Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:30

Citaat:
Ja , maar bij jouw leven ze voornamelijk van hooi begreep ik , toch?!

Hier staan de paarden zeker 5 maand per jaar op het gras , das genoeg dekking voor de omega3.
Maar ik ben er inmiddels wel achter dat ze het die andere 7 maand zeer goed kunnen gebruiken!

Moet alleen nog een handige molen vinden....

Klopt, ze staan voornamelijk op hooi. Mijn elektrische koffiemolen was iets van 19 euro, geen topmerk, maar doet het prima.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:33

Zucchero schreef:
Gwendolyn heeft helaas weer een aanval van: "vrouwtje probeert mij volgens mij te vergiftigen, dus ik spuug mijn lekkere worteltjes en de pil gewoon weer uit!" :roll:
Maar eens over mijn trukendoos nadenken... :(

Heb het hier onlangs al even gemeld, de pil is een beetje bitter of heeft in ieder geval een bepaalde geur en doordat de pil nat wordt van de wortel(s) komt de geur meer los. Dus brood of krentebrood of iets anders droogs werkt meestal beter omdat de smaak en geur niet zo los komt.
Samen geven met eten is altijd een beetje link omdat ze soms zo achterdochtig worden dat ze het gewone eten ook laten staan en dat wil je niet. Dus het moet iets extra's zijn dat ze wel lekker vinden maar dat liefst wel droog is.

Dank jullie voor de linkjes, zal er op mijn werk nog eens naar kijken hier een slecht beeldscherm dus kan het niet super goed allemaal lezen. Kurkuma kan wel interessant zijn voor mijn whizz - die heeft gevoelige maag en is luchtzuiger..

Nammie, ik ben wel heel nieuwsgierig wat de trigger is van een aanval, bij willy leek externe stress vaak een aanleiding te zijn tot een (schrik)reactie.. die leidde tot aanval.

Zucchero

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:47

Ah kijk, dat is ook nuttige informatie. Had ik gemist, maar zal ik onthouden!! :j Brood dus maar eerst eens proberen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 01:04

Nammie schreef:
10tje 2; Heb het onderzoek gelezen van je eerste link.
Moes hier en daar wat omrekenen , maar ze gaven daar dus 450 gram per 450 kilo paard.
Ik vind dat nogal wat!!!! Maar het werkte wel! Snapte trouwens geen drol van al die vetzuren waar ze het over hadden , vooral die haaranalyses...
Wel goed om te lezen dat ze het rauw gaven en in de 42 dagen er geen meetbare negatieve resultaten waren tav blauwzuur.

Een dagelijkse dosis van 50-60 gram gemalen lijnzaad is aanbevolen voor een paard dat geen ander voer krijgt dan hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:26

Een hele brutale vraag misschien, maar hoe kan ik aan pergolide (prascent) komen zonder recept? (het is een serieus te lang verhaal om te vertellen hoe het komt dat ik geen recept krijgen kan) maar ik merk serieus grote gedragsveranderingen bij mijn normaliter altijd zo koel in het koppie zijnde shetlander en wil het op zijn minst kunnen proberen en niet weer wekenlang te moeten gaan wachten op bloeduitslagen waar je toch niet verder mee komt. Besteed het geld liever aan medicijnen (if you know what I mean) Hopelijk kan iemand me helpen? Stuur me een pbtje ofzo....

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:35

@ minimelona; Zonder voorschrift zal je het nergens kunnen krijgen
De bloedtest is momenteel gratis en in 10 dagen heb je je uitslag

Persoonlijk heb ik heel veel aan de bloedtest want dan weet ik wat zijn ACTH waarde is en zo kan je weten hoe je met de tijd mag gaan doseren
Laatst bijgewerkt door dookia op 26-05-13 09:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:38

Pas op: de labtest is gratis maar het consult/bloedafname door de DA niet!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:39

Ja helemaal juist JP maar zowiezo zonder een dierenarts zal ze niet aan prascend kunnen geraken dus moet ze die toch laten komen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:55

Of als de DA de pony goed kent het hele verhaal goed uitleggen .
Maar kopen zonder tussenkomst van een DA gaat niet . Helaas .
Had weer geld gescheeld nl . De provisie van de DA ;-)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:25

fargo schreef:
Nammie, ik ben wel heel nieuwsgierig wat de trigger is van een aanval, bij willy leek externe stress vaak een aanleiding te zijn tot een (schrik)reactie.. die leidde tot aanval.

