[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:05

Nou ja in elk geval een deken,die beschermd nog het beste tegen de vliegen.
Verder dus dat listerine mengseltje, of sweet itch van sectolin :j

Vliegenspray kun je ook op een vochtige spons doen en aanbrengen

Kim_W

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:16

En dat listerine mengsel, sommige doen dat met water en sommige met babyolie begrijp ik? Smeer je dat alleen in manen-staart of over het hele lijf? En is dat onschuldig in gebruik?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:17

Tik rechtsonder in "doorzoek dit onderwerp" het woord listerine in en je krijgt alle antwoorden :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:00

Ja of scroll 3 pagina terug,want het gaat bijna alleen daar over :D

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:26

Mijn paard schuurt ook haar benen, vooral door met haar hoef langs het andere been te krassen.Ze staat nu in een deken met benen, dat helpt heel goed, maar de pasvorm is lastig en de stof is kwetsbaar. Die beenflappen van Rambo, blijven die goed zitten? Zakken ze niet af als het paard met de hoeven trapt?

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:49

Thanks voor de tip, 6 pagina's vol met goede verhalen. Ik ben meteen gaan zoeken in de kast en heb een fles listerine arctic mint gevonden. Dit kan dus ook gewoon?
Verder was ik benieuwd of het in de volle zon gebruikt kan worden, of liever 's avonds smeren? Vooral met olie kan ik me wel voorstellen dat dat dan flink gaat branden in de zon?
Maakt het verder nog uit met wat voor olie? Moet het perse babyolie zijn, of kan het ook met slaolie of zonnbloemolie oid?
En wondjes kunnen dus ook ingesmeerd worden?

Ik ben misschien nog steeds wel te voorzichtig met dingen uittesten :Y)

Verder had iemand dit ook voor eigen gebruik getest. Ik weet alleen niet meer wie. Maar heb je pure listerine gebruikt, of ook 50/50 gemengd?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 07:51

Kim_W schreef:
Thanks voor de tip, 6 pagina's vol met goede verhalen. Ik ben meteen gaan zoeken in de kast en heb een fles listerine arctic mint gevonden. Dit kan dus ook gewoon?
Verder was ik benieuwd of het in de volle zon gebruikt kan worden, of liever 's avonds smeren? Vooral met olie kan ik me wel voorstellen dat dat dan flink gaat branden in de zon?
Maakt het verder nog uit met wat voor olie? Moet het perse babyolie zijn, of kan het ook met slaolie of zonnbloemolie oid?

Verder had iemand dit ook voor eigen gebruik getest. Ik weet alleen niet meer wie. Maar heb je pure listerine gebruikt, of ook 50/50 gemengd?

Zoek even terug op mijn geplaatste berichten, daar staan alle antwoorden in 1 bericht.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:42

@Kim, ik had eerst de original en nu de coolmint, merk geen verschil, dus die jij hebt kan volgens mij ook,gewoon proberen, ik verdun het nu nog een beetje met water, olie lijkt me zo vies worden, het werkt hier zeker wel, ze schuurt nu nog nauwelijks, is echter geen 'zwaar' geval, maar ik blijf het zeker gebruiken, simpel en goedkoop middeltje, proberen waard, succes!

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:11

Jotoma schreef:
Kim_W schreef:

Zoek even terug op mijn geplaatste berichten, daar staan alle antwoorden in 1 bericht.

Of ik kan heel slecht zoeken in je berichten, of niet alle antwoorden staan gegeven sinds de listerine hier in het topic aan de orde is gekomen.
Wel een aantal gelukkig haha. Maar nu ben ik nog wel benieuwd of jullie het overdag gebruiken en het dus in de volle zon kan (met olie?) En of je perse babyolie moet gebruiken of een andere olie ook goed is?

Assebassie thanks ook voor jouw bericht! Dan ga ik deze proberen :)

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:15

Kim_W schreef:

Kim_W schreef:
Of ik kan heel slecht zoeken in je berichten, of niet alle antwoorden staan gegeven sinds de listerine hier in het topic aan de orde is gekomen.
Wel een aantal gelukkig haha. Maar nu ben ik nog wel benieuwd of jullie het overdag gebruiken en het dus in de volle zon kan (met olie?) En of je perse babyolie moet gebruiken of een andere olie ook goed is?

Assebassie thanks ook voor jouw bericht! Dan ga ik deze proberen :)

Niet in volle zon!!
En babyolie is goed voor de huid, verzacht en houdt het soepel! Ik zou geen slaolie of zonnebloemolie gebruiken, zie daar het nut niet van op de huid.
Wondjes kunnen ook, prikt niet echt, maar ik doe liever een zalf op de wondjes dan listerine.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:28

Kim_W schreef:

Ik gebruik het sinds half juni op de paarden. Met verbluffend goed resultaat. Half om half met baby olie gemengd. Eerst ongeparfumeerde baby olie gebruikt maar de iets geparfumeerde baby olie gaat hier ook prima. Eerst heb ik het een dag of 4 dagelijks gebruikt. Ik smeer het er altijd 's avonds op. Ter voorkoming van eventuele verbranding van de huid. Ik gebruik het inmiddels om de 2 dagen. Dus 2 dagen niet en dan weer de huid ermee insmeren.

