[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:58

Faylan schreef:
ellepel schreef:
Water, appie kan niet tegen olie op de huid.
Maar ik weet niet of ik door ga, gister had hij juist nog veel meer jeuk.
Echt schuren tegen de muur met zijn kont, met zijn hoofd schuurt hij tegen zijn weidegenootje.
Terwijl ze gewoon hartstikke schraal staan nu -O-

Appie had vorig jaar toch van die gezwollen binnenkanten vd bovenbenen?
Wat was dat toen en wat heb je er aan gedaan? Mijn merrie heeft t nu ook

Mijn ruin heeft dit nu ook met jeukende korstjes, dus ben ook benieuwd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:05

Faylan schreef:
ellepel schreef:
Water, appie kan niet tegen olie op de huid.
Maar ik weet niet of ik door ga, gister had hij juist nog veel meer jeuk.
Echt schuren tegen de muur met zijn kont, met zijn hoofd schuurt hij tegen zijn weidegenootje.
Terwijl ze gewoon hartstikke schraal staan nu -O-

Appie had vorig jaar toch van die gezwollen binnenkanten vd bovenbenen?
Wat was dat toen en wat heb je er aan gedaan? Mijn merrie heeft t nu ook

Ja klopt! Dierenarts dacht er aan dat ik die plekjes had dichtgesmeerd met de olie en het daardoor was gaan ontsteken.
Ik heb toen alles goed afgespoeld en gedroogd en er alleen zinkzalf op gedaan omdat dat ook uitdroogt.waardoor alles sneller kon genezen
Ik heb alfijd de zinkzalf van zwitsal :j .

[MD] Allergische reactie? Met foto's

Faylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:43

Mijn paarden voer ik nu ook magnesium selenium en koper bij

Kwam onvoldoende uit laatste onderZoek. Ik wil ze eigenlijk geen bikx geven. Welk vit suppl geven jullie? De balancer van je paard gezond en fit deden ze t niet goed op

papagroom

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:19

ik geef geen vit supplement....als je paard een tekort aan vitamines heeft terwijl het wel voldoende met de voeding binnen krijgt is het zaak om uit te vogelen waarom het die vitamines niet opneemt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:04

Faylan schreef:
Mijn paarden voer ik nu ook magnesium selenium en koper bij

Kwam onvoldoende uit laatste onderZoek. Ik wil ze eigenlijk geen bikx geven. Welk vit suppl geven jullie? De balancer van je paard gezond en fit deden ze t niet goed op

Ik geef sinds januari jl. Vitalbix daily complete bij. 250 gr. per paard per dag en ze doen het er super op.
Na zo'n 2 weken zag ik al duidelijk verandering in positieve zin.

Eerder heb ik ook de Balancer van je paard gezond en fit gevoerd maar daar deden ze het helemaal niet goed op.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:25

Zijn er hier bokkers die loratadine of cetirizine hebben geprobeert?
Ik gebruik t voor mezelf voor alle allergieën, maar las net in een ander topic dat t bij de eczeem hielp. Opzich logisch want bij een allergische reactie komt histamine vrij. Cetirizine gaat de werking van die histamine tegen door het te blokkeren.

Iemand dit al eens geprobeert?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 07:40

Ik, helpt bij appie totaal niet, is ook onderzocht dat het niet tegen zomereczeem zou werken
Mocht je het wel willen proberen,dan zijn de pillen van de lidl vrij goedkoop :j

Maar hier staat de dosering.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17581764

En hier het onderzoek
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20097587

Appie en zijn maatje zijn weer verhuisd van wei, hun gras was heel erg op.
En ze staan nu weer in de groep bij de andere paarden. Die staan wel wat dikker in net gras,(lijkt bijna hooi,maar goed)
dus ik ben benieuwd hoe het gaat met de jeuk.
Maar appie heeft er veel en veel meer afleiding en dat is ook erg goed :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:12

Jotoma schreef:
Zijn er hier bokkers die loratadine of cetirizine hebben geprobeert?
Ik gebruik t voor mezelf voor alle allergieën, maar las net in een ander topic dat t bij de eczeem hielp. Opzich logisch want bij een allergische reactie komt histamine vrij. Cetirizine gaat de werking van die histamine tegen door het te blokkeren.

Iemand dit al eens geprobeert?

Ik gebruik het voor het rijden (headshaking). 3 of 4 tabletten Loratadine een half uur voor het rijden en ze schud bijna niet meer, anders is het niet te doen als het zonnig weer is.

Heb niet het idee dat het voor de eczeem wat doet. Gebruik het niet dagelijks (rijdt zo'n 3x per week) maar merk geen verschil.

