[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zweetvos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:12

MadamX, je komt binnenvallen en ineens is niks wat we zeggen meer goed.
Misschien heb je gelijk, maar je kan ook anders (vriendelijker!) verwoorden waar jij denkt dat het aan ligt.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:42

Cuubje schreef:
http://www.frogpool.com/prodcat-586.html

Ik ga hier waarschijnlijk weer een rambo bestellen Pling

Kleine maatjes zijn 91 euro, grote 107 euro, als er nog meer mensen die er eentje willen, kunnen we misschien samen bestellen Cool

Nou het is gelukt hoor, heb uiteindelijk gewoon met een bankbetaling kunnen betalen en had het binnen 8 dagen in huis Pling

Scheelt weer een hoop Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:08

ellepel schreef:
ik heb me er toen ook een tijd in verdiept in chemische toevoegingen,maar sinds ik weet dat bijvoorbeeld alleen al in onze regen die neervalt ook ontzettend veel rotzooi zit vind ik dat beetje wat er in zijn voer zit totaal niet belangrijk meer...

Tjonge wat simpel gedacht.
Door het voer komt wel iedere dag een klein beetje chemische rotzooi in het paard.
Al die kleine beetjes dag in dag uit maken het uiteindelijk tot verhiptes veel.

Je kent toch wel het voorbeeld van de uitholling van stenen waar dag in dag uit een druppel op valt ?

Maarrrrr ... het is een en.. en... verhaal van stapeling van chemische prut.

- commercieel krachtvoer met chemische prut.
- wormspuiten. Hardstikke chemisch
- vaccinaties. Supertroep. Met Aluminiumhydroxide, formaldehyde en kwik.
Stoffen die slecht zijn voor oa. het zenuwstelsel. Fijn voor stresspaarden Boos!
- kunstmest met als gevolg grote tekorten van belangrijke nutrienten in de bodem en dus ook gras en
ook nog 's extra nitratentroep in de bodem.
- onkruidbestrijding met pesticiden
- slecht weidebeheer waardoor de zware metalen in het gras en hooi terecht komen.
- zure regen, waardoor het juist extra belangrijk wordt op een goede manier met de weidebodem om
te gaan.
- Bij ziekte van het paard antibiotica en andere stoffen die nog lang na kunnen werken in negatieve
zin.

Veel dingen in dit rijtje zijn prima op een goede manier op te lossen.
Dat maakt het verschil tussen een gezond paard en een gezond lijkend paard.

Ik ben maar wat blij dat onze meiden inmiddels 3 jaar zomereczeemvrij zijn.
Liever dat,
dan jaar in jaar uit aan symptoombestrijding te doen met dekens, allerlei smeersels enz.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:46

En hoe is je dat gelukt Henny_W? Ben erg nieuwsgierig....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:28

henny_w schreef:
Ik ben maar wat blij dat onze meiden inmiddels 3 jaar zomereczeemvrij zijn.
Liever dat,
dan jaar in jaar uit aan symptoombestrijding te doen met dekens, allerlei smeersels enz.

en dat is ook wat mij eigenlijk in alle gevallen opvalt, een paard krijgt jeuk, er wordt gesmeerd, vaak dekens gekocht e.d., maar er wordt niet naar de voeding gekeken. bij ons op stal zijn twee paarden met heftige zomereczeem en ééntje die ook veel jeuk heeft maar in mindere mate dan de andere twee. de paarden krijgen nog steeds hetzelfde voer als ze altijd gehad hebben, en hebben dekens aan. er worden wel heel veel dingen geprobeerd, maar dan hebben we het over smeersels en medicijnen, de mogelijke oorzaak wordt verder niet onderzocht oid.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:32

Dus heel goed letten op je voeding, ontwormen eerst de mest laten onderzoeken en alleen bij een besmetting chemische wormenspuiten gebruiken en anders Verm-X.
Vaccineren zal in sommige gevallen toch moeten, als je wedstrijden rijdt moet je 1 x per jaar vaccineren.
Tja etc etc.

Toch ontkom je er niet aan om zeker in het begin voordat je overal naar gaat kijken om toch die jeuk wat te stillen en een boettdeken op te doen. Al is het maar om de vicieuze cirkel te doorbreken.
Ik hoop dat mijne ook over een tijd ecxeem vrij is, is pas van de week officieel zomereczeem (heel licht dan) geconstateerd. Al die jaren al 1 klein jeukplekje gehad maar goed als je alleen die extreme jeukpaarden kent dan sta je er eerst niet bij stil dat het wel eens zomereczeem kan zijn.

