[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:45

misschien zijn die van mij wel erg verwent maar ze lusten geen subli dat eten ze niet op

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:47

marjoleinft schreef:
misschien zijn die van mij wel erg verwent maar ze lusten geen subli dat eten ze niet op

Haha, die van mij lust ook echt niet alles hoor :+ Maar ik ben altijd heel makkelijk met dat soort dingen, niet opeten? pech gehad :P

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:20

In de openingspost zijn veel nuttige sites te vinden waar goede info vanaf te halen is,
Vooral nuttig om de tips van de GD site door te lezen voordat je laat testen..

Ik ben erg benieuwd wat er bij jullie paarden uit gaat komen..

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:53

Elegance_ schreef:
marjoleinft schreef:

Haha, die van mij lust ook echt niet alles hoor :+ Maar ik ben altijd heel makkelijk met dat soort dingen, niet opeten? pech gehad :P

meestal ben ik ook zo, maar als het al 3 dagen in de voerbak ligt dan lust die het echt niet !

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 00:06

Roos,

14 januari 2007
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73075917.jpg

hoefbevangen, 24 januari 2007
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/73492104.jpg

11 februari 2007
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/74259365.jpg

18 februari 2007, hier vind ik em er GOED slank uitzien, maar 't was toen echt een jojo.
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/74544406.jpg

Kijk maar...... een week of 5 later weer flink aan de maat, 24 maart 2007
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/76197589.jpg

14 april 2007
http://www.pbase.com/fjordkootje/image/77156208.jpg

Afgelopen donderdag
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AFUJAQ4O.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PMLRZTPX.jpg

Vanavond
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:25

Ik zie in Koot echt enorm veel terug van Fiek..
Ook zo'n erg rommelige vacht eerst.. Nu veel beter, komt hij nu ook mooier in de wintervacht? Bij Fiek ging dat vaak heel plukkerig, nu ziet het er goed uit

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:18

Nou, eigenlijk borstel ik em amper 's winters, en dan gaat hij met lange vacht precies in een natte plek liggen.... wat dan weer hard wordt. Vacht is nu zo:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GXBLXNPQ.jpg
Ik heb zelf het idee dat de F4F ook wel wat doet. Dat krijgen hij en de Tinkerdame er sinds een aantal weken bij, door hun bekertje Wiesencobs en handje S&S. Ik had het idee dat ze te lang deden over de voorjaarsrui, daarom nu wat extra pitamientjes.

IR_EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:01

Hallo,

Nou we zijn inmiddels begonnen met de 'medicatie'.
Ook dat is niet even gemakkelijk als ze alleen maar hooi krijgt..
Als er iemand is met een handige tip, dan hoor ik dat graag!

Heb het hele weekend lopen dubben, en met name wat KootMiraDrum zei blijft in mijn hoofd spoken.
Haar lijf moet wel de kans krijgen te genezen, bovendien is ze zelf ook nog altijd alert en vrolijk!
Dan heb je de helft al gewonnen denk ik dan maar.

Enig onderzoek van mijn kant wijst uit dat het niet zo hoeft te zijn dat ze haar leven moet slijten in een kale zandbak. Ik vertik het overigens wel om haar een graasmasker om te doen.

Ze staat nu al een aantal dagen in de paddock en ze staat nog net niet op een houtje te kauwen (als ik voor de zoveelste keer kom kijken) met een blik van "ik ga bijna dood van de honger, vrouwtje!"

Ze kijkt me ook telkens aan alsof ze wilt zeggen "vrouwtje je bent echt niet goed geworden, kijk mijn vriendinnetje staat daar op de wei en ik sta hier in het zand, je bent me vergeten...!"
De weide waar haar vriendinnnetje staat grenst aan de paddock, en zelfs haar vriendinnetje is van slag, die wilt liever ook in de paddock.... Pfff paarden...

In haar stal hangt nu een mineralenblok ( ipv zout) en ik heb haar vanmorgen een vitaminespuit gegeven.
Vanmorgen heeft ze voor het eerst geen equipalazone gekregen. Maar dan word de ernst van de situatie wel goed zichtbaar hoor!

