Cushing

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:08

Goeie vraag - ik heb zelf ook nog niet zoveel ervaring met deze test - zal voor je informeren.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:09

Oh super bedankt dat je wilt informeren! :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:02

Test klinkt wel helder . Had even gauw gelezen .
Ben benieuwd of die duidelijker is als de gewone standaard test .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:13

De test is met name duidelijker voor PPID in het vroege stadium, de zgn perifere Cushing.
Als het paard al meerdere en duidelijkere symptomen heeft dan volstaat die standaard ACTH test ( alhoewel die ook bij uitzondering false positives/negatives kan opleveren).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:38

Zie mijn eigen paard . Test negatief . Terwijl er helaas wel symptomen zijn

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:42

Vals positief???? vertel!!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:23

Ik vroeg me af of jullie aan de hand van een foto kunnen vermoeden of een pony cushing heeft. het gaat om een oude pony van 30+, foto is dit weekend genomen en ik heb het vermoeden dat ze misschien cushing heeft vanwege de vacht waarin ze nog staat in mei. Maar dat kan misschien ook de leeftijd zijn, of het 'onderhoud'. Het gaat om een oude manegepony:

Afbeelding

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:32

Op deze foto lijkt die pony een lange vacht te hebben maar heeft ze ook andere symptomen?
Valt de vacht uit? of zit het nog echt vast?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:08

set-elkol@lijkt er wel op.Ook gezien de leeftijd en het gegeven dat heel veel paarden cushing krijgen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:15

Dat weet ik eigenlijk niet :) ik ken de pony van vroeger en ze zoeken er nu een thuis voor, ik vermoed alleen cushing aan de hand van de foto's die ik heb gezien.
Dank voor je antwoord Geerke.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:04

Ach wel een dotje hoor ....
Zijn vast lieve mensen die een pony die het hele leven hard gewerkt heeft een fijne oude dag willen gunnen ....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:19

Zinzi_jewel schreef:
Zinti heeft wel kriebels . Maar manenkam is nog nooit zo zacht geweest eind mei :-D Staart is vooral vies denk ik , eens goed wassen met Betadine shampoo vanmiddag .
Gisteren heeft ze wat gewerkt . En was ook vlot . Ben ik ook niet gewend van haar .Zeker niet onder zadel .
Dus lijkt of de Prascend wel al wat met haar doet .
En duimen dat zich een stijgend lijntje blijft voordoen .
Dan is het thuis ook te verantwoorden ...

Dat is mooi nieuws. Hoe lang ben je nu bezig? volgens mij klopt dit wel met de verwachtingen dat je nu resultaten mag gaan zien.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:20

Nammie schreef:
Een voordeel , het verdwijnt nooit meer van i-net als het ooit eenmaal is opgeschreven.
Je kan het op een beter tijdstip altijd terug lezen.

Fik begint weer een beetje zijn ouwe ik te laten zien. Oedemen op zijn voorhoofd slinken nu ook wat , maar zitten er nog wel.
Morgen even overleggen of ik weer mag ophogen.

Mooi dat Fik weer normaliseert!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:23

Jannepauli schreef:
Goeie vraag - ik heb zelf ook nog niet zoveel ervaring met deze test - zal voor je informeren.

Geeft deze test ook nog extra risico op bevangenheid of is deze juist veiliger?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:39

@Fargo , Zit vandaag op 15 dagen .
Heb vanmorgen een hele gegeven .
Ze is weer niet rad . Lijkt voor te zitten .
Ze verstapte zich zondag . Heb last van konijnen in mn wei . En een was bezig geweest te graven en had dst niet gezien . Zinti stapte in dat gat ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:46

Jemig Zinzi da's wel pech.. misschien moet ik mijn katten langs sturen, die komen dagelijks aanzetten met jonge konijnen ( wel zielig..)

Fargo: TRH test is, voor zover mij bekend, veilig i.t.t. de dex test

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:29

Nou JP , het zijn geen jonge konijnen .
En hun holen gooi ik vaak dicht . Dus baby's zijn dan vermoord denk ik .
Maar het zijn 4 volwassen konijnen die me wei naar zn grootje helpen ....

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:11

Zit nu op dag 28 van de medicatie. Bijna een maand dus. Bij de bloedtest was zijn waarde 60 zei de DA. Niet extreem hoog maar hoog genoeg om met medicatie te starten. Op dit moment merk ik wel enige gedragsveranderingen. 3 dagen geleden was hij heel vrolijk tijdens het longeren, hij bokte en deed gek. Was alweer een tijdje gelden dat ik dat had gezien. Ook heb ik gemerkt dat hij af en toe schrikt van mij en mij niet vertrouwd. Dit heeft hij nooit eerder gehad en er is ook geen reden toe. Niet zo'n leuke bijwerking. Zijn haren laten nog steeds niet los. Hoopte dat dit wel zou gebeuren. Geef het nog een week of 10 dagen en anders ga ik scheren.

Hoopte eigenlijk op meer maar wie weet gaat dat nog komen. Wat ik heel erg vind is dat hij er zo mager (voor mijn gevoel) uitziet. Mijn DA adviseerde om sojaschroot bij te voeren ongeveer 100 tot 200 gr p.dag.. Dit bevat 45% eiwit en een cushingpaard maakt geen eiwit meer aan of breekt het te snel af?? (weet ik niet precies) Hierdoor kunnen de spieren sneller herstellen en word het paard weer opnieuw beter bespierd. Heeft iemand hier ervaring mee? Acceptatie schijnt goed te zijn.
Maiskiemolie geeft ik al jaren heb wel de dosering verhoogd maar dan is de acceptatie minder.
Met weidegang ben ik nog voorzichtig. Houd de fructaanindex in de gaten. Hij mag nu 4 tot 5 uurtjes op de wei per dag.

