[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:06

SuperRoos schreef:
Interessante link, jammer dat er zo weinig van dergelijke info over paarden is..

Ik heb gezocht op zwangerschap en jeuk en dan kom je een heel stel van dit soort dingen tegen. Ik weet dat een heleboel vrouwen tijdens de zwangerschap onder invloed van hormonen last van jeuk hebben dus waarom paarden niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:20

je zal maar zo'n jeuk hebben en er niet bij kunnen _O-

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:30

ellepel: dat paard, zo was shadow ook. In haar oude wei stond ene badkuip en daar zat ik weleens op. Kwam ze zo ineens achter gelopen en ging zo op me schoot zitten.
Tot ze me bijna de rug liet breken met 1 van die actie.
Sindsdien heb ik expres al die plekken vermeden.
Ook met borstelen, helemaal die stukken genegeerd.
En moet zeggen, dat heeft de viceuze cirkel voor zo'n 50% doorbroken.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:03

Lidar kan er zo debiel bij gaan staan als ik hem onder zijn hals borstel, dat is zijn plek. Ik geef hem trouwens ook helemaal geen appels en wortels meer. Ik had in dit topic ook ergens gelezen over fruitsuikers dat dat ook jeuk kon veroorzaken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:07

@Ellepel: Dat heb ik dus ook, ik wil eigenlijk niet weer het voer veranderen, maar optimaal doet Senna het nu ook niet op dit voer. Ik zit er aan te denken om Subli ponybrok icm energiekernmix en luzerne/ daily plus te gaan voeren. Nu krijgt Senna Safe & Sound met omega-olie en appelazijn. De energiekernmix vervangt dan de omega-olie, de luzerne/ daily plus het hoge vezelpercentage van S&S en zodat ze niet te snel kan eten en in de ponybrok zitten meer vitaminen en mineralen (grootste reden dat ik van voer wil veranderen Vit/min in S&S is vrij laag).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:10

zitten wij weer over voer te brainstormen en dan staat er dit als reclame onder in beeld:
Citaat:
Oplossing zomereczeem
Niets dat werkt? Er is een methode met echt resultaat. Voeding!
nicolette.hebing.net

juist :+

ik houd ap op de equiral,heb nu een ander supplement, dus wie weet dat dat wel goed werkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:16

Dat is hooi (zonder kunstmest), bietenpulp, zemelen, zeewier en veendrenkstof. M.a.w. laag in eiwit en suikers en hoog in vitaminen/mineralen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:31

nou weet je..ik geef appie nu ook alweer een tijdje zeewier en toch ben ik er niet teverden over.
hij heeft weer een bal in zijn keel zitten.
en eigenlijk klopt dat niet.
ben naar info aan het zoeken geweest en bij een tekort aan jodium krijg je een verdikte schildklier,maar ap krijgt nu dus die zeewier, en dus extra jodium en nu is die dik bij hem.

hij drinkt ook meer,maar dat zou kunnen omdat hij momenteel op wat rijk hooi staat.
die zeewier heb ik al eerder gegeven en toen was hij wel heeeeel erg voorwaarts,had veel energie ,en had toen ook een bal in zijn keel.
voelt aan als een groot zachtgekookt ei :+
maar verder deed het eigenlijk niks bij hem.

ik denk dus dat ik het maar weggeef aan andere paarden op stal,misschien dat die het daar beter op doen.
veendrenkstof heb ik echt goede berichten over gehoord :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:12

De schildklier kan harder gaan werken door een teveel aan jood. Een van de klachten bij een te hard werkende schildklier is struma (vergroting schildklier).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:16

Zeewier heeft inderdaad nadelen, dat en het feit dat die van mij geen bietenpulp eet maakt dat ik dit dieet niet voer (al gaat hij op 0 gras en hooi super en nu op onbemest gras van veengrond ook). Echter die veendrenkstof zit ik wel over te denken om eens te proberen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:03

Ik zie net dat er een Marstall-dealer bij mij in de omgeving er bij is gekomen. Nog een optie er bij dus. Ik heb over de Vito en Exzem wel goede verhalen gehoord.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:05

Vind het zo jammer dat daar kruiden in zitten toegevoegd die ik niet het hele jaar door wil voeren? Zat toch knoflookiets in en ook wortel?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:16

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:19

Vind het echt jammer dat je het niet zonder kunt krijgen.. Vind dat je zelf de keuze moet hebben om knoflook toe te voegen in de zuiverste vorm.. Hierbij vind ik ook niet wat de bronnen zijn etc en hoe puur het is..