We gaan ervoor! We gaan het doen en ze is niet zielig! Maar god wat bloed mijn hart...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:22

is het verstandig te stoppen met buut?
De boel moet eerst stabiliseren lijkt mij.
Als ze nu gaat hangen van de pijn is de kans op een hoefbeenkanteling of erger nog aanwezig...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:43

IR_EMS schreef:
Heb het hele weekend lopen dubben, en met name wat KootMiraDrum zei blijft in mijn hoofd spoken.
Haar lijf moet wel de kans krijgen te genezen, bovendien is ze zelf ook nog altijd alert en vrolijk!
Dan heb je de helft al gewonnen denk ik dan maar.
Enig onderzoek van mijn kant wijst uit dat het niet zo hoeft te zijn dat ze haar leven moet slijten in een kale zandbak. Ik vertik het overigens wel om haar een graasmasker om te doen.

Waarom vertik je dat? Bij Kootje helpt het hem om het tussen zijn oortjes ook goed te houden. En zo 1x per maand mag hij lekker een half uurtje of 3 kwartier zonder graaskorf het gras op. Het is een risico, ja, maar dat risico neem ik af en toe bewust. Je zou het kunnen overwegen voor in een verder stadium in het genezingsproces. Ik zou het nu niet doen.

Genezen, zoals Roos elders al schrijft is het niet alleen hoefbevangenheid, of diabetes, het is het hele lichaam wat ziek is, en meerdere delen van het lijf kunnen een andere tijd nodig hebben, je hebt de spat ook nog. Het duurt 9-12 mnd voordat een hele hoef zich ververvangen heeft en een witte lijn weer strak KAN zijn, Bij Kootje is die na 3 1/2 jaar nog steeds niet smal. Gevalletje chronisch, ben ik bang.
Blijf op die alertheid en vrolijkheid letten, blijf ook naar de oogopslag kijken, en de eetlust (oh, sorry, 't is een fjord, VReetlust is dan een beter woord ;) ). Je hebt nu de foto's van Kootje gezien, ook die van 2007, en je ziet, dat is niet een paard wat dood wilde.

Met Geerke eens, niet abrupt 123 stoppen met Bute, laat haar even minder pijn/last hebben.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:12

Het is me helaas nog niet gelukt om een foto te maken, maar morgen komt de DA kijken, ben benieuwd wat hij er van denkt.
Ik vondt haar er vandaag trouwens niet zo lekker bij staan..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:20

Ze heeft geen equipalazone gehad, dus zal meer pijn hebben?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:48

Volgens mij haal je nu Elegance en IR_EMS door elkaar Natalia :-)

Fiek deed het super vanavond, was weer heerlijk vrij aan het bewegen en laat in alles zien dat hij gezond is..
12 oktober wordt hij weer gecontroleerd, misschien wel de laatste keer :-) Heeft nu dan ook bijna een half jaar tussen gezeten al!

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:32

Zal ons even voorstellen, Weet niet of de foto het doet, maar dit is de beste waar je de vet op hooping ziet bij zijn manenkam.

Zal ons verhaal vertellen:

Bij Indy is vorig jaar September IR geconstateerd. Dit is gebleken na een bezoek bij Laarakker. Indy was echt veel en veel te dik. Als medicatie hebben wij glucobalance meegekregen, waar Indy nu nog opstaat.

We zijn bijna een jaar verder en hij is echt heel veel afgevallen.

http://amehoela.hyves.nl/album/1695310/Vrienden/lWfavwiP/fotos/1100919789/0/Vb84/

Weet niet of de foto het doet, maar dit is de beste waar je de vet op hooping ziet bij zijn manenkam.

Zo ziet indy er nu uit:

http://indybeauty.hyves.nl/album/51068986/Diverse_foto_s/3jqFr36z/fotos/996117625/0/Wuyy/

Weet niet of de foto's het doen,maar dan ga ik dat ff op een andere manier doen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:47

Zo, zeer typisch gevalletje IR ook..
Welkom hier en fijn dat hij inmiddels goed is afgevallen!
Kwamen er bij Laarakker ook specifieke dingen uit die erachter zaten? Bepaalde ziektes, bacteriën of slecht werkende organen?

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:50

Ja zijn Pancreas werkte te langzaam, en zijn afweersysteem was ook niet goed.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:55

SuperRoos schreef:
Volgens mij haal je nu Elegance en IR_EMS door elkaar Natalia :-)

Ik ben bang van wel...... sorry...... :o

Wat een leukerd, indybeauty, fjord x arabier toch?

