[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:17

De laatste keer dat de tandarts was geweest zei ZE nog wel dat de tanden nog goed waren. Maar dat is nu wel een half jaar geleden. Op een half jaar kan er veel veranderen. Wel had ZE artrose op haar kaken. En daarvoor kreeg ZE slobber. Maar die Wilt mevrouw nu al een tijdje niet meer. Een wortel en een appel gaat nog prima. Momenteel. Ik ga proberen om elke keer een handje seniormix bij de ponymengel te doen en geleidelijk elke keer wat meer geven. Hopelijk,lukt dat en,vliegt de emmer niet uit de stal

elibeest

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:25

@ilora, geef je de medicatie in de slobber?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:09

Nee gewoon in een handje ponymengel en dan gaat het er zo in. Wel enkel de ponymengel. Andere mengel lukt niet.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:13

Oke. moet eerlijk zeggen dat de meeste bij ons ook erg kieskeurig geworden zijn met eten, en ook plots van voorkeur verandere. net wat je zegt, dan heb je een zak voer gekocht, ineens hoeven ze t niet meer. Wij proberen in ieder geval wel de medicatie los van voer te verstrekken, zodat ze dat niet met elkaar gaan associeren.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:19

Ja dat probeer ik ook. En gewoon,ook om zeker te zijn dat ZE het binnen heeft want ZE durft nogal met haar eten smossen. En dan ben,ik niet zeker dat het pilletje erin is. Soms denk ik echt dat ik een ezel in paardenverpakking heb gekocht . ZE is nu nooit de gemakkelijkste geweest. Maar de laatste tijd is ZE kieskeurig geworden en krijgt ZE nogal wat diva streken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:48

Even een offtopic vraagje.. maar is er een reden dat je ZE de hele tijd met hoofdletters schrijft?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:53

AH neen dat is mijn gsm. Heb het al een paar keer verandert. Maar telkens na een paar keer springt het terug op hoofdletters. Zal er proberen op te letten. Maar mijn gsm verandert dat altijd zelf.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:57

Geeft niet, ik was alleen maar nieuwsgierig!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:59

Herkenbare foto's, Megan heeft/had ook zo'n bovenlijn:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben, naast het opvoeren van gras, langzaam muesli bij gaan voeren. Ze krijgt nu twee scheppen per dag, één schep Pavo Care4life en een schep Pavo 18+.

Na twee weken ziet ze er zo uit:

Afbeelding

Ze begint eindelijk, na twee maanden, weer aan te komen.

Waar ik wel over nadenk, nu Megan bijna 24/7 (met grasmasker) op de wei staat, is de seasonal rise die er aan komt. Wie van jullie voert preventief de dosering Pergolide/Prascend op? Ik twijfel of ik tot november (einde weidegang) of januari (einde SR) de medicatie moet verhogen.
Ze krijgt nu een halve en doet het goed, op een hele krijgt ze symptomen als neerslachtigheid, verminderde eetlust en geen energie. Ik doe het dus liever niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:02

Megan, dat is een snellere verandering! Flink bijgetrokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:28

Ik ga het wel doen , verhogen naar 3/4 , denk ik. Ik twijfel niet eens echt, maar het gaat nu zo goed, dat ik nog even wachten wil, maar zal je net zien , ben ik straks weer te laat...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:31

En wanneer ga je daarmee beginnen en weer stoppen?

Die van mij is onlangs getest, uitslag bleek nog beter als in eerste instantie was verteld. Ik weet het dus nog niet, hij krijgt nu al een hele pil..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:36

Het verslechteren van de bovenlijn is meestal te wijten aan het verlies van spieren - dat is opd e eerste foto van Meganyr's paard ook duidelijk zichtbaar. De vraag is of je dit wilt en kunt compenseren met bijvoeding.. mijn advies zou dan toch wel zijn dat je een diagnose hebt van je DA dat bij de Cushing géén Insuline Resistentie meespeelt ( in mindere of meerdere mate) .. met het bijvoeren van voeding op koolhydraten basis (granen, muesli etc.) loop je een groot risico als het paard méér IR is dan dat de pergolide de Cushing onder controle kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:46

Dat is dus precies mijn grote twijfel punt; Mien is wel IR en was dus vorig jaar tijdens SR wel HB.
Maar, ik ben nu natuurlijk al maand of 2 ongeveer het hooi aan het wegen en pony gaat er al een stuk prettiger uitzien gewoon, opgeblazen is nu toch echt wel weg en het belangrijkste, geen pulsaties meer gehad, dus waar doe ik goed aan...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:51

Ik zou dan begin september ophogen en in februari ergens verlagen, puur op gevoel.

