is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

140509

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:42

nee maar omdat er gezegt was dat er een osteopaat bij moest komen
maar ik wou dit laten zien en de datum dat jullie weer wisten dat er in 2011 iemand bij is geweest en eind 2012 naar utrecht ben geweest

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:47

140509 schreef:
140509 schreef:
super goed nieuws *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

ze had op 3 plekken blokkades bij de nek bij de schoft de kuil zeg maar en bij de lenden
bij de schoft zaten ook een paar wervels verkeerd (geblokkeerd)

maar nu is ze blokkade en pijn vrij *\o/* *\o/*

ik moet nog wel een jaar wachten met inrijden maar ze kan gewoon als rijpaard gebruikt worden
ook als springpaard *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
omdat ze pas 2 jaar is en nog veel moet groeien en een laatbloeier is kan het goed komen
ze zal waarschijnlijk wel een weke rug houden maar niemand kan nog vooruit plennen hoe de rug gaat groeien
ik moet volgendjaar als ik haar wil inrijden nog wel een keer de osteopaat laten komen om te kijken of alles goed is
ze kan niet precies zeggen hoe alles gaat worden maar het is posentief

het was heel grappig te zien hoe mijn paard dee toen ze de blokkades los ging maken
ze ging gapen maar ze wou het tegenhouden maar dat lukte uiteindelijk niet :+

daarna mocht ze de wei in en lekker rennen en bokken meer zo'n vreugde bok /3

mvg ;)

dit is de datum toen de osteopaat kwam 15-11-11
en wat de osteopaat zei

Het is goed dat je haar toen hebt laten behandelen,maar met dit soort behandelingen heb je er meerdere nodig wil het nog enigszins goed komen..De wervels blijven niet in een keer goed staan en de spieren hebben ook tijd nodig om zich weer aan te passen en los te worden..

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:54

ja de osteopaat zei dat ik pas rond haar 4e 5e weer een keer moest laten nakijken

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:31

Meid laat je niet gek maken! Ook niet door de osteopaat!!
Met dit paard kun je nooit niks dan alleen in de wei zetten.
Zelfs dat longeren heeft geen enkele nut. De rug is zo gegroeid en zal nooit meer anders worden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:34

Laat de illusie varen dat dit paard ooit als rijdier kan dienen. De rug is niet week of verzonken, maar ronduit fout gevormd.
En wat meerdere voorgangers ook al geconcludeerd hadden, je paard is in de laatste twee jaar eerder minder geworden dan beter.

Als je de mogelijkheid hebt, laat het lekker in de wei lopen en zorg dat ze pijnvrij blijft. Laat je door niemand een rad voor ogen draaien dat deze misgroeiing van de rug nog goed/beter gaat worden. Uitgesloten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:09

turquoises schreef:
TS, wat is de bedoeling met je paard?

hier ben ik nu ook zo benieuwd naar...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:23

Ik vind sommige reacties wel erg heftig.

Ik ben ook geschrokken van de laatse foto's qua conditie van het paard, mijn eerste ingeving was ook pijn-> waardoor deze conditie. Maar aangezien hij net op een andere stal staat...het zou nu wel moeten verbeteren. Verbetert het niet met goed eten e.d. dan zou ik hem een paar weken op pijnstillers zetten en kijken of hij dan wel aankomt. Als dat zo is, dan zou ik een moeilijke beslissing moeten nemen.
In het filmpje zie ik los van de rug wel een heel ander paard dan op de foto, slungelig maar wel een stuk positiever dan op de foto.

Een vriendin van mij had vroeger een fries met precies dezelfde rug. In het begin had ik het niet eens door omdat ik het paard altijd onder het zadel zag, maar naarmate de vriendschap vorderde en hem ook "kaal" zag besefte ik pas wat voor gruwelijke rug Ben had. Ben was een buiten-rij-paard, hij werd 6/7dgn ook gereden.
Toen Ben 17 jaar was heeft hij zelfs nog bijna een jaar bij mij op de weide gestaan, hij had iets onder de leden, werd heel mager en ik had genoeg weide. Maar hij stond op een stal in eindhoven waar ze nauwelijks buiten kwamen behalve een paddock. Hij knapte bij mij zienderogen op, mijn DA kwam er acher dat hij luizen had..hij had zelfs bloedarmoede daardoor. Echt blij was ik ook niet daarmee, kon mijn eigen paarden ook gaan behandelen.
\
Met volle ribben vertrok hij weer op 18jarige leeftijd. Na een half jaar ging het weer mis. Hij is toen naar Utrecht gegaan, ze vermoedden cushings of IR, het is nooit gebleken wat het was, Utrecht heet hem mee naar huis gegeven zonder diagnose of verbetering. 2 wkn later was hij dood. Maar zeer zeker niet door zijn rug.