Ik vraag me vooral af hoe het komt dat het aanvallen zijn. .Je zou haast denken , een schrikreactie geeft hormonen vrij die zorgen voor kortsluiting in de kapotte zenuwcellen.
[Ik las gisteren toevallig dat Kurkuma zelfs kapotte zenuwcellen kan herstellen...]
Maar als er nu geen schrikreactie aan vooraf gaat , dus geen hormoonproductie die kortsluiting geeft , waarom is het paard dan niet 24 uur per dag in zoon aanval?
mmm , beetje lastig uitleggen deze hersenspinsel....

Prascend onderdrukt de hormoonproductie.
Zenuwcellen zijn kapot[en ik ga ervan uit dat die kapot blijven]
Hoe komt het dan dat paarden die prascend gebruiken geen aanvallen meer krijgen? want voor een paard blijft er altijd wel iets over om van te schrikken...

Als je leest wat men weet over epilepsie bij mensen , dan weet men ook nog steeds niet voldoende om alles te kunnen verklaren....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:28

pergolide is een neurotransmitter,zorgt ervoor dat de verbindingen het weer doen....misschien daardoor?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:35

minimelona schreef:
Een hele brutale vraag misschien, maar hoe kan ik aan pergolide (prascent) komen zonder recept? (het is een serieus te lang verhaal om te vertellen hoe het komt dat ik geen recept krijgen kan) maar ik merk serieus grote gedragsveranderingen bij mijn normaliter altijd zo koel in het koppie zijnde shetlander en wil het op zijn minst kunnen proberen en niet weer wekenlang te moeten gaan wachten op bloeduitslagen waar je toch niet verder mee komt. Besteed het geld liever aan medicijnen (if you know what I mean) Hopelijk kan iemand me helpen? Stuur me een pbtje ofzo....

zonder dierenarts ga je het niet voor elkaar krijgen ben ik bang.Ik weet niet wat voor contact je hebt met je da en of hij er mee instemt om zonder bloedproef je pony op pergolide te zetten?
Pergolide is een serieus medicijn met serieuze bijwerkingen....maar goed,als de da de symptomen voldoende zou vinden dan hoeft een bloedproef niet.Maar dan weet je dus niet het ACTH gehalte en dus ook niet of het omlaag gaat met de pergolide.

Bij mijn paard is 1.5 jaar geleden bloed afgenomen maar daar hebben ze het ACTH ook niet kunnen meten.Het is op de post gegaan naar Lyon zonder bevroren te zijn.Schiet niet op dus.
Mijn da zei toen wel dat wat de uitslag ook mocht zijn ik met pergolide mocht starten.
Ik had hem al eerder op pergolide dan dat ik de resultaten had :D
En hij gaat goed!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:36

minimelona schreef:

Ik ben wel ''blij'' dat mijn dierenarts weet wat er met mijn paard aan de hand is , hij helpt me goed door deze onzekere periode heen met al die verrekte bijwerkingen...
En jullie natuurlijk ook allemaal!
Mijn dierenarts kan nu een weloverwogen beslissing nemen , en zal niet zomaar corticosteroïden spuiten in wat voorn vorm dan ook. Hij kan meedenken en me adviseren wat te doen bij bijwerkingen van het medicijn , maar ook weet hij goed in te schatten [hoop ik] wat van belang is bij een paard met cushing. Ik kan niet alles bedenken en sta er ook nooit objectief tegenover....

