[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:42

Manzano, hier helaas niet. Maar kan best per DA of zo verschillen natuurlijk.

Jesito, tabletten is geen wonder middel he, er is zoveel meer om rekening mee te houden.
Zie je helemaal geen verschil met of zonder?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:55

jesito schreef:
Ik hoor en zie weinig echte succes verhalen en ook nu weer bij mijn eigen pony weet ik niet of ik er vrolijk van wordt. Zie geen verschil met als hij ze niet krijgt als ik verhoog stopt ie met eten. Bij mijn andere paardjes met cushing ook alleen maar gedoe. Ik weet nog niet of ik ermee doorga.

Succesverhalen zijn er altijd minder als verhalen wanneer het niet zo goed werkt. Dus nu een succesverhaal: Mijn vorige paard is dankzij de prascend met goede kwaliteit van leven 29 jaar geworden en is tot zijn 27ste nog bereden incl. strand ritten.
Ook mijn huidige twee shetties doen het er heel goed op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:01

Jaren geleden heb ik een merrie gehad. Toen was dat nog niet met die medicatie allemaal. Die heeft jaren cushing gehad en nooit medicatie. Is 35 jaar geworden.

Nee ik zie nog steeds niks van verandering. Ik wilde het bij deze pony toch proberen maar debk dat ik ga stoppen. Nu heeft ie ook weer wat waterige poep, heeft ie nooit. Geef komende week nog en trek dan de conclusie

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:22

Jesito, je bent nog geen 3 weken bezig met de medicatie toch? Want direct verandering verwachten is wat onrealistisch. Maar goed, het is je eigen keuze natuurlijk, ik lees vanaf het begin weerstand van jou tegen de medicatie, uiteindelijk moet je doen waar je zelf je goed bij voelt. Kan niemand voor je beslissen, kunnen we alleen een mening over hebben.

Hier werd ze de eerste weken zelfs minder van de medicatie (veel plassen/drinken/ slechter eten) maar uiteindelijk is het hier wel een succes verhaal geworden.

Van een sterk vermagerd en ongelukkig paard naar een blij dier die weer door de wei en bak galoppeert en weer mooi op gewicht is. Maar dat heeft echt wel veel tijd gekost. Slow maar steady na de eerste weken terugslag.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:49

Hier heeft het ook even geduurd voor de medicatie aansloeg. Maar hij doet het er nu super op. Hij is 29, vrolijk, eet goed en ziet er top uit. Vorige week kreeg hij een sportmassage en de masseur was verbaasd hoe goed hij erbij staat

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:32

Ik wil mijn succesverhaal nog wel eens delen hoor. Misschien geeft dat de burger wat moed.
Dit is mijn 26jarige. Nu 2 jaar cushing:
Afbeelding
afgelopen winter tijdens onderlinge wedstrijd

Afbeelding
Augustus tijdens speciale rubriek “Meest Duurzame merrie” die ze won (mijn laarzen waren minder duurzaam ;) )

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:45

Wauw!! Niet alleen om het succes verhaal maar ook dat er veel meer kan met PPID dan gedacht wordt. Mits juist (onderbouwd) management.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:52

Hier ook nooit echt nadelen gehad van de Cushing. Is tot haar 30e gewoon gereden. Niet meer hoog niveau door oude peesblessure, maar op basisniveau kon gewoon alles.
Ze loopt nu met 32 jaar hele dagen in de wei als pensionado. Dit was vorige week;

Afbeelding
Afbeelding

En 30 jaar oud

Afbeelding
Verder alleen maar oortjes fotos omdat we vooral het bos in gingen :D

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:34

Hier 2 met Cushing, inmiddels een jaar gestopt met de prascend. Paard 25 en shet 24 wilden beiden niet meer eten. Ik heb ze nu een jaar op de hypobalance, sinds een week glucobalance en magnesiumcitraat erbij. Paard ziet er super uit behalve zijn vacht maar die scheer ik eraf. De Shetlander begint nu spieren op zijn rug te verliezen. Veel likken aan zijn zoutblok, veel plassen (wat ook sterk “zoet” ruikt) en veel water drinken. Komt zelf ook slechter door zijn vacht en ondanks het scheren groeit het super snel. Elke 6 tot 8 weken naar de smid.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 07:11

