[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:08

Sterker nog; ook bij de de paarden zonder cushing stijgt de acth.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:12

Flink blond :+ ik had vroeger op mijn oude telefoon zelfs een app over het gras met bepaald weer waarin je kon zien ze beter niet op het gras kon zetten. Waar had dat ookalweer mee te maken? Ik wil die app opnieuw downloaden, vond ik toen handig. Hij stond toen wel op het gras en zo kon ik in de gaten houden wanneer hij er beter niet op kon...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:15

Fructaanindex.... :o

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:21

Ja! Het lag op het puntje van mijn tong!

@pandora, hoe lang doe je dat nu, om de dag een tablet? Kreeg ze er eerst elke dag 1?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:06

Ja, ze heeft sinds vorig najaar op 1 tablet per dag gestaan en vanaf april ongeveer zijn we naar 1 om de 2 dagen gegaan... geen enkel verschil te merken tot nu toe. DA wil nog graag acth komen testen alvorens ik weer naar 1 pil per dag ga voor het najaar....moeten we het enkel nog eens worden over de prijs, hij mag komen testen zoveel hij wil, maar ik wil 't wel gratis :+

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:49

]Hey ik heb jullie raad nodig. Mijn merrie van,25 staat sinds begin juni op de medicatie en krijgt een halfje per dag. Na een paar weken zagen we al een goede verbetering. Nu deze week hebben we gemerkt dat ZE terug is afgevallen. ZE heeft half juli een wondje aan haar Been gehad. Is een kleine ontsteking op geweest. Maar nu is het zo goed als genezen. Ook heeft regelmatig last gehad van ontstoken ogen door de vliegen. Maar dit is sinds het vliegenmasker veel verbetert. Is het een bepaalde periode dat paarden terug meer last krijgen? Zou ik terug wat pulp kunnen bijgeven of is het normaal dat je na een tijdje een terugslag krijgt. Staat momenteel wel goed hengstig. Volgende week vrijdag wordt het bloed terug getest.
[/[img]
Afbeelding
Begin medicatie

[/[img]
Afbeelding
Afbeelding
[/img]
Halverwege de medicatie

Afbeelding
[/img]
Vandaag

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:01

Ilora nog steeds een halfje per dag ? Ik zou dit peerdje een volledig pilletje per dag geven. Denk dat je daarmee veel meer winst gaat boeken :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:14

@pandora, zou het niet slimmer zijn dan eerst uitslag af te wachten? Volgende week gaat ze weer testen, dan kan je toch zien of de dosering genoeg is of niet? Ik denk even mee, niet dat je veel aan mij hebt :+

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:14

Ik zou een seniorenslobber bij voeren.
Wat krijgt ze nu te eten op een dag?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:18

Illo ziet er op dit moment zo uit. Hij was ook aan de magere kant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat 24/7 op het gras en ik voer nu 1/4 kilo Masters seniorenslobber bij (aangelengd met water).

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:24

@cyntiat. Hoe,oud is je paardje? Is hij terug veel bijgekomen van de slobber? Ik had ZE terug wat slobber gegeven van cavalor wat ZE graag At. Maar nu gooit ZE de emmer terug uit de stal, momenteel Wilt ZE enkel pulp, zemelen en ponymengel van cavalor eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:34

Als ze met een halfje al slecht eet , zou ik persoonlijk niet ineens gaan verhogen naar een hele, want je geeft het nog net aan 2 maanden? Kunnen zomaar de bijwerkingen zijn waarvan slecht eten of kieskeurig met eten worden 1 van de duidelijkste is. Ook vermoed ik als je nu na 2 maanden en precies in de SR gaat testen ook niet vrolijk word van wellicht juist een hogere acth waarde.

Velen hier hebben regelmatig moeten veranderen van voer om hun paardjes aan het eten te houden...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:39

@ohjahoj6 slecht eten op zich doet ZE niet. Als ZE het eten krijgt dat ze graag eet, eet ze je de oren van,je kop. Dan eet ze Super goed. Voor zover ik weet heeft ze in het begin geen bijwerkingen gehad. En is het een slechte periode om te testen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:40

Ik heb het geluk dat mijn pony echt wel blijft eten, hij is volslank, maar zijn ribben blijf je altijd zien, zijn buik zit ook meer beneden. Ik begreep dat dat ook een symptoom is van cushing wat betreft zijn buik. Ik vind dat wel lastig bepalen of hij nou goed op gewicht is, te dik of juist te dun. Die van mij krijgt eigenlijk alleen maar hooi, heel veel. Soms in de avond een schepje pulp om hem gelukkig te maken...