Om een lang verhaal kort te maken, als hij niet verbetert met goed eten, dan zou ik met pijnstillers proberen er achter te komen of hij pijn heeft, zo ja; inslapen dan heb je je best gedaan.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 06:15

Ik heb het filmpje bekeken en de rug is inderdaad niet goed en betwijfel ook of dat ooit goed zal komen.
Maar ik ben het met terpetijn eens dat dit niet alles is.
De hele bouw van het paard is niet goed ze is helemaal uit verhouding en dat komt niet door de leeftijd.
Als je er een gebruikers paard van wil maken en ook nog springen dan ben ik ook bang dat het hem dat niet gaat worden.
Ik ben benieuwd wat het advies destijds is geweest van de kliniek.
Als je kijkt naar de hele bouw en hoe ze op haar benen staat dan geeft dat erg weinig hoop.
Erg sneu als je er zo lang op gepast hebt en er zo gek mee bent.
Ook ik zou graag een filmpje zien hoe ze los in de bak beweegt en dan goed kan zien hoe de bewegingen zijn.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:35

Wat Mist zegt, bedoelde ik ook met dat het filmpje me niet tegen viel, ze toont een stuk positiever dan op de foto's.
Enige verbetering zal er niet komen qua rug, hooguit kun je er wat vet op kweken en her en der wat spieren, maar dan moet je goed weten wat een je...Maar waarvoor?
Springen is geen optie, rijden imo sowieso niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:45

Spieren zijn sowieso wel lekker voor de versteviging van het geheel, zodat niet alles alleen aan het niet zo geweldig gevormde skelet hangt....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:08

Ik vind het filmpje niet zo positief, door het dekje lijkt het allemaal minder erg wat betreft de afwijking. Verder valt het me op dat ze zwalkt van achter, ze slingert gewoon en lijkt niet te weten wat ze met de achterbenen aan moet. Kan spierzwakte zijn maar ook ataxtie door beschadiging van de rug.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:07

hoe kunnen jullie dat filmpje zien?
TS kun je het niet op youtube zetten?Ik zou haar graag eens zien bewegen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:20

je moet em downloaden, dan opent ie

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:32

Jammer genoeg kan ik het filmpje ook niet zien, die wil bij mij niet downloaden...

EDIT: even iets anders geprobeerd en filmpje nu WEL gezien.

Is jammer dat er onder de longeersingel een sjabrak zit, je kunt daardoor iets minder goed het ruggebruik waarnemen, echter zie je wel dat ze erg kort loopt van achter uit, en dat ze niet goed doorbuigt/doorkomt.
Dat "gezwalk" waarvan sommigen gewag maken, vind ik nog reuze meevallen, en zeker in geen geval op ataxie lijken, een ongetrained paard beginnend aan de longe heeft gewoon moeite met de balans vinden, dat zie je ook duidelijk aan haar instabiele (afwisselende) hoofd/halshouding... dat kan ik niet abnormaal of raar vinden. Ze is gewoon zoekende.

Impuls is er ook niet, maar ook daarvan val ik niet om.... dat is ook aan de longeerder om dat op te wekken en er in te houden... dat gaat niet na een paar keer met zo'n paard.

Het valt mij niet heel erg tegen: ze heeft wel de natuurlijke reflexen qua achterbeengebruik om zichzelf "op te vangen", op de cirkel. Voor zo'n paard zou de cirkel overigens wel een stuk groter/ruimer mogen.
Valt me nog mee hoe relatief tactmatig gezien haar slechte bouw ze zich voortbeweegt.

Zou zeer benieuwd zijn naar de galop in een filmpje...

Tenslotte HOOP ik, dat het gebrek aan impuls (hiermee bedoel ik voorwaartse drang) niet komt doordat het paard "zich spaart" (bijv. vanwege pijn-issues), maar doordat de longeerder (heel logisch in zo'n beginfase) het paard voornamelijk probeert gerust te stellen ipv te activeren.

