[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:25

Hier gaat het ook nog steeds goed en zonder pyama. Denk inderdaad, dat het komt omdat de nachten nog te koud zijn voor de knutjes..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:31

Wisse's zelf-vermaakte halsdeken :)

Afbeelding

Afbeelding

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:56

Die hals zit nog best strak of lijkt dat zo op=op??

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:59

Nou, hier is het ondanks de schimmelinjecties, ondanks de Cavalesse, ondanks het speciale voer en ondanks de lage nachttemperatuur, weer schuren geblazen.... Buik en manen....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:02

Klopt CS, moet echt duidelijk nog een stuk tussen. Heb hem verlengd omdat hij wat naar voren trok, dus zit nu een stuk stof van 25 cm tussen om de hals langer te maken. Moet hem nu nog weer openmaken en er een stuk stof tussenzetten (denk op de manenkam?) om hem wijder te maken.

Maar wilde hem toch graag opdoen alvast omdat het morgen zo warm zou worden!

Met hoofd omlaag zit ie wel losser om de hals trouwens, ff gestest.
Trekt ie welweer strak op de schoft, daar moet ook meer ruimte komen dus.
Nog genoeg aan te passen :Y)

Afbeelding

Wuswa wat balen zeg, eeeenig idee waardoor het zou kunnen komen???

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:15

Nee, het zal wel locatiegebonden zijn. Alle paarden hier, ook de niet ze-ers, zwiepen met hun staart en hebben last van het gekriebel. Mijn ze-er, en die van mijn buurman, zijn duidelijk extra de dupe....

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:32

Ik heb een uierflap van Boett besteld en vandaag binnen gekregen.
Heeft iemand enig idee hoe ik zo'n ding aan een deken kan bevestigen met de 2 riempjes die eraan zitten?? :o?

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 22:46

hoi

een paar maanden geleden hoorde ik mijn dierenarts over tekonik pour on. een middel eigenlijk voor koeien, om blauwtong te voorkomen. je verdeeld het middel tussen oren en staart (je paard krijgt er wel een blauwe streep van maar oke) het werkt als een soort vlooienmiddel. het verspreid, word opgenomen in het bloed en het zorgt ervoor dat de knuten je paard niet prikken. tenminste dat is dus de bedoeling. ik ga er stiekem en erg hoopvol van uit dat het werkt (zou ik nu eindelijk iets gevonden hebben wat mijn poniebeest jeukvrij de zomer door helpt?)

het spul is bucht, ik breng het ok aan met handschoenen etc.
het is ook niet standaard verkrijgbaar. nu tot en met januari 2011. dus mocht mijn beest jeukvrij de zomer doorgekomen zijn dan ga ik eens even informeren of je het goedje ook in kan vriezen hihi want dan ga ik het echt inslaan.

wie heeft er hier nog meer ervaring met tektonik pour on????

gr leonie

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:56

Dit weten jullie als ZE-experts vast. Is Ivanhoe de enige die zo'n losse halsdeken heeft ?

Ben allen bang dat die dingen niet erg sloopproef zijn. Aangezien mijn paard nog met een hegst in de wei staat. Maar goed dat gaan we dan maar proberen.

Het was vorig jaar oktober toen ik hem voor het eerst in zijn leven zag schuren ? Vandaag zag ik het weer helaas. Ik vrees dus wel echt ZE.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:32

Floortje2002 schreef:
hoi

een paar maanden geleden hoorde ik mijn dierenarts over tekonik pour on. een middel eigenlijk voor koeien, om blauwtong te voorkomen. je verdeeld het middel tussen oren en staart (je paard krijgt er wel een blauwe streep van maar oke) het werkt als een soort vlooienmiddel. het verspreid, word opgenomen in het bloed en het zorgt ervoor dat de knuten je paard niet prikken. tenminste dat is dus de bedoeling. ik ga er stiekem en erg hoopvol van uit dat het werkt (zou ik nu eindelijk iets gevonden hebben wat mijn poniebeest jeukvrij de zomer door helpt?)

het is ook niet standaard verkrijgbaar. nu tot en met januari 2011. dus mocht mijn beest jeukvrij de zomer doorgekomen zijn dan ga ik eens even informeren of je het goedje ook in kan vriezen hihi want dan ga ik het echt inslaan.

gr leonie

Geen ervaring, maar of ik mijn pony wil beschilderen met zulk spul betwijfel ik. :+

En hoe zit dat? Is dat niet schadelijk voor ze? Is natuurlijk niks onderzocht.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:47

supersambo schreef:
Dit weten jullie als ZE-experts vast. Is Ivanhoe de enige die zo'n losse halsdeken heeft ?

Ben allen bang dat die dingen niet erg sloopproef zijn. Aangezien mijn paard nog met een hegst in de wei staat. Maar goed dat gaan we dan maar proberen.

Het was vorig jaar oktober toen ik hem voor het eerst in zijn leven zag schuren ? Vandaag zag ik het weer helaas. Ik vrees dus wel echt ZE.

