[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloezz

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 23:34

Bij mij gaat het nog steeds redelijk goed! Het schudden is miniem. Ik rijd nog zonder neusnetje. En geef hem al sinds vorig jaar november Puur Pollen. Ben daar heel eigenwijs gewoon mee doorgegaan. Ik ben er heel blij mee. Ik ben benieuwd hoe het straks gaat als de vliegjes weer komen. Pollen lijkt dit jaar geen heel groot probleem. Ik zag vandaag in het bos al wat vlinders. Dus het insectenseizoen gaat alweer los.....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 23:37

gekvanfleur schreef:
Dyonne schreef:
Bij mijn merrie werkte niets, maar die schudde weinig in de wei. Alleen met werken. Dus zij had gewoon vrij normaal als ze last had.
Blijf erbij dat haar lichaam de oorzaak van shaken was.

wat bedoel je met het laatste? :)

Mijn merrie deed eigenlijk midden winter ook shaken geen externe trigger, met name als ze beweging had gehad. Toen ze op vervroegd pensioen stond werd het minder tot vrijwel niet.
Ze bleek zware rugproblemen te hebben en daarom heb ik haar laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:29

Hier vlogen de kleine ienieminie beestjes alweer volop rond :j Zijn al door een zwerm heen gereden :+

Zit er ook over te denken om de Puur Pollen door te geven, of in ieder geval om de 5 dagen blijven doen ipv naar 1x in de 3 weken te gaan ... Maar langs de andere kant denk ik ook: die gebruiksaanwijzing zal wel niet voor niks zo zijn?

Iemand verder ervaringen met graasmaskers om mee te rijden? :+ Ter vervanging van een neusnetje... [***] lijkt op dit moment vooral op de wind te reageren (want pollen valt nog wel mee volgens mij) dus opperde stalgenootje om te proberen zijn neus veel meer af te sluiten, dat hij de wind niet voelt zeg maar ...

Of zou je zoiets ook andersom kunnen aan doen? :Y) Zouden ze daar nog genoeg lucht mee krijgen? (neem aan dat het niet helemaal nauw aansluit..)

Afbeelding

Ik weet niet wat ik ermee moet ... Ik wil hem (en mezelf :o ) het plezier van buitenrijden niet ontnemen, want de piste vindt hij totaal niks aan ... Maar het moet wel leuk voor hem zijn natuurlijk, anders hoeft het niet..

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:06

Vanmiddag had mijn Fries plotseling een heel lichte bloedneus...ik hoop niet dat dot het begin van een nieuw hoofdstuk met ellende wordt..
Ben alleen maar even gaan stappen daarna. Helemaal niets aan de hand. Staat hij daarna in zijn stalletje hooi te eten, begint het weer licht te bloeden....Net nog even wezen controleren. Gelukkig was het over. Maar ben er helemaal niet gerust op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:07

Kwam het uit 1 neusgat?
Zou het even in de gaten houden,kan gewoon een adertje zijn die even springt,hebben wij ook wel eens.
Maar moet natuurlijk niet te vaak gebeuren

Ik heb vroeger een dravertje gereden,die kreeg het ineens na inspanning,maar die bleek dus een ontsteking te hebben.
Heb geen idee meer waar in de luchtwegen dat zat,maar dat was na antibiotica over :j
Misschien even temperaturen om te kijken hoe dat is :j

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 07:39

Ja het kwam gelukkig maar uit 1 neusgat!
In ieder geval krijgt hij even rust en als het nog een keer gebeurt sta ik bij de dierenarts op de stoep. Temperaturen heb ik nog niet gedaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:23

Appie schud wel al hoor :j
Zag hem vandaag schudden toen ik bij stal kwam. Maar met loswerken in de bak deed hij het niet.
Voor nu valt het me mee,.
mocht het erger gaan worden ga ik toch weer met de cetirizine tabletjes beginnen, kijken of het dan net als vorig jaar ineens stukken beter gaat :)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:19

ellepel schreef:
Appie schud wel al hoor :j
Zag hem vandaag schudden toen ik bij stal kwam. Maar met loswerken in de bak deed hij het niet.
Voor nu valt het me mee,.
mocht het erger gaan worden ga ik toch weer met de cetirizine tabletjes beginnen, kijken of het dan net als vorig jaar ineens stukken beter gaat :)

Is dat niet hetzelfde middel als wat mensen met hooikoorts ook krijgen? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:24

Klopt :j
Het word wel vaker ook voor paarden gebruikt en soms met succes.
Ik heb vorig jaar er veel info over op gezocht en in overleg met de veearts gekeken of het wat bij appie zou doen.
Was naar aanleiding van het onderzoek in utrecht waar ze ook een antihistaminicum gingen gebruiken als proef.
Appie mocht toen niet meer mee doen met het onderzoek, dus nou ja dan ga ik zelf wel proberen.

