Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:50

kyrkelover schreef:
Op welke stal sta je dan sharon?

Ten Bosch

Femke_Tweety

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:08

Jammer dat Zoelen nog steeds niet op de voorpagina staat.
Helaas dus ook uit betrouwbare bron vernomen dat het waar is. (niet helaas van de betrouwbare bron, wel helaas dat het waar is)
Het zou fijn zijn als dat ook gewoon officieel bekend wordt. Nu blijven mensen toch twijfelen.

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:13

MissCharlie schreef:
Mijn vraag is een beetje ondergesneeuwd geloof ik ;)

MissCharlie schreef:
Wie weet hoe het nou zit met overdracht via je kleren?
Hoe lang overleeft het virus zeg maar? Ik had ergens een uur of 8 gelezen maar kan het niet terugvinden. Ik vind het zo wat om elke paar dagen mijn jas te wassen bijvoorbeeld, maar als er nou voldoende tijd zit tussen het naar de ene en de andere stal gaan dan hoeft dat hopelijk niet.

Hier word de regel aangehouden dat er na ieder stalbezoek het schoeisel grondig (echt grondig) schoongemaakt moet worden. Verder direct thuis de kleding wassen die op stal is gedragen en eerst douchen. Ik zou die moeite toch maar nemen of even niet naar een andere stal gaan. Zou jij het jezelf vergeven als je een andere stal besmet met een dodelijk virus omdat wassen te veel moeite is??

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:18

toch hoop ik dat t zich niet mega snel verspreid overal naar toe vooral die neurologische vorm.
komt bij die neurologische vorm ook snotvorming? ik zou ook wel willen dat alle stallen waar t bij is dat die zich gewoon aangeven als rhino stal maar soms word dat ook dood gezwegen....en vind ik wel dat als je zoiets weet dat je dat dan wel bekend mag maken in welke omgeving het is

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:20

Wat ik wel het hele rare aan alles vindt. Zoals vermeldt stond in de krant komt het jaarlijks 1 a 2 keer per jaar voor. Dit wordt vervolgens nergens bekend gemaakt. Nu zijn er 3 gevallen gevolg wedstrijden massaal afgelast, steeds meer stallen uit voorzorg 'op slot' hier sinds vandaag in de buurt ook steeds meer. Verder wordt er zo geheimzinnig mee omgegaan.

*Is er soms meer aan de hand dan ons nu allemaal verteld wordt????*

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:21

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:23

Rhino breekt inderdaad regelmatig uit. Als dat de verkoudsheidsvariant is, dan is dat niet zo'n probleem. (EHV4)

Het gaat nu echter om de ernstigere EHV1 variant met neurologische verschijselen en abortus.

Ik verwacht dat dat het grote verschil is. Overigens geen bewijs voor, maar mijn eigen gedachtengang en gevolgtrekking.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:24

Klopt, iemand van onze stal (berg en dal) leste wekelijks bij de veerkracht. Bij ons is Rhino eerder vastgesteld maar in Heumen zijn er al langere tijd paarden met 'verkoudheisverschijnselen'. Grote kans dat het van Heumen naar ons is gekomen. Gelukkig goed bericht want alles is stabiel of aan de betere hand. Geen koortsgevallen meer. Dierenarts vertelde dat als het zo door gaat wij over 2 weken weer groen licht hebben om het zo te zeggen (dat ze weer wei op kunnen).

Larrisse schreef:
Ik kom net van de manege vandaan en de eigenaar zegt dat iemand met zijn paard uit Berg en Dal in Heumen is gaan lessen. Zou best kunnen, maar op die stallen heersen toch verschillende varianten?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:25

Zoals ik het begrepen heb in het stukje tekst een paar pagina's terug zijn er dus eigenlijk twee varianten van het virus: eentje die verkoudheid opwekt, en eentje die zo gemuteerd is dat het door bepaalde membramen heen kan en zo op andere plekken gaan zitten. Bij de baarmoeder zorgt dus voor de abortusvorm en het kan dus ook in het zenuwstelstel gaan zitten? (Een beetje in jip en janneke taal maar voor het idee wel simpel zo :P )