Ik heb beide Listerine soorten geprobeerd. De Original en de Cool mint. Beide werken volgens mij hetzelfde maar de Cool Mint is goedkoper ;)

Wellicht kan een andere huidolie ook wel om mee te mengen maar ze krijgen van die baby olie een superzacht huidje. Zelfs na een paar dagen voelt de huid nog steeds soepel aan in plaats van de eerder super droge huid. Het schuren is hier helemaal over.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:20

RuthenRoos schreef:
Mijn paard schuurt ook haar benen, vooral door met haar hoef langs het andere been te krassen.Ze staat nu in een deken met benen, dat helpt heel goed, maar de pasvorm is lastig en de stof is kwetsbaar. Die beenflappen van Rambo, blijven die goed zitten? Zakken ze niet af als het paard met de hoeven trapt?

Nee zakken hellemaal niet ze draaien soms iets maar zakken niet naar beneden.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:27

Weet iemand of teershampoo werkt op de manenkam en staart?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:28

Goedemorgen allemaal,

ik lees al een tijdje mee en ga de tip met Listerine ook eens proberen.

Mijn fjord is vorig jaar vlak voor de winter beginnen schuren en bleek toen leverbot te hebben wat volgens mijn DA zijn jeuk kon verklaren. Ondertussen is zijn voorpluk al vele dunner geworden, is de witte laag van zijn manen met stukjes verdwenen en van zijn mooie volle staart heb ik ook afscheid moeten nemen.

Zou dit eczeem kunnen zijn? hij schuurt niet tot alles open ligt of kapot is. Wel heb ik thuis de bomen op de weide afgezet met prikpaaltjes zodat hij zich daaraan niet kan schuren.

Overdag staat hij op de weide samen met mijn merrie en snachts op de paddock met oud hooi.

Foto uploaden werkt even niet :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:44

tuurlijk kan dit eczeem zijn, waarom niet?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:57

omdat ik het raar vind da hij oktober/ November is beginnen schuren.dit lijkt mij niet het seizoen voor eczeem :(

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:57

Samy24 schreef:
Goedemorgen allemaal,

Mijn fjord is vorig jaar vlak voor de winter beginnen schuren en bleek toen leverbot te hebben wat volgens mijn DA zijn jeuk kon verklaren. Ondertussen is zijn voorpluk al vele dunner geworden, is de witte laag van zijn manen met stukjes verdwenen en van zijn mooie volle staart heb ik ook afscheid moeten nemen.

Zou dit eczeem kunnen zijn? hij schuurt niet tot alles open ligt of kapot is. Wel heb ik thuis de bomen op de weide afgezet met prikpaaltjes zodat hij zich daaraan niet kan schuren.

Overdag staat hij op de weide samen met mijn merrie en snachts op de paddock met oud hooi.

Hier jarenlange Fjordenervaring :) De zomerdag is voor veel Fjorden een hele dag in de wei teveel. Ongeacht of het kort of lang gras is. Ik heb nu kruisingen Fjord/ Fries en die gaan 2x per dag een uur in de wei. Daarnaast hebben ze de hele dag de mogelijkheid op tracks te lopen/grazen van de Paddock Paradise en hebben ze slowfeeders met hooi. Eentje heb ik van de PP gehaald omdat die echt veel te dik wordt. Die gaat nog maar 1 uur per dag de wei in en staat verder apart met onbeperkt schraal hooi in de roundpen.

Omdat je schrijft dat het schuren al vlak voor de winter is ontstaan zou de oorzaak inderdaad leverbot kunnen zijn.
Is de fjord nu helemaal leverbotvrij en weet je of de leverwaardes nu goed zijn?
Anders een tip om de fjord een tijd Mariadistelzaad bij te geven. Dat ondersteunt de lever geweldig :)
Leverproblemen kunnen zeker weten schuren tot gevolg hebben.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:04

Misschien moet ik dan eerst even weer zijn bloed laten nakijken.
Heb 2 weken lang medicatie gegeven, hij was ook mager geworden maar is door de medicatie op korte tijd goed bijgekomen

Afbeelding

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:55

yarkayunda schreef:
Weet iemand of teershampoo werkt op de manenkam en staart?

Mijn paard met eczeem was ik ermee als ze jeuk heeft. Werkt goed.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:20

Is bij die van jullie de jeuk de afgelopen dagen ook een heel stuk minder?
Heb het idee dat het met dit wisselvallige weer een stuk beter gaat.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:55

Die van mij staat sinds ik listerine gebruik zonder deken (enkel bij veel vliegen een vliegendeken). Ik moet het wel elke dag spuiten, anders gaat ie schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:35

Nou ja door de regen vliegt er natuurlijk minder rond, en bij appie gaat het vaak in deze periode beter.
De voedingswaarde van het gras veranderd wat, en verder weet ik niet precies waarom eigenlijk.
Maar gaat ook wel redelijk momenteel.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:46

Kayleigh327 schreef:
Is bij die van jullie de jeuk de afgelopen dagen ook een heel stuk minder?
Heb het idee dat het met dit wisselvallige weer een stuk beter gaat.

Begon ik ook te denken. Al heb ik haar andete deken er nog niet op liggen. Die gemaakt is. Want als die kapot zou zijn, was voor mij de conclusie duidelijk.

Maar de kapotte staartflap die ze nu op heeft, blijft hetzelfde. Dus wat dat betreft, of het komt bij mij werkelijk wel door het voer na 2 jaar, 2.5 week geleden overgestapt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:52

Hier is de voorpluk redelijk kapot aan t gaan en allerlei plekken erom heen. Daarnaast de staart enorm aan de beurt.
Maar bij mij is de oorzaak dat hij per ongeluk een hele nacht op gras heeft gestaan en de combinatie eczeem + gras helemaal mis gaat.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:53

Even een vraagje, kan een paard ook gaan schuren door lintwormen ?