Had qua bewegingspatroon gezien haar slechte bouw en toestand dramatisch veel slechter gekund.... ik hoop op meer filmpjes, en blijf het topic met belangstelling volgen!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:47

140509 schreef:
ja de osteopaat zei dat ik pas rond haar 4e 5e weer een keer moest laten nakijken

En wat doet en kan een osteopaat en wat voor een oplejding heeft die gedaan?

Osteopaat is een vrij beroep en iedereen mag zich osteopaat noemen. Je hebt er geen opleiding voor nodig. Er bestaat niet eens een erkende opleiding voor het beroep van osteopaat........ Strikt genomen vallen osteopaten in de categorie kwakzalverij.

Heel jammer dat je niet direct iemand met een erkende medische opleiding in de arm hebt genomen. Dat had je een hoop teleurstelling en ook geld bespaard. Laat het een les zijn voor iedereen die zich laat adviseren door dergelijke kwakzalvers, maak altijd een behandelplan samen met de arts. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een osteopaat. Het is belangrijk dat de osteopaat een behandeling uitvoert op aanwijzing van de arts. Een osteopaat heeft niet de kennis om zelfstandig een diagnose stellen.

Ik vind het echt heel triest voor je. Maar in dit hele verhaal is keer op keer de verkeerde beslissing genomen. Ik wens je veel kracht om de juiste beslissing te nemen.

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:53

Had ook moeite met het filmpje. Kon 'm thuis niet downloaden, op m'n werk wel.

Vond het bewegen aan de lijn ook wel meevallen. Wel vind ik ook dat ze inderdaad niet goed op alle hoeven staat, vooral linksvoor. Weet niet wat de oorzaak is, maar zou er ook zeker naar laten kijken door een goede hoefsmid.
Dat de osteopaat niet vaker heeft willen checken is jammer. Een jong paard kan nog best gekke dingen doen en juist in dit geval waar het al zo anders was, had dat wellicht nuttig kunnen zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:41

140509 schreef:
ik ga weer even een vitamine stoot geven voor een extra oppepper en dat ze weer genoeg vitamine en alles. binnen krijgt

ipv een eenmalige stoot kun je beter voor iets gaan wat je langer geeft.

Ik heb veel paarden op zien knappen met haemolytan http://www.medhorses.nl/product/detail(815).aspx

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:05

Met vitamines krijg je dit dier niet goed.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:08

sevke schreef:

Nee maar het draagt wel bij aan de gezondheid van het paard zodat het paard weer wat beter in zijn vel komt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:15

Abacab schreef:
140509 schreef:

En wat doet en kan een osteopaat en wat voor een oplejding heeft die gedaan?

Osteopaat is een vrij beroep en iedereen mag zich osteopaat noemen. Je hebt er geen opleiding voor nodig. Er bestaat niet eens een erkende opleiding voor het beroep van osteopaat........ Strikt genomen vallen osteopaten in de categorie kwakzalverij.

Heel jammer dat je niet direct iemand met een erkende medische opleiding in de arm hebt genomen. Dat had je een hoop teleurstelling en ook geld bespaard. Laat het een les zijn voor iedereen die zich laat adviseren door dergelijke kwakzalvers, maak altijd een behandelplan samen met de arts. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een osteopaat. Het is belangrijk dat de osteopaat een behandeling uitvoert op aanwijzing van de arts. Een osteopaat heeft niet de kennis om zelfstandig een diagnose stellen.

Ik vind het echt heel triest voor je. Maar in dit hele verhaal is keer op keer de verkeerde beslissing genomen. Ik wens je veel kracht om de juiste beslissing te nemen.

Pardon? -O-
Niet erg fraai en ook absoluut onterecht hoe je hier over osteopaten spreekt, alsof iedereen die zich zo noemt, een kwakzalver en beunhaas is...
heel erg respectloze opmerkingen zijn dat >;)

Er zijn zat osteopaten die die "erkende medische opleiding(en)" hebben gevolgd en daarna gewoonweg de kant van de osteopathie op gegaan zijn.
Dan krijg je dus juist nog iets extra's vergeleken met een gewone DA, en niet iets dat "minder" is :)

Ik neem aan dat je net als ik geen idee hebt wie de TS erbij heeft gehad en wat die persoon voor opleiding / kwaliteiten heeft...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:38

pleiada schreef:
sevke schreef:

Nee maar het draagt wel bij aan de gezondheid van het paard zodat het paard weer wat beter in zijn vel komt..