Snap dat het voor sommige mensen juist handig is, alles in 1.. Maar zou het dan liever zelf toevoegen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:18

Flosje446 schreef:
De schildklier kan harder gaan werken door een teveel aan jood. Een van de klachten bij een te hard werkende schildklier is struma (vergroting schildklier).

ik vind alleen dat bij een te traag werkende schildklier of jodium tekort deze verdikt is?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:22

Een schildklier gaat idd harder werken/groter worden bij een tekort. Maar ik neem aan dat veel jodium ook niet goed voor je is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:32

nee, nou ik stop in elk geva; weer met die zeewier,blijkbaar reageerd hij daar toch op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:49

goh,nou dan vind je dus weer goede info!
http://www.horsepoint.com.au/portal/ali ... fault.aspx

oke,ik wist dus al dat zeewier veel jodium bevat.
maar kom er net achter dat bijvoorbeeld in lijnzaad ook jodium zit.( niet veel hoor)
en laat dat nou net in appie zijn voer zitten.
en hij krijgt ook lijnzaadolie..

kan,hoeft niet,maar ik denk zo dat meneer dus al genoeg krijgt.
is vast wel een ander paard op stal wat zeewier lust,ik stop er dus mee

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:19

ellepel schreef:
Flosje446 schreef:

ik vind alleen dat bij een te traag werkende schildklier of jodium tekort deze verdikt is?

Hier staat uitleg over een te snel werkende schildklier (wel bij mensen, maar bij paarden zal het toch niet anders zijn?):
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/3745-schildklier-te-snelle-werking.html

En dit stukje:
Hogere temperaturen duiden op een te grote activiteit van de schildklier, lagere temperaturen op een verlaagde activiteit. Een aantal voedingsstoffen heeft invloed op de schildklierwerking. Jodium heeft wellicht de meest directe uitwerking op de schildklier. Jodium tekorten resulteren in een te traag werkende schildklier; jodium overschotten in een te snel werkende schildklier.
Dit komt van deze site:
http://www.welvita.nl/afvallenvolgensSolgar..htm

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:30

hoeft trouwens niet eens van jodium te komen hoor.
ik heb zelf hyperthyreoïdie gehad,( te snel werkende schildklier)maar bij mij kwam het van een virus.
ik vond ook nog weer info dat selenium de schildklier helpt goed te werken,bij tekort werkt de schildklier ook minder goed.
ap had een tekort daarvan en krijgt nu al een tijdje geen supplement meer ,wie weet dat het toch samenhangt?

maar ja als je gaat zoeken dan vind je natuurlijk altijd wel iets wat van toepassing kan zijn op je eigen dier he?
;)

dus. ik ga ook niet meer naar info zoeken hoor hierove, haha zo blijf je bezig he :P

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:21

Interessante info weer!
Verstandig dat je stopt met de zeewier denk ik :-)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:36

Hoe verder je zoekt, des te meer je vind en leert.
Maar des te meer je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:49

ja ach houd op zeg,je kunt er wel helemaal gek van worden.
maar elk symptoompje wat een paard heeft hoort ook meteen weer bij minstens 10 enge ziektes.

appie zijn schilfers waren trouwens verdwenen dus heb die hele klitwortel niet eens nodig :+

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:19

Op jullie aanraden gisteren al Dancers manen eraf geknipt :( Hij ziet er nu niet uit! Een dikke New Forest zonder manen, dus nu met zo'n speknek, hihi. Mijn vader vond het zielig, dus heb het maar even uitgelegd. Sinds 2 dagen staat ie nu zonder deken, en volgens mij gaat het super, zie nergens schuurplekken. Nu maar hopen dat het eventjes zo blijft.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:08

sophie staat al 2 dagen zonder halsdeken pff hoop zo dat het goedgaat..