[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:28

Zijn er eigenlijk nog paarden die nu nog schuren??
Ben ik erg benieuwd naar, gezien de temperaturen.

Die van mij schuurt allang niet meer namelijk, zonder enige bescherming.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:36

Die van mij ook niet meer, sinds ik de manen tijdens het werk in vlechten doe. Het laatste schuren kwam bij hem dus echt door het zweten.
Van de mugjes heeft hij blijkbaar geen last meer :)

Zo ziet Vies eruit met zijn vlechtjes (en pas gewassen staart)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8V84RTKN.jpg

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:40

Bij Senna wisselt het heel erg. Ze heeft wel wat staan schuren nadat ik de halsdeken heb afgedaan. De jeuk is nu wel al een paar dagen weg. Ik heb gisteren haar manen ingevlochten zodat ik vandaag goed kan zien of ze heeft geschuurd.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:07

Met deze temperaturen is het volgens mij echt link op gras, of heb ik dat verkeerd?
Haalde die van mij vandaag binnen met een beste hals.

Overigens gaat ze weer retegoed :D
Van haar long-infectie is helemaal niets meer te zien, alleen de schade van de eczeem die 3x zo hard terug kwam.
Ze is weer super vrolijk :D

Overigens, bij ons op stal zijn alle eczemers gestopt met schuren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:35

Zo, even een foto van huidige Wisse aangezien zn manen alweer zo mooi zijn aangegroeid vergeleken met zn vorige (mislukte) kapsel :D

Dit was een week of 5 geleden, je ziet daar ook nog duidelijk de striemen:

Afbeelding

En deze foto is gisteren gemaakt, op zn nieuwe plek ivm onze komende verhuizing:
Afbeelding

Afbeelding

Heel veel langer ga ik ze ook nieteens laten groeien dat staat hem denk ik ook niet mooi.
Ben wel blij dat ik een paard heb nu, waar rastypisch geen lange manen bijhoren, is dan toch wat minder zuur als je ze afmoet knippen/ze afgeschuurd zijn :Y)

Ben benieuwd naar de huidige foto's van jullie paarden!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:37

Nou voor onder een eczeemdeken raad ik toch wel wat langere manen aan, in ieder geval de lengte zodat je er fatsoenlijk vlechtjes in kunt maken.
Want zonder vlechhies, nee nooit meer voor mij, heb nog nooit zoveel haar verloren als met zo kapselstje ala sport.

Edit: Vergeet gewoon even te zeggen dat je vent er ontzettend knap uitziet!!! Hoe gaat het met het rijden nu?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:04

Hallo, ik kom even met de deur in huis vallen :)

Vanmiddag is de holist geweest voor May ivm haar staart-en manenexceem en plotselinge rasp etcetera.

Een hele leuke vlotte meid, ze legde alles heel netjes en uitgebreid uit, luisterde ook heel geduldig naar alles wat ik vertelde. Ik heb May uit de wei geplukt en daarna is ze begonnen met meten. Ze had zo’n mooi apparaatje (... antenne) dat op een bepaald moment uitsloeg en daaraan kon ze aflezen of iets een afwijkende waarde had. De lever was in orde, maar het apparaat sloeg uit op de dikke darm, de blinde darm en op insuline resistentie. De darmen vond ik niet heel vreemd, toevallig zaten er vanmorgen (alweer :( ) wormpjes in de mest en is ze wat dun op de mest. Insuline resistentie zag ik niet aankomen, dan heb ik altijd een plaatje voor me van een te dik en te sloom paard, met van die groeven in de manenkam enzo.

Daarna heeft ze acupunctuurnaaldjes geplaatst en terwijl die hun werk deden heeft ze bepaalde medicijnen uitgemeten. De glucobalance en darmcompositum sloegen erg uit.

Na de acupunctuur heeft ze gekeken hoe het met de gewrichten zat. Immers, als de gewrichten blokkeren heb je geen goede doorbloeding en dus geen goede afvalstoffenafvoer. D’r rug zat wat vast, dus die heeft ze geprobeerd wat te manipuleren (Alleen had May daar echt geen zin in en liep steeds weg := ).

Dus we beginnen vanavond met de GlucoBalance, darmcompositum en... uhm... iets om afvalstoffen te verwijderen? :D Ik ben heel benieuwd.
Maar, door die waterval aan informatie ben ik alleen wel vergeten te vragen of ze nu ook een allergie voor cullico's heeft :o Dus dat moet ik nog even vragen via de mail. En half januari komt ze weer langs om te kijken of alles naar wens gaat.

Het is wel grappig dat er toch dingetjes op hun plek vallen. Ten eerste het door blijven schuren ondanks de deken. En het feit dat ze zo min werd op de opfok. Anderen verklaarden me een beetje voor gek of 'ze zal wel heimwee hebben', maar daar kreeg ze veel meer brok en voordroog en al met al zitten daar toch meer suikers in. Dus ik vermoed dat het er wel mee van doen had.

Aan de ene kant baal ik een beetje, ze zal d'r hele leven op de GlucoBalance moeten blijven en het blijft een paard waar je met je neus bovenop moet zitten, maar aan de andere kant een grote opluchting dat het iets is waar überhaupt iets aan gedaan kan worden :j Ik ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan.

