[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:34

Mijn pony van bijna 26 heeft chronische bronchitis en longemfyseem.

Hij krijgt 1 pufje flixotide
En 1 pufje ventolin per dag
Dit geef ik met een baby inhalator

2 x per jaar krijgt hij gek genoeg een terug val.
Het ging zo goed dat is zelfs 45 min kon rijden, helaas heeft hij er nu weer last van!

Sputolysin heeft geholpen, maar ik ga toch de dierenarts erbij halen voor de zekerheid.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een equine haler en baby inhalator is qua toedienen of opname van het medicijn?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:06

Renee1990 schreef:

Het ging zo goed dat is zelfs 45 min kon rijden, helaas heeft hij er nu weer last van!

Sputolysin heeft geholpen, maar ik ga toch de dierenarts erbij halen voor de zekerheid.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een equine haler en baby inhalator is qua toedienen of opname van het medicijn?

Ik heb de equine inhaler. Deze is speciaal gemaakt voor paarden, dus de vorm van de kap die over het neusgat gaat is aangepast aan de vorm van het neusgat. Hierdoor wordt alle medicijnen goed ingeademt. Met een baby inhalator heb je kans dat hij niet helemaal afsluit rond om het neusgat, waardoor er medicijnen langs de neus naar buiten gaat inplaats van dat het ingeademt wordt, daardoor kan het zijn dat je paard minder medicijnen binnen krijgt per pufje dan met de equine inhaler.

Edit: Mijn paard heeft altijd 1x per jaar een terug val die altijd begint rond september en zo`n 4 à 5 maanden duurt. Ben er helaas nog steeds niet achter waarom het altijd in september begint. Ben nu begonnen met het voeren van MSM zwavel, schijn er goed te zijn. En ik moet zeggen dat mijn paard nu minder hoest, maar of het door de MSM komt of omdat het nu eindelijk weer eens beter aan het gaan is weet ik niet

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:24

flappie2 schreef:
Renee1990 schreef:

Ik heb de equine inhaler. Deze is speciaal gemaakt voor paarden, dus de vorm van de kap die over het neusgat gaat is aangepast aan de vorm van het neusgat. Hierdoor wordt alle medicijnen goed ingeademt. Met een baby inhalator heb je kans dat hij niet helemaal afsluit rond om het neusgat, waardoor er medicijnen langs de neus naar buiten gaat inplaats van dat het ingeademt wordt, daardoor kan het zijn dat je paard minder medicijnen binnen krijgt per pufje dan met de equine inhaler.

Edit: Mijn paard heeft altijd 1x per jaar een terug val die altijd begint rond september en zo`n 4 à 5 maanden duurt. Ben er helaas nog steeds niet achter waarom het altijd in september begint. Ben nu begonnen met het voeren van MSM zwavel, schijn er goed te zijn. En ik moet zeggen dat mijn paard nu minder hoest, maar of het door de MSM komt of omdat het nu eindelijk weer eens beter aan het gaan is weet ik niet

Mijne heeft een kortdurende terugval!
Meestal laat ik dan een scopie doen en een AB kuurtje met ventipulmin en dan gaat het weer een half jaar prima.

Echt jammer aangezien ik eerst goed kon rijden en hij plezier erin had. Nu komt hij in verzet bij het draven. Toch maar de dierenarts bellen voor de zekerheid! Ben bang dat hij anders nog sneller acheruit gaat.

Ik geef mijn pony 200 gram marstall symphonie voordat ik hem uit de stal haal en dat gaat echt super.

flappie2

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:39

Dat verzet klinkt bekend, dat doet die van mij ook als hij last heeft. Dat je bang bent dat je paard veder achteruit gaan kan ik heel goed begerijpen. Ik ben daar ook heel erg bang voor en die van mij is ook nog heel jong wordt volgende maand 6. AB en ventipulmin enz werken allemaal niet goed genoeg. Het is bij hem altijd afwachten totdat het vanzelf weer over gaat. Wel krijgt hij medicijnen maar dat verlicht alleen maar, het maakt hem niet beter. Bij hem werkt een combinatie van sputolysin en de pufjes met ventolin het beste. Maar het zorgt er enkel voor dat het iets minder erg wordt en niet dat het helemaal over gaat daarom duurt zijn herstel ook altijd zo lang. Ben nog steeds opzoek naar dan ene wonder middel.

