[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:07

ellepel schreef:
Tja weet je. Eigenlijk moet je niet rijden op een hoofdschuddend paard.
Ze hebben echt ergens last van en vooral het rijden met bit geeft enorme klappen in de mond, die mogelijk nog meer pijn of andere symptomen opleveren.
Eerst uitzoeken waar het van komt :j

Weet de eigenaar de oorzaak van het schudden?

de eigenaar geeft aan dat het dit syndroom is
op zich is ze wel goed te rijden, een dag als gisteren was echt prima te doen :j
ze is alleen nog erg jong in het rijden omdat ze later ingereden is omdat het schudden vroeger heftiger was
(ik vertel wat ze mij verteld hebben)
Toch als je haar goed aan het werk hebt en niet te veel druk op de teugels dan kan je haar mooi naar de hand toe rijden en dan schud ze amper tot niet, alleen als het mooier weer wordt zoals vorige week merk je dat de onverwachtse "klappen" vaker zijn

janouk

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:37

Mijn paard isal weken niet te rijden. Helaas. Ze heeft teveel last en beweging maakt het erger

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:24

-O- balen

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:16

Zeker balen Janouk!!
Weer de pollen denk je?
Geert begon gisteren iets te reageren voor het eerst in de bak. Maar nog niet zo dat ik een neusnetje ga gebruiken

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:25

Update Janouk, het roze Mega Mindy pak geeft helaas niet de verlichting van het headshaken, ze blijft last houden buiten en bij longeren en rijden onder het zadel.

Gisteren hebben wij haar sinds oktober weer meegenomen voor de koets door het bos. Janouk was super enthousiast om weer in het tuig te lopen en voor ons was het zo vertrouwd om met Janouk voor de koets door het bos te crossen. En............niet 1 keer geshaked, niet gewiebeld met de neus, niet briesen, niets.
????????? Artsen snappen er niets van. Wat gebeurt er voor de koets waardoor ze geen last heeft van headshaken?
Het was top om weer samen door het bos te gaan en weer samen aan het werk te zijn. Genoten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:32

Nou vreemd he, er moet toch iets zijn he.
Nou ja geen zadel natuurlijk,maar je zei al dat zonder zadel het bos in ook schudden geeft he.

Maf hoor,maar wel erg fijn dat ze het voor de koets niet doen,misschien is het allemaal wel,psychologisch,dat ze rijden niks aan vind :j
Ik hoop dat je er nog achter gaat komen wat het nou is

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:19

Ze shaket ook als ze alleen in de bak staat. Tot 10 u kan ze buiten staan, daarna krijgt ze last en moet ze naar binnen. Ze heeft alleen binnen geen last of voor de koets.

Voor mij is het het belangrijkste dat ze lekker de hele dag headshake vrij buiten zou kunnen staan. Rijden is niet belangrijk voor mij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:33

Heb ik ook hoor,ik hoef er niet perse op.

Die koets is denk ik zo leuk ook voor haar dat ze misschien het shaken wel vergeet?
Hoe dan ook echt heel apart dat ze het dan niet doet,hopelijk kom je er nog achter

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:19

Kan je niet proberen om zo'n soort band te maken om haar boeg, alsof ze voor de koets staat? Beetje a la de methode van TTouch, waarbij ze paarden bewuster van hun lichaam proberen te maken door een bandage om bijv de achterhand de doen bij longeren? Is denk ik niet iets voor een hele dag, maar misschien wel het proberen waard?

Zoiets als dit dus, maar dan voor de voorkant?
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/body ... elf/56078/

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:52

janouk, wel bijzonder dat het voor de wagen goed gaat.
Hoewel mijn merrie met menhoofdstel ook minder last had. En dan deed ik niet eens mennen.

Ik ben trouwens benieuwd of jullie nog iets van goede neusbescherming weten die regen tegenhoudt.
Met lichte miezer heeft mijn pony een onwijze hekel aan en gaat dan schudden.. hoofd scheef, etc.
Nog even nakijken of ik niet toevallig een neusflapje heb liggen om eens te proberen.

Graffi, mag je daar zo mee starten of moet je daar wel vrijstelling voor aanvragen?
Weet dat het in de dressuur minder eenvoudig is.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:09

Ik heb het voor de zekerheid nagevraagd, aangezien ik echt niet kan/ga rijden zonder muts. Ik kon niet vinden in de reglementen dat het niet mocht, maar ook niet dat het wel mocht. Maar bij endurance mag je dus overal mee rijden, mits het veilig is en het paard niet hindert. (alleen sporen, lange zwepen en hulpteugels zijn verboden) Gelukkig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:23

Dyonne, ik heb van zo'n plastic 'lampekap' voor honden bij wonden stuk geknipt in een smalle plastic doorzichtige strip en die vastgemaakt aan frontriem en over neusbeen vastgezet aan neusriem halster. Zoals politiepaarden m.e.. dat werkt voor Janouk goed bij miezerregen

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 13:18

Ik val hier ook even nieuw binnen. Heb zelf ook al jarenlang ervaring met een headshaker. Ook hier de reden nog steeds niet gevonden, al lijkt het dat pollen voornamelijk de trigger zijn. Janouk, ik vind het heel bijzonder dat jij ontdekte dat het paard niet schudt met het mentuig om maar wel los in de bak Men jij met oogkleppen op? Zo ja dan zou je eens kunnen proberen of jouw paard voor de kar zonder oogkleppen wel schudt.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:00

Ik heb hier al eens eerder meegekletst maar ik kom weer even terug:) Met mijn paard gaat het tot nu toe goed, geef hem nu puur pollen en hij draagt een neusnetje. Ben benieuwd hoelang het nog goed gaat.