Ben allang blij dat er mensen zijn die er zoveel aan proberen te doen door middel van voeding, smeerseltjes en een deken!
Ik ken ook paarden de zomereczeem hebben en waar amper wat aan gedaan wordt, dat vind ik pas erg.
Er zijn ook mensen die te weinig kennis hebben en een dierenarts hebben die zegt spuit maar cortico's, nou dan kan je raden gaat het eerst goed maar daarna weer slechter. Je kan dan ook niet van dat soort mensen verwachten dat ze precies weten wat ze moeten doen als ze verkeerde voorlichting krijgen.

En hetzelfde met voeding, mensen worden gewoon verkeerd voorgelicht. Net als dat mensen teveel wortels en appels blijven geven, brood, en natuurlijk uit de supermarkt dus waarschijnlijk bespoten....

Ik hoop vandaag even foto's te maken van Indy.
Ik spuit ook nog amper de onbedekte delen van haar, eerder zaten die vieze beesten als een soort vlooien vastgebeten voor de uier en tussen de voorbenen, nu zie ik ze nog amper rond haar heen vliegen.
Verder ook geen irritatie op hoofd, voorpluk, eerste deel manen, en buik/benen e.d.
Ben benieuwd wanneer zij zonder deken kan, maar ga het risico eerst niet nemen nog.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:41

nou ja, wat ik licht vervelend vind is dat we hier al zo veel over voeding bezig zijn , ook over chemische toevoegingen , ook over melasse, dat je heel kritisch moet zijn naar wat je in je paard stopt
inenten is helaas idd niet aan te ontkomen
mijn paard gaat straks ook wedstrijden lopen, sja, dan moet er ge-ent worde
ontwormen
helaas sta ik in een situatie waarbj we niet niet kunnen ontwormen ,

en idd land wat afgeladen word met kunstmest en kalk, dat zal vaak ook geen voordeel opleveren
maar ipv dta iemand zich inleest , komt ze binnevallen, verkondigt een paar dingen , brengt het alsof we hier een beetje onzin zitten te verkopen en alleen aan symptoombestrijding doen
en doet dat op een in mijn ervaring op een onprettige manier
dan heb ik het niet over Henny_W
de info en de manier waarop ze het brengt waardeer ik heel erg

maar madamX, ik geef absoluut toe dat je een hoop info plaatst waar een hoop mensen veel aan kunnen hebben
maar op de manier waarop je het brengt jaag je mensen alleen maar tegen je in het harnas
ik reageer niet eens meer aan je posts nu heb ik het voordeel dat ik de info die je plaatst mij toch wel bekend is ,
maar ik kan me voorstellen dat een aantal mensen die wel flink voordeel voor hun paard zouden kunnen behalen uit je info je posts niet een willen lezen omdat de toon heel erg
" mijn visie is de enige juiste, een ander heeft ongelijk, luister naar mij" op een heel dwingende manier is ...

en het erge is , IRL zou ik naar alle waarschijnlijkheid prima met je door de bocht kunnen Clown
dit plaats ik trouwens echt niet als persoonlijke aanval, maar ik vind het gewoon jammer als de info die je hebt en zo te merken met liefde en plezier wil delen, mensen wat wilt leren en op die manier hun paarden misschien wel een prettiger leven wilt geven

verloren zou gaan door de manier waarop je het brengt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:04

Eens met Sonja_vR!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:44

Mork schreef:
En hoe is je dat gelukt Henny_W? Ben erg nieuwsgierig....

Een aantal jaren terug gestopt met kunstmest strooien.
In plaats daarvan zeeschelpenkalk, kleimineralen en zelf vercomposteerde oude paardenmest.
Alle engels raaigras is daardoor uit mijn wei verdwenen. Deze grassoort geeft veel fructaan.
Er zijn div. andere soorten grassen en kruiden voor terug gekomen.
Verder de paarden 1-3 uur in de zomer in de wei verdeeld over de dag. Gras staat kniehoog.
Superkort gras, is puur gif voor zomereczemers en hoefbevangen paarden.
Dat is nl. supergestressed gras wat bol staat van fructaan en onvolledig onverteerbare eiwitten.

Als het al eens nodig is om pesticiden te gebruiken ( tegen boterbloemen hier) dan komen de paarden minimaal 4 weken niet in dat stuk weide ipv. de 7 dagen die de fabrikanten aanraden.