Ik had na 6 dagen de uitslag , er zat een weekend tussen , en een feestdag. De gratis test kan nog tot 30 mei...
Als jij op maandag laat prikken , heb je diezelfde week de uitslag nog.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:44

Veel uiterlijke veranderingen zie ik nog niet aan mijn paard .
Ze is iets vrolijker . Hinnikt weer als ze me ziet komen . ( Is niet voor mij , maar voor het hooi wat ik breng ;-) , maar dat mag de pret niet drukken ) Jeuk lijkt iets minder als vorig seizoen . Maar ze schuurt wel wat .
Uier is nog steeds er gevuld .
Vet ophopingen op t hoofd boven het oog zitten er nog .
Hoop op langzaam aan verbetering .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:47

geerke schreef:
pergolide is een neurotransmitter,zorgt ervoor dat de verbindingen het weer doen....misschien daardoor?

Die synapsen voor het ontvangen van dopamine zijn stuk bij paarden met cushing...dacht ik...
Maar nu lees ik in de prascend folder het volgende;
Het medicijn vervangt de stof dopamine die door de zenuwen in de hypothalamus niet meer voldoende wordt aangemaakt.

Shoot me....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:48

Zinzi_jewel schreef:
Veel uiterlijke veranderingen zie ik nog niet aan mijn paard .
Ze is iets vrolijker . Hinnikt weer als ze me ziet komen . ( Is niet voor mij , maar voor het hooi wat ik breng ;-) , maar dat mag de pret niet drukken ) Jeuk lijkt iets minder als vorig seizoen . Maar ze schuurt wel wat .
Uier is nog steeds er gevuld .
Vet ophopingen op t hoofd boven het oog zitten er nog .
Hoop op langzaam aan verbetering .

Zinzi , geduld is het sleutelwoord vrees ik, en dat geld ook voor mezelf!
6 tot 12 weken moet je het zeker de tijd gunnen...

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:17

Citaat:
Best veel he? Ik geef zo veel niet hoor, een kopje (ongeveer 200 gram) voor 450 kilo paard. Wel elke dag trouwens.

Ik ben even met mijn brievenweegschaal in de weer geweest ter controle: het is 110 gram (dus geen 200, wat mijn schatting was). Meer gaat er ook niet per keer in de koffiemolen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:27

Jannepauli schreef:
Citaat:
Een dagelijkse dosis van 50-60 gram gemalen lijnzaad is aanbevolen voor een paard dat geen ander voer krijgt dan hooi

Door wie is dat aanbevolen? heb je daar een artikel over toevallig?

Ik hoorde/las ergens dat de paarden in Dierenkliniek Utrecht elke dag rauw lijnzaad krijgen, maar is ook van horen zeggen. Ik heb die info niet direct van een DA daar gehoord.
Ik ben altijd geinterreseerd in onderbouwde gegevens, waarschijnlijk heb jij wel iets uit de IRgroep waar je lid van bent, vermoed ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:14

De aanbeveling 50-60 gram per dag komt inderdaad van de ECIR groep (Dr Eleanor Kellon) - er zijn overigens ook wel artsen die veel hoger( 4 oz = circa 116 gram) adviseren maar dan alleen als therapeutische dosis, bv als een IR paard hoefbevangen is. Het probleem met Omega 3 is dat het in balans moet zijn met Omega-6 - paarden krijgen sowieso met gras en hooi al omega 3 binnen en een scheve verhouding is op termijn niet goed.
http://www.vetpro.co.nz/Vet+Articles/Th ... +oils.html

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:28

Nammie schreef:
geerke schreef:

Die synapsen voor het ontvangen van dopamine zijn stuk bij paarden met cushing...dacht ik...
Maar nu lees ik in de prascend folder het volgende;
Het medicijn vervangt de stof dopamine die door de zenuwen in de hypothalamus niet meer voldoende wordt aangemaakt.

Shoot me....

ik vraag mij soms of of de medici het fijne er wel van weten.Het is toch een vrij ingewikkelde kwestie als die hormonale processen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:04

Het is (vermoedelijk) een degeneratie van dopamine neuronen, neuronen die dopamine als belangrijkste neurotransmitter hebben. Ik zou zelf vermoeden in de nucleus arcuatus of de periventriculaire nucleus. Deze gebieden zitten in de hypothalamus en hebben effect op de hypofyse.