Wat krijgt ze aan voer/eten per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:58

Ach excuses ik las iets over emmer uit stal gooien en veranderende eetgewoontes, maar dat zal ik wel verkeerd begrepen hebben...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:10

Als het eten haar niet aanstaat vliegt de emmer uit haar stal en komt ZE voor ander eten schooien. Kieskeurig is ZE wel geworden. Vroeger at ze alles nu ze wat artrose op haar kaken krijgt is ze wat moeilijker hoewel,wortelen er wel blijven ingaan. Vreemd. Maar slobber Wilt ze niet eten. Alleen pulp Wilt ze dan weer wel. En,dat vind ik er minder smakelijk,uitzien dan slobber.
@bartlow. Ik vind het ook zo moeilijk eten gaat goed maar toch blijf je ribben zien.
@ pandore. Ik zal eindelijk blij zijn dat er bloed is getrokken ik vermoed net als jij dat ze ook naar een,heel gaat moeten gaan. Hoewel ze het de eerste maand en,een half er goed op deed en voller was. Nu valt ze terug wat af. Kan dat wijzen op te lage dosis? Maar hoe komt het dan dat ze in het begin wel,goed bijkwam. Ben er nog een Super leek in

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:16

@ohjahoj6 . Ergens heb je wel,gelijk hoor. Haar eetgewoonte is wel verandert door kieskeurig te worden. ZE is niet minder beginnen eten zolang ZE haar lievelingseten krijgt. Ik heb een zak speciaal voor cushing paarden maar die mag ik zelf opeten. Speciaal slobber gaan halen die ZE altijd graag At en waar normaal een paard van bijkomt en wat goed zou zijn voor haar die mag ik ook zelf opeten. Maar de mengel die ik speciaal voor onze pony heb. Daar is ZE stapelgek op. En das dan juist eten voor ponys die niet te dik mogen worden. Gek Wordt je er dan van.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:27

Hoeveel geef je in totaal dan op een dag Ilora?
Als ze nu zo kieskeurig eet dan zou ik gewoon geven wat ze lekker vind.
Kan het ook niet zijn dat haar gebit gewoon slechter wordt door ouderdom en daardoor slechter eet.

Illo is 27 en hij eet nu gewoon veel langzamer doordat zijn tanden en kiezen kort zijn gesleten door de ouderdom. Illo eet nog alles graag behalve hooi, hij eet het wel maar niet van harte. Hij staat van eind september tot half mei op stal, dus dan moet hij wel hooi eten. Hij valt dan ook altijd af. Daarom geef ik hem extra seniorenslobber.
Illo komt beter aan van gras dan van slobber.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:28

De ribben blijf je bij Illo ook steeds zien. Dat is toch een cushing dingetje. Hoe dik hij ook wordt je blijft het zien.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:29

Ik heb mijn pony eigenlijk nooit echt speciaal voer gegeven, want hij wat dunner werd gewoon pulp en marstall force als vitamine korrel maar veel meer niet, vooral hooi eigenlijk

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:30

cynthiar schreef:
De ribben blijf je bij Illo ook steeds zien. Dat is toch een cushing dingetje. Hoe dik hij ook wordt je blijft het zien.

En ik heb het idee dat mijn pony gewoon best wel dik is daardoor. Als ik van voren kijken zie je toch redelijk een buik maar die ribben vertekenen dan weer. Veel mensen zeggen daardoor ook zo wat is je pony dun. Dan zeg ik, ga er maar ff voor of achter staan..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:34

Ja dat heb ik ook hoor Batlow. Alleen de laatste 2 winters werd hij wel echt mager. Maar doordat hij niet graag hooi eet is het zo moeilijk hem dan weer aan te laten komen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:44

@batlow dat heb,ik,ook. Als je langs voor kijkt heeft ZE een goed gevuld buikje. Het is alleen die ribben en de bovenlijn die scherp blijft.

ZE gaat s morgens om half acht op de wei en s avond rond zes a zeven uur op de paddock ZE krijgt dan een halve zemelen met nu een hele schep pulp erdoor en een schep ponymengel en soms wortelen of appels erbij. En hooi. Wat s morgens niet op is. En een halve pil
Prascend. Haar tanden zijn een half jaar geleden nagekeken

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:57

Hmmm mijn pony heeft geen bovenlijn. Hij heeft ook flinke billetjes. Hij is sowieso een veelvraat geweest, hij eet vrijwel alles wat hij krijgt voorgeschoteld, maar buut proeft hij wel tussen het voer... Leng ik aan met water en stop ik in een spuit en geef het als een wormenkuur.

Daarom is hetl lastig bepalen maar door niet alleen naar de buik te kijken weet ik wel dat ik door het zien van de ribben geen vertekend beeld heb.. Al vind ik het wel moeilijk om te zeggen dat hij echt te dik is of echt dik, maar vet is er wel

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:11

Dan zou je zeggen dat ze wel genoeg krijgt, Ilora.
Over het gebit bedoelde ik dat de tanden door slijtage door ouderdom gewoon kort worden. Dus geen haken ofzo. Je kan daar ook niks aan doen, de tandarts ook niet. Hoort gewoon bij het ouderdom. Ik moet wortels en appels ook in dunne stukken snijden anders krijgt Illo het niet doorgebeten.