[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:35

Luf_horses over je laatste vraag. Ik geef de brokjes van Formula4Feet of iets dergelijks als vit / min brokje...een handje per dag volstaat...hap-slik-weg :D . Verders hebben ze hier een liksteen hangen, Himalaya spul...puur zout dus. Als je paard veel likt aan de steen, heeft ie zout te kort, dus misschien even een pure zoutsteen hangen of keukenzout bij zijn eten doen.

Wat betreft die koeken, ook die 25 gram suiker kan teveel zijn als het metabolisch vaatje op de rand van overlopen staat ;)

Ninx Denk erom dat EMS vaak voor een deel dezelfde symptomen kan geven als cushing. Vaak lijden die ''jonkies" aan EMS', wat dus ook een boel onverklaarbare symptomen geeft.

wouterpaard

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:12

Vervelend pandora hopelijk slaat het snel aan.
Ik geef ook 1/4 doormiddel van een pillensnijder. Deze zijn vast wel te koop bij een apotheek

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:42

He dat is een goed idee. Ik vind de halve al een enorm gepeuter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 00:45

Mijne is met net 12 cushing geconstateerd, inderdaad niet typische kenmerken maar langdurige vage klachten waardoor ik hem heb laten testen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:41

Arabesk schreef:
He dat is een goed idee. Ik vind de halve al een enorm gepeuter.

Bij de apotheek idd, ik kreeg hem gratis mee. Had het verhaal uitgelegd waarvoor ik hem nodig had en de apotheker vond het maar zielig voor mijn paard :)

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:53

Ik geef 3/4 en snijd de pil met een schilmesje. Erop houden en drukken, dit doe ik wil in een doosje zodat het stukje niet door de zadelkamer vliegt (ken mijn eigen kracht niet :D )

Wat betreft PPID en HB, Furi is nu ook HB puur door de PPID. En de symptomen zijn zooooo subtiel!
Het is dat een DA met ervaring (zelf een cushie gehad) het constateerde, anders was ik er nog niet achter. Mijn eigen DA zag het ook niet.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:11

Pandora2 schreef:
Luf_horses over je laatste vraag. Ik geef de brokjes van Formula4Feet of iets dergelijks als vit / min brokje...een handje per dag volstaat...hap-slik-weg :D . Verders hebben ze hier een liksteen hangen, Himalaya spul...puur zout dus. Als je paard veel likt aan de steen, heeft ie zout te kort, dus misschien even een pure zoutsteen hangen of keukenzout bij zijn eten doen.

Wat betreft die koeken, ook die 25 gram suiker kan teveel zijn als het metabolisch vaatje op de rand van overlopen staat ;)

Naar Formula4Feet zal ik eens kijken, bedankt! Ik denk stiekem dat ze het zoutblok ook gewoon lekker vindt en er daarom te veel van likt. Het is een pony die zelf het hoevenvet van haar hoeven af likt om maar iets binnen te krijgen.

Uiteraard, maar alleen hooi en 25 gram suiker zou niet te veel moeten zijn. De wortel krijgt ze overigens pas sinds dat ze Pergolide krijgt. Anyways, de koeken eet mijn paard nu omdat ze die laat liggen, dus dat probleem is vanzelf opgelost :) .

Voor dat we haar intake goed onder controle hadden is ze drie keer hoefbevangen geweest. Elke keer was het flink raak en kon ze bijna niet lopen van de pijn. Gisteravond liep ze trouwens alweer iets beter, dus misschien ben ik te ongeduldig en moet ik gewoon even wachten tot haar hormonen weer enigszins in balans komen. Ik heb nu besloten om vooralsnog een halve pil te blijven voeren en te verhogen naar 3/4 als ze over twee weken nog niet helemaal beter is. Ik twijfel er ook over om over twee weken een extra bloedmonster afnemen, maar weet niet hoe betrouwbaar dat is (en stiekem wil ik ook wel nog op vakantie kunnen dit jaar :+ ). Wellicht wordt het tijd dat iemand zelf-test-kits voor cushingpaardjes op de markt brengt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:49

Ik geef sinds een tijdje met volle tevredenheden Metazoa brokjes als extraatje door een grasrijke kruidenmuesli van Agrobs. Worden ze niet heet van, maar zien er wel goed uit tot op heden.
En hoewel het hier stikt van de kriebelmugjes met dit soort vochtige warme weer, tot op heden niet meer jeuk (geef nu half jaar medicatie).

