klopte gewoon, zonder voorinformatie. Zij zei toen: probeer nog 1 keer de voorkant te repareren (terwijl ik daar op dat moment nog helemaal niet mee bezig/van bewust was) maar genoeg is genoeg.
Gister stuurde ze me: 'Eagle is blij en opgelucht dat je hem hebt laten gaan. Hij zal je helpen met een nieuw paard. Hou je ogen open voor een schimmel'. Ik heb dus helemaal niks met schimmels, maar toeval of niet, had ik net gister een mailtje gestuurd om een schimmel-andalusier te proberen omdat ik eens out-of-the-box wilde denken en ze me op vakantie altijd zo'n heerlijk gevoel gaven:) Deze had zo'n gaaf hoofd dat ik dacht: give it a shot!
Krijg er dan tochkippenvel van. Ja hoor, jullie mogen me uitlachen! }:0 }:0 }:0

Babootje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:05

En vergeet bij het keuren de bloedafname niet :D
Ik ga je niet uitlachen hoor, maar loop niet te hard van stapel. Ga er meerdere kijken. En ga nooit in op verkopers die zeggen dat er naast jou nog meer gegadigden zijn die staan te popelen om het paard te kopen (nooit een goed teken).
Persoonlijk heb ik niks met Andalusiers. Ze zijn vaak kort in het lijf en de beweging. En is het moeilijk om er eentje te vinden die niet met de voorbenen maait. Eentje die maait is voor mij altijd een no-go ivm slijtage. En ze kosten een godsvermogen (wat men al niet durft te vragen voor de spanjaarden :o ).
Maar er zijn uitzonderingen natuurlijk. :D
Ik vind het altijd wat met die paardenfluisteraars. Ben er geen voorstander van. Ook al denk je geen voorinfo te hebben gegeven, toch valt er als je even je naam Googled heel wat over je te vinden. Mediums zijn daar altijd heel handig in.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:28

Danoesje, dan ga ik toch eerst een afspraak maken met Equicare. Als daar iets uit lijkt te komen ga ik daarna gelijk een afspraak maken met de Lingehoeve. Voordat ik haar verder doorpak wil ik toch echt eerst weten of er niet meer aan de hand is.
Ik twijfel altijd met zo'n medium, maar bij jou klinkt het wel heel mooi. Ik dacht eerst voor een draver te gaan voordat ik Elvee kocht, maar daar ben ik van teruggekomen. Vind er maar eentje die aan mijn eisen voldoet en die ook nog helemaal goed is. Ik wil graag een e-pony, merrie en vlot van karakter. Dat is Elvee precies, helaas met een beperking. Toch is me gezegd dat ik mijn doel, endurance klasse 1 en 2, met haar goed moet kunnen doen.
Maar dan moet ze verder wel helemaal goed zijn en daar twijfel ik nu nog teveel over.
Wat is jouw doel eigenlijk met je paard? Recreatief, dressuur, springen of nog weer anders?

Baboo, bij Elvee kwamen de problemen er pas na 9 maanden echt uit, dus toen was er geen bloed meer van de keuring. Als ik er eerder achter gekomen was, had ik dat wel laten bekijken inderdaad.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:48

Babootje en Jet, maakt me stiekem niet uit of het klopte of niet, ik wil gewoon heel graag geloven dat Eagle blij is dat ik m heb laten gaan:P En weet ook zeker dat hij dat is, kan geen fluisteraar tegenop. Maar klinkt toch fijn en wil het graag geloven, haha.

Ik heb ooit op vakantie een PRE gereden en toen dacht ik echt: zo een wil ik later ook! Is er nooit van gekomen en ik heb gewoon meer gevoel bij een KWPNer, maar nu ik toch opnieuw moet zoeken, wil ik mezelf niet de kans ontnemen om dan toch ook eens wat anders te proberen. Heb een leuke zien staan (geen filmpje gezien nog) die me aanspreekt en die ook nog eens niet zo duur is. Mocht die lekker lopen dan vind ik het wel leuk om toch eens te gaan voelen.
Zo heb ik ook ooit een onwijs gave kruizing fries/kwpn gekend, zo eentje zou voor mij ook best een mogelijkheid zijn, mits hij goed loopt. Kortom: ik ben nog wel even aan het orienteren en uitproberen hoor! Toen ik Eagle kocht heb ik er ook eerst een stuk of 10 uitgeprobeerd, waarvan hij echt met stip bovenaan stond, want wat voelde hij enorm machtig onder me en wat was ie braaf. Schijn bedriegt.

Mijn doel is om een paard te kopen waarmee ik de mogelijkheid heb om ooit in het Z te kunnen komen (mits ik zelf die capaciteiten heb, maar ik heb in ieder geval de ambitie) maar vooral afwisselend bezig te zijn. Dat heb ik met Eagle ook zoveel mogelijk gedaan. Een paar dagen dressuur, dagje longeren, keertje (los) springen, buitenritje, grondwerk, lange teugelen. Als ik iets van mijn brokkenpiloot heb geleerd is wel dat afwisseling en een soepel lijf enorm belangrijk zijn.