Een paard wat gezond is en behoorlijk en gevarieerd te eten krijgt hoeft helemaal niks van supplementen te krijgen. Meer zelfs : door er zelf in het wilde weg mee te gaan aanklooien kun je meer waad doen dan goed. Wij laten onze (sport)paarden elk jaar bloed nemen, en dat wordt dan volledig onderzocht. De paarden krijgen dan - indien nodig- aangepaste supplementenkuren. Bij de ene is dat een vitamine, bij de ander kan dat eiwit of magnesium of ijzer zijn. Of nog iets anders, ik ben geen DA. De meeste hoeven gewoon niks te krijgen.
Onze DA drukt er ook altijd op om niet zelf te gaan experimenteren met vanalles. Een teveel aan een bepaalde vitamine kan bv de lever te zwaar gaan belasten. Teveel vitamines is net zo slecht als te weinig.
Ik krijg het idee dat er hier heel wat op los geexperimenteerd wordt ipv het paard te behandelen conform het advies van een behoorlijk DA.
Ik volg trouwens ook hetgeen hier gezegd is over ostheopaten. De meeste zijn idd gewoon kwakzalvers die er maar wat op los banketstaaf en zichzelf verstandiger inschatten dan een gediplomeerd DA. Deze ervaring heb ik er althans zelf mee...
Laatst bijgewerkt door sevke op 24-05-13 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:44

een vitamine en mineralen supplement kan geen kwaad als je verder niets anders voert.
Behalve dat bakje pulp met zemelen om het in te mengen.
Niet vergeten dat een paard vaak drie of vier kilo krachtvoer moet krijgen wil hij voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen.Ik kan mij voorstellen dat niet veel mensen dat geven....zeker niet als een paard niets doet.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:55

Bullshit. Dat is marketing. Ofwel doet het helemaal niks, noch goed noch kwaad, maar kost het wel een rib uit je lijf, ofwel pomp je teveel vitaminen in je paard, wat de lever bezwaart.
Een paard wat gewoon goed gevarieerd voer krijgt, hoeft helemaal niks bij te krijgen. Zelfs in een gewone goedkope basisbrok zit tegenwoordig alles wat een paard nodig heeft.
Onze paarden krijgen momenteel enkel en alleen goed gras. Niks meer. De showpaarden krijgen daags voor de wedstrijd een schepje brok. Ze staan allemaal in prima conditie en glanzen je tegemoet. Het gras hier in onze lage landen is in feite al veel te rijk voor de meeste paarden. Het stelsel van een paard is ervoor gemaakt om zoveel mogelijk bouwstoffen uit zo arm mogelijk voedsel te halen.
In de winter krijgen ze goed hooi a volonte, 's morgens en 's avonds een emmer mais, wat we kopen in vaccuum getrokken pakken, en 's avonds nog een schep besismengeling. Ze hebben altijd zout ter beschikking. Zelden moet ik een supplement bijgeven. Bij de recreatiepaarden al helemaal niet, soms bij de showpaarden of drachtige merries.
Al die dure preparaten zijn het gevolg van het inspelen op sentiment en een goed draaiende marketingmachine.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:56

@pmarena, osteopathie is een vrij beroep. Iedereen mag zich osteopaat noemen....... ik ben er al heel wat tegengekomen en ja, in mijn ogen voor 99 % kwakzalvers die mensen met mooie praatjes geld uit de zak kloppen en aan het lijntje houden. En in het ergste geval houden ze mensen ook nog weg bij de reguliere geneeskunde door te verkondigen dat zij met hun speciale technieken en kennis het paard wel goed zullen krijgen. En maken ze mensen bang dat hun paard door de reguliere geneeskunde afgeschreven zal worden.

En in de case van TS lijkt dat er verdacht veel op. Iemand met een beetje liefde voor paarden en gezond verstand had dit paard direct al dooorverwezen naar een kliniek. Deze osteopaat heeft de ernst van de situatie zwaar onderschat. Inmiddels is het paard zo vergroeid dat dit nooit meer goed zal komen......

Er zijn ook artsen en fysiotherapeuten die een aanvullende cursus osteopathie hebben gevolgd. Maar dat zijn in de eerste plaats nog steeds artsen en fysio's. En voor die laatste 2 beroepen moet je wel een erkende beroepsopleiding hebben gevolgd. Als je in zee wilt gaan met een osteopaat, doe dat dan onder leiding van een arts.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:00

haemolytan geef je als een korte kuur en kan volgens mijn DA als oppepper geen kwaad