[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 07:52

pmarena schreef:
Mareentje is toch al zo'n tutmuts met eten, ik durf het niet om het pilletje door of vlak voor haar normale voer te geven want wil niet dat ze dat gaat koppelen aan een eventueel vies smaakje.

Hier de hele tijd een stuk peen, appel of peer met de punt van een mes een gaatje er uit gehold.
Pilletje er zo diep mogelijk in en opsluiten met een wigje van hetzelfde stuk fruit / groente. Daarna meteen te natte slobber er achteraan zodat ze het pilletje alsnog weg drinkt als het nog niet op weg naar beneden was. Dat ging als een tierelier +:)+

Alleen.....De laatste dagen vergeet ik elke keer slobber klaar te zetten....die rottige Subli die 4 uur moet weken -O-

Heb het de laatste dagen dus alleen met een appeltje gedaan en dat gaat prima gelukkig +:)+
Ik snij een appel in 2 helften. Snij van de ene helft een ruim kwart waar ik de pil in doe.
Het overgebleven kwart daar snij ik een wigje uit om het gat dicht te stoppen zodat de (halve) pil er niet uitvalt. En dan breek ik dat na het wigje overgebleven kleine kwart nog in 2 stukken. (de andere helft van de appel eet ik lekker zelf op, of de kleintjes hebben mazzel :') )

Ik roep de poownie. Ze krijgt 1 klein stuk. Daarna meteen het kwart met de pil. En als ze die bijna weg heeft nog het andere kleine stuk. Dan ben ik wel behoorlijk zeker dat madam de pil binnen heeft want hij wordt toch ook wel snel zacht in de appel volgens mij.

In het verleden ben ik overgestapt op de Seniorenbrok van Masters. Veel sneller klaar, paard vond het heerlijk en deed het er ook nog eens beter op.
Een 'nieuwe' in dit segment is: Havens Senior Crumbs (https://dierencompleet.nl/product/haven ... mbs-20-kg/), binnen 20 minuten klaar, verder zelf geen ervaring mee

pluisbeer

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:27

Havens heeft senior crumbs, moet 2 minuten weken en Vitalbiks heeft nutrimash, dat moet 5 minuten weken.
Was de oplossing voor mij vooral in de zomer omdat het met 24 staan zurig werd. Nou ja, werd ik was er bang voor

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:42

pluisbeer schreef:
Havens heeft senior crumbs, moet 2 minuten weken en Vitalbiks heeft nutrimash, dat moet 5 minuten weken.
Was de oplossing voor mij vooral in de zomer omdat het met 24 staan zurig werd. Nou ja, werd ik was er bang voor

Die benoem ik hierboven ook. Op de site hebben ze de weektijd ondertussen aangepast naar 15 tot 20 minuten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:57

Bedankt voor de tip van de Crumbs! Voegt hier denk ik niet zoveel toe, is voornamelijk hooi en lucerne zie ik. Ze krijgt gewoon goede brokjes van Hayster, eet goed hooi, krijgt nog een bakje Senior mix van Hartog. An sich kan ik op haar brokjes ook wel een plons water gooien om het nat te maken, maar een (granen) slobbertje lijkt me dan lekkerder voor de afwisseling :)

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:42

Er zijn hier ongetwijfeld mensen met ervaring met prascend (en alternatieven). Bij mijn shet zijn de symptomen op dit moment 'zo goed als' onder controle, maar vooral haar op gewicht houden blijft een ding.

Nu is mijn ervaring met medicatie als prascend dat op het moment dat je er aan begint, je er niet meer vanaf komt. Maar is dat wel zo? Of zouden we het ook een tijdje kunnen proberen en zodra er geen verbetering is, weer stoppen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:34

Stoppen kan altijd. Het is alleen zo dat medicatie niet geneest. Sterker, de ziekte is progressief. Dus dat is denk ik wat mensen bedoelen met dat je niet kan stoppen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:36

Ik wil als de dierenarts komt enten weer opnieuw bloed af laten nemen om de waarde te bepalen. Ik geef nu een 0,5mg, wellicht dat ik op basis van de waarde toch naar 1 mg moet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:38

Nutrimash is inderdaad snel klaar en sluesli van vitalstyle ook. Beiden ook goed in de waardes.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:56

Charaz schreef:
Ik wil als de dierenarts komt enten weer opnieuw bloed af laten nemen om de waarde te bepalen. Ik geef nu een 0,5mg, wellicht dat ik op basis van de waarde toch naar 1 mg moet.

Zelfde hier, dierenarts komt morgen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:12

Ik ben al een tijdje over van Prascend naar Pergosafe, op Prascend deed hij het altijd heel goed en nu bedacht ik me dat hij sinds het gebruik van Pergosafe is afgevallen en sinds ze thuis staan valt het me op dat hij met lange tanden eet (gebit is prima en het is altijd een goede eter geweest).