Mocht ik er het juiste paard voor vinden, lijkt het me ook heel erg gaaf om of SGW of working equitation te gaan doen. Kortom: ik hou van veel afwisseling. De paarden worden er fit en fris van, ik verveel me zelf snel en ik vind ook weer heel veel leuk. Dat zal er hopelijk ook voor zorgen dat ik straks een paard 'kneed' dat van weinig onder de indruk is en alles leuk vindt omdat het koppie zo lekker fris is.

Jet, lijkt me geen onverstandige keuze. Ze zijn wel heel erg van het natuurlijke, dus veel proberen op te lossen osteopathisch, met hoefstand aanpassen, met kruiden etc. Heel goed, maar voor sommige dingen moet je gewoon naar de kliniek, dus hou dat wel in je achterhoofd.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:57

heb je eagle ooit uitgeprobeerd onder het zadel? het eerste wat er in me opkompt is dat ze heb hadden volgespoten met pijnstilling! :O

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:04

Femo, ja, drie keer zelfs. Was braaf, maar enorm voorwaarts. Inmiddels weet ik dat een half jaar voor mij een meisje hem heeft uitgeprobeerd maar hem heeft laten staan omdat ze eraf gebokt werd. Ze mocht alleen komen op afspraak en is ook een keer afgebeld omdat ie 'stout' zou zijn. Gok zomaar dat ie gewoon ingespoten is...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:15

klojos.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:22

Danoesje, dat is wel heel zuur dan, als hij inderdaad ingespoten zou zijn geweest. In principe doe ik ook wel van alles hoor met mijn paarden, werk aan de hand, longeren op allerlei manieren, dressuur, buiten, mee op vakantie ( Elvee nog niet), endurance dus. Ik ben geen springer, dat kan altijd nog met vrijspringen of eventueel met een ander erop.
Eigenlijk wil ik ze alleen "gebruiken" om te zien of er aandachtsplekken zijn bij Elvee en niet om verder te laten behandelen. Dat ze holistisch werken had ik al begrepen, maar daar ga ik er eigenlijk niet voor naar toe.
Eigenlijk achteraf zat het met Elvee al niet goed toen ik haar kocht, als een ander met zo'n verhaal komt denk je: dat die daar in trapt... Maar goed, ze is erg leuk en wie weet, zie ik alleen maar beren die er niet zijn.

Overigens weet ik zeker dat Eagle het nu beter heeft dan toen hij nog hier op het aardse was hoor en ik geloof er ook wel in dat hij je helpt met het vinden van een ander paard.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:28

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:44

Bloed wordt idd altijd maar 6 maanden bewaard (dat is ook de periode waarbinnen een paard kan worden teruggebracht als het gaat om een consumentenkoop); veel langer heeft niet zo'n zin. Je kunt dan zowiezo nog moeilijk aantonen dat het paard het gebrek al had, alleen maar dat het was gedrogeerd bij de keuring.
Het is vind ik toch altijd wel aan te raden om het bloed te laten onderzoeken op verboden middelen. Dus niet alleen bloedafname, maar ook echt onderzoek. Zoveel kost dat nu ook weer niet. Maar ja, daar heb je nu ook niet zoveel meer aan. Het is in ieder geval weer een leermomentje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:55

danoesje schreef:
Toen ik Eagle kocht heb ik er ook eerst een stuk of 10 uitgeprobeerd, waarvan hij echt met stip bovenaan stond, want wat voelde hij enorm machtig onder me en wat was ie braaf. Schijn bedriegt.

Begrijpelijk stond hij met stip bovenaan. Het was natuurlijk een topper. En als hij gezond was geweest, had je er heel erg veel plezier van kunnen hebben.
Je bent gewoon tegen een hele foute handelaar aangelopen (en een hele foute DA).
Dat is pure pech, want je hebt alles volgens het boekje gedaan.
Achteraf zijn er dan wel dingetjes die erop wijzen dat het niet klopte. Maar ja, zo ben ik er ook een keer ingestonken. Gebeurt me nooit meer kan ik je verzekeren.

Wat je ook zou kunnen doen als je serieus een paard hebt gevonden en tot keuren zou willen overgaan, vragen of je het medisch dossier bij de veearts van de verkoper mag inzien. Als ze daar heel erg moeilijk over doen, dan weet je ook al wat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:55

Er staan op dit moment zo vreselijk veel paarden te koop, dat je als koper ook best je eisen kunt stellen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:39