Ik heb deze voeding uitgezocht op het hoge eiwit- en lage suiker- en zetmeelgehaltes. De samenstelling is hierdoor ongeveer gelijk aan die van Cushcare, maar ik weet dat ze dit graag eet en over de Cushcare twijfel ik.

Ik weet dat ik hiermee een risico neem. Mijn overweging is simpel: ik heb liever kwaliteit met mijn paard (rijden, maar daar zijn wel spieren voor nodig) dan kwantiteit (veilig voeren -alsnog met risico's-, niks meer kunnen doen). De laatste bloedtesten gaf geen verhoogde insuline aan dus aan de IR van Megan twijfel ik sterk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:00

Tja, het blijft lastig. Tenslotte heeft een paard uiteindelijk ook koolhydraten nodig om gezond te blijven. Een deel ervan kunnen ze natuurlijk uit gras en hooi halen en ik zou zeggen als dat goed bevalt, dan zo laten. Zorg wel dat de spoorelementen en mineralen goed op peil zijn: selenium, zink, koper en magnesium zijn voor PPID en IR paarden belangrijk. In het reguliere paardenvoer zijn juist die elementen vaak te laag.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:27

Krijgt ze allemaal bij inderdaad!

Ik geef nu Schindele's mineralen en extra MgO. Daarmee zou alles gedekt moeten zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:43

Meneer vandaag:
Afbeelding

Je ziet dat zijn buik vrij laag zit en wat naar achter, nee hij is niet drachtig :+
Mijn andere paard mocht de wei op dus heb hem even goede poets beurt gegeven. Zo sneu dat hij ziet dat de andere wel de wei op mag en hij niet... Hopelijk snel weer die pillen erin stoppen, even snel weer beter worden, dan mag hij ook weer een beetje gras

Edit: hij zit trouwens weer erg dik in zijn vacht, is ook wat in de rui. Ik ga hem waarschijnlijk volgende week al scheren. Het weer blijft nog flink warm maar zijn vacht is net een wintervacht.. Begin van de zomer had hij wel een mooi kort vachtje

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:37

@megan ik ga vandaag is horen achter de car4life en de 18+. Meestal hebben ze wel een,proefpakketje. Dan moet ik niet gelijk een grote zak nemen. Nu hoor ik hier dat vele vit en mineralen bijgeven. Welke kan je dan,best bijgeven. Ik had van pavo de Multi vit 15 gezien. Is dat iets goed? En zou ik ze volgende week misschien ineens mee laten testen op ir? Ze is nog nooit hoefbevangen geweest ofzo.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:56

Ik ben ook wel benieuwd wie wat voert, en wat er dan nog bij geeft aan extra vitaminen/mineralen, merk etc.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:14

Nu krijgt Britt van 32 gewoon gras en hooi.Als het kouder wordt gerstenmix en maisvlok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:41

Sedje krijgt op dit moment al een paar maanden enkel een gras arme onkruid-wei en dagelijks een klein handje brok met zn pilletje. Toch is hij nog (behoorlijk) dik en loopt hij nog niet 100% zuiver..

Ik vind overigens ook dat zijn hoeven snel groeien. Ze groeien aanzienlijk harder dan die van de friezen. Waar zou dat aan kunnen liggen? Of is dat omdat ze zo klein zijn dat het optisch langer lijkt dan de grote hoeven?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:00

@Shanna, mijn Shetlander had dat ook, toch stukje bevangen/verstoorde hoorngroei, aanvang naar bevangen hoe je het uit moet schelden. je kunt je afvragen of hij al op de juiste dosis zit.
Goede smid die de hiel laag houdt en de teen inkort (afrolpunt terugbrengen) is een must. mijne moest toen iedere 5 weken gedaan worden. Helaas is de bevangenheid hem uiteindelijk toch fataal geworden

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:12

Mijne krijgt Cavalor Fiber Force en 's morgens een beetje brok bij anders laat hij het liggen
Hooi 's morgens en 's avonds in grote hooizak en overdag staat hij op het gras.
Ik geef niks extra's.
Waarde was 3 weken terug 15,5 en volgens de da zag hij er super uit en hoefden we nog niks te veranderen

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:17

@AronYve, dat is super te horen