[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:42

Ik moet helaas per direct een nieuwe boett aanschaffen.
De huidige heeft het na diverse operaties niet overleefd, het halsstuk is kapot.

Heeft iemand tips voor bestellen?

Waar heb je hem vandaan en voor welke prijs?
Ik zit nu op een belgische site, heb ik mijn eerdere deken ook besteld, zit nu met een maat 2 voor 170 euro. Bij atorka/ijslandershop zit ik op 180 euro.

Iemand nog tips waar ik eventueel kan bestellen?
Het gaat me alleen om de boett deken.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:15

pff ik heb geen idee.

ik heb al wel een goede shampoo maar zoek echt goede zald wat wordt eigenlijk beetje aangeraden? gewoon een smeersel

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:37

Nou dit jaar heeft mijn paard tot nu toe nog mooie manen en een mooie staart.. alleen zijn voorpluk is gesneuveld. Hij vond de hoofdkap eerst maar niks.. maar zonder schuurde hij heel erg. nu heeft hij de hele dag de hoofdkap op en schuurt hij niet meer Lachen ik hoop dat het zo doorgaat.. die voorpluk groeit wel weer aan

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:43

moooi Haha!

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:16

Hallo,

Heb hier een hele tijd is een keer gereageerd omdat mijn paard ook met (hoe kan het ook anders) zomereczeem te kampen had.
Met de nadruk op had!
Sinds dat ik verhuisd ben met mijn paardjes heeft hij vorig jaar nog maar een paar kleine plekjes gehad die ik iedere dag behandelde met itch balm van de boerenbond en zijn manenkam inspoot met insectenspay met deet.Had vorig jaar een eczeemdeken gekocht maar zit nog onuitgepakt in de doos!
Paarden staan nu dichter bij de kust en op open vlakte met weinig bomen.Het kan daar lekker doorwaaien om het maar even zo te zeggen.
2 zomers geleden schuurde hij zijn eigen helemaal tot bloedens toe open.Hij had geen manen meer over en zijn staartwortel heeft toen ook flink te verduren gehad.
Dit jaar heeft hij nog helemaal nergens last van gehad.Moet er wel bij zeggen dat hij s'nachts binnen staat dus dat zal er ook wel aan bijdragen , maar heb nog helemaal niks moeten smeren.
Dus als iemand nog interesse heeft in een eczeemdeken van Pagony.Zit nog nieuw in de doos is nog niet eens uitgepakt.
Hij heeft voor het eerst echt mooie manen die ik nu echt zelf bij moet houden Go jij! Go jij!

Wil jullie veel sterkte wensen met jullie paardjes.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:02

Ik heb hem toch maar besteld op de belgische site.
Voor de belangstellenden: http://www.kerckhaert.be

Heb nu een maat 2 voor 170 euro, onder rembours gratis verzonden. Das toch alweer heel wat goedkoper dan bij Atorka/ijslandershop, waar je voor rembours bijna 13 euro neer moet tellen.

@rhythem: wat super dat je paard er bijna geen last meer van heeft! Van waar ben je verhuist?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:34

Jemawi, volgens mij zijn die dekens goedkoper op ebay....maar ik weet dan niet hoe het met verzendkosten zit...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:00

frisiangirl schreef:
Jemawi, volgens mij zijn die dekens goedkoper op ebay....maar ik weet dan niet hoe het met verzendkosten zit...

Kan kloppen, ik heb er rond gekeken, maar inderdaad zit ik dan nog met verzenden. Zeker vanuit het buitenland ben je zo 20 of 30 euro verder.
Ik had eerst ook een NL website, die ook in totaal 20 euro rekend, kom ik nog op 200.
Vind het prima zo. Lachen

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:18

Uit onvrede over de verkrijgbare dekens voor mijn A pony ( oa te warme stof, na een buitje te lang natte stof, te gevaarlijk, te korte hals, te zwakke stof en noem nog maar een handje vol op...) zoek ik sterke en geschikte stof om zelf een eczeemdeken van te maken. Ik heb al een idee voor een patroon, dit ga ik nog verder uitwerken en dan maar eens kijken of er eindelijk iets goeds uit de bus komt Knipoog
Maar goed, heeft iemand een idee waar ik geschikte stof kan kopen? Het moet dus zeer sterk en toch luchtdoorlatend zijn, niet te donker en te dik, rekbaar hoeft ook niet, meer iets gaasachtigs zoals bv de harry's horse fly protection set.
Laat maar komen die adressen Haha! .....

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:44

Jemawi:

Ben verhuisd van een plek onderhand naast een bos met redelijk wat sloten , naar een plek dichter bij de kust.
Zit nu nog iets van 30 kilometer van de kust verwijderd en had er ook helemaal niet bij stilgestaan dat hij daar minder last zou kunnen hebben!
Is eigenlijk echt per toeval.Denk dat het ook wel scheelt dat hij sávonds naar binnen gaat hoor +
ze staan echt op het platteland waar het lekker doorwaait.Heb begrepen dat die mugjes daar niet echt van houden.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:47

Jemawi, die deken kost op ebay 89 euro...das toch wel een hele hap minder...

