Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
opisop_shop schreef:sodeletuut, ik heb gewoon steeds wat langer ertussen gelaten, je hoeft immers eigenlijk alleen te smeren bij tekenen van jeuk, dus na een week kun je wel wat afbouwen, volgens mij deed ik de 2e week op om de 4 dagen ofzo, uiteindelijk volgens mij ongeveer 1x per week.
terpentijn schreef:Een dikke (lees: harde) manenkam kan duiden op Insuline Resistentie (IR). Het is daar althans een symptoom van.
Dat hoeft NIETS te maken te hebben met Zomer Eczeem (ZE).
Het zijn twee heel verschillende aandoeningen.
Het valt me overigens wel vaker op, dat zaken zoals Insuline-Resistentie, Hoefbevangenheid en Zomereczeem in topics door elkaar gehaald worden.
Een paard/pony met Zomer-Eczeem heeft een allergische aandoening, veroorzaakt door de prik van een mugje. Ook dunne paarden kunnen ZE krijgen.
Insuline Restistentie (IR) heeft daar (met ZE) niets mee te maken, dat is een los daarvan staande, aparte aandoening. Die overigens wel tot hoefbevangenheid kan leiden, en wel degelijk in de hand gewerkt kan worden door overgewicht (vergelijk IR met suikerziekte bij mensen).
ZE is een allergische reactie (vergelijk met vlooien-allergie bij honden of katten door de beet van 1 enkele vlo).
_CS_ schreef:Punt is gewoon dat elke eczemer een stofwisselingsfout heeft, door de allergische reactie.
Bij de één uit dit in dit, bij de ander in dat.
Punt is wel dat teveel dieren te sober gehouden worden ja, dat klopt.
Maar hoe bepaal je zoiets als buitenstaander? Dat is altijd zo moeilijk.
Wel heb ik zelf de ervaring dat mijn knol toch enorm afgevallen is toen ik brok ben gaan voeren.
Velen verklaarden mij voor gek, maar dat ging ene oor in, andere uit.
En het resultaat mag er dan wezen hoor.
Maar zo bedoel ik maar, sober is ook niet alles, want tekorten zorgen weer voor dit.
Er zijn maar weinig paarden die echt de daadwerkelijke ZE hebben.
De rest heeft allemaal een andere onderliggende oorzaak die ZE tot uiting geeft.
Maar kom daar maar eens achter.....