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:25

ik vind t jammer dat je ook niet mag zeggen welke gebieden er al besmet zijn vanwege kans op laster...maar dan denk ik weer van wat vinden de paarden eigenaren nou belangrijker? hun paarden of de kans op laster? ik vind mijn pony vele malen belangrijker en ik vind rhino ook niet iets om zeg maar stil te zwijgen of niks erover te mogen zeggen en t alleen maar op de voorpagina van bokt te lezen valt ...
want ik denk dat veel stallen het niet echt zullen zeggen of ze rhino hebben ja of nee

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:32

ik heb vandaag vernomen bij ons op stal dat de dierenarts j. nas gebeld was om te vragen of er in zoelen op de lingebrug rhino was en dat hij eerst vertelde dat het klopte en dat er 2 gevallen van rhino waren waarbij veulens verworpen zijn.
later werd er weer gebeld door iemand naar de da j. nas in bemmel en toen heeft hij alles ontkend.
blijkbaar wil de lingebrug dus niet hebben dat het naar buiten komt.
volgens een klant had haar moeder gezien dat op tv gelderland dat er idd in zoelen 2 veulen verworpen zijn door rhino.
maar dat kan ik zelf nog nergens terug vinden.
ik kan me wel voorstellen dat een bedrijf niet wil dat het naar buiten komt omdat het schade lijdt voor het bedrijf, maar ik vind wel dat dit naar buiten MOET komen zodat paarden mensen voorzorgsmaatregelen kunnen nemen.

KimmLoveTenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:35

Ik snap niet dat stallen niet willen vertellen dat er een ziekte is vanwege 'een slechte naam. Hallo he, het gaat hier om het welzijn van paarden.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:35

Volgens mij lijdt een bedrijf dat het niet naar buiten brengt meer schade, doordat er veel gespeculeerd wordt. Ik prijs juist de bedrijven die het wél naar buiten brengen en er eerlijk en duidelijk over zijn.
Je kunt er als staleigenaar tenslotte ook niks aan doen dat het jou overkomt.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:40

SplashIsLief schreef:
Volgens mij lijdt een bedrijf dat het niet naar buiten brengt meer schade, doordat er veel gespeculeerd wordt. Ik prijs juist de bedrijven die het wél naar buiten brengen en er eerlijk en duidelijk over zijn.
Je kunt er als staleigenaar tenslotte ook niks aan doen dat het jou overkomt.

ja dat vind ik dus ook je kunt er gewoon niets aan doen als stalhouder, maar ik vind wel dat het zo snel mogelijk in de update mag komen te staan. ik heb wel van een mod een bericht gekregen dat ze ermee aan de gang gaan.
dus zodra hun een bevestiging hebben gekregen zal het hopelijk in de update komen.

eerder las ik in een topic wat over asch en maurik, maar daar hebben wij zelf ook nog niets over gehoord.
mensen op stal bij ons zijn toch allemaal wel bang hoor, er staan toch zeker 40 tot 60 paarden op stal, lijk geen einde aan te komen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:49

Ik hoorde vandaag dat de lingebrug dit vorige week blijkbaar al wist. Slordig en schandalig dat ze dit niet naar buiten hebben gebracht :n

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:55

my_precious schreef:
ik heb vandaag vernomen bij ons op stal dat de dierenarts j. nas gebeld was om te vragen of er in zoelen op de lingebrug rhino was en dat hij eerst vertelde dat het klopte en dat er 2 gevallen van rhino waren waarbij veulens verworpen zijn.
later werd er weer gebeld door iemand naar de da j. nas in bemmel en toen heeft hij alles ontkend.
volgens een klant had haar moeder gezien dat op tv gelderland dat er idd in zoelen 2 veulen verworpen zijn door rhino.
ik kan me wel voorstellen dat een bedrijf niet wil dat het naar buiten komt omdat het schade lijdt voor het bedrijf, maar ik vind wel dat dit naar buiten MOET komen zodat paarden mensen voorzorgsmaatregelen kunnen nemen.