Wat ziet Wisse er goed uit +:)+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:15

Muds schreef:
Ten eerste het door blijven schuren ondanks de deken.

Als ze ook ondanks de deken bleef schuren is een culico allergie vrij onwaarschijnlijk. Mijn pony idem trouwens, geen gras, geen jeuk deken gaf meer schade dan nut.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:17

En juist daarom wil ik graag eens een keer testen op een zomer zonder gras.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:19

Maar als ze IR heeft en dat jeuk veroorzaakt waardoor ze blijft schuren kan ze ook nog wel allergisch zijn. Al is de kans wat kleiner :)
Hoe doe je dat met 'geen gras' als ik vragen mag? Helemaal niet op het gras of alleen op relatief veilige momenten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:34

Het liefst zou ik dus testen om zo lang mogelijk zonder gras, en deken.
Dus zeg maar begin maart op paddock i.p.v. weiland en dan zonder deken.
Kijken hoe lang het duurt voordat ze gaat schuren.

Bij mij op stal staan 2 welshjes, waarvan 1 vorig jaar zomer zwaar hoefbevangen geweest is n.a.v. IR.
Deze staan dan ook op de paddock.

Gras doet volgens mij meer slecht dan dat het goed doet denk ik al jaren.
Heb alleen geen mogelijkheid om te testen of gras bij shadow ook een grote oorzaak zou zijn.
En te testen dus of de mug de trigger is of de echte oorzaak.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:55

Dat lijkt me heel dubbel, paarden en gras. Aan de ene kant stop je er van alles in wat niet goed voor ze is, maar ik kan ook merken dat ze het zó fijn vinden, lekker de wei op... Het voelt gemeen om ze dat te onthouden, snap je wat ik bedoel?

Ik vraag me af hoeveel mensen een echte paardenwei hebben. Ingezaaid met een paardenmengsel, niet gemest en dan toch voldoende opbrengst hebben om het paard het hele jaar te kunnen voeden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:05

Ik ben ook erg benieuwd hoe het met Wisse gaat als hij het hele jaar rond op kuil staat ipv gras (weet nog niet wat de mogelijkheden zijn voor de zomer, maar weet wel dat er maar beperkte ruimte is voor weidegang hier op de nieuwe plek).
Rijden gaat goed trouwens, Wisse is enorm braaf en heerlijk looplustig :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:13

Kijk, als ik kijk naar dat beessie bij ons op stal.
Ja haar leven hangt ervan af, van dat gras.
En toch, ze staat daar niet alleen en krijgt wel oud hooi, en is nog heel levenslustig.
Die van mij zou een ramp worden denk ik om haar van de wei af te houden (die gaat tot uitbreken toe).

En toch ben ik van mening dat als een paard dan nog lang kan leven, maar dan zonder gras, dat je hem dan geen onwaardig paardenleven geeft. Wel uiteraard met de juiste bijvoeding en veel naar buiten en de paddock ruim genoeg is om de benen te kunnen strekken en mits ze niet alleen staan.

Denk dat er maar heel weinig zijn die een 'echte' paardenwei hebben, puur vanwege het gemak van het huidige systeem.
Denk ik hoor, weet het niet zeker.

En als je een paardenwei wilt opbouwen, vanaf het begin, ben je heeeeel wat jaartjes verder voordat je een hartstikke goede wei hebt, met het juiste weidebeheer. Daar gaat gewoon enorm veel tijd, geld en geduld inzitten.

Een wei die bemest is met kunstmest vind ik sowieso echt NOT DONE, voor geen enkel dier.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:07

Muds schreef:
Ik vraag me af hoeveel mensen een echte paardenwei hebben. Ingezaaid met een paardenmengsel, niet gemest en dan toch voldoende opbrengst hebben om het paard het hele jaar te kunnen voeden.

Dat vroeg ik me net ook al af. Hoeveel verschil zou het maken tussen echt paardengras en het 'normale' gras (vaak toch engels raaigras?)
Je land bemesten moet je juist wel doen. Maar je moet geen kunstmest gebruiken en niet zomaar mest op je land knikkeren. Daarnaast is kalken ook heel erg belangrijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:19

Ik heb ze ook liever op de wei en ik ga dat ook zeker proberen voor Wisse, al is het alleen maar omdat er in de paddock een schuilcontainer staat waarin hij kan gaan schuren...
De paddock waar hij staat is zo'n 20x40 en ze staan er met een paar paarden in, onbeperkt ruwvoer, vers water (speciaal vlottersysteem) en schuilcontainers dus slecht heeft ie het zeer zeker niet.
Ach, de komende twee jaar worden met hem toch nog experimenteel omdat ik hem nog te kort heb en hij deze zomer al 4x verhuisd is dus veel zinnigs kan ik er nog niet over zeggen ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 08:55

bij ons ligt er ook kunstmest op het gras :j
moet ook wel,er lopen zoveel paarden op,moet toch een beetje voer hebben om te kunnen groeien.
maar we hebben wel paardenmengel van Barenburg

http://www.barenbrug.nl/

maar ik weet bij ap dat gras wel invloed heeft,maar niet heel veel.
alleen als hij te dik is en te veel eet.

