[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:06

Ik heb Pergolin, 50 stuks voor €88.29.
Dus €1,77 per stuk en beiden ponies krijgen een kwartje per dag, dus ik ben € 0.88 ct per dag kwijt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:45

MamaMiesje schreef:
Ik heb Pergolin, 50 stuks voor €88.29.
Dus €1,77 per stuk en beiden ponies krijgen een kwartje per dag, dus ik ben € 0.88 ct per dag kwijt.

Ken Pergolin niet. Is dat 1mg of 0,5mg per pil?

Ik betaal 1,56 per pil Prascend (met verzendkosten erbij 1,60 per pil). Blij met een meedenkende dierenarts die daarin wat kan betekenen bij een grootverbruiker (2 en nu tijdelijk 2,5 pil per dag).

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:14

Pergoquin, excuses :') 1mg :j

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 15:23

Hoi allemaal, ik kom mijzelf ook melden in dit topic. Begin oktober heb ik mijn paard laten testen op PPID en met een uitslag van 170 pg/ml dus positief. We zijn nu sinds 2 weken gestart met Prascend. De eerste week 1/4 pilletje om de dag en nu sinds een paar dagen iedere dag 1/4 pil. Uiteindelijk moeten we opbouwen naar 1/2 pil per dag. Het lijkt allemaal goed te gaan tot nu toe. Hij eet het makkelijk in een stukje brood en qua gedrag/humeur zie ik geen verschil. Echter heeft hij nu sinds een kleine week allemaal kleine korstjes op zijn bovenlijn, van schoft tot kont. En heeft hij, sinds we iedere dag 1/4 pilletje geven, steeds dikke achterbenen. Zijn deze symptomen/bijwerkingen bekend bij één van jullie? Of kan de Prascend ervoor zorgen dat zijn algehele weerstand wat omlaag gaat? En hebben jullie dan misschien tips waar ik hem mee kan ondersteunen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:22

Juist van PPID kunnen paarden op gekke plekken ontstekingen krijgen enzo. Maar het kan natuurlijk dat het ook volledig ongerelateerd is aan elkaar. Lastig zeggen vanaf hier.

Ik had nog eens bloed laten nemen bij mijn merrie en die zit met 0,5mg Pergosafe nu super netjes binnen de normaal waardes. Ik had het idee dat ze misschien in dosering omhoog moest. Maar dat is dus niet het geval..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:48

Sanet schreef:
Juist van PPID kunnen paarden op gekke plekken ontstekingen krijgen enzo. Maar het kan natuurlijk dat het ook volledig ongerelateerd is aan elkaar. Lastig zeggen vanaf hier.

Ik had nog eens bloed laten nemen bij mijn merrie en die zit met 0,5mg Pergosafe nu super netjes binnen de normaal waardes. Ik had het idee dat ze misschien in dosering omhoog moest. Maar dat is dus niet het geval..

Waarom dacht je dat de dosering misschien omhoog moest? Nieuwe symptomen of verergerde symptomen? Wel fijn dat de waardes nog goed waren!

Hier ga ik van Pergosafe overstappen op Pergoquin. Heb deze al eerder een periode gegeven, en het scheelt toch aardig in de portemonnee. Daarbij kan ik die per 60 of 200 stuks krijgen en de Pergosafe was per 90. Dus kan de kosten ook wat meer spreiden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:00

darkadia schreef:
Waarom dacht je dat de dosering misschien omhoog moest? Nieuwe symptomen of verergerde symptomen? Wel fijn dat de waardes nog goed waren!

Ja, ik vond haar niet helemaal zichzelf ogen. Beetje tam en kalm. Bespiering werd wat minder. Rijden ging stug en moeizaam. Daar werd ik ook weer wat te voorzichtig van. Nu toch maar weer gewoon gaan doen en minder piepen :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:53

Jenn Mellow dikke achterbenen heeft mijn ouwetje hier de laatste jaren ook af en toe in het najaar. Verdwijnt ook weer vanzelf. Ze krijgt al meer dan 10 jaar prascend, dus ik denk dat het bij haar de ouderdom icm seizoenswissel is.
Het kan bij de jouwe natuurlijk ook een bijwerking zijn, dan zou het met een paar weken ook moeten verdwijnen.
Voor de weerstand hou ik het bij regelmatig een kuur Echinacea Forte van NAF en Luchtwegen van Heltie Horse. Gouden combinatie hier :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 15:02

Sanet schreef:
darkadia schreef:

Ja, ik vond haar niet helemaal zichzelf ogen. Beetje tam en kalm. Bespiering werd wat minder. Rijden ging stug en moeizaam. Daar werd ik ook weer wat te voorzichtig van. Nu toch maar weer gewoon gaan doen en minder piepen :D

Misschien wat eiwitten tekort nu ze niet meer op het gras staan ( of weinig van krijgen ) ?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:26

Ik lees al een tijdje hier mee. Ik heb ook mijn pony laten testen. Ze heeft hoge waarden van 592. Ze is wel getest op het moment dat ze verdoofd was voor foto’s en ze is lastig met prikken. Althans ze laat zich prikken maar ze houd zich zo straks dat het altijd even duurt voordat ze bloed geeft. Maar nu kan ik me niet voorstellen dat ze niks heeft. Nu heeft de dierenarts voorstelt om te beginnen met 1 pil.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:40

Sjafrane schreef:
Ik lees al een tijdje hier mee. Ik heb ook mijn pony laten testen. Ze heeft hoge waarden van 592. Ze is wel getest op het moment dat ze verdoofd was voor foto’s en ze is lastig met prikken. Althans ze laat zich prikken maar ze houd zich zo straks dat het altijd even duurt voordat ze bloed geeft. Maar nu kan ik me niet voorstellen dat ze niks heeft. Nu heeft de dierenarts voorstelt om te beginnen met 1 pil.

