Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:43

Abler bevat dezelfde werkzame stof als Gastrogard

Preventief kun je Pronutrin, Maag compositum of luzerne geven om de zuren laag te houden

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:57

Mijn dierenarts kent abler niet. Toen ik zei dat het dezelfde werkzame stof heeft, maar veel goedkoper is, begon hij te mopperen op die irritante patenten... In overleg met hem heb ik dus bij abler besteld, en als het binnen is, wil hij het graag zien.
Of ze(dierenartsen/kliniek) het echt zouden mogen gaan gebruiken/verkopen weet ik niet. Maar mijn dierenarts staat er dus zeer zeker wel voor open.

Het vervelende is dat je direct met medicijnen wil starten als je paard zweren heeft, en dat je de ablervariant niet zo snel in huis hebt. Ik hoop eigenlijk dat er in nl iemand op vooraad gaat houden, en dus ook dat je snel in nl aan abler kunt komen. Wie weet, als het is toegestaan, wel via mijn dierenarts...

genesislove

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:01

Ik geef momenteel 1 week Gastrogard, en ga kijken om voor de 3 weken daarna de Ablervariant te bestellen.

Verder heb'k equi-digest besteld van equipharma voor preventief bij te geven, ben eens benieuwd...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:18

Femke_Tweety schreef:
Mijn dierenarts kent abler niet. Toen ik zei dat het dezelfde werkzame stof heeft, maar veel goedkoper is, begon hij te mopperen op die irritante patenten... In overleg met hem heb ik dus bij abler besteld, en als het binnen is, wil hij het graag zien.
Of ze(dierenartsen/kliniek) het echt zouden mogen gaan gebruiken/verkopen weet ik niet. Maar mijn dierenarts staat er dus zeer zeker wel voor open.

Het vervelende is dat je direct met medicijnen wil starten als je paard zweren heeft, en dat je de ablervariant niet zo snel in huis hebt. Ik hoop eigenlijk dat er in nl iemand op vooraad gaat houden, en dus ook dat je snel in nl aan abler kunt komen. Wie weet, als het is toegestaan, wel via mijn dierenarts...

De mensen van Abler hebben destijds op mijn verzoek met mijn DA gebeld, helaas ook vanwege de patenten kon mijn DA het niet bestellen en heb ik dit zelf gedaan.
Het is inmiddels al meerdere malen voorgekomen dat GG patienten van mijn DA aan mij doorverwezen worden :D over het hoe en wat bestellen bij Abler.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:34

Kijk, dat zijn echt meedenkende dierenartsen.

Mij maakt het niet zoveel uit wie het in nl zou verkopen/promoten. Maar ik zou het wel heel fijn vinden om het ergens in nl te kunnen kopen en afhalen, zonder de wachttijd die je hebt als je bij abler besteld, dat er gewoon wat op voorraad is van de meest gebruikte varianten.
Net zoals ik het belangrijk vind dat dierenartsen in ieder geval wéten dat er een goedkopere variant is. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vanwege de kosten geen omeprazol geven. De Gastrogard variant is vrijwel onbetaalbaar, zeker als je het wat langer of wat vaker nodig hebt.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:16

martinique schreef:
Voor zover ik weet kan een sonde niet een veroorzaker van maagzweren zijn. Eventueel langdurige bepaalde pijnstilling wel, maar zo te zien is daar bij jouw paard geen sprake van. Maar stress is waarschijnlijk een belangrijke veroorzaker, en kijk ook goed naar wat je paard eet. Krachtvoer is eigenlijk gewoon slecht voor de maag, moet je mee uitkijken en verdelen over meerdere porties, ruwvoer moeten ze zo'n beetje onbeperkt hebben, eerst ruwvoer geven en daarna pas krachtvoer, etc etc.

Ik vond net nog een interessant en duidelijk artikeltje van een veearts van de faculteit Utrecht, als je googled op 'Zin en onzin over maagzweren bij paarden' zal het wel zo te vinden zijn. Daar werden de oorzaken, behandelingen en preventies etc besproken.

Late reactie van mijn kant, sorry .. tamelijk hectisch bij mij nu.
Bedankt voor de link .. was ook dìe pagina al tegen gekomen .. zit de laatste dagen voornamelijk internet af te struinen op zoek naar info :roll:

Voeren doen we al op de manier die het beste zou zijn: onbeperkt hooi, géén brok maar over 4 voerbeurten Seniores Priores aangevuld met Lucerne, een kleine hoeveelheid Muesli Zonder, lijnzaadpap, MSM en Omega Mix 369.

Het verhaal van het paard waar het hier over gaat is heel complex, paardenkliniek is hier nu ook achter gekomen .. eindelijk erkenning >;)
Zal het kort proberen samen te vatten ..

