[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:34

Ik schrijf maandag even alle plekken op. Ellepel je maf me een pb tje sturen. Ik duik er binnenkort even in om het van mens naar paard te 'vertalen'. Ik zit dit weekend nog in België en komende week nog druk maar hoop volgend weekend een testversie bij de mijne te kunnen tapen en dan bij de rest uitproberen. Beetje een hectische week gehad. :)

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:47

Heb ook een masker met neusnet gekocht... geen verschil helaas. Ben er nog niet achter of het pollen zijn of toch wat anders. Zal ook eens kijken of ik een filmpje kan uploaden hier.
Het is in de bak waar ik rij hopeloos momenteel. Het is ook net of hij het schudden "gebruikt" om onder het werken uit te komen.
Dragen jullie paarden ook (eczeem)dekens?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 07:25

Nog niet,al zou dat geen verkeerd idee zijn denk ik.
Appie heeft ook zomereczeem.

Een paard gebruikt geen schudden om onder het werk uit te komen

Op het filmpje hoeft appie niks te doen,hij stapt gewoon wat rond.
Zoals hij daar al schud zou ik er niet aan moeten denken om er op,hij heeft hartstikke veel last,zelfs zijn ogen dik.
Nee daar ga ik echt niet op :(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 07:32

Ik heb s zomers wel een vliegendeken op, maar geen exzeem.
Hier als het schudden in mindere mate is, kan ik het wel es stoppen door hem flink aan het werk te zetten. Maar dan heb ik het over een paar keer schudden en begin seizoen. Ik heb ook perioden gehad, dan viel er niet eens te rijden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 07:37

Bij appie word het alleen maar erger als hij warm word.
Ik heb het vroeger wel eens geprobeerd(hij schud al 16 jaar he)maar dat eindigde in een bijna valpartij van ons beiden.
Dat ga ik dus niet meer doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:31

Bij Janouk verslechtert bij beweging. Als ze warm wordt, gaat de frequentie ademhaling omhoog en gaan de neusgaten wijder, daardoor krijgt ze nog meer last. Ze kan het niet stoppen. Ik ga zeker niet rijden, want ze heeft in paddock stilstaand al veel last en haar ogen worden ook dik.

Elke keer als ik denk dat ik weet waar het vandaan komt, lijkt het de volgende dag weer anders. Wist ik maar precies de oorzaak,

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:37

Appie zijn ogen waren gister ook dik :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:53

Mijne heeft het gelukkig niet zo erg

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:26

ellepel schreef:
Nog niet,al zou dat geen verkeerd idee zijn denk ik.
Appie heeft ook zomereczeem.

Een paard gebruikt geen schudden om onder het werk uit te komen

Op het filmpje hoeft appie niks te doen,hij stapt gewoon wat rond.
Zoals hij daar al schud zou ik er niet aan moeten denken om er op,hij heeft hartstikke veel last,zelfs zijn ogen dik.
Nee daar ga ik echt niet op :(

ik weet het hoor, maar zo voelt het soms :o
Sirocco schudt ook alleen bij beweging...

eczeemdeken gebruikte ik wel, maar ik twijfel of hij echt eczeem heeft, want een deken helpt niet tegen het schuren, alleen blijven zijn manen beter bespaard. Hij schuurt nooit tot bloedens toe, alleen manen eraf. Zo zonde :(

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:50

Bij Guus helpt aan het werk zetten ook niet. En hij weet wel betere trucjes om onder werk in de bak uit te komen _O-
Als hij schudt tijdens het rijden ligt het er aan wat de reden is. Sommige stukken bos is het erger dan andere, als ik dan daar weer weg rijd wordt het schudden ook minder. Deze delen probeer ik of te ontwijken, of aan het begin van de rit te nemen, dan is hij nog niet warm gedraaid en lijkt het minder erg.
Heel soms heeft hij ook een dag dat hij echt schudt-schudt (enkele keer toen ik dacht dat hij wel zonder muts kon - NOT |o ) Dan schudt hij, en wordt het steeds erger, ongeacht inspanning of stappen. Lijkt wel of hij dan in een negatieve spiraal komt er er niet meer uit kan komen, tot hij terug op stal staat. Rijden zonder muts doe ik dan ook echt niet meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:09

En appie schudde vandaag niet,helemaal niks.
Zon doet echt een hoop bij hem, hij had wel wat vochtige ogen en ik zag hem ook een paar keer er mee wrijven langs zijn benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:12