Hierdoor ontstaat verminderde dopamine overdracht. Dopamine werkt (indirect) als een rem op de ACTH secretie. Oftewel: minder dopamine = meer ACTH.
Vermoedelijk zorgt de overproductie van de hypofyse ervoor dat zijn middelste kwab opzwelt, immers deze draait overuren bij onbehandelde PPID.
In dat geval is de tumor dus niet de oorzaak maar een gevolg van de aandoening.

Ik heb net eens weer zitten doorbladeren in m'n boeken om te kijken of ik er wat over kan vinden. Ben wel tegengekomen dat dopamine een belangrijke rol speelt bij misselijkheid. Daar zou wel eens de bijwerking misselijkheid van kunnen komen wanneer paarden te snel oo een hoge dosis pergolide worden gezet.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:32

Jannepauli schreef:
De aanbeveling 50-60 gram per dag komt inderdaad van de ECIR groep (Dr Eleanor Kellon) - er zijn overigens ook wel artsen die veel hoger( 4 oz = circa 116 gram) adviseren maar dan alleen als therapeutische dosis, bv als een IR paard hoefbevangen is. Het probleem met Omega 3 is dat het in balans moet zijn met Omega-6 - paarden krijgen sowieso met gras en hooi al omega 3 binnen en een scheve verhouding is op termijn niet goed.

Bedankt voor de link. Ik heb hem opgeslagen en zal het artikel asap lezen.

In hooi is omega 3 minder (=onvoldoende) dan in gras. Gras heeft een goede omega3:omega6 verhouding (als ik me goed herinner). Dus ook iets om rekening mee te houden als je alleen hooi voert. (stond in een van mijn eerder genoemde artikelen).

(sorry, waarschijnlijk ietwat offtopic allemaal......)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:28

Focussed schreef:
Het is (vermoedelijk) een degeneratie van dopamine neuronen, neuronen die dopamine als belangrijkste neurotransmitter hebben. Ik zou zelf vermoeden in de nucleus arcuatus of de periventriculaire nucleus. Deze gebieden zitten in de hypothalamus en hebben effect op de hypofyse.

Hierdoor ontstaat verminderde dopamine overdracht. Dopamine werkt (indirect) als een rem op de ACTH secretie. Oftewel: minder dopamine = meer ACTH.
Vermoedelijk zorgt de overproductie van de hypofyse ervoor dat zijn middelste kwab opzwelt, immers deze draait overuren bij onbehandelde PPID.
In dat geval is de tumor dus niet de oorzaak maar een gevolg van de aandoening.

en meer acth is meer bijnierhormoon cortison en die veroorzaakt alle ellende....behalve de insulten , want dat komt niet door de hoge corgi spiegels...

En prascend remt de acth afgifte waardoor je minder corti aanmaakt?!

oke , logisch verder beredenerend , hoe lager je acth waarde , hoe minder synapsen er al kapot zijn.Dus lijkt het mij wel interessant om uit te vinden hoe je die synapsen kunt behouden [vrije radicalen elimineren] en hoe je de kapotte synapsen misschien weer kan gaan herstellen [kurkuma??]

Ik heb net eens weer zitten doorbladeren in m'n boeken om te kijken of ik er wat over kan vinden. Ben wel tegengekomen dat dopamine een belangrijke rol speelt bij misselijkheid. Daar zou wel eens de bijwerking misselijkheid van kunnen komen wanneer paarden te snel oo een hoge dosis pergolide worden gezet.

Maar hoge corti spiegels veroorzaken ook misselijkheid /volle maansgezicht/oedemen etc. Hoe kun je dan last krijgen van deze bijwerking als de corti aanmaak gecoupeerd wordt door de prascend?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:29

mmm , is weer niet goed gegaan , sorry...heb in je citaat zitten schrijven focussed...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:35

Jannepauli schreef:

Ik las in een andere link dat de omega's snel terug lopen in hooi.
ff zoeken...