appie begint altijd met schuren als hij nog in de paddock staat en nog helemaal geen gras eet.
ander paard van stal ook trouwens,die heeft ook zomereczeem.die begint al terwijl ze nog op zand staan

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:03

Wij hebben een echte paardenwei met dito gras. Deze zomer is het gebruikt voor het kuil wat Lidar nu krijgt. Echt ik heb nog nooit zulk mooi spul gezien. Nu staan er schapen op, schijnt goed te zien voor het gras, maar vraag mij niet waarom. En volgend jaar zomer is de wei voor de paarden, ik ben benieuwd of het verschil geeft. O ja, deze weide wordt NIET bemest.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:03

Paardenhoeven beschadigen de grasmat behoorlijk, schapenhoefjes zijn mooi klein, ze bestaan uit 2 delen waardoor het gewicht verdeeld wordt en een schaap weegt minder. Dat, in combinatie met het feit dat een schaap gras afgraast en een paard gras trekt, zorgt voor een periode waarin de mat zich kan herstellen. Bovendien zijn paardenwormen niet schadelijk voor schapen en schapenwormen niet schadelijk voor paarden (muv leverbot). Dus heb je ook nog eens biologische ontworming over je grasmat. Ideaal, schaapjes erbij ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:00

muds, heeft ze gezegd dat je de gluco balance dr hele leven moet blijven geven?
het lijkt me eerder dat wanneer ze beter zou zijn door haar behandeling dat je kunt gaan afbouwen omdat het dan gewoon goed is.. mijn paard Figor is door een holistisch arts nu eigenlijk van zijn IR af, moet alleen nog enorm af gaan vallen maar dat kan nu ook weer omdat alles weer werkt..
denk dat ik de gluco dan wel eens als kuur ga geven weer maar zijn hele leven door, daar lijkt me zijn lichaam ook juist weer lui van te worden als het ware..

IR en jeuk gaan veel samen.. Duim voor je dat dit het is en dan heb je volgend jaar misschien wel een heel ander paardje!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:12

Dat heeft ze wel gezegd ja. Nou ja, we zien het vanzelf. Wat jij zegt zit ook weer wat in.
Half januari wil ze May nog een keer zien en daarna waarschijnlijk tweejaarlijks contact houden, in het voor- en najaar. Ik ben benieuwd, zij vond May een beetje mat overkomen en volgens haar zal ze veel levendiger worden. Wordt het inderdaad een heel ander paardje :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:48

ik ga mee met wat Roos zegt.
kan best wel helemaal goed komen.
ap is vroeger ook getest en die was dan insulinegevoelig,maar als je dat eenmaal weet en je houd rekening er mee dan knappen ze enorm op.

mijn laatste veearts( ze is verhuisd, en daar baal ik echt van! moet nu een andere zoeken)
zei altijd dat alle sobere rassen suikergevoelig zijn.
onze paarden lopen op koeiengras en koeiengras moet veel suiker hebben want daar krijg je veel melk van.
paarden moeten op ander gras lopen,en hebben een andere vertering ,dus moeten dat niet eten.
dat scheelt vaak al een hoop.
tja en appie heeft ook de halve zomer op een kaal stuk met een pluk hooi .
voor het eerst sinds 7 jaar denk ik dat hij maar 1 keer een dikke nek gehad heeft terwijl dit normaal de zomer zo door ging.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:39

Ik denk dat elk paard tegenwoordig wel wat problemen heeft met al die suikers.
Als je ziet wat vandaag de dag voorbij komt in het rantsoen.
En paarden die elke dag hard worden getraind en bijvoorbeeld op hoog niveau lopen + nog concoursen en dat soort dingen, denk dat die lichamen de verhoudingen gewoon beter aan kunnen.
Ook al zit daar ook weer iets niet goed, want hoe vaak hoor je niet van koliek e.d. is volgens mij ook allemaal 1 pot nat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:39

Trouwens, waren er hier nog mensen die getest hebben met magnesium? Zo ja wat waren de bevindingen, en andere eventuele pluspunten of negatieve naast het ZE?

* Ben vandaag zelf weer naar de HA geweest i.v.m. eindeloze klachten met mijn spieren waarvan de oorzaak onbekend is, heb nu pillen met magnesium. Hij vertelde mij het verhaal dat magnesium tekort of verminderde opname ervan ook meerdere uitwerkingen heeft, waaronder spierklachten (zoals ik die heb, krampen), en zat eens te denken, shadow's spieren zijn ook nooit helemaal je van het geweest. Zij heeft ook last van krampen in de benen etc. Zou ik toch maar eens bloed laten prikken dan, als mijn spaarrekening het toelaat*

En ja, je leert steeds meer, en alles kan dan wel betrekking hebben op mijn pony :D
Je weet maar nooit.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:46

die van mij krijgt magnesium en heeft dit jaar niet geschuurt. alleen haar staart op een gegeven moment wel...