[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:00

oei! Goed dat je het zegt, had er alvast eentje willen kopen voor volgend jaar.
Balen zeg!!!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:03

Ja daarom waarschuw ik hier en daar nog maar even omdat ik eerst wel positief was over de deken.
Geen HH deken kopen dus voor je excemer !

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:50

Welke is dat? Ik heb nu 145/195 geloof ik.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 06:44

Mindim schreef:
Welke is dat? Ik heb nu 145/195 geloof ik.

Ik denk dat je dan een 198 hebt.

Horseware dekens zijn leverbaar in de volgende maten:

3'9 = 115 cm

4'0 = 122 cm

4'3 = 130 cm

4'6 = 137 cm

4'9 = 145 cm

5'0 = 152 cm

5'3 = 160 cm

5'6 = 168 cm

5'9 = 175 cm

6'0 = 183 cm

6'3 = 190 cm

6'6 = 198 cm

6'9 = 206 cm

7'0 = 213 cm

7'3 = 220 cm

7'6 = 228 cm

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:09

intel_1x schreef:
Let op de HH protection 2011 is ongeschikt voor excemers zie:

intel_1x @ [SV] nieuwe Harry horse 2011 vliegendeken

Bedankt voor de tip. Was eigenlijk van plan om er eentje bij te kopen, maar dat gaat nu dus over.

Was er al een beetje bang voor, toen er ergens in een (dit?) topic werd gezegd dat de deken van heel fijnmazig materiaal was. Toen vroeg ik al of de mugjes daar niet doorheen zouden kunnen prikken. Ja dus....
Gelukkig dat we het nu weten.
Minder gelukkig voor jouw paard die toch een aantal weken is blootgesteld aan de mugjes. Hoop dat hij niet teveel jeuk gaat krijgen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:44

Klopt Nadita, je had er al zorgen over uitgesproken idd. Je kunt niet eens door de mazen heen zien, maar ze wippen er zo doorheen die knutjes!
Maar toen ik de deken net had reageerde mijn paard nog nergens op. Het heeft zich dus weer opgebouwd en ineens voel je wondjes in de manenkam en mis je plotseling manen :-( waar je zo lang zo zuinig op bent na een heel slecht 2010 jaar. Maargoed hij gaat nu tijdelijk tussen 17.00 en 8 uur smorgens op stal. Want een geschikte vliegendeken heb ik nu niet meer en het moet even tot rust komen om de schade (jeuk in zijn lijf) te beperken. Het was de laatste weken ook een draakje hoor, lomp gedrag, druk en met rijden erg vervelend. Dat komt van de jeuk natuurlijk! Ik ben blij dat ik er achter ben gekomen.

Marijkeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:58

hey, ik heb een vraagje...

mn pony schuurt enorm met zijn manen, er is zeker een heel stuk weggeschuurd van wel 15 cm lang!
ik heb het stuk dan maar volledig weggeknipt omdat het er anders erg gek uit zag... nu is er nog wel een heel stuk manen over, maar mijn opa zegt dat ik dat stuk moet afscheren omdat hij waarschijnlijk schurft heeft...

ik persoonlijk ben er niet echt voorstander van om zo even lukraak en zonder second opinion de manen van mijn pony af te scheren... dus wat denken jullie? aan zijn staart schuurt ie niet.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 18:45

Marijkeeeh ik denk dat je gelijk hebt en moet uitsluiten of het zomerexceem is (speciale exceemdeken omdoen), en als je parasieten verwacht een DA naar laten kijken. Die kan tevens iets toedienen tegen de ergste jeuk.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:17

Fiero6 schreef:
Hij krijgt brokjes voor de vitamines en mineralen ( vandaar ook ponybrok, weinig zetmeel, suikers of eiwit) en ook omdat ik mijn andere pony's wel brok moet voeren omdat deze best veel werken. Verder krijgt hij redelijk weinig hooi en stro omdat hij al veel haalt uit het gras, hij ziet er eerder wat te stevig uit dan te mager. ( hij mag wel een paar kilootjes kwijt, zou niet erg zijn)
Verder heb ik al een reinigingskuur gedaan, een groene leem kuur. Hier is hij niet noemenswaardig van opgeknapt..

Aan de ene kant geef je hem een reinigingskuur en aan de andere kant stop je er weer rotzooi in d.m.v. de brokjes.. Brokjes bevatten erg veel suiker (zetmeel) en andere troep waar een paard met gevoeligheden erg op reageert. Eigenlijk zijn brokjes net als hamburgers voor mensen..
Ik zou je eens in gaan lezen over alternatieven.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:19

[***] schreef:
Niemand een idee?

Rhys schreef:
Zijn er hier ook mensen met een ZE-paard die zijn overgestapt op zgn. 'natuurlijk' voer als Healthy Herbs of Equifyt, en wat waren jullie bevindingen?