Meer mensen deze ervaring?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 21:25

Charaz schreef:
Ik ben al een tijdje over van Prascend naar Pergosafe, op Prascend deed hij het altijd heel goed en nu bedacht ik me dat hij sinds het gebruik van Pergosafe is afgevallen en sinds ze thuis staan valt het me op dat hij met lange tanden eet (gebit is prima en het is altijd een goede eter geweest).

Meer mensen deze ervaring?

Ja dit was de reden waarom mijn dierenarts afraadde om te switchen. Heb ik dus niet gedaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:08

Mijn dierenarts kon de Prascend niet meer leveren gaven ze aan.

Als ik de symptomen zo op een rij zet kan het natuurlijk ook de cushing zelf zijn waar hij last van heeft.

Hij lijkt over het algemeen minder blij en drinkt en plast meer dan mijn andere paarden.

Sinds een week staan ze thuis dus dan kan je het allemaal wat beter in de gaten houden, maar ik wil volgende week iig bloed af laten nemen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:11

Dierenarts gaf aan dat het minder goed wordt opgenomen dan prascend. Dus vaak toename van klachten en hogere dosering nodig ter compensatie (en dus daardoor niet perse goedkoper).

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:54

Ben niet meer actief in dit topic, mijn pony is inmiddels overleden. Heb nog twee volle strips Pergoquin 1 mg liggen.
Houdbaarheid: 05/2025. Bij interesse doe even pb.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:05

Ik neem ze graag van je over, heb een pb gestuurd.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:16

Pillen zijn verzegd

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:58

Hallo allemaal, ik ben nieuw. Is het zo dat Phytonics Hypo Balance de uitslag van de PPID bloedtest beïnvloed? Plus, is het zo dat rijden de uitslag beïnvloed? Ik kwam echt letterlijk net uit de bak toen de veearts ons stond op te wachten om te prikken. Gelukkig een uitslag van 30.8 dus zeiden ze dat ik daar niets mee hoef. Maar mijn paard zit dus wel al ruim 3 maanden op de Hypo Balance. Heeft dat de uitslag beïnvloed?

Waarom ze aan de HP zit is een lang verhaal. Korte versie is driekwartjaar depressief paard (13 jaar) met stofwissselingsproblemen, te dik, niet willen bewegen, IR, PSSM2 en heel veel jeuk. Puzzelen puzzelen puzzelen....Uiteindelijk de Hypo Balance geprobeerd icm Triphala. Weet niet welke van de 2 òf allebei of andere kleine dingen in management, maar heb èindelijk mijn paard weer terug en durf dus niks meer te veranderen.

Maar nu maak ik mij zorgen of zij dus ook PPID heeft en de HP de uitslag heeft beïnvloed

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:22

Never change a winning team. Dus als jouw paard het goed doet + de waardes zijn nu goed, dan zou ik nu op korte termijn niet nog eens controleren. Als je over een poos toch terugval ziet of nog steeds twijfelt. Dan nog maar eens doen en overleggen met de dierenarts over de Hypo Balance stoppen vooraf of niet.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:43

Helaas kan ik je niet echt helpen Nikysa90, gezien ik zelf nog erg nieuw ben in het hele ppid verhaal,
Maar als de waardes goed zijn, en je paard goed gaat op je huidige voerplan zou ik niets veranderen.

Wij gaan morgen de stap maken van 1/8e tablet naar 1/4e
Hij heeft nu 8 dagen 1/8e gehad en eet gelukkig goed, dus hopelijk blijft dat zo ook doorgaan.

Kan je trouwens de Hypobalance naast de prascend erbij geven? Of is dat meer een of/of verhaal?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:00

Charaz is pergoquin dan niks voor je. Ik ben daarop overgestapt. Zelfde werking maar stukje goedkoper.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:22

Ik denk dat geen van beide de uitslag van de acth test beïnvloeden.
Als nu alles gewoon goed gaat, gewoon doorgaan zoals je bezig bent.
Inderdaad never change a winning team :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:35

Volgens mij heeft hypobalance geen invloed op de ACTH waarde. En als het het wel heeft, dan heeft het zijn werk super goed gedaan en zou ik al helemaal niet gaan wisselen.
Maar als je het echt zeker wilt weten, dan mail je toch even naar phytonics ?!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:53

Mijn dierenarts heeft de grootverpakking Prascend de deur uit gedaan, de prijs is nu echt niet leuk meer..

Eerst 90 tabletten voor 210 euro, nu 60 tabletten voor 194 euro |(

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:42

MissCharlie schreef:
Mijn dierenarts heeft de grootverpakking Prascend de deur uit gedaan, de prijs is nu echt niet leuk meer..

Eerst 90 tabletten voor 210 euro, nu 60 tabletten voor 194 euro |(

Dan zou ik eens een andere dierenarts zoeken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 12:43

Oef...hier 6 weken geleden dus 60 stuks 1 mg voor 110 euro.