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:54

Ook mijn pony heeft last van zomereczeem, ondanks dat we vrij dicht (10 a 15 km) van de kust af wonen. Vorig jaar had ze er helemaal geen last van, maar nu heeft ze de onderkant van haar hoofd helemaal open geschuurt. Bij de rest van haar lichaam is het allemaal heel onschuldig, maar als je haar hoofd ziet schrik je gewoon (en het is dan met name de onderkant)
Dus mijn vraag is of iemand echt goede vliegenmaskers weet die ook de hele onderkant van het paard zijn hoofd bedekken.
Onze stallen zijn in aanbouw, er is nog wel één oude stal, maar ik kan haar 's nachts niet alleen op stal zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:06

dat op het hoofd kan ook een schimmel zijn he?
behandel daar eerst es voor en kijk of het dan wegtrekt?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:07

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:22

Mijne heeft van de week weer haar enting gehad, zal me benieuwen....
Straks zowiezo even de manen weer wassen, vies vet en smoezelig worden ze onder die halskap.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:27

ik ben straks benieuwd of ap nog manen heeft...
hij heeft toch een dag of wat zonder deken gestaan.
ben wel erg aan het twijfelen hoor,hij staat zo leuk bij die hengst en die jonge ruin,kunnen ze mooi spelen.maar ik ben als de dood dat ze mijn deken aan gruzelementen trekken

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:55

frisiangirl schreef:
Jemawi, die deken kost op ebay 89 euro...das toch wel een hele hap minder...

Een boettdeken? Van het merk boett? Heb je een link?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:18

Bojangles schreef:
Mijne heeft van de week weer haar enting gehad, zal me benieuwen....
Straks zowiezo even de manen weer wassen, vies vet en smoezelig worden ze onder die halskap.

Mijn pony moest ook eigenlijk in juni, heb haar expres al in februari laten enten zodat ze niet in het eczeemseizoen nog een extra shot chemische bende binnen kreeg..

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:14

Ik zal me hier ook maar eens melden.

Mijn haflinger Mischa heeft zomerexceem, waarschijnlijk gekregen doordat hij sinds 2 jaar 24 uur op het land staat. Hij staat op dit moment met de Pagony Excema, maar die bevalt me niet goed, omdat hij voor te krap zit en achter te breed. Mischa heeft namelijk een erg korte rug maar is daarintegen erg breed.
Ben nu aant sparen voor de Boett deken, in de hoop dat die werkt.

Ben benieuwd wat dit topic ons aan info opleverd, Groetjes Jill

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:19

mijn paard begint nu trouwens wel een beetje haar uit val te krijgen bij haar manen.. hebben meer mensen hier last van?
Misschien ligt het wel aan mijn deken dat die niet echt ademend is? ik heb de pagony eczema.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:45

Nou de haar uitval had mijne ook, maar de rest van de groep ook gewoon dus we hebben het op een na-rui gehouden.

Nou hoe goed het ging met Indy, heb ik nu weer een heel klein stukje gefrot manen eruit kunnen halen precies ná het kale stuk. En kwam er wat haar uit het voorste deel.
Hele manenkam zit vól met witte grote schilfers over bijna de gehele huid van de manenkam.

Vraag me nu af waar het door komt.

-6 dagen terug enting gehad
(maar al weken niet meer gestoken door de muggen, dus daar kan ze niet op hebben gereageerd) dus misschien 'gewoon' door de troep in de enting
-1,5e week manen niet gewassen als ik eerlijk moet zijn....
-Vorige keer shampoo niet goed uitgewassen? Al lijkt me dat sterk
-flinke regenbuien geweest hier, misschien irritatie door de vochtige deken
-eczema balm die er te lang heeft in gezeten
-reactie op teatree (maar gebruik ik heel erg vaak en nooit reactie op gehad en kan ook haast niet)

Verder elke dag wel de deken af, 2x daags trek ik de deken naar achter etc.

Het waren echt witte grove schilfers op de huid. Geen steken van mugjes zichtbaar.
Ken alleen de gelige schilfers in combinatie met rode puntjes in de manenkam + irritatie door het jeuken.

Heb net de schilfers er uit gewassen met teatree-shampoo en nu maar ingesmeerd met de free itch (heb ik een fijner gevoel bij) + teatree druppels.

Zegt iemand het wat?

@zweetvos, volgend jaar ga ik ook januari laten enten, nu heb ik alles in juni was ook niet zo handige zet inderdaad.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:58

Is het niet gewoon huidvernieuwing? Bedoel dat het oude huidschilfertjes zijn... Heeft die van mij ook wat last van, maar heeft nog steeds niet geschuurd...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:00

Hmmmm okee. Het zijn idd wel schone schilfers.
Ik wou nog een foto maken maar toen zat de shampoo er al in en dan zie je de schilfers niet meer.

Maar goed, huidvernieuwing is ook altijd jeukie iig bij mij wel.

Wassen denk ik toch een goede optie geweest? Iig teatree is jeukstillend en itchfree ook.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:02

Ik was ook altijd met een middel met teatree... heb zelf het idee dat je daar de schilfertjes altijd lekker los meekrijgt en dan met een manenkam kan ik ze er altijd zo uit kammen...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:05

Ik hoop maar dat dat het is.
Ze heeft namelijk maar 1 plek wat kaal is (maar is nooit opengeweest de huid alleen manen eruit), daar heeft ze de schilfers maar ook her en der best veel gewoon door de manenkam en daar heeft ze nog geen last gehad.