IR_EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:45

Nou, stoppen met equipalazone was inderdaad niet zo'n goed idee.
Wat een drama zeg. Heb het vanmorgen maar weer gegeven.
Ze stond angstvallig stil in haar box vanmorgen, achterin.
Ik heb haar vorige week al in een merrieveulenbox gezet, die zijn lekker ruim.
Bovendien heeft die box twee deuren, dus hoeft ze niet te draaien, als ze 'verkeerd ( met haar kont naar de deur)' staat.
Eten heeft ze ook amper gedaan, wel wat, maar niet veel en het naar buiten gaan was vreselijk!

Ik merk de laatste dagen ( en voorheen ook wel eens, nu ik eraan denk) dat ze achter ook slecht is, soms lijkt het heel licht atactisch, heel licht hoor, maar alsof de achterbenen een eigen leven leiden.

Momenten als deze vind ik echt vreselijk, mijn arme meisje...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:08

Even een verslagje van gisteravond (bezoek van holistisch natuugeneeskundig therapeute):

[***] heeft de lyme bacterie en nog een aantal andere dingen die niet goed gezond zijn (ook een soort jicht?), maar geen IR! Hij heeft maar liefst 8 verschillende homeophatische medicijnen gekregen, en over 4 weken komt ze terug voor de vervolgbehandeling. Ze heeft geprobeerd om uit te leggen wat hij nu precies heeft, maar het valt niet mee om dat dan ook te snappen :+ Maar, als zij maar weet wat ze doet en mn pony beter maakt vind ik dat niet zo erg.
Typisch: voeding is perfect zo (vitamines en mineralen ook), dus niets aan veranderen :) Stal was ze ook erg positief over :D
Nu zal [***] zich in tussentijd niet echt lekker gaan voelen; de troep moet eruit. Ik ben benieuwd hoe hij is na de behandeling :j

IR-EMS: Neem je dat soort beslissingen (medicatie stoppen) in overleg met een goede therapeut/DA?

IR_EMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:32

In overleg met DA.

Goed, we hebben nu gezien dat dat dus (nog) geen optie is voor haar.
Voorlopig blijft ze daarom gewoon dagelijks equipalazone krijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:35

Ik vraag me af hoe een therapeut zonder testen kan vaststellen dat er sprake is van een Lyme-bemetting?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:45

Met zo´n lecher antenne.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:35

laura1986 schreef:
Even een verslagje van gisteravond (bezoek van holistisch natuugeneeskundig therapeute):

Frodo heeft de lyme bacterie en nog een aantal andere dingen die niet goed gezond zijn (ook een soort jicht?), maar geen IR! Hij heeft maar liefst 8 verschillende homeophatische medicijnen gekregen, en over 4 weken komt ze terug voor de vervolgbehandeling. Ze heeft geprobeerd om uit te leggen wat hij nu precies heeft, maar het valt niet mee om dat dan ook te snappen :+ Maar, als zij maar weet wat ze doet en mn pony beter maakt vind ik dat niet zo erg.
Typisch: voeding is perfect zo (vitamines en mineralen ook), dus niets aan veranderen :) Stal was ze ook erg positief over :D
Nu zal Frodo zich in tussentijd niet echt lekker gaan voelen; de troep moet eruit. Ik ben benieuwd hoe hij is na de behandeling :j

Nou, je weet nu iig wat hij wel heeft! En mss valt het voor Frodo allemaal mee. Het ene paard reageerd heftig op een behandeling en het andere paard helemaal niet. Ligt ook een beetje aan het karakter ;)
Komt vast helemaal goed met hem!
Enne, 8 verschillende korrels is heel normaal hoor. Je bent zeker al stukjes oud brood aan het verzamelen :D

Doet mij zo denken aan vorig jaar toen de DA vertelde dat mijn paard aan 4 voeten hoefbevangen was en achteraf bleek dat helemaal niet zo te zijn. Hij stond toen stijf van de jicht (reuma).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:58

laura1986 schreef:
Met zo´n lecher antenne.

dat is knap....zelfs bij een bloedproef is het alleen aan te tonen tijdens een piek...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:59

[***] krijgt zn korrels door een paar geweekte wiesencobs :9 en het (kleine ;)) restje uit de emmer had ik vanochtend op een klein stukje van zo´n zacht bolletje gedaan :9
Het is nog wel even een raar idee voor me om [***] iets van brood te geven. Normaal gesproken krijgt hij zoiets echt niet.
Nu maar geduldig wachten ;)