Ik ben ik meen inmiddels alweer 4 jaar geleden gestopt met vaccinaties.
Daar voor heb ik het wedstrijdrijden aan de wilgen gehangen.
Ik ben er van overtuigd dat de eigen natuurlijke weerstand van het paard hoger ligt dan de op een bep. niveau kunstmatig gehouden weerstand door de vaccinaties.
offtopic. Ik heb net een nestje van 6 puppies grootgebracht en 2 ervan gehouden.
Deze pups krijgen de basisenting en daarna niet meer.

Ik ontworm alleen in december met Equest vanwege de horzellarven.
Verder ontworm ik alleen maar natuurlijk en geregeld mestonderzoek laten doen door de kliniek.
Daar zijn razend enthousiast omdat de mest er prima uitziet. Vroegen zelfs hoe ik ontwormde en adviseerden vooral zo door te gaan Knipoog
Uiteraard is dagelijks de wei en bak uitmesten ook een belangrijke factor.

Antibiotica e.d. hebben we nog niet nodig gehad met beide meiden.
1x met een flinke verkoudheid een natuurlijk middel ingezet zoals Propolis en Pau d'arco.
Werkte prima.
Opvallend detail. Naast ons aan weerszijden liggen nog 3 paardenweilanden waar div. pony's staan.
Twee maanden geleden kwam er bij de buren een nieuwe pony. Het diertje begon na een week vies te hoesten en doet dat nog steeds.
Inmiddels hoesten de andere pony's rondom ons in de weilanden ook. Behalve onze meiden.

Gewoon commercieel krachtvoer geef ik niet.
Ik gebruik voer van Hippolyt ( http://www.st-hippolyt.de )
100 gram Gemuse Krauter und Mineralien gemengd met een handjevol muesli en een schepje Magnesiumoxide om het hoge Calciumaandeel te compenseren. GKM zit vrij hoog in de Zink
Idem zeer belangrijk voor huid, haar en hoeven.
Ik las toevallig van de week dat 10 jaar geleden helemaal geen Zinktekort bij paarden voorkwam.
Inmiddels komt het al bij 40 % van de paarden voor !!!

Ik meng door het voermengsel een mix van koudgeperste lijnzaadolie, zonnebloemolie en olijfolie.

Bovendien geef ik sinds een tijdje de Pre Alpin Wiesencobs bij. Ook van Hippolyt.
Deze puur kruiden en grasbrok van de Alpen bevat vrij veel zwavel.
Belangrijk voor huid en haar.

Verder doe ik nu speciaal voor de zomermaanden biergistpoeder bij door het voer.
Dat was het wel zo'n beetje geloof ik Knipoog

Zure regen heb ik niet in de hand maar door goed weidebeheer kun je wel de schadelijke gevolgen ervan aardig in de hand houden.
Schadelijke stoffen blijven dan nl. in de bodem en komen niet mee het gras in.
Dat gebeurt namelijk wel bij superkort laten grazen en ook bij onvoldoende bekalken waardoor de zuurgraad te hoog wordt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:32

Bojangles schreef:
Dat er iets mis gaat in de reactie op de mug is puur omdat er iets verkeerd gaat in het immuunsysteem.
Het immuunsysteem reageert te heftig (abnormaal) op een steek.
Dit kan verstoord zijn door een teveel aan afvalstoffen in het lichaam, maar ook voeding speelt een rol immers 80% van de weerstand (=immuunsysteem) zit in je darmen aangezien daar het meeste lymfeweefsel zit.

Misschien moet je nog een stap terug gaan Knipoog

Waarom worden bep. paarden zo gestoken door die rotmugjes.
Een kennis van mij ( afgestudeerd ingenieur Wageningen op diervoeding) vertelde jaren terug al dat als paarden teveel afvalstoffen in zich hebben zij een vieze geur afscheiden.
Wij mensen kunnen die geur niet ruiken maar ongedierte wel.

Welke paarden hebben het meest last van teveel afvalstoffen?

De robuuste en sobere rassen omdat ze snel teveel binnenkrijgen qua voeding. Voor hen is 24/7 in de wei door de regel ook veel te veel.
Deze rassen worden dus extra aantrekkelijk.
Door ze zo schoon mogelijk te houden van binnen heb je minder kans dat ze gestoken worden.