(mocht je het willen kopen: www.diegrenze.nl, goedkoper is het niet te vinden)

De Listerine doet hier niet wat. Heb het in de manen en staart een week of 2 geprobeerd met babyolie, manen zijn er vooral erg vies en vet van geworden, die heb ik dus zondag netjes weer gewassen en gevlochten.
Maak het mengsel met babyolie op aan haar gezicht (onder de kap) en onder haar buik, bij haar uier en de binnenkant achterbenen. Daar heeft ze altijd jeuk en vind ze smeren erg fijn, baat het niet dan schaad het niet.
Maar haal geen nieuwe meer. Derfen heeft hier veel meer effect.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 13:37

Marlies: ok, dan ga ik het niet proberen. Maar hoe weet je nu of t van de olie of van de listerine komt?

@ellen: ik denk dat appie vandaag wat meer jeuk heeft. Ze hadden zelf besloten een extra stuk weide erbij te nemen vanmorgen :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:09

Oepsss. Stelletje boeven soms ook he, gewoon de draden kapot maken. |o
Nou ja merk het dan morgen wel,ga nu niet meer heen, ben niet helemaal fit.

Marlies, had je al geprobeerd om de listerine met water te verdunnen?
Ik had trouwens de laatste 2x het gewoon puur op de jeuk plekken gedaan en heb daar wel het idee van dat het wat meer helpt :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:29

Beterschap!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 15:12

Oh sorry, ben niet volledig geweest.

Manen en staart heb ik met olie/Listerine gedaan, de rest van haar lijf (buik, uiers, benen, billen enz) met water/Listerine mengsel.
Beide totaal geen verschil gemerkt met eerder.

Maak het dus wel op, want slechter wordt het er ook niet van, maar ga het niet meer halen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:38

Eventjes off-topic maar heeft iemand misschien zo een pyjama-model deken liggen waar die vanaf wil?
Wil graag zo een deken testen hoe dat gaat met de nieuwe exczemer hier. Maatje 190/195

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 10:51

Ter info:
Epplejeck heeft nu 3 halen 2 betalen actie. Heb maar even weer Shires eczeemdekens ingeslagen, en Cowboy Magic :D

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:24

Love_Mirra schreef:
Eventjes off-topic maar heeft iemand misschien zo een pyjama-model deken liggen waar die vanaf wil?
Wil graag zo een deken testen hoe dat gaat met de nieuwe exczemer hier. Maatje 190/195

Ik heb er nog eentje liggen! 195 zebra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:57

Ik heb foto's en een video van een paard waarbij ik ZE vermoed, de verkoper geeft echter aan dat hier geen sprake van is. Het is een paar honderd kilometer vanaf mijn huis dus ik vind de gok groot om 'even' te gaan kijken. Zou ik iemand met veel ervaring met het herkennen van ZE de foto's en het filmpje per pb toe mogen sturen voor een oordeel?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:08

Je mag het wel naar mij sturen:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:10

stuur maar Wuis

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:56

Je mag foto's naar mij sturen.

Eerlijk advies: Bij twijfel niet doen. Tuurlijk kan eigenaar gelijk hebben maar je hebt niet voor niks vermoedens. Als het toch een eczeempaard blijkt te zijn, zit jij met extra zorgen en kosten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:04

heb gekeken en ik vermoed wel eczeem.

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:10

Je mag het naar mij sturen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 20:56

Ik heb het naar een aantal mensen gestuurd, bedankt voor jullie mening. Helaas reageert de eigenaresse erg agressief op mijn twijfel. :x Dat is voor mij de reden om uberhaupt van de koop af te zien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:02

dat lijkt me dan sowieso een goede reden om van de koop af te zien

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 02:11

Nou idd... ik heb het tegenovergestelde. Afgelopen feb tegen n leuke twenter aangelopen met mogelijk eczeem (gezien situatie en bloedlijnen was de kans reeel dat het schuren wat ze had gedaan eenmalig was), maar omdat ik echt geen eczemer wilde is ze hier 1,5 jaar (!) op proef. Inmiddels wel duidelijk dat ze echt wel (fikse) eczeem heeft, maar vanwege haar bijzondere karakter staat ze hier toch nog. Ik beslis nog niks definitief voordat de termijn om is. Ben heel blij dat ik op een gunstige plek woon en dat de behandeling met listerine aanslaat. Helaas moet ik wel echt elke dag sprayen, om de dag gaat niet. Ik gebruik nu twee flessen per week (doe bij mn andere twee paarden ook hetbhoofd insmeren). Als dit het is dan vind ik dat prima, gezien de situatie wil ik ook kijken naar detox kuurtje oid om te onderzoeken of dat haar klachten kan verminderen/wegnemen (ipv symptoombestrijding met listerine), maar ik vind het lastig in te schatten wat de gevolgen op de lange termijn zijn, ik ben nog jong en flexibel qua woonplek, paard is nog jong, vraag is of ik ze altijd bij huis zal hebben en levenslang elke dag mn paard zie om haar in te sprayen, en of wat we nu doen over paar jaren nog steeds werkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:29

Jong paard he, zou toch een bloedonderzoekje laten doen of alles goed werkt, en of er bijvoorbeeld geen wormen aanwezig zijn.
Is het een tinker?
Sommige worden best sober gevoerd en kan er ook tekort zijn aan selenium,magnesium etc...