Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:01

@IMJ Ik geef nu 1 tablet per dag. En je hebt gelijk, waarschijnlijk ben ik te gretig. Moet het meer tijd geven. En wat je zegt dat mijn paard het al veel langer heeft dat zou best eens kunnen. Er hebben behoorlijke gedragsveranderingen plaatsgevonden de laatste jaren die ik eigenlijk positief vond. Ik vond hem verstandiger, wijzer. Met andere woorden hij brak niet meer de tent af. Waarschijnlijk waren dit dan al voorbodes van Cushing. Puzzelstukjes beginnen op de plaats te vallen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:09

@oyyo ziet er inderdaad grappig uit, zo'n wollig hoofdje en wollige '' tinkersokken '' , heb ik hier zo'n 3 weken tegenaan gekeken :D :D De buren dachten ook al dat ik een nieuw paardje gekocht had _/-\o_
Omdat hij anglo-arabier is en dus normaal al aan de slanke kant hoort te zijn, is het wel logisch dat je hem nu te mager vind hoor....het minste gewicht wat er af gaat bij die slanke typetjes lijkt wel of ze graatmager worden... Ik denk inderdaad dat je best nog even geduld hebt en als de boel binnenin weer wat op orde is, je nog jaren plezier kunt hebben van je paardje!

Nammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:27

Owww , Zinzi , wat een pech!
Loopt Zinti alweer goed?
En de shet , wat heeft hij aan zijn achterbeen? waar zit de pijn waardoor hij kreupel loopt?
Sterkte hoor , meid!!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:28

Setteli schreef:
Ik ben gisteren begonnen met het geven van prascend aan Vlek. Ik had het eerst door het voer gedaan, en volgens mij eet ze het ook gewoon op, maar ze wil nog wel eens net buiten de voerbak kauwen en dan valt er van alles uit. Zou jammer zijn als ze het zo niet binnen zou krijgen. Heb het vanavond in een stukje brood gedaan en het was zo weg.

Ik ben begonnen met een kwart en ga tegen het weekend dan over naar een halve. Ik vind haar de laatste week behoorlijk slaperiger geworden. Mijn dochter rijdt momenteel ook even niet op haar, even rust gunnen. Of zou ik haar juist wel wat beweging moeten geven? Ze loopt wel de hele dag buiten in de wei.

Ik moet geduld hebben. Ze had natuurlijk ook enorm hoge waardes (734) dat dat ook nooit in een paar weken weer op orde is.

Ik heb ergens iets gelezen over extreem hoge acth waarde...maar waar.
Ik zoek het op , hoop dat ik het kan vinden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:30

OYYO schreef:
@IMJ Ik geef nu 1 tablet per dag. En je hebt gelijk, waarschijnlijk ben ik te gretig. Moet het meer tijd geven. En wat je zegt dat mijn paard het al veel langer heeft dat zou best eens kunnen. Er hebben behoorlijke gedragsveranderingen plaatsgevonden de laatste jaren die ik eigenlijk positief vond. Ik vond hem verstandiger, wijzer. Met andere woorden hij brak niet meer de tent af. Waarschijnlijk waren dit dan al voorbodes van Cushing. Puzzelstukjes beginnen op de plaats te vallen.

Tja.. herkenbaar.. ik vond die van mij ook veel rustiger worden, maar ja, hij was ook al ruim 20 dus tja..
Op den duur was hij buiten wel lekker allert (minder schrikkerig dan vroeger) en in de bak niet vooruit te branden.
Helaas kwam hij daarna ook slecht door zijn wintervacht heen.
Aan DA's had ik al verschillende keren gevraagd of hij geen cushing kon hebben.. maar nee, het was wrs wat vitamine-tekort..
Toen hij bevangen raakte heb ik erop gestaan een test te doen, en jawel: Cushing..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:51

OYYO schreef:
Zit nu op dag 28 van de medicatie. Bijna een maand dus. Bij de bloedtest was zijn waarde 60 zei de DA. Niet extreem hoog maar hoog genoeg om met medicatie te starten. Op dit moment merk ik wel enige gedragsveranderingen. 3 dagen geleden was hij heel vrolijk tijdens het longeren, hij bokte en deed gek. Was alweer een tijdje gelden dat ik dat had gezien. Ook heb ik gemerkt dat hij af en toe schrikt van mij en mij niet vertrouwd. Dit heeft hij nooit eerder gehad en er is ook geen reden toe. Niet zo'n leuke bijwerking. Zijn haren laten nog steeds niet los. Hoopte dat dit wel zou gebeuren. Geef het nog een week of 10 dagen en anders ga ik scheren.