Een goeie darmwerking is daarom heel belangrijk. Als het daar niet klopt krijg je een kettingreactie in het verdere lichaam.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:56

Jep precies!
Bij mijne zie ik ook nog amper van die rotmugjes rondzwerven, dus hoop dat het de goede kant op gaat nu!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:08

Bedankt voor de uitgebreide info Henny_W!
Ik zit dus in een situatie dat ik het niet voor het zeggen heb met het onderhoud van de wei.
Ik ben ook nog erg een leek mbt exceem. Mijn paard is net 3, doet nog helemaal niets en staat nu nog in het noorden van het land. Exceem is redelijk onder controle, hij blijft wel staartschuren. Hij laat zich er ook erg graag in bijten door een ander paard, wat natuurlijk de kaalheid verergert.
Ik zit nu in de fase om te bekijken waar hij dus op reageerd. Hij is in ieder geval erg aantrekkelijk voor muggen en ander ongedierte. Gezien de bulten op zijn lijf. Verder glanst hij, ziet er gezond uit, speelt graag.
Ben er alleen wel achter gekomen dat hij super heftig reageert op plantenextracten in poeders. Met name met zijn darmen.
Begon met D-itch van Naf en na 1 dag had hij gaskoliek. Paar dagen niets gegeven daarna 1 schep gehad en hij lag weer. dus dat geven we maar niet meer. Misschien toeval maar ik hoorde van iemand dat het best mogelijk is dat een paard er qua darmen op kan reageren.
Ik had een vermoeden van Worminfectie dus heb hem in 1 1/2 maand dubbel ontwormd, (pramox)mestonderzoek laten doen en daar kwam uit dat hij dus wel degelijk waarschijnlijk een lintworm heeft gehad. Er waren verdachte resten te vinden hiervoor.
volgende week gaan we hem hierheen halen, dan kan ik zelg dagelijks beoordelen hoe en wat. Ik weet nog niet zo goed over welke boeg ik het moet gooien.

Nosje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:22

henny_w schreef:
Bojangles schreef:
Dat er iets mis gaat in de reactie op de mug is puur omdat er iets verkeerd gaat in het immuunsysteem.
Het immuunsysteem reageert te heftig (abnormaal) op een steek.
Dit kan verstoord zijn door een teveel aan afvalstoffen in het lichaam, maar ook voeding speelt een rol immers 80% van de weerstand (=immuunsysteem) zit in je darmen aangezien daar het meeste lymfeweefsel zit.

Een kennis van mij ( afgestudeerd ingenieur Wageningen op diervoeding) vertelde jaren terug al dat als paarden teveel afvalstoffen in zich hebben zij een vieze geur afscheiden.

Welke paarden hebben het meest last van teveel afvalstoffen?

De robuuste en sobere rassen omdat ze snel teveel binnenkrijgen qua voeding. Voor hen is 24/7 in de wei door de regel ook veel te veel.
Deze rassen worden dus extra aantrekkelijk.
Door ze zo schoon mogelijk te houden van binnen heb je minder kans dat ze gestoken worden.

Een goeie darmwerking is daarom heel belangrijk. Als het daar niet klopt krijg je een kettingreactie in het verdere lichaam.

Oke ik kom hier net Tong uitsteken WAT LAAT DIE ROTVLIEGJES OPROTTEN??? TELL ME? Vork

Nosje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:33

Ik zit dus in een situatie, waarbij ik mijn pony niet van het land kan halen, geen bomen weg kan halen.

Ze word niet bijgevoerd maar staat dag en nacht op wei. Ja word er natuurlijk uitgehaald om te rijden poetsen etc.
ze schuurt verschrikkelijk *zie mijn topic voor foto's*

Nu heb ik een spray gevonden dat heet Jeuk Stop, 1 a 2 maal daags moet dat worden opgespoten. Dat kan ik best doen, maar ik weet niet of het werkt. Er staat bij dat het de jeuk verminderd. Iemand ervaring hiermee?

Nosje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:37

Nosje__ schreef:
Ik zit dus in een situatie, waarbij ik mijn pony niet van het land kan halen, geen bomen weg kan halen.