In zijn 'vorige leven' behoorlijk in de hogere dressuursport (Z2) gepresteerd en op zijn 14e verhuisd met het doel om een nòg grotere sport prestatie neer te zetten.
Om dit doel te bereiken heeft hij de laatste twee jaar voordat hij hier kwam een (imo ..) niet zo gezond bestaan gehad: 6-9 kilo brok per dag (en dan hebben we het hier over een Fries :n ) , weinig ruwvoer, bijna dagelijks 1-2 trainen op (te? ) hoog niveau, weinig tot geen weidegang en/of (vrij) contact met soortgenoten, weinig ontspanning ...
Tel daar nog bij op de zaken die ik gehoord heb over zijn afwijkende eet- en mestgedrag (ja dûhhh 8)7 ) en het totaalbeeld van een uitgeblust, mager, onbespierd, tè braaf mat en mak paard dan kom je al snel tot de conclusie dat er heel veel goed mis is (gegaan) -O-

Afijn, het roer hier natuurlijk langzaam maar zeker totaal omgegooid en er zijn zeker zaken verbeterd ... maar toch bleef ik merken dat hij er niet helemaal weer bij te trekken was (al kreeg ik vanmiddag, gelukkig !!, nog te horen dat hij er zo super bij staat ... die man moest eens weten ;) )
Heb al verschillende DA'en en therapeuten erbij gehad, maar alles met weinig of tijdelijk resultaat.
Mogelijke aanwezigheid van maagzweer heb ik vaak genoeg geopperd, maar dat werd altijd weggewimpeld onder het mom dat die dan nu wel door de veranderingen in voer, huisvesting, etc. 'over' zouden zijn .. en ik denk dus dat de aangerichte schade of de gevolgen daarvan groter is dan men denkt.

Ik sla even wat zaken over en maak een stap naar het nu ..
Na het vaststellen van een hartruis is deze week op de hartecho gebleken dat de aorta hartklep lek cq. helemaal verdwenen is .... heftig genoeg dacht ik zo (ter geruststelling van de lezer: hij kan op zich hier nog een mooi leven mee tegemoet gaan, 'gewoon' mijn gezonde verstand gebruiken)
Maar goed, sommige zaken zijn hierop terug te voeren, maar lang niet alles ..
Vandaag te horen gekregen dat ze eea. niet kunnen plaatsen en raden een endo/gastroscopie aan ... maar eigenlijk vind ik dat te belastend voor het dier: het vasten, het roesje, de scopie, de stress ... allemaal maagzuur/zweer triggers :?

Zat er vanmorgen dan ook even helemaal knap doorheen :\
Je wilt natuurlijk (als het goed is ..) allemaal het beste voor je dier, maar is al het aangebodene ook altijd in het belang van het dier zelf ?
Mijn gevoel zegt dat ik (nu ..) geen scopie moet laten doen maar het meteen en meer moet zoeken in supplementen en/of medicijnen die anders toch ook voorgeschreven zouden worden ...

Grootste vraag op dit moment is dan ook of deze medicijnen en supplementen nadelige bijwerking zouden kunnen hebben ?
Graag jullie ervaringen hiermee (.. probeer enorm 'bij' te lezen .. heb inmiddels 10 pagina's gehad :list: )

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:31

Zo hé, wat een bestaan heeft dat paard dan gehad zeg! 6-9 kg brok? :n Dat het bestaat zeg!
Ik vond de scopie bij mijn paard best meevallen, ik kan natuurlijk niet zeggen hoe mijn paard het voelt, en natuurlijk is het ff naar, maar ik vond dat ze er erg rustig onder bleef, het vasten, vervoeren en de scopie. En dan is die van mij wel een stresskipje. De tweede scopie hebben ze zelfs zonder roesje gedaan. Maar als je dat toch eerst liever niet wilt zou je kunnen overwegen om uit Amerika omeprazol te laten komen. Mijn veearts heeft ook aangeraden om eventueel in stress situaties of wanneer ik denk dat er weer zweren zijn opnieuw omeprazol te geven. Voor zover ik weet is dat niet schadelijk

Ik denk dat veel veeartsen ook wel van het bestaan ed van abler weten hoor, maar ze mogen het zelf niet verkopen en volgens mij daarom ook technisch gezien niet aanraden. Maar dat gebeurt natuurlijk wel, als ze er vanaf weten. Volgens mij vinden alle veeartsen de gastrogard absurd duur, en dat is het ook :P jammer hoor!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:23

Citaat:
Grootste vraag op dit moment is dan ook of deze medicijnen en supplementen nadelige bijwerking zouden kunnen hebben ?
Graag jullie ervaringen hiermee (.. probeer enorm 'bij' te lezen .. heb inmiddels 10 pagina's gehad :list: )

op pagina 41 heb ik al de bekende bijwerkingen gepost van omeprazol, maar ook mijn paard staat er op omdat dit na jaren tobben hem er eindelijk bovenop heeft geholpen.