Die symphoni heb ik ook wel eens gehad, maar had toen niet echt het idee dat het iets deed bij hem. Geef jij het gewoon zo of met warm water er door?

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:02

flappie2 schreef:
Dat verzet klinkt bekend, dat doet die van mij ook als hij last heeft. Dat je bang bent dat je paard veder achteruit gaan kan ik heel goed begerijpen. Ik ben daar ook heel erg bang voor en die van mij is ook nog heel jong wordt volgende maand 6. AB en ventipulmin enz werken allemaal niet goed genoeg. Het is bij hem altijd afwachten totdat het vanzelf weer over gaat. Wel krijgt hij medicijnen maar dat verlicht alleen maar, het maakt hem niet beter. Bij hem werkt een combinatie van sputolysin en de pufjes met ventolin het beste. Maar het zorgt er enkel voor dat het iets minder erg wordt en niet dat het helemaal over gaat daarom duurt zijn herstel ook altijd zo lang. Ben nog steeds opzoek naar dan ene wonder middel.

Die symphoni heb ik ook wel eens gehad, maar had toen niet echt het idee dat het iets deed bij hem. Geef jij het gewoon zo of met warm water er door?

Mijn pony heeft ook nog flixotide dat houd echt de pijn tegen. Misschien is dat ook iets voor jouw pony.

De symphonie geef ik droog, direct als ik op stal kom en als hij op de wei gaat krijgt hij dat direct in de voerbak als ik kom. Ik merk dat hij er voordeel van heeft als ik het voor arbeid geef.

Als mijn pony geen last van de luchtwegen had kon ik hem makkelijk 1 uur rijden met uur qua conditie en bespiering.

Ben benieuwd wat de dierenarts zegt, ik bel morgen meteen maar ik zit met de carnaval hier.

Mijne krijgt wel gewoon hooi, mocht eigenlijk ook niet maar heb niet veel keus! Alle middeltjes enz die hij krijgt kosten al zoveel! Nog 6 weken en hij staat weer fijn op de wei

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:40

Kun je het hooi niet geweekt geven Renee? Dat maakt misschien net dat kleine verschil.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:24

Oke, ik gaf de symphonie altijd na het rijden, misschien toch nog maar eens een zak halen en eens kijken of het werkt als ik het voor het rijden geef.

Ben ook wel benieuwd wat je DA zegt, laat je het ff weten als hij is geweest?
En indd. je hooi nat maken (of deed je dat al) is beter dan droog hooi. Maar kan je geen kuil/voordroog geven, is vaak ook goedkoper dan hooi tegenwoordig.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:37

maikeltje schreef:
Kun je het hooi niet geweekt geven Renee? Dat maakt misschien net dat kleine verschil.

Kan wel maar het is nog maar zes weken.
Hij kreeg eerst kuil ipv hooi, nu is der hooi op stal

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:40

flappie2 schreef:
Oke, ik gaf de symphonie altijd na het rijden, misschien toch nog maar eens een zak halen en eens kijken of het werkt als ik het voor het rijden geef.

Ben ook wel benieuwd wat je DA zegt, laat je het ff weten als hij is geweest?
En indd. je hooi nat maken (of deed je dat al) is beter dan droog hooi. Maar kan je geen kuil/voordroog geven, is vaak ook goedkoper dan hooi tegenwoordig.

Als mijn DA geweest is laat ik je wat weten,
Ik sta op een volpension stal en betaal niks voor hooi of kuil. Het is wel goed hooi.

Ik ga eens vragen of ze hem buiten zetten voor het op strooien! Dat scheelt ook al een hoop irritatie aan de luchtwegen.

Die marstall voor het rijden werkt prima, wel even 2 weken de tijd geven voordat het optimaal gaat werken

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:40

@ Flappie2

Hij had een lichte irritatie op de luchtwegen, heeft een pot sputolysin gekregen voor 10 dagen.
Het was niet ernstig en ik mag gewoon rijden enz :) gelukkig viel het mee!

en de pufjes hoeven niet verhoogd te worden. In vergelijking met andere paarden krijgt hij best weinig medicijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:48

Ik heb een supplement gekregen en het moet met een week verbeteren, zo niet dan wordt er verder gekeken worden. In die tussentijd hele lichte beweging dat was goed voor de longen. Ook mag er geen snot komen of verhoging of andere rare dingen. Zo wel moet ik direct bellen. Dus we gaan het zien. Waarschijnlijk was het iets teveel die kou (was hier -23) hoewel ze wel goed voelde op dat moment.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:04

Renee1990 schreef:
@ Flappie2

Hij had een lichte irritatie op de luchtwegen, heeft een pot sputolysin gekregen voor 10 dagen.
Het was niet ernstig en ik mag gewoon rijden enz :) gelukkig viel het mee!

en de pufjes hoeven niet verhoogd te worden. In vergelijking met andere paarden krijgt hij best weinig medicijn.