Ze word niet bijgevoerd maar staat dag en nacht op wei. Ja word er natuurlijk uitgehaald om te rijden poetsen etc.
ze schuurt verschrikkelijk *zie mijn topic voor foto's*

Nu heb ik een spray gevonden dat heet Jeuk Stop, 1 a 2 maal daags moet dat worden opgespoten. Dat kan ik best doen, maar ik weet niet of het werkt. Er staat bij dat het de jeuk verminderd. Iemand ervaring hiermee?

stuur mij anders een bericht, want ik ga zo :}

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:05

ap staat weer bij het jonge grut in Haha!
een 2 jarige en een hengst en nog zijn andere weide genootje, de heren weer bij elkaar
Afbeelding
Afbeelding
even testen of het allemaal wil zonder deken Haha! gaat het niet dan gaat ie weer op,maar heb zo'n vermoeden dat het wel meevalt

Citaat:
Tjonge wat simpel gedacht.

je hebt wel helemaal gelijk hoor,maar we hebben in het verleden in dit topic en in het topic van leen taal al zoveel over voeding gekletst dat ik daar nu even geen zin in had.

maar: ap moet ook wel wat muesli hebben anders kan ik zijn vitamines niet bij hem naar binnenkrijgen Knipoog
hij krijgt nu dus 1/4 schep en een dikke handvol geplette 5 granenmix met zijn poeder

ap heeft vanaf november vorig jaar echt een mega hoeveelheid antibiotica binnen gekregen na zijn been blessure en ook nog es de clenbuterol er achteraan vanwege zijn verkoudheid.
kon wel merken dat zijn weerstand wat aangetast was want hij had dus wel last van mijt op het been.
dus nog meer chemische rommel er achteraan want heb zijn benen gewassen met sebacil.

en toch heeft ie geen jeuk..volgens mij is ie zo chemisch dat die vliegen hem niet meer lekker vinden Clown

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:16

Wat een leukje en wat een mooie foto's! (Oh zie het al, een Welsh Cob, leuk!)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:20

soms twijfel ik wel es of hij dat wel is...hij komt uit de handel he.
die handelaar zei dat hij een welsh cob was,maar ik krijg ook vaak mensen die zeggen dat er flink wat arabisch bloed in zit...
nou ja ik vind het prima Haha!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:25

ff off topic,
ik heb jaren geleden een boek gelezen over een moderne vrouw die bij toeval bij de aboriginails terecht kwam. Door allerlei omstandigheden moest zij met hun meereizen.
Ze werd eerst ingegraven in een kuil omdat ze "stonk" parfum en specerijen werden op deze manier ontgiftgd.
Ze deden dit puur omdat ze ongedierte aan zou trekken dus er zit wel wat in.

MIjn exczeem merrie, krijgt ook maar 1 handje bix, "oud" hooi en voor zon en zonsondergang naar binnen.
Verder spuit ik haar EN haar stal in met veerust, 2x per dag en tot nu toe weer geen gejeuk!

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:09

Ik kom hier zomaar even binnen vallen met een vraag over mijn haflinger.
Sind een half jaar wonen wij in Drenthe, hiervoor woonde wij in Rotterdam. Sinds wij hier wonen is hij aan het schuren, heel wat manen en een gedeelte van zijn staartharen heeft hij er al afgeschuurd.
Hij is 2 keer behandeld voor luis omdat een ander paardje dit had.
Hij blijft maar schuren, nu heb ik een exceemdeken voor hem gekocht en nog krijgt hij het voor elkaar.elke dag hangen er in zijn deken wel haren van staart en manen.
Wat ik mij afvraag of hij nou zomerexceem heeft want hij is al in januari mee begonnen.
Of is het misschien iets anders?

Groetjes Winali

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:21

misschien toch nog luizen?
goed de huid bekijken en anders een dierenarts er bij halen

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:26

Gisteren is hij weer behandeld met Cydectin.
In de hoop dat het helpt.
Hij heeft verder ook geen schilvers in zijn staart of manen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:55

ik zou inderdaad even bij een goede dierenarts te rade gaan, de deken helpt overduidelijk niet, wat heb je verder al geprobeerd?

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:17

Ik heb hem een aantal keer gewassen en ja eigenlijk weet ik niet goed wat ik moet doen.
Maar die deken helpt dus echt niet, zodra hij op stal komt gaat hij als een gek schuren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:19

bestaat er kans dat de stal hem stress bezorgt?

verder zou ik eens kritisch naar je voerschema kijken, en even een onderzoekje door de DA laten uitvoeren. op deze manier is de deken niet meer dan symptoombestrijding, die dus ook nog niet het gewenste effect heeft...

zijn er in de afgelopen tijd (rond de tijd dat het begon, het schuren) grote veranderingen geweest rond je paard?