Hoopte eigenlijk op meer maar wie weet gaat dat nog komen. Wat ik heel erg vind is dat hij er zo mager (voor mijn gevoel) uitziet. Mijn DA adviseerde om sojaschroot bij te voeren ongeveer 100 tot 200 gr p.dag.. Dit bevat 45% eiwit en een cushingpaard maakt geen eiwit meer aan of breekt het te snel af?? (weet ik niet precies) Hierdoor kunnen de spieren sneller herstellen en word het paard weer opnieuw beter bespierd. Heeft iemand hier ervaring mee? Acceptatie schijnt goed te zijn.
Maiskiemolie geeft ik al jaren heb wel de dosering verhoogd maar dan is de acceptatie minder.
Met weidegang ben ik nog voorzichtig. Houd de fructaanindex in de gaten. Hij mag nu 4 tot 5 uurtjes op de wei per dag.

De medicatie neemt ie goed op. Verstoppen in een wortel waarin ik een gaatje prik. Ik ben wel blijven rijden op advies van mijn DA. Wel heb ik mijn eisen aangepast aan de situatie en dag tot dag bijgesteld. Pff hoop dat het snel een beetje beter word.

Als je geen extra suikers wilt voeren is de dieetmix van subli misschien een optie?

Maar om een paard veilig wat dikker te laten worden is zupa van Equifit ook zeker het proberen waard.
Dat bevat bietenpulp , luzerne en wat lijnzaad.
Maar als je dat in grote hoeveelheden gaat voeren , dan is het beter om er tarwezemelen bij te gaan voeren ivm de calcium/fosfor verhouding.

Sojaschroot ken ik eigenlijk niet als enkelvoudig voeder.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:54

OYYO schreef:
Zit nu op dag 28 van de medicatie. Bijna een maand dus. Bij de bloedtest was zijn waarde 60 zei de DA. Niet extreem hoog maar hoog genoeg om met medicatie te starten. Op dit moment merk ik wel enige gedragsveranderingen. 3 dagen geleden was hij heel vrolijk tijdens het longeren, hij bokte en deed gek. Was alweer een tijdje gelden dat ik dat had gezien. Ook heb ik gemerkt dat hij af en toe schrikt van mij en mij niet vertrouwd. Dit heeft hij nooit eerder gehad en er is ook geen reden toe. Niet zo'n leuke bijwerking. Zijn haren laten nog steeds niet los. Hoopte dat dit wel zou gebeuren. Geef het nog een week of 10 dagen en anders ga ik scheren.

Hoopte eigenlijk op meer maar wie weet gaat dat nog komen. Wat ik heel erg vind is dat hij er zo mager (voor mijn gevoel) uitziet. Mijn DA adviseerde om sojaschroot bij te voeren ongeveer 100 tot 200 gr p.dag.. Dit bevat 45% eiwit en een cushingpaard maakt geen eiwit meer aan of breekt het te snel af?? (weet ik niet precies) Hierdoor kunnen de spieren sneller herstellen en word het paard weer opnieuw beter bespierd. Heeft iemand hier ervaring mee? Acceptatie schijnt goed te zijn.
Maiskiemolie geeft ik al jaren heb wel de dosering verhoogd maar dan is de acceptatie minder.
Met weidegang ben ik nog voorzichtig. Houd de fructaanindex in de gaten. Hij mag nu 4 tot 5 uurtjes op de wei per dag.

De medicatie neemt ie goed op. Verstoppen in een wortel waarin ik een gaatje prik. Ik ben wel blijven rijden op advies van mijn DA. Wel heb ik mijn eisen aangepast aan de situatie en dag tot dag bijgesteld. Pff hoop dat het snel een beetje beter word.

Na een maand ga je ineens wel dingen zien hoor, dus als het goed is wordt ie nog meer de oude en joliger en vrolijker. Dat schrikken gaat ook wel weer voorbij, dat zit hem gewoon nog in o.a. het stresshormoon, gaat weer beter worden hoor. En als het warme weer wat doorzet hoop ik dat het verharen ook door gaat zetten, op zich zit je nu echt in de periode dat er wijzigingen zullen gaan komen hoor!
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-05-13 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:57

Setteli schreef:
Ik ben gisteren begonnen met het geven van prascend aan Vlek. Ik had het eerst door het voer gedaan, en volgens mij eet ze het ook gewoon op, maar ze wil nog wel eens net buiten de voerbak kauwen en dan valt er van alles uit. Zou jammer zijn als ze het zo niet binnen zou krijgen. Heb het vanavond in een stukje brood gedaan en het was zo weg.