Wat doen jullie eigenlijk met jullie paard als jullie niks kunnen?
Merk bij [***] dat het rijden dan, uiteraard, niet plezant is, maar hij wil wel graag dingen ondernemen .. dus heb gewoon stil zetten en af en toe wat poetsen is het ook niet. Heb nu gelukkig wel een binnenpiste (een echte, dicht :P ) en wil me nu meer (nog meer) gaan toeleggen op het grondwerk/lange lijnen/horse agility ... Misschien dat ik ook wat kan rijden nu we de piste hebben maar dat moet ik nog even zien (piste en [***] en ik zijn momenteel niet zo'n vriendjes :P ) .

Maar langs de andere kant ben ik wel een echte bos-ruiter, en is [***] eigenlijk ook een bos-paard. Dus de piste is wel eens leuk, maar om nu de hele zomer daar in te gaan vertoeven terwijl je al de anderen het bos in ziet gaan .. ^) Is mijn probleem, weet ik wel, maar hebben jullie daar geen last van?

Ik ging ervoor gaan om een oplossing te vinden, maar begin te vrezen dat dat er niet in zit ... Merk nu ook enorm verschil nu ik eens een winter echt heb kunnen doorrijden/werken met hem (buiten het dipje in januari dan) .. hij deed echt zo hard zijn best en ging als een trein, had ook een best tempo erop buiten. Was echt van "en nu nog hoefschoenen voor de moeilijke paden en we kunnen er tegenaan". Maarja, toen begonnen de pollen ... :+ Laatste rit was echt niet leuk, naast het schudden loopt hij dan ook echt met de rem erop. "Vroeger" dacht ik nog dat hij gewoon zo was (beetje lui aangelegd) maar nu kan ik vergelijken en is het echt puur door de hooikoorts .. Dus vrees dat het zo'n beetje gedaan is -O-

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:49

Hier is het ook weer begonnen en het ging zo goed tot vandaag :(
Geert had echt weer last. Af en toe zelfs weer spaanse pas....echt balen. Het enige wat een beetje hielp was schuilen achter de kont van het paard waar we mee waren met zijn hoofd. Waar hij last van heeft? Geen idee. Ik denk de vliegjes maar zeker weer ik het niet. Morgen begin ik weer met de vliegenfranje voor de ogen en stop ik het neusnetje in mijn zak voor her geval dat niet helpt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:16

Ik heb appie al17 jaar en al zo vaak maanden met hem gehad dat we niks konden, door blessures.
Dan gaan we wandelen, of eigenlijk gras eten.
En als hij teveel schud,dan knuffel ik hem en mag hij terug de wei in,want eten doet hij toch het liefst bij zijn vriendjes. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:48

Hmmja, genoeg andere dingen te doen inderdaad :j Ben ook wel blij dat we nu een binnenpiste hebben, gaat hem toch ook wel helpen, of daar ga ik maar vanuit :P

Maar ik vind het knopje omzetten toch moeilijk :o Vooral omdat mooi weer doorgaans "jeej, nu kunnen we eindelijk lekker urenlang het bos in" betekent...

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:17

Hè gelukkig! Geert deed het vandaag weer goed met vliegenfranje en neusnetje. Wát een opluchting. Nu is het alleen nog steeds de vraag waar hij last van heeft. De vliegjes of toch nieuwe pollen die net in de lucht zijn gekomen

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:25

[***] schreef:
Hmmja, genoeg andere dingen te doen inderdaad :j Ben ook wel blij dat we nu een binnenpiste hebben, gaat hem toch ook wel helpen, of daar ga ik maar vanuit :P

Maar ik vind het knopje omzetten toch moeilijk :o Vooral omdat mooi weer doorgaans "jeej, nu kunnen we eindelijk lekker urenlang het bos in" betekent...

Dat snap ik zo goed! Wat vervelend iedere keer zeg! :(:)
Ik ben de hele winter de modder in het bos aan het 'overleven' (Guus heeft een **hekel aan blubber), en dan wordt het droog en zou je niet kunnen rijden door de pollen....
Gelukkig hebben wij er nagenoeg geen last van met Guus zijn muts. Op stal en op de wei zowiezo niet, en als ik het merk in het bos stappen we gewoon ons rondje af aan een lang teugeltje, maar dat is eigenlijk nooit meer nu we altijd met muts rijden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:17

Hallo.