Babootje, daar heb ik toen ook aan gedacht, gegevens dossier opvragen. Uiteindelijk niet gedaan. Heb ook nog geprobeerd om wat via de eigenaar te regelen qua tegemoetkoming in de kosten(bedrijf) maar die waren toen net failliet...Ik gok ook zomaar dat ze inderdaad een dealtje hadden met de DA, die waren net een beetje te bekend met elkaar helaas. Wat ik me momenteel wel heel duidelijk besef, is dat ik hem gewoon echt te goedkoop heb gekocht. Heb mezelf wijsgemaakt dat dat kwam omdat ze er snel vanaf moesten en omdat ie nog groen was, maar eigenlijk had ik een paard als hij niet voor het betaalde bedrag kunnen kopen. Wilde hem alleen zo graag dat ik dat gevoel heb weggestopt en het goed ging praten. Doe je inderdaad niet nog een keer.
Femo, wat een knapperd! Zie wel, er zijn best leuke schimpies!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:42

danoesje, ik heb hetzelfde gehad hoor. de mijne komt van een echt goede fokker, goede naam. en hij had allemaal foto´s van haar in zijn huis hangen.

hij deed haar weg omdat ze een 2tje op haal straalbenen had... kon hij niks meer mee.. ben ik dus ook ingetrapt. een paard met een 2tje op het straalbeen kun je toch nog wel goed verkopen? er zijn gewoon 2 nullen afgegaan. nou praat ik nog over een behoorlijk bedrag wat ik ervoor neer heb gelegd, maar hallo! :? |o

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:47

Pfff inderdaad. De mijne had ook 2tjes op de straalbenen trouwens, nooit iemand over gehoord en op de benen was ie helemaal zuiver.
Was van een goede hengstenhouderij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:48

Haha Danoes, ik moest ook aan die pre-hengst denken :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:49

gefeliciteerd joolien!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:53

Heb er in ieder geval even een mailtje aan gewaagd, maar ik ben bang dat 'met spoed' me toch echt te snel gaat :)
Happy birthday, wat een topweer om je verjaardag te vieren!
Laatst bijgewerkt door danoesje op 06-06-14 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:54

haha, oh echt!? wat stoer! ja, ik snap dat het te snel zou gaan hoor.. je moet helemaal doen wat je zelf voelt, en wil

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:35

Jet schreef:
Danoesje, dan ga ik toch eerst een afspraak maken met Equicare. Als daar iets uit lijkt te komen ga ik daarna gelijk een afspraak maken met de Lingehoeve. Voordat ik haar verder doorpak wil ik toch echt eerst weten of er niet meer aan de hand is.
Ik twijfel altijd met zo'n medium, maar bij jou klinkt het wel heel mooi. Ik dacht eerst voor een draver te gaan voordat ik Elvee kocht, maar daar ben ik van teruggekomen. Vind er maar eentje die aan mijn eisen voldoet en die ook nog helemaal goed is. Ik wil graag een e-pony, merrie en vlot van karakter. Dat is Elvee precies, helaas met een beperking. Toch is me gezegd dat ik mijn doel, endurance klasse 1 en 2, met haar goed moet kunnen doen.
Maar dan moet ze verder wel helemaal goed zijn en daar twijfel ik nu nog teveel over.
Wat is jouw doel eigenlijk met je paard? Recreatief, dressuur, springen of nog weer anders?

Baboo, bij Elvee kwamen de problemen er pas na 9 maanden echt uit, dus toen was er geen bloed meer van de keuring. Als ik er eerder achter gekomen was, had ik dat wel laten bekijken inderdaad.

Waarom niet gelijk naar de Lingehoeve? Als je zelf wat mankeert ga je toch ook eerst naar een arts?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:36

Danoesje, probeer uit te kijken dat je nu niet omdat het medium je dat heeft ingefluisterd heftig op zoek te gaan naar een schimmel. Andalusiers zijn als het een goede gezonde is onbetaalbaar!! Er staat nu eentje op bokt te koop voor weinig geld, bij mij zou gelijk een lampje gaan branden met: wat is er mis mee?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:37

R12312, kan me wel voorstellen dat Jet eerst kiest voor een thermo. Dan weet je wat beter in welke richting je het moet zoeken...
En nee hoor, ik ga zeker niet heftig op zoek naar een schimmel. Wil juist zoveel mogelijk uitproberen en voelen. Het enige waar ik naar op zoek ben is een gezond paard dat met hetzelfde 'wow-gevoel' kan geven als Eagle toen deed en heb besloten dat ik er toch eerst een flink aantal wil proberen in alle kleuren van de regenboog :)
En nu ga ik een middagje keihard genieten van de rete-gave Fries van een kennis van me die ik mag lenen zo :D Daar heb ik nu tijd voor dus die maar nuttig besteden dan :P
Laatst bijgewerkt door danoesje op 06-06-14 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:39

ik heb er overheen gelezen, maar moet je persee opzoek naar een schimmel? daar zou ik me totaal niet door laten leiden!

en het paard wat je miss als optie zou hebben laat je toch keuren? dat komt er dan waarsch wel uit.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:41

Femo, nee hoor helemaal niet. Beter gezegd, zou helemaal mijn voorkeur niet hebben. Zo op het plaatje gaat mijn voorkeur uit naar een hele leuke zwarte die ik als optie heb en die ik volgende week ga bekijken. Gewoon goed gelukte KWPN. Maar wil me niet daarop vast pinnen dus wil juist proberen om ook eens wat andere rassen te proberen, als ze maar wat dressuuraanleg hebben en sportgefokt zjin:)