De medicatie neemt ie goed op. Verstoppen in een wortel waarin ik een gaatje prik. Ik ben wel blijven rijden op advies van mijn DA. Wel heb ik mijn eisen aangepast aan de situatie en dag tot dag bijgesteld. Pff hoop dat het snel een beetje beter word.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:32

Ik geef mijn paarden Seniores priores als ze aan moeten zetten . Halve schep per dag voor een groot paard .
Ben dr erg tevreden over .

Verder kan ik niet veel vertellen nog .
Zit in zak en as . Onze mini Annelie is weer kreupel en erger dan ooit .
Heb haar kreupel gekocht . Ze is 4 en naar wat ik heb kunnen achterhalen al sinds veulentje vaak kreupel .
Ik weet niet goed wat ik moet . Weer door de mallemolen of .... Heel pijnlijk afscheid nemen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:47

@oyyo Duurde bij mijn merrie ook wel een week of 5 à 6 eer de verharing op gang kwam ( had ze ondertussen dus ook al geschoren, behalve benen en hoofdje :D )
Heb geen ervaring met het voederen van soja ( hier altijd alles te snel te vet :o ) , maar naar ik hoor lusten ze dat toch wel erg graag! Ik bedenk mij wel net dat in het gras op dit moment ook wel erg veel eiwit zit...en als hij al 5 uur kan grazen heeft ie al veel binnen zou ik denken. Dus misschien nog even aankijken en niet te snel soja gaan bijgeven...hij moet het nog verteerd en opgenomen krijgen ook. De prascend zou er toch voor moeten zorgen dat hij langzamerhand mooi gaat bijtrekken.
Misschien een rustdag of 2 meer inlassen in de week ( weet natuurlijk niet hoe vaak je traint en hoe intensief :) )

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 22:36

Gewoonlijk is die van mij ook snel aan de ronde kant. Sinds vorig jaar is alles anders en ja te smal en dan een maand geleden de diagnose gesteld. Hij heeft het dus minimaal al een jaar. Hij is pas 15 en had gehoopt nog wat jaartjes plezier van hem te hebben. Zijn type is anglo-arabier.

Als ik ga scheren dan gaat het al helemaal gek uitzien. Hoofd en benen en buik niet scheren i.v.m. een lichte vorm van zomereczeem. hij heeft wel een deken op maar deze delen zijn toch enigszins onbeschermd. Vandaar dat ik het ook nog heb uitgesteld. leek me zo raar. een paard met zo'n wollige buik en "tinkerbenen". ;)

Mijn rijden heb ik al aangepast. Door het slechte weer van de laatste tijd en het feit dat hij niet fit is. Rij gewoonlijk en dat is ook mijn doel 5 x per week dressuur matig gecombineerd met uitrit. We wachten nog maar even af. Op naar week 5 en 6.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:00

Hoeveel mg prascend geef je hem nu dan?
Om alles op orde te krijgen kost meer tijd hoor.. Mogelijk heeft ie het zelfs al langer dan een jaar. Men zegt, dat als de gevolgen van cushing zichtbaar zijn -ander haar dus- dan is het er al 3 jaar.
Helaas heb je dat niet in een maand goed.. :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:19

Ik ben gisteren begonnen met het geven van prascend aan Vlek. Ik had het eerst door het voer gedaan, en volgens mij eet ze het ook gewoon op, maar ze wil nog wel eens net buiten de voerbak kauwen en dan valt er van alles uit. Zou jammer zijn als ze het zo niet binnen zou krijgen. Heb het vanavond in een stukje brood gedaan en het was zo weg.

Ik ben begonnen met een kwart en ga tegen het weekend dan over naar een halve. Ik vind haar de laatste week behoorlijk slaperiger geworden. Mijn dochter rijdt momenteel ook even niet op haar, even rust gunnen. Of zou ik haar juist wel wat beweging moeten geven? Ze loopt wel de hele dag buiten in de wei.

Ik moet geduld hebben. Ze had natuurlijk ook enorm hoge waardes (734) dat dat ook nooit in een paar weken weer op orde is.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:47

Ik geef mijn paard wel wat arbeid . Omdat ze dat gewoon veel fijner vindt ..
Maar je kent je paard het beste . Als rust geven goed voelt zeker doen..
Merk bij Zinti wel dat conditie snel keldert als ze niks doet .

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:44

Hier ook weer een kleine update.

Ik heb inmiddels 30 tabletten pergolide verder en ik moet zeggen dat ik hier ook verandering zie. Hier ook weer bokken aan de longeerlijn en hij racet zelfs weer de weide door. Gisteren deed ik hem buiten en hij galoppeerde en bokte er vrolijk op los. Werd er helemaal vrolijk van. Echter hier ook een schrikkerig paard. Ben ondertussen al weer 3 halsters lichter.... De vacht laat hier ook nog niet los. Maar met dit weer vind ik het ook nog niet zo heel erg.

Ik vind het ook wel interessant om jullie wetenswaardigheden te lezen. Het is vaak wel abacadabra maar vind het knap dat jullie er zoveel van weten.

ZINZI Wil jouw even een dikke knuffel geven. Het zit jouw al een hele tijd tegen.