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:31

@luf_horse ik begrijp dat ze dus niet IR is? Dan is een wortel namelijk echt niet goed … Appelschillen mag bijvoorbeeld weer wel als traktatie

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 08:30

Mijn cushies gaan prima, gister mochten ze een rondje bos incl waterbak.

Afbeelding

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:33

Ziet er leuk uit Dennis!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:47

Gisteren haalde ik Megan uit het land en dan knijp ik altijd even in de manenkam om indicatief te kijken of ze niet te 'vol' zit.

Normaal is hij mooi zacht maar gisteren was één stukje wat harder, ongeveer een a twee handbreedtes. De rest was wel soepel. Is dit dan ook een 'volloper'?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:04

Wat lief Dennis !! Even frisse voetjes halen ! Ik wil ook zo'n waterbak... :=

Meganyr ik vrees van wel... :\ Opletten geblazen dus.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:36

Na lange afwezigheid meld ik me ook maar weer eens. Ik kon het op een gegeven moment allemaal niet bijhouden om alles bij te lezen, denk dat ik nu zomaar een paar honderd pagina's gemist heb :o

Inmiddels is onze oudste met cushing (38) overleden, hart problemen.
Mijn shet heb ik eind vorig jaar moeten laten inslapen, hoefbevangen aan 4 voetjes door de cushing, maar dat wilde toch maar niet verbeteren. ventje is 26 geworden.

Nu is onze oudste 32, die doet het nog steeds prima, staat nu al bijna 3 jaar op medicatie gok ik zo.
1 van de andere paardjes staat nu ook op pergolide die is als ik me niet vergis 15 zo uit mijn hoofd, kampte al aantal jaar met vage klachten als hele gevoelige hoefzolen (voeten weg trekken bij uitkrabben) en erg schrikachtig.

paardje van een kennisje ook cushing, dier is pas 13.

En vorige week stond 1 van onze D-pony's ineens bevangen. We hadden al langer het gevoel dat er iets niet goed ging met die pony, dik worden van niets, maar dat was juist nu aan de betere kant, was mooi wat afgevallen. maar ook ineens heel veel schuren, niet mooi in de vacht. Gezien de bevangenheid toch maar laten testen, net de resultaten terug 50.4. DA wil toch maar medicatie opstarten.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:37

Elibeest hoeveel paarden heb je in totaal? Want dit zijn wel heel veel cushingpatienten voor 1 persoon. Zou er een (nog niet ontdekte) trigger ergens zijn hiervoor?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:55

Zelf heb ik er 5, maar samen met de staleigenaresse komen we er wel op 13 op t moment. Waarvan dan inmiddels de afgelopen jaren 2 cushing paardjes overleden zijn (we hadden er eerst total 15 samen).
Ik heb daar zelf ook al over na zitten denken, en denk toch dat ergens stress een trigger kan zijn.

Van een aantal kunnen we namelijk terugvoeren dat ze een langere periode (voordat ze bij ons kwamen) lichamelijke (en daardoor natuurlijk ook geestelijke) stress gehad hebben door o.a. te weinig voeding, al dan niet in combinatie met slechte training.

Van de totaal 5 van onze Eigen cushing paardjes (waarvan dan inmiddels 2 overleden) kunnen we er van 3 vaststellen dat ze zo'n periode gekend hebben. 2 anderen zullen waarschijnlijk ook stress gehad hebben, maar op een ander vlak (1 heeft bij de vorige eigenaren veel veulens gehad, die met 4 maanden direct al afgespeend warden omdat ze opnieuw gedekt was, heeft ook verlatingsangst. en 1 andere die inmiddels overleden is durf ik niets over te zeggen, daarvan heb ik altijd geroepen die wordt wel 40 als ie niets geks krijgt, maar die is dan uiteindelijk 26 geworden)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:05

Hmmm apart. De mijne heb ik gekocht toen hij 3,5 jaar was. Maar van de fokker heb ik later gehoord dat hij verwaarloosd was geweest en op de paardenmarkt had gestaan. Dus ook al stress. Dit moet gebeurt zijn voordat hij 2,5 was.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:02

Ik zit met een klein dingetje, ik voel me ontzettend dom. Enkele maanden geleden waren de pillen op van mijn pony (24 jaar). Ik was te laat met bestellen, ze hadden het niet op voorraad. Ik heb toen niet besteld. Het is eigenlijk al die tijd goed gegaan. Nu begint mijn pony te kreupelen en het is helemaal mijn schuld dat ik die pillen niet ben blijven geven.