Zeker niet beginnen met 1 pil ( of ze moet HB zijn of ernstige andere klachten ). De kans op bijwerkingen zoals niet eten zijn dan best behoorlijk aanwezig. Dat voorkom je grotendeels door te beginnen met een lage hoeveelheid zoals bv 1/4 pil. En dan langzaam opbouwen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:41

Maris schreef:
Misschien wat eiwitten tekort nu ze niet meer op het gras staan ( of weinig van krijgen ) ?

Ja, zat ik ook al aan te denken. Maar even aanpassing doorvoeren in haar voeding.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:45

Maris schreef:
Sjafrane schreef:

Zeker niet beginnen met 1 pil ( of ze moet HB zijn of ernstige andere klachten ). De kans op bijwerkingen zoals niet eten zijn dan best behoorlijk aanwezig. Dat voorkom je grotendeels door te beginnen met een lage hoeveelheid zoals bv 1/4 pil. En dan langzaam opbouwen.

Ze is licht hoefbevangen en aan 1 voorbeen is het hoefbeen licht gekanteld 3 a 4 graden

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:29

Inmiddels ben zijn we begonnen met de pillen de dierenarts heeft 2 weken een halve gezegd en dan een hele. Maar hoe geven jullie die. Ze vind het helemaal niks

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:04

In een spuitje doen, water opzuigen, even wachten, schudden en in de mond spuiten via de zijkant. Daarna bak eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 08:28

Ik heb het al een paar keer helemaal uitgeschreven hoe ik het doe, zie eerdere berichten :)
Gelukkig heeft madammetje het nog steeds niet gemerkt dat ze een pilletje krijgt, dat had ik niet durven hopen dat het al zo lang goed zou gaan *\o/*

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:05

Sjafrane schreef:
Inmiddels ben zijn we begonnen met de pillen de dierenarts heeft 2 weken een halve gezegd en dan een hele. Maar hoe geven jullie die. Ze vind het helemaal niks

Hier in een stukje wortel of appel, iets wat ze graag eet, en dan uit de hand geven. Door het voer durf ik niet aan, dat tuft ze weer uit, of eet ze niet allemaal op in de ochtend. Dus dan heb je geen controle.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:41

Goedemorgen!

Afgelopen April is er bij mijn merrie EORTH geconstateerd en een aantal tanden zijn getrokken. De tandarts die toen geweest is denkt dat EORTH ook te maken heeft met PPID en hij wilde haar toen ook graag laten testen. Ze had toen een waarde van rond de 50. Dit was grijs gebied zei hij en hij raadde aan om nog geen medicatie te geven en elk jaar opnieuw te testen.

Nu is ze 2 weken terug opnieuw getest (andere da) met een uitslag van ACTH 186,0 pg/mLm (<50)
40,9 pmol/L (<11).
Zij raadt dus aan om wel te beginnen met medicatie. En te starten met 3/4 pil of 1 hele.

Nu lees ik hier overal dat beginnen met een lagere dosis veel slimmer is. Dus nu mijn vraag wat is wijsheid?

Het is een 24 jarige ijslander merrie van circa 400 kilo.

Verder geen klachten (buiten eorth). Vacht is normaal. Pony is hartstikke blij en fit nog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:50

Zo dat vind ik wel veel hoor, beginnen op een hele pil met zo'n IJsje....

Hier dus een halve pil voor een 30-jarige D-pony die wel net een krullerige vacht begon te krijgen, waarvan de waardes super hoog waren (onmeetbaar -O- ) en er op de vacht na geen hele specifieke klachten waren. Gebit was kort daarvoor nog gecheckt en prima gelukkig :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:04

Ah ja daarom twijfel ik ook best waar ik nou wijs aan doe :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:08

Ik zou iig niet gelijk een hele er in drukken maar starten met een halfje of een kwart en opbouwen naar een halve.

Hier een pony van 400 kg die het goed doet op een halve. Ook geen sympthomen qua vacht, maar wel invallen op de bovenlijn onder andere.

Beginnen met een kwart, opbouwen naar een halve en met een half jaar ter controle weer laten prikken?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:04

Door de eotrh kunnen ze veel pijn hebben, waar door je een vals hoge uitslag kunt krijgen. Ik zou eerst de boel laten trekken en dan nog een laten testen op ppid

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:31

Hoi ik las over injecteerbare prascend wat eens per week toegediend kan worden.
Is dat ook al in Nederland ?
(Horse vet corner op Facebook ).

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:47

Hier wat twijfels om eventueel te verhogen. Ze heeft al een aantal jaren Cushing en ook medicatie. Nu al 1.5 jaar ongeveer 1.5 mg Pergosafe. Ze is de laatste weken weer wat aan het kwakkelen met haar hoefbevangenheid. Niet heel ernstig, kwart zakje buut en je merkt er niks meer aan. Maar hoeven zijn wel wat warm en zijn gewoon aan het kloten. Ze staat niet op gras etc, dus hoef geen goed bedoeld advies over voeding etc. Vraag me meer af of ik haar toch wat moet gaan verhogen weer in de medicatie. Ze is bijna 28 en had me eigenlijk voorgenomen om niet meer te verhogen, maar nu toch weer in dubio.. wat denken jullie?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:18

Gewoon maar bloedonderzoek doen? Dan weet je het zeker?
Ik dacht ook misschien te moeten verhogen, maar waardes waren gewoon goed.