Dat is fijn dat het mee viel. Hoop voor je dat het na deze kuur weer over is.

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:38

Hallo Bokkers!

Mijn paardje hoest al een ruime week. Ook met rijden lijkt ze
erg kortademig en benauwd.. Dat na 5 minuten al.
Ik ben dus ook meteen gestopt.
Maar nu heeft ze ook uitvloeiing uit der neus, en niet te zuinig..
Ik heb de veearts gebeld, die komt waarschijnlijk van de week langs..

Heeft iemand een idee wat er met mijn paardje aan de hand kan zijn?
Stof is het niet, ze eten t stro van de grond en t word uitgestrooid..
Allergisch is ze ook niet, komt nooit nat op stal te staan ofzoo..

Alvast bedankt!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:50

flappie2 schreef:
Dat je bang bent dat je paard veder achteruit gaan kan ik heel goed begerijpen.

Dat heb ik ook heel erg ja. Ben al gauw bang dat je meer kapot maakt dan je lief is, doordat je bijv. te lang aankijkt, niet goed genoeg oplet of het gewoonweg niet hebt gezien. En eenmaal longblaasjes kapot, dan komt het niet meer goed.
Ben zelf vorige week ook weer naar de kliniek geweest, omdat die van mij weer hoestte en snottebellen had en daarom hebben ze weer een scopie genomen.
Er was in de longen niet veel bijzonders te horen, dus toen even gekeken. Nu zat er in de voorste luchtwegen een hoop slijm en wat bultjes (toncillen). Luchtpijp was ook mooi schoon en op de longen hoorde hij ook niets, dus dat was erg positief.
Heb een kruidendrankje meegekregen Hippoveyxin Pulmo Mulgat. Dat lost het slijm op en bevat antioxidanten voor het ondersteunen van de luchtwegen en helpt haar vrijer te ademen. Het ruikt iig heerlijk, de hele stal ruikt ernaar als ze het heeft gehad.

Al met al gaat het met die van mij dus heel erg goed, maar ze heeft af en toe mindere dagen / weken. Wat het dan precies is, dat weet niemand..Zolang haar longen maar schoon blijven en er geen emfyseem optreedt ben ik iig gelukkig!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:51

amberlaamers schreef:

Stof is het niet, ze eten t stro van de grond en t word uitgestrooid..
Allergisch is ze ook niet, komt nooit nat op stal te staan ofzoo..

Alvast bedankt!

Hoe weet je dit zo zeker?

Stof zit in de lucht, of ze nu van de grond eten of niet.
Allergisch worden ze niet van nat op stal te staan.

Zou maar niet te snel conclusies trekken en goed je DA laten kijken.

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:12

Stof is het niet, dat weet ik zeker.
T hooi is ook niet stoffig.
In ieder geval komt de veearts vanmiddag al langs.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:07

Meestal zijn het de schimmelsporen in hooi/stro waar ze heftig op reageren. Daarvoor hoeft het niet stoffig te zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:08

Precies. Ik vind het te voorbarig om een conclusie te trekken wat het niet is zonder dat de DA geoordeeld heeft. Sommige dingen kunnen ook ontstaan na verloop van tijd (zoals vaak bij allergieën)

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:38

hee !

ik heb mijn nieuwe pony net anderhalve maand, en vanaf die tijd hoest hij elke keer bij het rijden, niet non-stop ofzo, alleen als ik voor de eerste keer aandraven, dus niet als ik losstap, of gallopeer of uitstap e.d. Dan hoest hij een keer of 3, beetje droge hoest.

Het hooi is niet te droog, heb ik al naar gekeken, hij komt de wei op en met dit weer heb ik daar geen stof gezien, ook op stal zie ik geen reden dat ie gaat hoesten. Het is ook niet heel erg hoe hij hoest, maar hij doet het ALTIJD tijdens de eerste keer aandraven,

iemand een idee ?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:51

Deed de pony dat bij de vorige eigenaar ook? Dat zou ik eerst even navragen.