Verder heeft mijn paard naast die bijwerkingen in het begin wat last gehad van bulten en jeuk. Maar dat is nu weg.

genesislove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 22:40

Wanderers, ik begrijp écht niet hoe sommige mensen een paard zo kunnen verkl*ten...
Bij mijn paard is er ook een hartruis vastgesteld maar niet zo'n erge...

Hoe hebben jullie eigenlijk gemerkt aan jullie paarden dat ze een maagzweer hadden ?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:10

henshem schreef:
Citaat:

op pagina 41 heb ik al de bekende bijwerkingen gepost van omeprazol, maar ook mijn paard staat er op omdat dit na jaren tobben hem er eindelijk bovenop heeft geholpen.

Verder heeft mijn paard naast die bijwerkingen in het begin wat last gehad van bulten en jeuk. Maar dat is nu weg.

er zijn geen bekende bijwerkingen op de lange termijn ivm omeprozol, bij mensen (want sommige mensen slikken dit ook al jaren ) kan er vit. B tekort optreden. Bij paarden is dit (nog) niet voorgekomen of opgemerkt. Mijn paard heeft er in de eerste instantie 2mnd (volle dosis) op gestaan, daarna 2mdn halve dosis, zonder bijwerkingen. vit tekorten etc heb ik ook door bloedproeven op latene volgen.
Beschadiging in haar darmen zijn zodanig dat ze regelmatig een kuur nodig heeft, ben dan ook een trouwe klant van Abler.

Overigens, voor degene die nu een acute maagzweer moeten behandelen , 1mnd is minimum, met 1week volledige dosis GG en daarna halve ga je het bij heftige maagzweren niet onder controle krijgen, daar zijn genoeg studies over te vinden.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:18

Bedankt voor de reacties, daar heb ik zeker iets aan!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:03

Wanderers schreef:
Bedankt voor de reacties, daar heb ik zeker iets aan!

Lees ook nog even het engelse verhaal onder aan blz 41, dat gaat dan weer over echt langdurig gebruik van omeprazole..

edit het was in het midden van de pagina, zal het hier nog even neer zetten

Simply put, omeprazole isn’t an end-all solution. It’s a good cure, Andrews says, but we can’t rely on it long-term. Omeprazole’s mechanism of action is to modify the horse’s natural digestive system as well as the stomach’s pH -balance—which can affect the entire body’s pH levels. Playing with a horse’s natural pH balance might raise significant long-term health risks.

While researchers have shown that the standard 28-day omeprazole treatment program is safe for horses, Andrews says little is known about its long-term effects. Long-term use of the human equivalent, Prilosec, in people can lead to significant alterations in the hormone levels the body produces, mainly causing bone reabsorption after a number of years.

Cost is another issue. Depending on the region and veterinarian, omeprazole treatment can cost upwards of $40-50 per day.

Even more important, though, is the drug’s reactionary effect. When omeprazole adjusts pH levels, the horse’s hormonal system receives a message that the pH is out of balance and tries to create more acid to compensate. Acid production is blocked, and the hormonal system tries harder, sending the horse’s body into a spiral of increased acid production -messaging—production that never occurs. The day omeprazole administration stops, the stomach releases an increased amount of acid, causing an “acid rebound” effect and upsetting the pH balance in the opposite direction--which might make the horse all the more vulnerable to ulcers. “Now we’re looking at weaning horses off the omeprazole so their pH values can gradually adjust back to normal,” Andrews says.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:10

Wat raar, ik had al een reactie neergezet met daarbij een quote van de tekst die halverwege pag 41 is neergezet met de bijwerkingen die er op lange termijn kunnen zijn ..

EDIT
Tja en nu plaats ik het op nieuw en nu staat het er wel ineens, snap jij het snap ik het...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:42

Mag je met gatrogard rijden of longeren? Ik moest een week voor 500 kg geven en daarna een week voor 250 en mocht dan niet rijden. Maar heb nu nog wel spuiten over maar wil er ook graag weer op

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 16:50

Hangt denk ik van je paard af en de symptomen. De mijne is nu sinds een weekje weer de oude na 14 dagen vd kuur te hebben gehad en ben hem alweer rustig aan het trainen en dat gaat prima

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:37

Ik denk dat je op zich prima kunt rijden als je omeprazol geeft (Gastrogard)
Ik denk alleen wel dat als er actieve maagzweren zijn, dat je dan even goed moet uitkijken. Rijden, en zeker wanneer dat fysiek zwaarder wordt, zorgt ervoor dat het maagzuur weer wat sneller in het gevoelige deel van de maag komt.

