Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:30

De pony van mijn vriendin heeft in de winet ook een periode kreupel gelopen. Is in die periode meerdere malen bij de fysio, osteo geweest. Zelfs toen er al spier afbraak was heeft hij niks kunnen vinden.

Dus ja die is een poosje slecht geweest en ver volgens goed maar toen het echt inzette ging het heel snel.

Maar zoals ik al eerder zij bij dit paard spelen wel meer dingen. Die misschien wel ergens ander vandaan komen of nooit te traceren zijn.

Ik hoop voor je dat ze nu stabiel blijft. :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:33

Ik vraag me af of bij een hernia de zenuwgeleiding nog goed is. (omdat bij Kyana de Mmeptest goed was).
Nelleke heeft mij de filmpjes doorgestuurd en bij het laatste herkende ik wel iets van bij Kyana.
Wat op Kyana's filmpje goed zichtbaar is,het apart wegzetten van het linkerachterbeen.
Ik zal toch nog eens kijken of het mogelijk is haar beweging in stap/draf eens goed met stille hand te filmen en deze vertraagd af te spelen.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:38

Hmm ik denk dat dat ook uitmaakt bij de ernst van de hernia. Dat kan je denk ik vergelijken met mensen. de een heeft een hele ernstige en de ander niet. Bij deze pony was dat niet meer zo. Vandaar ook gevoelloos enz.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:41

Reageerde deze pony op pijnprikkels etc of niet meer?
Ik zie bij Kyana geen verschil aan bespiering aan haar achterwerk,maar dit hoeft natuurlijk ook niet aangezien zij al weinig bespiering heeft daar.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:51

Nee zij reageerde aan die ene kant niet meer op pijn prikkels. Op haar kont dan. Als het koud was zag je precies wel deel het wel en niet meer deed. De vacht bleef dan gewoon plat liggen waar de rest ophoog kwam.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 08:06

WendyKoomen, ik denk dat de MMEP-test bij een infarct slechte of geen geleiding vd zenuwbanen zou laten zien?

Denk dat die foto vd rug je meer zekerheid gaat bieden.
E-digit heeft maakt meer foto's dan je DA toch? Misschien kan je die laten komen? Is voor jullie beiden ook niet zo belastend als wederom een rit richting kliniek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:21

timokyana schreef:
je kunt haar zien als recreatie paard,een meisje van 13 verzorgt haar nu een klein jaartje omdat ze zo vreselijk betrouwbaar is.
Ze gaat veel mee wandelen,er word grondwerk gedaan en zo en nu en dan gaat ze mee op buitenrit.
Geen intensief werk en dit is al maanden zo.
Ze heeft vaker een periode 'stil'gestaan,dan vertoont ze geen problemen.Het is geen energiek paard met uitspattingen,nooit geweest.Altijd een stabiel rustig karakter.

Ze staat overigens 24/7 buiten in de groep en heeft voldoende ruwvoer tot haar beschikking.

Ik heb niet de hele verhalen lezen, maar reagerend op dit filmpje , kan je goed zien dat je paard iets aangeeft.
ten eerste heeft ze al verschillende malen aangegeven dat ze heeeeeeeeeeeeel graag voor de schouder, hals en voorbeen hard gepoets wil worden...ze wijst dit aan met haar neus. Als je op dat plekje bent, en je gaat verder naar achter wordt ze narrig, gaat ze aanwijzen met haar neus waar je moet zijn.
Ze wil graag een lekkere harde poetsbeurt op die plek....., dat haar neusje 1 kant optrekt heeft alles met de plek waar je moet zijn te maken, en het trekken met haar mond ook.
Kijk naar je paard als je haar poetst. Je ziet aan haar mond, waar ze het prettig vind en je langer of harder moet poetsen.
Wel zit er een blokkade rond haar rug, ter hoogte van haar baarmoeder.
Wees daar wel rustig met poetsen, daar is het heel gevoelig
je kan daar beter je hand opleggen , en kijk daarbij naar haar reactie
schrik niet zomaar van het bijtgedrag, dit heeft niets met ´gemeen´te maken, dit is een typisch voorbeeld dat ze je iets duidelijk maakt.
Jou onzekerheid daarin snapt ze niet.....ze zegt het toch duidelijk? ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 13:36