De stal is al op slot, dus die kunnen geen paarden meer besmetten.

en de gevallen die tot nu toe op zijn getreden die zijn al even geleden geinfecteerd geraakt hoor. Hier zit even tijd tussen. Dus het is nog even afwachten welke gevallen er nog meer optreden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:55

Wij zijn nu ook dicht voorlopig, zekerheid voor alles. De enkele uitstap met paarden trailer die gedaan werd zijn even stopgezet. Net als hoefsmid, bezoek enz tenzij voor erge spoed. Als we zo besmetting kunnen voorkomen. :j

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:57

daNiielle_ schreef:
Ik zou zondag crosstraining hebben, maar had vooraf de hele lijst nagekeken waar iedereen vandaan kwam. (wat een rotwerk was dat)
Ook iemand uit nijmegen, ik heb direct afgezegt. Het is je eigen verantwoording, ook al is een ander zo stom om toch te komen.

Larisse; Ja dat klopt, zie het bericht op de voorpagina voor welke stal in Heumen.

Je bedoeld zeker in ijzerlo? -O- Ik twijfelde al maar ik ga nu denk ik ook niet.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:05

Bailey_4ever schreef:
Je bedoeld zeker in ijzerlo? -O- Ik twijfelde al maar ik ga nu denk ik ook niet.

Ja. Komen 2 mensen uit Nijmegen, zij zien het gevaar niet blijkt uit hun emails.
En gezien de kampioenschappen pas geweest zijn, grote kans dat ook in onze regio een paar paarden besmet zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:08

Maaike_Ma schreef:
Wat ik wel het hele rare aan alles vindt. Zoals vermeldt stond in de krant komt het jaarlijks 1 a 2 keer per jaar voor. Dit wordt vervolgens nergens bekend gemaakt. Nu zijn er 3 gevallen gevolg wedstrijden massaal afgelast, steeds meer stallen uit voorzorg 'op slot' hier sinds vandaag in de buurt ook steeds meer. Verder wordt er zo geheimzinnig mee omgegaan.

*Is er soms meer aan de hand dan ons nu allemaal verteld wordt????*

Hier in de buurt is vorrig jaar ook rhino actief geweest (ook de neurologische). Hebben ook de boel op slot gegooit, maar is verder niet in de media etc geweest hoor. Terwijl het toch wel 2 manege's betrof...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:09

@ daniëlle Daar was ik al bang voor. Nou ik ben heel blij met je speurwerk! Ik ben zelf ook op de kampioenschappen geweest en heb gelukkig nog niks gemerkt.

Je weet zeker dat beide dames gewoon komen? Je hebt mailcontact met ze gehad toch :)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:19

suikermeisje schreef:
my_precious schreef:

De stal is al op slot, dus die kunnen geen paarden meer besmetten.

en de gevallen die tot nu toe op zijn getreden die zijn al even geleden geinfecteerd geraakt hoor. Hier zit even tijd tussen. Dus het is nog even afwachten welke gevallen er nog meer optreden.

ik had begrepen dat als er rhino is dat dit binnen 2 dagen naar buiten komen en dus helemaal niet zo lang duurt voor het eruit komt, maar dat is dus niet zo zeg jij.. of bedoel je met de incubatietijd die 2 wkn nodig heeft voordat het eruit komt.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:22

Ik kom ook uit de buurt van nijmegen.
Ik heb 25 maart, dus valt nog even te kijken, maar als het verergerd dan zeg ik sowieso af. Ik kom dan wel uit de buurt, maar kan iemand mij vertellen waar de lingebrug zit? J. Nas ken ik heel goed, dus snap er niet zoveel van.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:22

net bij het jeugdjournaal waren ze bij de veerkracht. Hun dierenarts kwam ook nog aan het woord. Je zag ook een beetje wat ze er nu dagelijks doen. Misschien iets om terug te kijken. Maar mensen hoeven dus gewoon echt niet bang te zijn dat je het ook nog van mens op mens op gaat lopen, voorzichtig zijn snap ik maar maak je niet te bang overal over.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:24