Ik denk dat het advies om niet te rijden vooral samenhangt met de genezing van de zweren, en het voorkomen dat het zuur teveel bovenin de maag komt.
En om die reden zou ik heel voorzichtig zijn. Liever een weekje langer gewacht, en de boel goed genezen, dan een dag te vroeg begonnen en blijven kwakkelen.

Ik kreeg het advies om bij Tweety voortaan altijd te zorgen dat hij wat ruwvoer gegeten heeft, voordat ik ga rijden of longeren (Voor tegen de tijd dat dat weer kan, op dit moment nog niet)
Ten eerste zorgt het ervoor dat er speeksel aangemaakt wordt, en daarmee wat buffer voor de maag.
Ten tweede schijnt wat ruwvoer in de maag er ook voor te zorgen dat het maagzuur minder heftig inwerkt op de maagwand. Helemaal precies weet ik niet hoe dat zit. Maar ik moet dus - als ik weer aan het rijden kom- er altijd voor zorgen dat ik bijvoorbeeld tijdens het poetsen en zadelen een pluk hooi voor zijn nes heb liggen, zodat hij wat kan knabbelen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:04

Ja ik merk gewoon dat hij echt weer wat moet doen. Dus ik denk dat ik hem deze week gewoon even aan de longeerlijn doe en dan de spuiten opmaak.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:08

Dat advies heb ik ook gekregen Femke_Tweety, iets laten eten voordat ze gaan werken.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:27

Als je paard er last van had en duidelijke sympthomen had zou ik niet longeren of rijden onder dwang. Als paard zelf gaat rennen met losgooien is het wat anders.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:47

Ik zit bij de Paardendrogist te neuzen wat ik bij kan voeren na de Abler kuur om het zuur onder controle te houden, wat zijn jullie ervaringen?
Een product wat ik nog niet ben tegen gekomen in het topic is Haylage Balancer van NAF, een ondersteunend product tijdens het rantsoen met kuil.

Citaat:
Het supplement bevordert een goede en efficiënte spijsvertering, met name voor paarden die gestrest en/of onrustig op stal zijn. Haylage Balancer zorgt ervoor dat overtollige zuren geneutraliseerd en geabsorbeerd worden. Daarnaast ondersteunt Haylage Balancer een goede darmwerking. Door de specifieke samenstelling helpt het maagverschijnselen voorkomen......Haylage Balancer bevat antacida (een maagzuur neutraliserend middel) en een unieke kleisoort die tezamen overtollige zuren helpen neutraliseren en absorberen en ervoor zorgen dat de darminhoud langzamer passeert zodat voedingsstoffen beter worden opgenomen en de ontlasting voluminieuzer is.

klinkt als een prima ondersteuning voor maagzweer gevoelige paarden

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:44

ik ben van plan op bij abler te bestellen, ik denk de korreltjes (spuiten GG gaven elke dag strijd)
maar ik kan nergens vinden hoe lang je het moet geven ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:51

om op enkele zaken te reageren:

een DA uit BE en NL mogen idd geen buitenlandse GM betellen waarvoor er op de inlandse markt een alternatief is (ook al kost het veel meer) op hun privé naam kan wel, maar dan kunnen ze het weer niet verkopen. Als je een meewerkend DA hebt, dan geeft die een voorschrift op stofnaam en/of een tip om het zelf elders te bestellen.

arbeid en maagzweren: is afhankelijk van de symptomen. Sommige paarden tonen nauwelijks en die kan je gewoon blijven rijden, alleen in het achterhoofd houden, niet met "lege" maag en galoperen gooit het maagzuur op tegen het minder goed beschermde hoger gelegen deel van de maag, waar de maagzweren zich vaak situeren. Dus zorg ervoor dat er ruwvoer aanwezig is inde maag en het paard kort voor het werk goed heeft kunnen kauwen.
Een paard dat opgetrokken staat of koliekerig toont, ga ja normaal gezien niet werken

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:52

fjordie333 schreef:
ik ben van plan op bij abler te bestellen, ik denk de korreltjes (spuiten GG gaven elke dag strijd)

Een kuur van 28 dagen. Ik kwam op 3 Zakjes per dag uit

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:12

Odetje92 schreef:
fjordie333 schreef:

Een kuur van 28 dagen. Ik kwam op 3 Zakjes per dag uit

en die zakjes gaan op gewicht ?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:17

ja 1 zakje voor elke 175kg