Nombrado,jouw post slaat werkelijk alles...moest het even 2 keer lezen.
Hoe kom je bij de blokkade is waar ik wel benieuwd naar ben?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:43

timokyana schreef:

ik heb ook niet alle verhalen eromheen gelezen, alleen je eerste geplaatste filmpje.
daarin geeft je paard je duidelijk dingen aan alleen ben je daar te druk met andere dingen waardoor je het niet ziet. Schiet in je twijfel en angst..en bezorgdheid

lees blokkade als een plek waar het niet goed doorstroomt .

al zou je alleen maar je hand op het midden van haar rug leggen, en proberen contact met haar te maken, zal je al het een en ander duidelijk worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 13:45

Ach misschien moet Nombrado maar gewoon wél het hele topic eens lezen - dat voorkomt kakelen-als-kip-zonder-kop :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:00

Ik heb ook 2x moeten lezen. Kan hier het filmpje niet zien maar ga thuis toch nog weer is kijken of ik enigszins Nombrado's post begrijp.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:58

kheb het hele topic doorgeworsteld.....

enige wat mijn bevindingen zijn, is nog steeds de blokkade,
de problemen met lopen (bewegen) heeft alles te maken met de manier van bekappen.
de stand vind ik niet juist, dit verklaart ook het verkeerd wegzetten van het achterbeen.
de voetas-beenstand klopt nu niet.
als dat beter is, en ze niet zo kort bekapt wordt, zal dit beter gaan.
Verder vind ik zelf, dat extra voeding altijd noodzakelijk is, en een paard niet kan leven op het hooi alleen.
(er zit tegenwoordig niet alles meer, wat een paard nodig heeft in hooi)
dat resulteert in een gebrek aan. Dat is niet altijd te zien in de bloedwaardes, maar wel het paard en het beeld daarbij. De dikke buik is daar al ook een voorloper van.
Als een paard steeds minder krijgt, gaat het uiteindelijk aan de spieren `eten´ waardoor je spierafbraak krijgt.
(uitstekende botten e.d)
Het zou wel degelijk kunnen zijn, dat de T touch wat bij haar heeft opengebroken, wat er dan uit gaan komen (en anders later gebeurd was)
De merrie is zeer gevoelig....zowel voor medicijnen als natuurlijke middelen. Wees daar ook voorzichtig mee.
Ik zou haar op een simpele basis brok zetten met weinig suikers. (die zijn er wel) eventueel met extra Biotine en vit E erin, om haar weer wat meer in haar spieren en vet te krijgen.
Verder hooi
Bij ondervoede mensen (derde wereld) zie je ook dikke buiken.

En ga je echt verdiepen in hoefstanden en goede hoefsmeden.
dat gevoelige lopen heeft alles te maken met haar hoeven.

so....en nu heb ik genoeg gekakeld als een kip zonder kop :+ ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:31

Nombrado, dus dit paard is ondervoed?? Moet meer in haar vet komen??

Echt sorry hoor, je gaat echt steeds raarder praten...

Misschien toch beter bij jullie zweeftopic blijven...

Vind dit nl erg onrespectvol naar TS die ALLES maar dan ook ALLES doet om haar paard te helpen, kosten nog moeite en ook zeker wel naar meer dan alleen reguliere geneeskunde kijkt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:34

Ik denk dat ondervoed hier meer bedoeld wordt in de zin van het ontbreken van belangrijke stoffen (vitaminen, mineralen etc).
Maar volgens mij voert TS allang vitamine brok bij.. dus lijkt me zeer sterk tenzij Kyana om wat voor reden dan ook de voedingsstoffen niet goed opneemt.. maar goed, dat zou dan toch ook uit de bloedtest naar voren moeten komen.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 15-12-11 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:43

Er zit wel wat in om iets bij te voeren..Je biedt zo meer variatie aan wat denk ik beter is voor de stofwisseling..Ik heb een heel aantal jaartjes alleen hooi gevoerd met vitamine korrel,maar ben toch een granenmengeling bij gaan geven en in de winter wat extra lucerne..Ik heb het idee dat de paardjes het daar toch wat beter op doen..Zelfs mijn merrie die overgewicht had doet het er erg goed op..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:49