Tja, ik ven niet voor niks sceptisch. Hier lees ik dan geweldige verhalen. Fijn voor diegene waar het goed werkt. Maar bij mijn anders paardjes deed het niks buiten lusteloze paardjes.
Ben idd pas 3 weken bezig en wil het het voordeel vannde twijfel geven. Heb nog voor even medicatie liggen, maar als hij slechter gaat eten of het doet niks met een maand of 2 dan stop ik ermee.
Ik heb heel wat mensen om me heen die hun paard met cushing medicijnen gaven, maar echt amper goede verhalen, helaas. In sommige gevallen is het medicijn erger dan de kwaal.
Maar goed ik hou nog even vol en zie wel

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:33

Gisteren de bloeduitslagen terug gekregen
Vorigjaaar juni voor het eerst getest toen was het 244 september 22 en nu afgelopen week 30
Toch heel klein beetje gestegen maar daar maak ik mij niet druk om
Almiro doet het hartstikke goed
Ik geef een halve tablet
Een halve schepje hypobalance gluco balance en magnesium

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:34

Ik lees hier veel mensen die zo panisch zijn voor de bijwerkingen en minder gaan geven. Als die van mij slecht gaat eten en sloom wordt verhoog ik juist de medicatie en is het opgelost en knapt ze super snel op. Misschien eens iets om over te denken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:52

Mijn oudste merrie werd ook klinisch niet beter van prascend. Daar heb ik het een jaar aangekeken met 1 pil per dag. Weinig tot geen verbetering dus maar gestopt. Ze is toch nog 30 geworden in relatief goede conditie.

Mijn ander merrietje zou al lang hemelen zijn zonder pillen, daar ben ik van overtuigd.
Nu sinds iets meer dan een jaar 2 pillen per dag en het gaat eigenlijk heel goed.

Hier ook dezelfde ervaring als Manzano. Als ze slomer wordt en kieskeuriger met eten, is ophogen met een halfje voldoende om na een paar weken weer haar normale zelf te zijn.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:32

Hier ook echt wel een succes verhaal.. Mijn 27-jarige merrie ondertussen al echt wat jaren op de passend en die is er echt van opgeknapt! Wat ik mij nog heel goed kan herinneren is dat ze ineens heel humeurig werd, bijten op stal en echt serieus de kont toe keren dat je echt moest oppassen. Werd er heel verdrietig en moedeloos van omdat ik mijn lieve pony echt totaal niet meer herkende. Ik kon er alles mee en vertrouwde haar door en door. Maar door een paar van deze akkefietjes was dat ineens heel anders. Later bleek dat de Cushing toch echt iets met haar humeur deed, want sinds ze op medicatie staat heb ik gewoon weer mijn maatje terug die ik weer volop kan vertrouwen. Ook nu rijden we gewoon nog af en toe en dat had ik toen niet meer gedacht..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:49

Ja dat gedrag en wat anderen zeggen herken ik wel een beetje van Mareentje. Dat wat meer hangerige, en dat kortere lontje. Voorzichtig lopen op het schuine stuk. Wat waterige mest. Het is nog wel gewoon een mesthoop, maar er ligt dan plasje nattigheid onder/omheen zeg maar.

Ben benieuwd of dat halve pilletje wat blijkt te doen qua bloedwaardes.

Soms denk ik wel van waarom doe ik dit eigenlijk. Beestje is 30. Heeft het allemaal wel gezien. wat voegt een week, maand, jaar extra eigenlijk toe...? Waarom zouden we eigenlijk wachten tot ze echt heel slecht wordt :(:)

Maarja ik wil eigenlijk ook wel dat een dier zelf laat zien dat het wel goed is zo, het leven is blijkbaar nog niet klaar en er is niets echt vervelends aan de hand ofzo. Ze loopt lekker rond te banjeren, doet alles. Gebitje is prima. Het kabbelt zo een beetje voort.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:14

Zou het ook niet kunnen zijn dat een deel van de paarden met verhoogde ACTH waarde helemaal geen cushing heeft ? En dat dus voor die paarden de prascend niet werkt ?
En dat er daarom zulke verschillende verhalen zijn over de werking van prascend.
Ik denk zelf van wel..

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 23:06

Hi!
Mag ik mij hier ook melden?
Vandaag de uitslag gekregen van de ppid test, en die is helaas positief voor mijn shet van 20 jaar

Morgen gaan we de prascend ophalen bij de dierenarts en kijken of dat iets wil doen voor hem.