Een beetje late reactie (dat heet stijlvol, toch? :D), maar ja!
Ik wilde al een tijdje weer reageren hier met mijn bevindingen met de producten van voergezond/healthy herbs, maar wilde de tijd nemen om het eens goed uiteen te zetten, bij deze :)

Ik heb gedurende zo'n 6 maanden (vorig jaar) het ItchExit supplement van voergezond.nl gevoerd. Belangrijk is om te bedenken dat klachten veelal door een overbelast systeem door een tekort aan voedingsmiddelen veroorzaakt worden, en zo'n tekort is een paard mogelijk al járen aan het opbouwen geweest voor het dusdanig wordt dat het tot uiting komt (dan lijkt het of het dan pas eczeem ontwikkeld heeft terwijl het al jaren aan het opbouwen is). Met dat in gedachten zul je misschien begrijpen dat het dus ook niet zomaar even 'beter gevoerd' wordt. Als een paard iets in jaren opbouwt, kan het goed dat je door goede voeding minstens net zo lang bezig bent om het lichaam weer in balans en schoon te krijgen.

Na die zes maanden ben ik overgestapt op de basisbrok van voergezond, waar dezelfde bestanddelen in zitten als in het ItchExit supplement, maar dan in minder geconcentreerde vorm. Dit jaar zomer heeft hij nog wel zijn deken nodig gehad, maar kon hij zomaar zonder kap/masker! Terwijl hij, toen hij op zijn ergst was, álles kapot en rauw schuurde; het was vreselijk, alles was open en bloederig en korstig. Dus dit jaar een gaaf, bloot hoofd!

Nu ben ik bezig een nieuw product ter uitwendige ondersteuning van de jeuk uit te proberen: ItchExit olie. Dit is echt ter ondersteuning en verlichting; voeding blijft belangrijk. Je raadt het niet; hij loopt al twee dagen zonder deken! Nog wel wat onrustig, want altijd knus en veilig bedekt door de deken en dan opeens bloot, die huid is niks meer gewend, maar hij schuurt niet en het is zo heerlijk om hem in z'n blote kont door de wei te zien rommelen (vanmiddag betrapte ik hem zelfs op een ontspannen horizontaal dutje :D ).

Ik heb geen aandelen :+, maar ben een erg tevreden gebruiker.
Het is een investering, zowel financieel (maarja, goed voer is niet goedkoop) als qua volharding, vertrouwen en geduld, maar mijns inziens het absoluut waard om je paard gezond(er) en happy, jeukvrij te krijgen. Aanrader dus, ook het contact met het bedrijf is zeer prettig, de man neemt de tijd om dingen uit te leggen en heeft hart voor dieren, iets waar een hoop fabrikanten een voorbeeld aan kunnen nemen![/quote]

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:50

Even je qoute in orde maken of vermelden dat je dat niet zelf hebt geschreven zou ik wel op prijs stellen :-)
Had je er een vraag over oid?

Nu een aantal dagen verder, gaat nog steeds goed! Hij had een plekje onderaan zijn manenkam geschuurd, wat ik niet had ingesmeerd (want niet preventief maar enkel smeren als er jeuk is) wat ik heb ingesmeerd en toen hield het schuren daar ook op. Werkt erg goed dus!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:34

Mijn paard heeft de laatste 4 jaar van mei tot ongeveer november onder een exceemdeken gestaan. Een eczeemdeken was ook voldoende, hoefde niet te smeren en hij had de deken ook dag en nacht op. Hij stond 24/7 buiten, waarvan 's middags op de wei, rest paddock. Aan het eind van het seizoen (september) gingen ze 's nachts weer op stal en dan schuurde hij ondanks de deken nog behoorlijk.

Nu ben ik vorige week van stal verhuisd en staat hij 's nachts (vanaf 16:30u tot 9:00u) op stal. Zijn deken, een RSIH, was na 1 dag wei al gesneuveld door zijn nieuwe (toekomstige) vriendjes, de volgende dag volgden een Pagony + regendeken..:( Vanaf vorige week loopt hij dus bloot rond (werd me wat kostbaar) en het gaat goed! Hij heeft totaal niet geschuurd, ben er zo blij mee! Hoop dat de eczeem volgend seizoen ook een stuk minder is, scheelt denk ik behoorlijk dat er geen water in de buurt is en dat ze voor de schemer al op stal gaan.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:22

Ik heb weer even een vraag :)
Flip heeft met name deze maand erg last van zijn exceem. hij staat onder een epplejeck exceemdeken, gaat verder prima, alleen is zijn maantop + oren niet bedekt en daar heeft hij nu juist erg veel jeuk.
Ik ben dus aan het kijken voor een kap, maar moet ik hiervoor een speciale exceemkap of een vliegenkap?
welke kunnen jullie me aanraden? Wel eentje die niet aan de deken bevestigd moet worden, of evt. dat ik dat in elkaar kan flansen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:34

Dank je e_horse, maar volgens mij ging mijn vraag niet over HH? Ofwel is dat al heul lang geleden :+
Wil dolgraag HH proberen, maar tot nu toe geen mogelijkheid om het wat makkelijk tot hier te krijgen (ging wel doorgegeven worden dat er ook heel veel interesse in is vanuit België dus wie weet in de toekomst ;) ).