Sorry dat ik zo kom binnen vallen...

Pony heeft pollenallergie en is weer begonnen met schudden.

Nu heb ik eergister een netje gekocht. Past prima, kan je vast maken met een klittenbandje in het midden en aan de zijkant 2 touwtjes. Die touwtjes hebben we nu aan de neusriem bevestigt. Maar vandaag tijdens het rijden schudde hij nog een beetje. Elke keer als hij schudde dan floepte het netje omhoog en dan moest ik die weer terug duwen op de plek waar die hoort.

Wat kan ik hier aan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:31

Ik heb dat netje ook :j Ga nog kijken voor eentje met een ander systeem, zien of dat beter gaat.. Maar voorlopig had ik het "opgelost" door het netje aan het halster vast te maken en daar overheen het hoofdstel te doen. Dan hield de neusriem het netje extra vast zeg maar. Al bleef het nog beweegelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:51

Dit is [***] momenteel ;(

(zonder netje om even te kijken, maar met netje is weinig verschil .. of toch zeker niet dat hij schudvrij is).

Dit is ook alles wat we gewandeld hebben trouwens, ben daarna gewoon teruggegaan.
Heb weer Puur Pollen gegeven en vaseline in zijn neus gesmeerd, kan maar proberen. Voelde met het erin smeren precies iets van korstjes in 1 neusgat.. heel raar.. Herkennen jullie dat? Mag verder wel zonder problemen, best diep, in zijn neus zitten met mijn vingers, wat ik ook weer raar vind als die zo gevoelig is.. :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:59

Die vaseline niet te diep doen toch, is toch alleen aan het begin dat je dat moet doen?
Ik ga dat allemaal niet doen bij appie,helpt toch niet.
Korstje ,ja dat kan een keer, misschien net als dat wij ook wel een een dikker stukje snot in het neus hebben zitgen,of wat zand :j
Maar goed,ik zit niet et mijn vingers in een paarden neus :P

Ja hij schud nu wel wat als appie he.
ik neem morgen de cetirizine mee, mocht het nodig zijn dan begin ik er weer mee.
Maar ze hebben het over regen deze week,dus regenen die pollen ook wel weer weg {:}

Blijft toch afwachten. Ik ga jaar 17 in met appie en zijn hooikoorts *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:12

Heb gewoon aan het begin gedaan :j Korstje zat bovenaan aan de binnenkant en toen ben ik ook dieper gaan voelen om te kijken of ik nog wat vond :P Vaseline had ik toch nog liggen dus kan net zo goed even proberen..

Ik vind dat schudden van appie niks als je dat vergelijkt met [***] :+ Maar het zit wel in dezelfde categorie :j Ziet er hetzelfde uit :j Maarja, als [***] zo is is wandelen niet eens een optie -O-

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:46

Hier gister ook weer met neusnetje op buitenrit gegaan.
Veel proesten onderweg maar het schudden is meteen een heel stuk minder dan zonder netje rijden.
Ook heeft het er echt heel veel mee te maken in welke omgeving ik rijd. Sommige stukken van het bos reageert hij veel feller dan andere stukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:01

Ik ga deze eens proberen ... baat het niet dan schaadt het niet lijkt mij .. aangezien het ook voor zwangere vrouwen mag :Y) http://www.detuinen.nl/42383-noviral-an ... spray.html

Had het er gisteren met stalgenootje over en zij opperde dat hij misschien ook (deels) gewoon last had van het stof, aangezien hij stofallergie heeft (droog hooi gaat hij van hoesten) en het begonnen is toen de modder weg was in de paddock :+ En ben er nog niet van overtuigd dat hij het in de piste niet gaat doen, gisteren schudde hij daar ook .. maar ging ook een briesje doorheen & deur stond nog open dus weet niet wat het was ... En ja: droog & warm weer (en wind) = pollen, maar is zeker ook stof .. dus misschien is het bij hem wel een combinatie ... en dan lijkt deze spray mij wel iets om te proberen .. In combinatie met een netje tijdens het rijden .. wie weet ..

Vraag me ook af of het niet (vooral) stof is bij hem, omdat hij totaal niet lijkt te reageren op de Puur Pollen, terwijl je daar toch heel veel goede ervaringen mee leest..

Hier ziet het momenteel grijs & nat uit, dus heb zomaar het idee dat hij vandaag niet zoveel last gaat hebben :Y)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:22