Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Renee1990 schreef:Mijn pony van bijna 26 heeft chronische bronchitis en longemfyseem.
Hij krijgt 1 pufje flixotide
En 1 pufje ventolin per dag
Dit geef ik met een baby inhalator
2 x per jaar krijgt hij gek genoeg een terug val.
Het ging zo goed dat is zelfs 45 min kon rijden, helaas heeft hij er nu weer last van!
Sputolysin heeft geholpen, maar ik ga toch de dierenarts erbij halen voor de zekerheid.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een equine haler en baby inhalator is qua toedienen of opname van het medicijn?
flappie2 schreef:Renee1990 schreef:Mijn pony van bijna 26 heeft chronische bronchitis en longemfyseem.
Hij krijgt 1 pufje flixotide
En 1 pufje ventolin per dag
Dit geef ik met een baby inhalator
2 x per jaar krijgt hij gek genoeg een terug val.
Het ging zo goed dat is zelfs 45 min kon rijden, helaas heeft hij er nu weer last van!
Sputolysin heeft geholpen, maar ik ga toch de dierenarts erbij halen voor de zekerheid.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een equine haler en baby inhalator is qua toedienen of opname van het medicijn?
Ik heb de equine inhaler. Deze is speciaal gemaakt voor paarden, dus de vorm van de kap die over het neusgat gaat is aangepast aan de vorm van het neusgat. Hierdoor wordt alle medicijnen goed ingeademt. Met een baby inhalator heb je kans dat hij niet helemaal afsluit rond om het neusgat, waardoor er medicijnen langs de neus naar buiten gaat inplaats van dat het ingeademt wordt, daardoor kan het zijn dat je paard minder medicijnen binnen krijgt per pufje dan met de equine inhaler.
Edit: Mijn paard heeft altijd 1x per jaar een terug val die altijd begint rond september en zo`n 4 à 5 maanden duurt. Ben er helaas nog steeds niet achter waarom het altijd in september begint. Ben nu begonnen met het voeren van MSM zwavel, schijn er goed te zijn. En ik moet zeggen dat mijn paard nu minder hoest, maar of het door de MSM komt of omdat het nu eindelijk weer eens beter aan het gaan is weet ik niet
flappie2 schreef:Dat verzet klinkt bekend, dat doet die van mij ook als hij last heeft. Dat je bang bent dat je paard veder achteruit gaan kan ik heel goed begerijpen. Ik ben daar ook heel erg bang voor en die van mij is ook nog heel jong wordt volgende maand 6. AB en ventipulmin enz werken allemaal niet goed genoeg. Het is bij hem altijd afwachten totdat het vanzelf weer over gaat. Wel krijgt hij medicijnen maar dat verlicht alleen maar, het maakt hem niet beter. Bij hem werkt een combinatie van sputolysin en de pufjes met ventolin het beste. Maar het zorgt er enkel voor dat het iets minder erg wordt en niet dat het helemaal over gaat daarom duurt zijn herstel ook altijd zo lang. Ben nog steeds opzoek naar dan ene wonder middel.
Die symphoni heb ik ook wel eens gehad, maar had toen niet echt het idee dat het iets deed bij hem. Geef jij het gewoon zo of met warm water er door?
flappie2 schreef:Oke, ik gaf de symphonie altijd na het rijden, misschien toch nog maar eens een zak halen en eens kijken of het werkt als ik het voor het rijden geef.
Ben ook wel benieuwd wat je DA zegt, laat je het ff weten als hij is geweest?
En indd. je hooi nat maken (of deed je dat al) is beter dan droog hooi. Maar kan je geen kuil/voordroog geven, is vaak ook goedkoper dan hooi tegenwoordig.
Renee1990 schreef:@ Flappie2
Hij had een lichte irritatie op de luchtwegen, heeft een pot sputolysin gekregen voor 10 dagen.
Het was niet ernstig en ik mag gewoon rijden enzgelukkig viel het mee!
en de pufjes hoeven niet verhoogd te worden. In vergelijking met andere paarden krijgt hij best weinig medicijn.
flappie2 schreef:Dat je bang bent dat je paard veder achteruit gaan kan ik heel goed begerijpen.
amberlaamers schreef:
Stof is het niet, ze eten t stro van de grond en t word uitgestrooid..
Allergisch is ze ook niet, komt nooit nat op stal te staan ofzoo..
Alvast bedankt!