Onze pony had bij vorige eigenaar nergens last van. Die stond op een stalling middenin een industriegebied en had vlas in de stal en ze kregen daar kuil. Verder hadden ze daar een bak met kunststof bodem. Hier voer ik hooi, staan ze op stro en mijn bak is van zand. Vorige eigenaar merkte wel dat de pony ging hoesten als ze op ponykamp werd meegenomen en daar in een stal met stro moest staan en hooi kreeg ipv kuil.

Sinds ik daar rekening mee hou is het over. Alleen voer ik geen kuil want daar kan mijn merrie weer niet tegen. Dus ik maak het hooi nu nat en zorg dat de pony zoveel mogelijk buiten staat in de wei en als ik haar op stal heb dan zorg ik dat er geen stro in ligt. Dat werkt perfect.

Enige is dat ze nog weleens een keer kucht als ze op een heel stoffige bodem moet lopen. Maar dat kun je helaas niet altijd voorkomen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:53

Ik moet zeggen dat wij gespaard blijven voorlopig! en dat sinds november nadat ik moest puffen met 2 puffers iedere dag.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:55

Onze pony kan het gelukkig af zonder puffers oid. Zolang ik maar oplet dat ze niet in aanraking komt met die schimmelsporen. Ik geef haar wel schwartzkummelolie door het voer iedere dag voor de weerstand.

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:11

ja hij hoest / kucht meestal in de binnenbak, en die zijn door dit weer wat stoffiger dan normaal, laatst reed ik in de springles en je kon niet heel goed voor je uitkijken zoveel stof, alles was bruin ; me broek, wicked zijn bles haha :')

maar ik zal eens even vragen of hij al vaker er last van heeft gehad !

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:11

Mijn paardje is vanmiddag gecontroleerd door de veearts.
Ze is gewoon flink verkouden. Had ik wel verwacht, maar neem
liever het zeker voor t onzekere:)

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:28

Met mijn paard blijft het af en aan gaan. In september 2011 begon hij weer met hoesten. Ik kreeg van mijn DA een puffer met ventolin, alle andere medicijnen heeft mijn paard in de afgelopen jaren al gehad zonder voldoende resultaat. Ook dit keer gaf de ventolin slecht wat verlichting maar over ging het niet. Begin december ging het eindelijk weer wat beter, de benauwdheid was weg en het hoesten werd minder. Ik heb hem toen een kuur sputolysin gegeven en ben daarnaast de pufjes ventolin. Toen de kuur afgelopen was ging het 2 weken erg goed, geen kuchje meer gegeven. Helaas begon hij daarna toch weer wat te hoesten dus nog maar een keer een kuur sputolysin en pufjes ventolin. Maar deze keer werkte het niet.

Nu gaat het weer beter en ben ik weer volop aan het rijden. De ene keer geeft hij bij het aandraven een paar kuchen de andere keer niet. Wel briest hij vrij veel, en als ik net begin met rijden dan zucht hij vrij vaak, en klinkt het soms als hij zijn adem ff voor een seconde inhoud. Ook maakt hij kreunende geluiden. Dit alles is na ongeveer 10 minuten is dit over. Heb dit nog niet eerder mee gemaakt met hem dat hij ff zijn adem inhoud en daarna zucht. Iemand een idee wat dit kan betekenen?
Zins een week geef ik hem MSM Zwavel bij (scheind o.a goed te zijn voor de luchtwegen) en het lijkt nu wel iets beter te gaan.
Hij krijgt nu al een paar weekjes geen medicijnen meer, maar zit er toch aan te denken om hem voor het rijden 1 pufje ventolin te geven om zijn luchtwegen open te zetten voor het rijden.

Overigens heb ik met mijn staleigenaar kunnen regelen dat mijn paard volgende winter 24/7 naar buiten gaat. Ik heb van de staleigenaar een stukje land gekregen waar ik een paddock op mag maken voor de winter. Van de staleigenaar krijg ik een container die ik als schuilstal kan gebruiken. Dus ik hoop dat het dan wat beter gaat als hij het hele jaar rond 24/7 buiten kan staan. Nu staat hij in de zomer 24/7 buiten en in de winter 8 uurtjes per dag.