Boett heeft ook een losse hals. En je kunt natuurlijk ook van een eczeemdeken die bijvoorbeeld aan de achterkant helemaal stuk is, de voorkant verbouwen tot halsdeken :)
Ik zou een paard niet alleen met de halsdeken opzetten. Ik weet niet of op=op dat ook doet? Of dat er nog een ongevoerde regendeken overheen komt?

Mijn merrie heeft 2 jaren in volle tevredenheid onder de Ivanhoe dekens gestaan... echter op onze nieuwe stalling is veel zand, en zand betekent rollen (want gras betekent eten). Dus de deken zit gelijk als een gekke soepjurk om haar heen. Ik ben gelijk naar de Divoza gevlogen om die Rambo Sweet Itch Hoody.... altijd maat 205, en nu, veuuuulste grooot, ik mis gewoon 20 cm paard aan de achterkant! Ik kreeg de onderste klittenband ook niet vast trouwens. Ik heb ook de Rambo Quarter winterdeken in 205 en de onderdekens in 205.. maar goed, past dus niet, dat is dan wel weer balen. Hopelijk snel een nieuwe, of het moet weer wat kouder worden, dan doe ik haar de losse hals maar weer op. Want vorig jaar had ze ook al witte plekken op de schoft gekregen van de eczeemdeken (op en of andere manier) en daar zit ik niet nog eens op te wachten. Dat gedraai en alles van de deken lijkt me daar niet bevorderlijk voor :( .

Pfff... ik ben gek op mijn paard, maar dat eczeemgebeuren komt me soms zo de neus uit..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 04:29

Floortje2002 schreef:

gr leonie

vroeger een soortgelijk middel gebruikt...dat was toen switch pour on
werkte prima,tot het ging regenen...dan moest het er weer opnieuw op.
maar doordat het in het bleod zit prikken die vliegjes natuurlijk nog wel voordat ze doodgaan?
voor een dier met allergie is dat dan toch funest lijkt me
maar valt te proberen :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 06:30

Floortje2002 schreef:
hoi

gr leonie

gebruik de zoekfunctie van bokt eens. De naam is trouwens tectonik

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:10

Sanet waarom zou je hem niet alleen onder de halsdeken zetten als dat de enige plek is waar hij schuurt?

Ik zal over iemand die een nieuwe eczeemdeken te duur vond maar wel een giga kapotte had. Kun je hem niet gewoon weer aan elkaar naaien? En dan daar waar je stukjes mist gewoon een lapje stof tussen naaien? Het is wat minder mooi, maar wel goedkoper dan een nieuwe deken kopen. En wie zegt dat die nieuwe deken niet ook meteen zo kapot gaat? Mijn deken van vorig jaar was na twee weken al helemaal vol met gigantische winkelhaken. Ik heb dit jaar die deken als halsdeken en nu laat hij hem wel heel.

Ik merk trouwens dat het bij Vies toch wel echt voergebonden is dat schuren. Als zijn huid rustig blijft, dan ga ik het midden in de zomer eens proberen met een dag of twee zonder deken. Gaat hij dan niet meer schuren dan met de deken, dan mag de deken in de prullebak. Gaat hij wel schuren, dan is het toch een (lichte vorm van) eczeem.

De huid is nu weer mooi rustig, hoewel zijn oortjes wel jeukerig zijn. Zijn staart is ook rustig en niet geschuurd. De pony's op stal staan alweer met dikke pluimstaarten van het schuren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:38

Sanet schreef:
Ik zou een paard niet alleen met de halsdeken opzetten. Ik weet niet of op=op dat ook doet? Of dat er nog een ongevoerde regendeken overheen komt?

Nee ik laat hem gewoon zo om nu :)
Waarom eigenlijk niet; jij bent bang dat ze op de staart of buik ook nog gaan schuren zeker?
Tja Wisse heeft niet echt jeuk onder zijn buik, althans vorige zomer niet.
Vorig jaar had hij wel jeuk aan zijn staart, toen hij een tijdje op de trailer moest staan had hij zijn hele staart kapot gschuurd;

Afbeelding

Toen hij niet meer kon schuren (de wei was schuur-vrij) ging het al gauw weer dicht;

Afbeelding

Ik heb het toen iedere keer met levertraanzalf ingesmeerd en het trok toen vrij vlot weg.
Ach, nu heb ik zoiets van; we kunnen het proberen, met alleen een halsdeken. Zijn staart zie je niets aan. Kan er ook wel Atex Daas op sprayen dat helpt naar mijn idee ook wel wat.
Maar ik denk dat ik gewoon na deze warme dagen de hele deken weer opgooi hoor, vond het alleen nu wel wat lekkerder voor hem om zo bloot mogelijk te lopen. Heb ook nog wel een vliegendeken op voorraad (hals heb ik al gebruikt maar zn deken is te klein geworden :) ) dus die zou ik ook wel om kunnen doen maar ach...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:55

Ik meende dat op de verpakking van de Ivanhoe hals deken stond dat je een paard dus niet alleen met de hals op mocht laten staan. Dus dat doe ik dan ook maar niet.
Daar kan toch weer meer mee mis gaan dan met een complete bodydeken. Qua draaien en weet ik veel.. Voelt gewoon niet goed aan voor mij :o .
Maar een draaiende bodydeken ook niet. Het liefst zou ik zien dat ze het zandgedeelte gewoon afzetten, want op gras rolt ze niet. En ze rolt ook niet omdat ze jeuk heeft, maar gewoon omdat rollen fijn is, mja, de functionele toegevoegde waarde van rollen (zand door de vacht krijgen) is met die bodydeken natuurlijk ook nihil... mja, vertel dat maar eens aan mijn paard :s .