Vorig jaar kreeg hij een lage dosering en schudde bijna niet.
Maar of dat toeval was weet ik niet :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:07

Vrijdag kreeg ik promotiemateriaal binnen over een tape manier (kinesio/medical taping) om de klachten van hooikoorts te verminderen bij mensen. Nu ben ik geen humane therapeut maar ik tape wel regelmatig paarden. Toen begon ik even te denken, als mensen met hooikoorts baat hebben bij het tapen (80% nl), zou je hier iets mee kunnen doen voor een gedeelte van de headshakende paarden, m.n. De paarden waar de klachten veroorzaakt worden door pollenallergie (wat tenslotte gelijk is aan de hooikoorts bij de mens). Bij de mens worden de tapes vanaf de rug aangelegd rondom de schouderbladen, je tapet dus segmentaal (laat op dat segment of een gedeelte je zadel liggen, dus verklaart dat eventueel waarom klachten onder het zadel erger zijn??). Mijn hersenspinsels op dit moment :) . Mijne shaket op dit moment niet heel heftig. Als er proefkonijnen zijn in het noorden om hieraan mee te werken dit uit te zoeken (verder ben ik da, gecertificeerd osteo, gecertificeerd dry needling therapeut, equine taper,... Dus mijn hersenspinsels zijn behoorlijk wetenschappelijk onderlegd, ik kon hier alleen weinig (lees:geen) onderzoek bij paarden naar vinden, maar mijn nieuwsgierigheid is te groot. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:14

Spijtig dat je in het noorden zit, anders mocht je hier meteen komen testen ;)

Ik ga deze week nog eens horen bij DA wat de opties zijn... want wil zo niet meer door rijden buiten en met binnen rijden doe ik hem geen plezier.. Iemand verder nog ervaring met echt dichte neusnetjes/graasmaskers? (zie ook vorige post ;) ) Ga toch ook nog maar eens aan de vaseline..

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:18

Cemlys schreef:
Vrijdag kreeg ik promotiemateriaal binnen over een tape manier (kinesio/medical taping) om de klachten van hooikoorts te verminderen bij mensen. Nu ben ik geen humane therapeut maar ik tape wel regelmatig paarden. Toen begon ik even te denken, als mensen met hooikoorts baat hebben bij het tapen (80% nl), zou je hier iets mee kunnen doen voor een gedeelte van de headshakende paarden, m.n. De paarden waar de klachten veroorzaakt worden door pollenallergie (wat tenslotte gelijk is aan de hooikoorts bij de mens). Bij de mens worden de tapes vanaf de rug aangelegd rondom de schouderbladen, je tapet dus segmentaal (laat op dat segment of een gedeelte je zadel liggen, dus verklaart dat eventueel waarom klachten onder het zadel erger zijn??). Mijn hersenspinsels op dit moment :) . Mijne shaket op dit moment niet heel heftig. Als er proefkonijnen zijn in het noorden om hieraan mee te werken dit uit te zoeken (verder ben ik da, gecertificeerd osteo, gecertificeerd dry needling therapeut, equine taper,... Dus mijn hersenspinsels zijn behoorlijk wetenschappelijk onderlegd, ik kon hier alleen weinig (lees:geen) onderzoek bij paarden naar vinden, maar mijn nieuwsgierigheid is te groot. :D

Waar zit je precies in het noorden?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:19

Ik heb zelf gewone HH neusnetjes. [***] waar zit je dan? Je mag anders wel even pb'n. Af en toe kom ik ook op andere plekken voor opleidingen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:20

Homiafortuna schreef:
Cemlys schreef:

Waar zit je precies in het noorden?

Ik behandel in groningen, Friesland en Drenthe, meeste kom ik in groningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:24

Cemlys schreef:
Ik heb zelf gewone HH neusnetjes. [***] waar zit je dan? Je mag anders wel even pb'n. Af en toe kom ik ook op andere plekken voor opleidingen

Ik heb ook een gewoon netje :j Maar heb het idee dat dit niet genoeg afsluit en dat het hem ook op zich irriteert. Dus dacht om iets te zoeken dat niet kriebelt (bij voorkeur glad kunststof ofzo) en rondom zit ofzo.. Ik weet het niet goed.