Zijn er meer mensen die hier puur pollen geven? Geven jullie gewoon zoals het in de beschrijving staat, dus elke week 1 ml? het lijkt me zo weinig voor een groot paard..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:40

Ik heb het gegeven,maar maakte bij appie niks uit.

Vanmiddag schudde hij trouwens even toen ik met hem aan het loswerken was in de bak.
Wilde ik een filmpje maken maar die boef ging met zijn neus tegen mijn mobiel aan duwen haha,dus dat werd niks.
Later heb ik hem niet mer zien schudden,was ook alleen even toen de zon begon te schijnen :j

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 00:56

Wie rijd er nu al met een neusnetje?
En hebben jullie je paard dan ook in de zomer een vliegenkap en neusnetje op als hij of zij buitenstaat? Ik heb vorig jaar elke dag puur pollen gegeven toen hij ging schudden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 03:27

Ik rijd het hele jaar door met masker en neusnetje, alleen niet met erge regen of mist (dan heeft Guus geloof ik meer last van de druppels die door het netje komen dan van de regen zelf) Het gaat soms goed zonder, maar veelal niet, dus voor onze beider gemoedsrust doe ik hem altijd om.

Puur pollen geef ik sinds februari. Volgens de gebruiksaanwijzing eerst 3 weken elke 5 dagen en nu eens in de 3 weken 20 druppels (dus 1ml). Geen idee of het echt helpt, Guus schudt nu eigenlijk nog helemaal niet, maar of we gewoon nog vroeg in het seizoen zijn, of dat het echt werkt? We gaan het zien!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 08:59

Ik rij sinds februari alweer met netje, rij nu een Tot twee keer in de week door tijdgebrek en het schudden valt tot nu toe mee

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:08

Bij mijn merrie werkte niets, maar die schudde weinig in de wei. Alleen met werken. Dus zij had gewoon vrij normaal als ze last had.
Blijf erbij dat haar lichaam de oorzaak van shaken was.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 10:13

Dyonne schreef:
Bij mijn merrie werkte niets, maar die schudde weinig in de wei. Alleen met werken. Dus zij had gewoon vrij normaal als ze last had.
Blijf erbij dat haar lichaam de oorzaak van shaken was.

wat bedoel je met het laatste? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:52

Hier rij ik ook weer met netje :j Voor zover ik rij :+
Maar hij reageert ook op het netje op zich dus ben er nog niet uit wat het beste is om te doen ..

Geef ook puur pollen, gewoon volgens de gebruiksaanwijzing, een kleine maand geleden mee begonnen, is nu het 2e seizoen maar vorig jaar ben ik pas begonnen toen het seizoen al volop bezig was dus denk niet dat je dat echt kan meetellen. Ik geef het nog even de kans :)

Wel opvallend is iets wat ik in de week aan de hand had. Maandag had hij zich enorm gegeven in onze 'buitenbak' (is voorlopig enkel een lap grond, maar nog zware grond, gewoon een veld), was niet de bedoeling, maarja ... Dinsdag toen ik zijn deken af deed gaf hij reactie op zijn achterbenen, wat niet verwonderlijk was (zijn zwakke plek zeg maar). Besloten om toch even wat te doen, gewoon wat rustig in de piste, begonnen met wat stapwerk. Ineens een héél heftige hoofdschudreactie, echt zijn hoofd omhoog slaan en dan nog zo naknikken zeg maar (met hoofd in de lucht). Zo raar ... Nog raarder was dat het bij die ene keer gebleven is, want éénmaal wat stappen ging hij steeds beter lopen, even een drafje gevraagd & gekregen en zelfs een galopje was geen probleem. Na het "werk" ook totaal geen reactie meer op die achterbenen. Dus zou er toch ergens iets van link in zitten tussen het schudden en zijn lichaam? Maar hij doet het nooit in de winter en hij heeft deze winter echt een megadip gehad qua lichaam .. Dan slaat hij wel met zijn hoofd, maar dat heeft niks met de headshaking te maken. Of was het toeval en vloog er gewoon een beestje in zijn neus ofzo? :+

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:46

Ik rijd nu alleen met neusnetje maar ik merk dat wanneer er weer vliegjes zijn en die tegen zijn hoofd aankomen dat hij er heel heftig op reageert. Dus wanneer er weer vliegjes zijn ga ik ook proberen om te rijden met een volledige kap.

Wat voor dingen (therapie, homeopathisch etc.) hebben jullie allemaal al geprobeerd bij je paard? Wil toch wat dingen gaan proberen maar weet eigenlijk niet goed waar te beginnen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:52

Wat ik bij appie altijd erg positief heb gevonden is het af en toe laten masseren door een fysio. Hij zet zichvsnel vast in de bovenlijn en dat helpt enorm
en vorig jaar heb ik dan antihistaminicum geprobeerd en heel toevallig schudde hij toen bijna niet.
maar is even afwachten hoe het nu gaat.

En hij heeft jaren geleden bioresonantie druppels gehad en toen ging het schudden erg goed en zijn eczeem ook.
dat was toen via www.natuurlijkinbalans.nl

MarliesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:25

Heeft iemand ervaring met het rijden met een neusnetje bij een mexicaans hoofdstel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 23:15

Hier is de fun ook weer begonnen -O-
Ook stuk zonder neusnetje gereden omdat stalgenoot ook het idee had dat het netje hem kriebelde/irriteerde. Maar zonder is het net zo erg.. misschien wel erger. Kon het niet zo goed zeggen want naarmate de rit (klein rondje maar, gewoon de snelste weg naar huis) vorderde ging hij harder schudden, maar dat had hij met netje misschien ook gedaan..

Weet niet wat ik ermee moet, maar zo rijden is het toch niet :n