Ik ben begonnen met een kwart en ga tegen het weekend dan over naar een halve. Ik vind haar de laatste week behoorlijk slaperiger geworden. Mijn dochter rijdt momenteel ook even niet op haar, even rust gunnen. Of zou ik haar juist wel wat beweging moeten geven? Ze loopt wel de hele dag buiten in de wei.

Ik moet geduld hebben. Ze had natuurlijk ook enorm hoge waardes (734) dat dat ook nooit in een paar weken weer op orde is.

Dat slaperig, suffig zijn kan inderdaad van de prascend komen. Ik zou haar gewoon lekker licht aan het werk houden, even wandelen of even longeren, gewoon aan de slag, niet te veel in zich zelf ;-)
Door het voer is echt link, dan valt het er makkelijk tussenuit en bovendien zul je zien dat ze na een week of wat het voer laten staan hierom (meestal in week 3 ;-)). Dus in brood en los van het reguliere voer is beter!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:25

Misschien een heel domme vraag , maar...
Als je dmv prascend de acth op normaal niveau hebt gekregen , dus echt rond de 11 zeg maar.
Wat zorgt er dan nog voor dat het paard blijft verzuren? gevoelig blijft voor tandsteen/gevoelig blijft voor ontstekingen/etc etc?
Ik bedoel , als je acth goed is , dan is het evenwicht toch hersteld?[voor zolang de prascend goed blijft werken]

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:30

Nammie schreef:
Als je dmv prascend de acth op normaal niveau hebt gekregen , dus echt rond de 11 zeg maar.
Wat zorgt er dan nog voor dat het paard blijft verzuren? gevoelig blijft voor tandsteen/gevoelig blijft voor ontstekingen/etc etc?
Ik bedoel , als je acth goed is , dan is het evenwicht toch hersteld?[voor zolang de prascend goed blijft werken]

je zou denken van wel ,maar er is denk ik meer aan de hand met een cushing paard dan dat pergolide kan oplossen/verlichten.
Vaak hebben ze er ook IR bij,zoals mijn paard.
Wat wel helpt is zorgen dat de weerstand zo hoog mogelijk is.Ik geef een vitamine en mineralen supplement dagelijks en gekookt lijnzaad.
Die van mij heeft dus geen last van ontstekingen,traanogen,slechtgenezende wondjes.
Zijn poot heelt goed ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:34

Nammie schreef:

Wat bedoel je dan met verzuren? De overproductie van cortisol zorgt voor die aanleg, maar de gevoeligheid voor ontstekingen en het langer duren van ontstekingen neemt dus ook echt af als de cushing "onder controle is" en ook als je daarbij de weerstand ondersteunt.
Dus als de medicatie(dosering) in orde is, is de situatie ook stabieler, zeker als je je paard op een zo goed mogelijke conditie houdt (beweging geven die hij aankan en (nogmaals) de weerstand blijft ondersteunen).

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:54

Nammie schreef:
Setteli schreef:

Ik heb ergens iets gelezen over extreem hoge acth waarde...maar waar.
Ik zoek het op , hoop dat ik het kan vinden.

Oké, fijn. Hoop altijd meer te weten te komen om het beestje te helpen. Kan haar nog niet missen...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:19

Oww goed zeg Geerke!

Waarom ik dit wil weten is omdat ik nu al moppers krijg , financiële moppers...
Heel herkenbaar voor een aantal mensen hier vrees ik.

Ik wil het graag zo goed mogelijk doen , en ben aan het uitpluizen wat haalbaar is om te gaan geven aan Fik zonder dat er sprake zal zijn van een echtscheiding , maar waarbij ik ook nog het idee heb het zo goed mogelijk te doen voor het paard.

http://www.equilin.nl/20130124_Equilin_ ... er_web.pdf [88 cent pd voor 2 paarden
Dit wil ik ook aan Tekla geven , maar als er een goedkopere variant bestaat , laat het me aub weten!
Dit voor de 7 maand dat ze op hooi en stro leven.
Daarnaast biologisch lijnzaad zodra ze van de wei af gaan en alleen op hooi/stro leven [52 cent pd voor 2 paarden]

Biologisch Kurkuma met zwarte peper[55 cent pd voor beide paarden]
Magnesium [als de balancer alleen niet voldoende is en in de zomermaanden][20 cent pd]
Monnikspeper [8 cent pd]
Zupa om te kunnen mengen[ 25 cent pd voor 2 paarden]
zn echina extra bij ''lichte'' kwaaltjes
Pergolide [188 cent pd als hij het redt met 1 tablet pd...]