Ik zou graag bevestiging willen dat hij nu licht bevangen aan het raken is doordat hij nu die pillen niet krijgt, volgende week krijg ik weer een doosje, heb weer besteld en gelijk een grote doos... Hij heeft nu buut gehad. Ik had nooit moet stoppen. Ik dacht dat het goed ging, maar het kan natuurlijk niet altijd goed gaan. Het is niet voor niets een tablet voor de rest van zijn leven. Als hij nu straks weer die pillen krijgt, zal de bevangenheid dan overgaan? Hij staat nu eigenlijk al niet op het gras, hij heeft er af en toe op gestaan (1 x p week? En ook niet echt gras) en krijgt bijna onbeperkt hooi. Ik kan voor hem niks veranderen waardoor hij minder suikers binnen krijgt (alleen hooi en in de avond pulp). Daarom op hoop van zegen dat jullie kunnen bevestigen dat hij dmv die pillen zo kan blijven staan. |(

Hij staat op een zandpaddock met daaraan een schuilstal. Wel hebben ze hooi gehad van de 1e snede, dit ga ik nu veranderen naar de 2e snede

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:04

Kan ik niet bevestigen voor je batlow, maar ik wil je er wel een paar opsturen , zodat je geen week hoeft te wachten?
Stuur maar een pb dan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:08

ohjajoh6 schreef:
Kan ik niet bevestigen voor je batlow, maar ik wil je er wel een paar opsturen , zodat je geen week hoeft te wachten?
Stuur maar een pb dan.

Bij het weer geven, zie je snel verandering? Werken de tabletten gelijk? Eerst 4 dagen een kwartje geven om op te bouwen toch? Is een pony, heeft een halfje nodig. De cushing testen zijn nu ook weer gratis toch, dan wil ik deze na het geven van de tabletten laten doen...

Ik stuur je een pb ohjajoh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:11

Ik zou wel gewoon weer opnieuw beginnen met opbouwen, als of je het voor het eerst geeft hoor en vooral rustig blijven, je straft je zelf al genoeg denk ik...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:12

ohjajoh6 schreef:
Ik zou wel gewoon weer opnieuw beginnen met opbouwen, als of je het voor het eerst geeft hoor en vooral rustig blijven, je straft je zelf al genoeg denk ik...

Ik vind het echt zo erg... Door mij heeft hij nu weer last en ik snap niet waarom ik ben gestopt. Ik werk gelukkig nu bij een dierenartsenpraktijk en ben daar donderdag, ze hebben een groot doosje besteld dus neem ik deze mee.

Edit: hoefsmid ook gelijk gebeld, die komt woensdag..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:16

Ieder mens moet mogen leren uit zijn fouten ... laat het een les zijn voor de toekomst :o
Gewoon die pillen van OJJ overkopen en per direct terug zijn gewone dosis geven zou ik doen...het is zaak van de waarden zo snel mogelijk weer naar aanvaardbaar niveau te krijgen. Ze komen nu ongeveer in de seasonal rise, vandaar waarschijnlijk ook weer plots het moeilijk lopen. Tot nu ging alles goed schrijf je, dus dat is dan ook weer een weetje voor de volgende jaren...in de zomer kan hij dan misschien wel gewoon op halve dosis.

Hier krijgt 1 van de merries trouwens al een tijdje 1 pil om de 2 dagen...probeerseltje :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:47

Seasonal rise, ik dacht altijd dat dat met het gras te maken had, maar ik kan me ook vaag herinneren dat ze bij een lagere acth waarde dan wel cushing hebben?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:06

Heeft niks met gras te maken.
Seasonal rise is de periode waarin bij alle dieren de acth waarde stijgt als voorbereiding op de winter...aanmaak van wintervacht bijvoorbeeld, en nog veel meer inwendige processen, maar die ken ik nie :+ Begint normaal nu zo ongeveer....begin augustus dus. Bij cushies zonder pillen gaat de acth en dus ook de cortisol waarde dan te hoog, waardoor 't peerdje dus problemen kan krijgen en verergering van de symptomen.