Ik zit in Belgisch Limburg ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:28

Binnen kort moet ik een cursus geven in België ;)

Ik weet niet of een afgesloten netje (dus zonder gaten) wel fijn ademt met rijden. Mss iets fijnmaziger nemen? Paardendrogist heeft weer andere, die zijn fijner van mazen, iets ander materiaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 22:41

Neen, ik weet het ook niet goed. Zou eens wat netjes in handen moeten kunnen nemen en vergelijken.. had nu ook maar gewoon EEN netje gekocht. Maar dan misschien met een graasmasker: dat zit rondom (hij heeft bij wind ook last van de wind op zich tegen de zijkant ed) en heeft 'reepjes' die gewoon volledig open zijn. Vraag me af of dat niet beter zou werken voor hem dan zo'n standaard netje.

Of zo'n antidekenbijt-ding maar dan andersom.. als dat überhaupt kan... want vraag me af of hij dan wel kan ademen :+

Als je eens wil kijken of je in de buurt komt mag je altijd even pb'en ;)

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:13

Heb je wel eens een panty geprobeerd Sabine? Vaseline lijkt bij mijn paard te werken maar het schudden valt dit jaar erg mee. Dus ik kan geen goede test doen. Gelukkig maar eigenlijk...ik hoop dat die bloedneus eenmalig was. Anders heb ik er nog een probleem bij

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:18

Appie wil wel proefkonijn zijn *\o/* *\o/*
Hij woont in assen :D

Cemlys, ja graag
Ik ben er bekend mee, heb ook tape gehad met een tenniselleboog en geloof absoluut dat het erg goed werkt.
Alleen vraag ik me wel af of het op paardenhaar goed blijft plakken.

Maar ja, graag, appie heeft naast alle andere kwaaltjes hooikoorts,dus je mag op hem testen :D

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:29

Ik ga Wesco dit jaar eens helemaal in pakken met neusnetje, kap voor ogen met oren en een vliegendeken en dan de druppels. En dan afwachten of dat verminderd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:53

ellepel schreef:
Appie wil wel proefkonijn zijn *\o/* *\o/*
Hij woont in assen :D

Cemlys, ja graag
Ik ben er bekend mee, heb ook tape gehad met een tenniselleboog en geloof absoluut dat het erg goed werkt.
Alleen vraag ik me wel af of het op paardenhaar goed blijft plakken.

Maar ja, graag, appie heeft naast alle andere kwaaltjes hooikoorts,dus je mag op hem testen :D

Ja wel het blijft goed plakken. Ik gebruik tape speciaal voor paarden. De humane tape heeft een andere lijmlaag. Ik gebruik het tapen regelmatig als aanvulling op mn andere behandelingen. Het zit er gemiddeld een dag of 5 op

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 07:11

Cymles
Mocht je ooit bij Schiphol moeten zijn, dan ben je van harte uitgenodigd. Janouk shaket al maanden erg. Ik had al eerder nagedacht over tapen.
Maar ik heb niet de juiste tape. Als je een rolletje kan opsturen met de juiste instructie, wil ik het graag proberen. Doen we via skaype. Kan je meteen mee kijken of ik het goed doe en hoe Janouk reageert

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:17

janouk schreef:
Cymles
Mocht je ooit bij Schiphol moeten zijn, dan ben je van harte uitgenodigd. Janouk shaket al maanden erg. Ik had al eerder nagedacht over tapen.
Maar ik heb niet de juiste tape. Als je een rolletje kan opsturen met de juiste instructie, wil ik het graag proberen. Doen we via skaype. Kan je meteen mee kijken of ik het goed doe en hoe Janouk reageert

Als je dan nog een proefpaard zoekt om te oefenen? :P Guus houdt zich dan denk ik ook wel aanbevolen, aangezien wij ook omgeving Schiphol wonen.

@[***] Het netje dat ik voor Guus heb ik eigenlijk te groot, dus het valt niet om de neus heen zoals die netjes van de paardendrogist bijvoorbeeld. Misschien dat dat ook nog helpt?

Afbeelding

Edit: let vooral niet op mijn cap, het verstelmechanisme is stuk en ben op zoek naar een andere |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:53

Dank je, ik ga inderdaad eens kijken voor een ander (type) netje, misschien helpt dat ook al wat :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 20:00

Filmpje van vanmiddag.
Toch wel wat schudden aanwezig, aan het einde van het filmpje wat erger.
Ik tril een beetje,sorry daarvoor.

Cymles, moet ik jou een priveberichtje sturen in verband met die tape?
Ik wil dat graag proberen