Ga ik het hiermee redden?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:25

fargo schreef:
Nammie schreef:

Wat bedoel je dan met verzuren? De overproductie van cortisol zorgt voor die aanleg, maar de gevoeligheid voor ontstekingen en het langer duren van ontstekingen neemt dus ook echt af als de cushing "onder controle is" en ook als je daarbij de weerstand ondersteunt.
Dus als de medicatie(dosering) in orde is, is de situatie ook stabieler, zeker als je je paard op een zo goed mogelijke conditie houdt (beweging geven die hij aankan en (nogmaals) de weerstand blijft ondersteunen).

Dat leek mij ook logisch , maar daar heb ik tot nu toe nog niks over gelezen...
Maar , waarom geef je aan dat de weerstand wel blijvend ondersteunt moet worden? ook op het moment dat de acth op 11 zit?
Ik krijg dat hier thuis niet verkocht namelijk...''hij krijgt toch medicatie , nou , dan is alles toch weer goed!''
En ik kan hem niks laten lezen hierover.
Want alle artikelen hebben het over de symptomen voordat ppid wordt geconstateerd...
Snap je wat ik bedoel?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:29

Hmm , ga eens terug lezen waarvoor bepaalde producten ook weer goed waren ?
Ben er nl wel achter dat Less is more wel degelijk opgaat bij een paard .
En een hoop dingen tegelijk geven lijkt me niet raadzaam .
Zinti haar Dieet ziet er momenteel zo uit .
Smorgens hooi uit plastic . En 1 prascend pil door handje brok
Kan ze verder saai hooi/stro uit slow feeders eten .
Avond hooi uit plastic en dan rondje krachtvoer .
700 gram Pure feed Balancer brokjes met een handjevol mix .
En als het weer en mn land het toelaten dan mogen ze de avond grazen . Anders extra hooi
Ben mn chlorella tabletten nog aan t opmaken en ze krijgt beetje magnesium door t voer .
Enige wat ik zou willen is dag die rare plekjes korstjes op haar huid weg gingen en zou dat herstel willen ondersteunen .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:32

Nammie,

in plaats van te experimenteren met allerlei supplementjes en bijvoeding als Equilin ( duur!! maar nutteloos) , is het veel verstandiger als je een goed advies gaat halen bij een voedingsdeskundige die verstand heeft van PPID/IR paarden en daarin opgeleid is.
Dat advies is niet gratis, maar wel betaalbaar en dan geef je je geld tenminste niet 'op de gok' uit.
Ik zou je in dit geval aanraden om kontakt op te nemen met Sandra Wedman van Heliqs: http://www.heliqs.nl/ - zij is de beste in NL gevestigde deskundige van de ECIR-groep, is goed in staat om je gehele voedingsprogramma door te lichten en een supplement samen te stellen dat exact passend is voor jouw paard.
Vanuit mijn eigen praktijk heb ik zeer goede ervaringen met haar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:35

Die balancer van equifit ziet er goed uit .
Maar geschikt voor jouw paarden ?
En dan mixen met handvol zupa ? Jammer dat de Zupa een scheve verhouding heeft .
Hoe zit dat met Seniores priores ? Heb dat nog niet zelf uitgezocht maar schijnt oke te zijn.
Mijn paarden deden het er goed op van de winter .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:36

Nammie schreef:
<<
fargo">>
[quote="Nammie schreef:

Dus als de medicatie(dosering) in orde is, is de situatie ook stabieler, zeker als je je paard op een zo goed mogelijke conditie houdt (beweging geven die hij aankan en (nogmaals) de weerstand blijft ondersteunen).<<</quote>>>

Het feit dat je het probleem aanpakt betekent niet dat het probleem niet meer speelt. Dus conditie bijhouden blijft van belang maar ook in de gaten houden of er evt lichamelijke probleempjes spelen. In principe zijn die ook beter onder controle, maar de ziekte is wel aanwezig en die heeft nu eenmaal zijn weerslag op het paard.

Maar , waarom geef je aan dat de weerstand wel blijvend ondersteunt moet worden? ook op het moment dat de acth op 11 zit?
Ik krijg dat hier thuis niet verkocht namelijk...''hij krijgt toch medicatie , nou , dan is alles toch weer goed!''
Want alle artikelen hebben het over de symptomen voordat ppid wordt geconstateerd...
Snap je wat ik bedoel?