Momenteel nog wel veel vragen. Maar ga me de komende dagen eens goed inlezen en dan heb ik vast al een heleboel antwoorden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 06:28

_Elaine_ schreef:
Hi!
Mag ik mij hier ook melden?
Vandaag de uitslag gekregen van de ppid test, en die is helaas positief voor mijn shet van 20 jaar

Morgen gaan we de prascend ophalen bij de dierenarts en kijken of dat iets wil doen voor hem.

Momenteel nog wel veel vragen. Maar ga me de komende dagen eens goed inlezen en dan heb ik vast al een heleboel antwoorden.

Balen!
In ieder geval met 1/8 of 1/4 pil beginnen en pas na 1 of 2 weken omhoog!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:45

Tilmar schreef:
Balen!
In ieder geval met 1/8 of 1/4 pil beginnen en pas na 1 of 2 weken omhoog!

Ik heb vanochtend de medicatie opgehaald, en heb hem indd op 1/8e opgestart.
Zijn uiteindelijke dosering voor nu zou 1/4e tablet worden.

Gelukkig at hij het zonder morren met een stukje wortel zo op. Hopelijk blijft dat ook zo.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:45

Mijn pony lijkt iets op te knappen, maar dan kan ook door het koelere weer nog komen. Stiekem hoop ik dat de medicatie wat doet.
Alleen hij eet minder goed meusli en slobber. Als hij het eet is het met lange tanden. De meusli en slobber at hij vroeger als een trein, maar nu steekt hij er soms de neus amper aan.
Voor vandaag staat de tandarts gelukkig om dat uit te sluiten. Het minder eten van krachtvoer weet ik jiet of dat door de cushing of door de medicatie komt of iets anders.
Gras en hooi eet hij wel, maar hooi ook sommige dagen wat minder.
Iemand een idee??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:04

Medicatie kan zorgen voor eten met lange tanden ! Zeker als je de pil door zijn voer doet.
In amerika noemen ze het de pergolide veil.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:19

Ik geef het pilletje apart in een stukje brood en daarna zijn meusli of slobber

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:52

Tot nu toe gaat het hier goed in een stukje wortel,
Maar heb wel lege capsules binnen gekregen vandaag waarin ik het kan doen, zodat er hopelijk geen problemen ontstaan met de medicatie innemen in de toekomst.

Welke supplementen zijn evt nuttig ter ondersteuning.
Ik weet dat hypobalance bestaan, kan dat gegeven worden naast de prascend?
De mijne krijgt al glucose support en jointpower + hyralyonzuur van horseflex

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:39

Mareentje is toch al zo'n tutmuts met eten, ik durf het niet om het pilletje door of vlak voor haar normale voer te geven want wil niet dat ze dat gaat koppelen aan een eventueel vies smaakje.

Hier de hele tijd een stuk peen, appel of peer met de punt van een mes een gaatje er uit gehold.
Pilletje er zo diep mogelijk in en opsluiten met een wigje van hetzelfde stuk fruit / groente. Daarna meteen te natte slobber er achteraan zodat ze het pilletje alsnog weg drinkt als het nog niet op weg naar beneden was. Dat ging als een tierelier +:)+

Alleen.....De laatste dagen vergeet ik elke keer slobber klaar te zetten....die rottige Subli die 4 uur moet weken -O-

Heb het de laatste dagen dus alleen met een appeltje gedaan en dat gaat prima gelukkig +:)+
Ik snij een appel in 2 helften. Snij van de ene helft een ruim kwart waar ik de pil in doe.
Het overgebleven kwart daar snij ik een wigje uit om het gat dicht te stoppen zodat de (halve) pil er niet uitvalt. En dan breek ik dat na het wigje overgebleven kleine kwart nog in 2 stukken. (de andere helft van de appel eet ik lekker zelf op, of de kleintjes hebben mazzel :') )

Ik roep de poownie. Ze krijgt 1 klein stuk. Daarna meteen het kwart met de pil. En als ze die bijna weg heeft nog het andere kleine stuk. Dan ben ik wel behoorlijk zeker dat madam de pil binnen heeft want hij wordt toch ook wel snel zacht in de appel volgens mij.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:02

Zo deed ik het ook altijd met appels.... Na een jaar had ze het door en vrat ze de appel op en spuugde de pil uit := dan zijn ze opeens verdomd handig met die tong.