Dat ik die Rambo deken gekocht heb, daarmee hoop ik al dat ze op de navel minder gaat schuren... en anders toch een losse buikflap eraan vast maken ofzo.

Mijn paard is dus (in theorie) zwart, dus met zo'n lichte deken op, is het voor haar wel minder warm nu buiten... dacht ik :o .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:58

Maar die hals kan toch niet naar voren schuiven oid omdat hij achter de benen vastzit met een singel. Zou niet weten wat er dan meer aan zou kunnen gebeuren dan een bodydeken?
Laatst heeft iemand Wisse bevrijd, zat blijkbaar ingesnoerd in zn kapotgebeten bodydeken. Heb dat met geen enkele deken oid ooit eerder gehad. (Ja uitgezonderd Darren dan he, maar dat waren ook eigen creaties gecombineerd met een sloopgrage omgeving ;) )

Zit trouwens nog te twijfelen of ik een staartflap aan de halsdeken zal maken, zodat er ook iets om de staartzit. Deze dan met een elastische lijn aan de halsdeken vastmaken. Dus net zoiets als Boett ook heeft.
Vraag me alleen daar dan wel vanaf of het blijft zitten ;)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:31

Lijkt me lastig om dat goed te laten zitten.
Colonel heeft manen en staart nog niet geschuurd, begint nu wel in zijn liezen en bij zijn koker jeuk te krijgen, daar begint de huid ook wat onrustig te worden.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:12

Een paar pagina's terug vroeg ik op welk tijdstip de cavalesse gebruikers onder ons, dit toedienen.
Nou zat ik net te bladeren in het stamboekblad (kvth) en daar staat een advertentie van cavalesse in en daar staat:

"De orale oplossingen moet eenmaal daags worden toegediend. Bij voorkeur in de vroege avond."

Heb net even zitten lezen over dat middel dat tectonik heet. (waar floortje2002 over schreef)
Ik vind het een beetje "eng" klinken. Ben ook bang dat het behalve schade aan je paard misschien ook wel schadelijke stoffen aan het land toebrengt. Maar misschien zie ik dit wel verkeerd en werkt het juist ontzettend goed en is het niet schadelijk. Dat zou fijn zijn!

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:48

[SV] Tectonik Permethrin voor paard?
meer info mbt tectonick, in dit topic wordt ook de bovi clip genoemd, zelfde werkzame stof, maar dan hoef je t niet over je paarde te gieten. Persoonlijk hou ik er niet zo van om (chemische/synthetische) spul echt over mijn paard te gieten zodat het in de bloedbaan trekt, ben bang dat het voor de meeste excemers een nog grotere belasting voor het lichaam is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:13

Britt_Pit schreef:
meer info mbt tectonick, in dit topic wordt ook de bovi clip genoemd, zelfde werkzame stof, maar dan hoef je t niet over je paarde te gieten. Persoonlijk hou ik er niet zo van om (chemische/synthetische) spul echt over mijn paard te gieten zodat het in de bloedbaan trekt, ben bang dat het voor de meeste excemers een nog grotere belasting voor het lichaam is.

Volgens mij komt het niet in de bloedbaan terecht maar het verplaatst zich via en slaat het zich op in het huidvet.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:44

Britt_Pit schreef:

Zal dat met de ovi clip niet zo zijn denk je? Normaal doe je die bij een koe aan het oorlabel. Bij kopbewegingen van de koe strijkt het label over de rug, waardoor de werkzame stof via het huidvet over de flank naar de uier verplaatst. Ik kan me voorstellen dat je dat label bij je paard aan de staart hangt maar of dat net zo effectief is als bij een koe aan zijn oorlabel??
Maar het werkt dan eigenlijk hetzelfde als die techtonik alleen is het minder opvallend (qua kleur, geen blauwe streep) en "giet" je niets over je paard heen. Je paard krijgt nog wel dezelfde eventueel slechte stof op zijn huid.

Iemand hier al ervaring met het gebruik van die ovi clip?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:56

Geen ervaring met die ovi clip.
Maar is het niet schadelijk voor andere paarden als ze aan het spelen zijn? Als het ene paard een hap uit het andere paard neemt, dat het ene paard dat slechte spul niet binnenkrijgt??

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:27

Hier is het weer echt los gebarsten.
Daantje staat al weer even onder de deken ( boett).
Helaas ondekte ik gisteren kale plekken onder de buik en vandaag kwam ik enkele bijt plekken op de benen tegen.
Sommige plekken tot bloedens toe.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:34

Ach wat een gedoe is het toch he.... Ieder jaar hoop je dat het beter gaat cq over is maar helaas... Ik zou willen dat 'ze' eens wat ontdekken wat werkt!