Het feit dat je het probleem aanpakt betekent niet dat het probleem niet meer speelt. Dus conditie bijhouden blijft van belang maar ook in de gaten houden of er evt lichamelijke probleempjes spelen. In principe zijn die ook beter onder controle, maar de ziekte is wel aanwezig en die heeft nu eenmaal zijn weerslag op het paard

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:39

Zinzi_jewel schreef:
Die balancer van equifit ziet er goed uit .
Maar geschikt voor jouw paarden ?
En dan mixen met handvol zupa ? Jammer dat de Zupa een scheve verhouding heeft .
Hoe zit dat met Seniores priores ? Heb dat nog niet zelf uitgezocht maar schijnt oke te zijn.
Mijn paarden deden het er goed op van de winter .

Ik zie het nut van equifit niet helemaal en het is denk ik duur inderdaad.

Die korstjes dat is echt een weerstandprobleem en daarvoor geef je of MSM of echinacea druppels - of misschien kurkuma maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee en ik heb het altijd prima gered met echinacea en/of msm in zwaardere tijden.
En structureel dan biomag en provarium breeding beide niet giga duur en klaar, hoef je niets meer aan te doen niet malen, gewoon een schepje geven ;-)
Qua voer hebben wij nooit zo gek gedaan toen willy eenmaal op orde was. Een tijdje mueslie Blauw van Havens omdat dat magerder was en na verloop van tijd weer de groene mueslie van havens en overdag gewoon 2 x halve schep basisbrok. Niets bijzonders.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:41

Ziet er goed uit die site .
Heb zelf adviezen ingewonnen bij iemand anders .
Maar aangezien ik niet lange tijd zelfde hooi heb is analyseren geen haalbare kaart nu .
Denk wel dat je dan het beste op maat supplement kan gaan geven en je idd uiteindelijk veel goedkoper uit bent .

@ fargo , de equifit voer ik niet .
Hebben jullie de echina extra van Puur al of heb je het over een ander product als echina ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:44

Nammie schreef:
Snap je wat ik bedoel?

Nog even een toelichting ..
Die symtomen horen gewoon bij (de weerstandsproblemen bij) cushings, maar worden voorkomen dan wel onderdrukt als je paard op orde is, in redelijke conditie is en op voldoende medicijnen staat (als je mazzel hebt).
Bij een dip of bij stress of bij verergeren van de situatie kunnen er nog steeds huidproblemen, hoefproblemen, longproblemen, e.d. voorkomen. Het blijft een patient, maar wel een patient die op orde is en moet worden gehouden.

@ zinzi - Ik geef echinace van Bloem - deze http://www.drogisterij.net/gezondheid/v ... tAodTHkA1w

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:51

Nog even ter toelichting van mijn eerdere post: alle 'kant en klare' en zgn 'complete' supplementen slaan in principe vaak de plank mis - wellicht niet zozeer voor kerngezonde paarden, maar voor paarden met specifieke kwalen én behoefte aan ondersteuning van bepaalde mineralen, geef je óf te veel, óf te weinig van bepaalde stoffen om het paard weer in optimale conditie te krijgen naast de medicatie. Het is daarom van belang om te weten wat je paard gemiddeld binnenkrijgt (voer en hooi) en daarbij is een hooi-analyse van belang. Maar zelfs als je geen hooi kunt laten testen, dan is er al een supplement samen te stellen die voor een IR/PPID wél de juiste ondersteuning geeft.
Mijn idee is dat je beter een gericht samengesteld supplement kunt gebruiken, toegepast op het paard en de leefomstandigheden van het paard, dan je geld uitgeven aan iets waarvan je niet weet of het voldoende is.

@ Zinzi: ik weet bij wie je advies gevraagd hebt. -O-

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:01

Heb je een pb gestuurd JP ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:38

Mag ik nog het e.e.a. vragen?
Wat is de dagelijkse dosering van de Kurkuma (geelwortel) en de Monnikspeper voor een shet van ruim 150 kg?
En MiniMe vertoont toch ander gedrag dan die van jullie, als ik het zo lees; Ze heeft absoluut die grote stresskip ogen, maar is eerder nu juist fel, schrikkeriger en bozer lijkt wel, helemaal als het om eten gaat. Maar eerder het tegenovergestelde als de rust en het makke gedrag van wat ik hier lees. Is er eigenlijk zoiets als standaard gedragsveranderingen, of kan hier verschil in zitten, of heeft het met leeftijd te maken (8 jr.)?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:45

In de beginfase kunnen paarden juist angstiger zijn maar ook suffer, beiden zijn bijverschijnselen. Ze kunnen ook misselijk zijn en een beetje onzeker.
Het lijkt een beetje of de jongere paarden meer in de boze onrustige hoek zitten. Dat gold namelijk ook voor Billy maar ook voor Fik van Nammie ook. Waarschijnlijk merken ze heel veel van het bijstellen van hun hormonen en worden ze daar narrig en onzeker van.