Wat voor verschil heb je gemerkt Pleiada na het bijvoeren van de granenmengeling en lucerne?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:56

Ja sorry vergeten te vermelden..De mest werd stukken beter,nu hebben ze echt goede mestballen en mesten ze wat minder..Toen ze alleen hooi en gras aten was de mest altijd wat slappig..Ik geef maar een halve kilo per dag en 2 handen lucerne,dus niet overdreven veel dat is denk ik ook niet goed..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:59

Kan me daar iets bij voorstellen. Gras en kuil/voordrooggeven wel is vaker wat dunnere mest. Gaf je gewoon hooi of voordroog/kuil?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:17

pfoe wat wordt hier een hoop onzin uitgekraamd...daar ga ik niet eens op reageren

Hoe gaat het intussen? Zijn jullie iedere dag nog een lekker stuk aan het wandelen met haar? Hebben jullie ook al een drafje in kunnen bouwen?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:33

Ik gaf hooi van onbemest land en op zich was de mest wel goed maar het viel wat uit elkaar,geen mooie ballen dus..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:45

russel schreef:
Nombrado, dus dit paard is ondervoed?? Moet meer in haar vet komen??

Echt sorry hoor, je gaat echt steeds raarder praten...

Misschien toch beter bij jullie zweeftopic blijven...

Vind dit nl erg onrespectvol naar TS die ALLES maar dan ook ALLES doet om haar paard te helpen, kosten nog moeite en ook zeker wel naar meer dan alleen reguliere geneeskunde kijkt.

Waar staat dat het paard ondervoed is? Lees eens goed Russel.

Wb respect? Ik weet niet of deze manier van posten en je verwijten enig respectvol is ?
In die zin, mag je je hand in eigen boezem steken.

Nergens, maar dan ook nergens zeg ik ,dat TS niet alles doet om het paard te helpen!
daar gaat het hier helemaal niet om.
Ik denk dat je eerst eens goed moet leren lezen voordat je dit soort verwijten gaan uitten en iets negatief maakt terwijl het er niet zo staat!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 19:45

nombrado schreef:
timokyana schreef:

ik heb ook niet alle verhalen eromheen gelezen, alleen je eerste geplaatste filmpje.
daarin geeft je paard je duidelijk dingen aan alleen ben je daar te druk met andere dingen waardoor je het niet ziet. Schiet in je twijfel en angst..en bezorgdheid

lees blokkade als een plek waar het niet goed doorstroomt .

al zou je alleen maar je hand op het midden van haar rug leggen, en proberen contact met haar te maken, zal je al het een en ander duidelijk worden.

Angst nooit bij dit paard.bezorgdheid ha, dat ze iets duidelijk maakte begreep Ik meteen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 19:47

Sinds 3 dagen voer Ik Lucerne bij, op aanraden.
Sorry voor spelfouten lastig op gsm heb nu even pauze.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:33

IMJ schreef:
Ik denk dat ondervoed hier meer bedoeld wordt in de zin van het ontbreken van belangrijke stoffen (vitaminen, mineralen etc).
Maar volgens mij voert TS allang vitamine brok bij.. dus lijkt me zeer sterk tenzij Kyana om wat voor reden dan ook de voedingsstoffen niet goed opneemt.. maar goed, dat zou dan toch ook uit de bloedtest naar voren moeten komen.

Dit heb ik bij het paard van een vriendin van me gezien. Echter, hij was de ene keer juist opgezwollen en dan weer oogte hij erg mager.
Hij leek niets te doen met zijn voer en hij kreeg ontzettend hoogwaardige voeding.
Uit de bloedwaardes kwam hélemaal niets. Terwijl hij erg duidelijk erg ziek was.
Dus het kan wel..ik vind de post van nombrado niet zo vanuit het niets gegrepen, in feite is dat door meer mensen gezegd.
Alleen verklaard dat voor mijn beleving niet alles.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:36

Oh dat wil ik nog even aanvullen.
Ik heb deze twee samen gezien, Kyana en haar vrouwtje. Er kan een hoop lijken op een filmpje maar zij hebben een hele goede band, er is geen angst voor Kyana ofzo. Sterker nog, ik vind dat de ts juist intuitief ook sterk op haar merrie reageert.