Die van mij schuurt trouwens nog steeds heb ik het idee, alleen volgens mij niet zozeer van de jeuk (je merkt wel dat het bijna ten einde is nu) maar omdat het kan :+ Er staan 3 palen in z'n weide waar nog draad moet komen ... Die palen beginnen meer & meer om te buigen :+ Maar in principe wordt het dinsdag gemaakt, dus hopelijk is het daarna helemaal klaar met z'n gedoe :')

(hij heeft gelukkig wel geen wondjes ofzo door het schuren, gewoon manen in de war en af en toe hangt er nog wat los, voor zover hij nog wat heeft :+ )

budgetshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:02

Anniick schreef:
Ik heb weer even een vraag :)
Flip heeft met name deze maand erg last van zijn exceem. hij staat onder een epplejeck exceemdeken, gaat verder prima, alleen is zijn maantop + oren niet bedekt en daar heeft hij nu juist erg veel jeuk.
Ik ben dus aan het kijken voor een kap, maar moet ik hiervoor een speciale exceemkap of een vliegenkap?
welke kunnen jullie me aanraden? Wel eentje die niet aan de deken bevestigd moet worden, of evt. dat ik dat in elkaar kan flansen :)

Je kan ook gewoon een vliegenkap doen. Maar exceem kap is beter

vrgr

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:33

hey iedereen! Ik wil mijn vreugde met jullie delen met de zeer goede resultaten die mijn Hafje heeft onder haar PAGONY deken :D
Voor het eerst in 3jaar is ze heel rustig en schuurt ze nog minimaal, even voor een half minuutje aan de borstels...langer zal het niet duren
Het deken in combinatie met grasbrok en een handvol voer van Equifyt.
Ze staat goed in haar vel, zelfs de vetrimpels zijn praktisch verdwenen.

Heel tevreden resultaat sinds jaren :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 07:51

dat is fijn! Maar had je haar andere jaren zonder deken lopen dan?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:07

opisop_shop schreef:
dat is fijn! Maar had je haar andere jaren zonder deken lopen dan?

De vorige jaren liep ze met een Ivanhoe halsdeken, het eczeem werd met de jaren erger...daarom heb ik nu een volledig deken gekocht.
Ivanhoe is heel prijzig en Iana is een "sloper" :o
Daarom zocht ik prijs-kwaliteit iets betaalbaars en heb het gevonden.

Heel belangrijk omook te vermelden is, dat ik 2 maten groter genomen heb...was anders veels te klein aan voorboeg.

En, het blijft zeer goed liggen...'s avonds trek ik wat meer naar voor, het zakt een beetje naar achter...voor de rest SUPER!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:09

anders even innemen op de rug?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:18

opisop_shop schreef:
anders even innemen op de rug?

Ja :j dat zou ik eventueel eens kunnen doen, blijft dan goed liggen denk je?
Is het niet normaal dat het wat verschuift? Zo heeft ze natuurlijk wel meer ruimte, vandaag heb ik 1 vab de riemen van de buikflap door de laatste lus gestoken...misschien helpt dat ook.
Straks zal ik het weten, zoniet dan overweeg ik toch om in te korten.
Vorige week stond ze hengstig en was het deken drijfnat aan de achterkant, hierdoor zakte het nog meer door natuurlijk...hoe ze't allemaal doet, ik weet het niet :+

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:20

Ik haal ook de Pagony dekens 2 maten groter.
Die van de twenter is al gesloopt.
Vorig jaar heb ik een pagony voor barokke paarden gehaald (daar zit een extra stuk aan de onderkant en die beviel eigenlijk heel goed, is alleen het lusje van gesloopt, dus die ligt nog steeds in de wacht voor de maak.
Ze zijn nu bezig om vaccins (is dat een woord?) te ontwikkelen voor de twenter. We hebben besloten om haar dat toch te geven, en dan zal volgend voorjaar blijken of het helpt of niet.. Zo niet zullen we toch een proef periode op een andere plek moeten proberen zonder dazen en weegbree.
Zal deze week even weer foto's maken hoe het nu met haar gaat, grote plekken zijn helemaal dicht, alleen onder de buik voor het uier, zit nog een verdikking.
Hoop dat ze snel gespoten kan worden, dan kan ze over een maandje (als het weer mee zit) weer lekker zonder deken de opfok in.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:23

wat kosten die vaccins nou?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:26

Veel :7

Doet ik wel even via pb :o

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 08:28

Is zo'n vaccin dan aangepast speciaal voor je paard? Niet zoals een griepvaccin, hetzelfde voor iedereen?
Wel interessant, als dat een oplossing biedt! Hou ons op de hoogte hé ;)