[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:52

Mijne krijgt gewoon weer manen! Go jij! Go jij!
Het is misschien maar 1 cm lang maar het groeit tenminste weer!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:00

iedere CM is er 1 toch Lachen

bij Edda gaan de plekjes in de manenkam ook goed Ja
de huid was lichtbeschadigd, dus wel wat korstvorming, maar wel dunne soepele, het waren geen echte wonden zeg maar

maar die zijn er nu ook vanaf, ze schuurt niet meer aan de hals duwt nog wel de ruif door de paddock heen met haar kont

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:16

Hier gaat het ook goed.
Behalve dat mijn mams om half 12 vannacht nog een deken kon maken. Mijn Shet d'r staart groeit goed aan en met de manen gaat het ook goed. Uitvallende manen van de deken heb ik ook gehad, ik probeer ze nu één keer in de week even te wassen en dit jaar gaat het goed.

Mijn paard die ergens allergisch voor is gaat eigenlijk ook goed. Haar manen zijn nog nooit zo lang geweest, staart mooi. Eigenlijk schuurt ze momenteel alleen een beetje haar rug.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:24

Sonja_vR schreef:
het probleem kan! aan de voeding liggen (heel vaak versterkt voeding idd de klachten wel
maar het hoeft niet
dat is juist het probleem met SME
de 1 zal heel erg op voeding reageren of juist puur door voeding SME verschijnselen krijgen
bij mijn paard ligt het meer aan stress, introvert paard waarbij heel makkelijk stress lichamelijk eruit komt

maar zoals hierboven al gezegd word, het is vaker een "en, en" verhaal ipv een "of" verhaal

Ja ... maar stress kan ook weer veroorzaakt worden door verkeerde voeding. Bijv. teveel eiwitten.
Kan je van die hyperpaarden van krijgen die dan overal beren op de weg zien bijvoorbeeld.!!!
Of door de chemische prut in paardenbrokken die meestal niet specifiek op de zak vermeld staan maar alleen als antioxydanten of iets dergelijks.

Enig idee wat voor stoffen dat zijn?
Even offtopic om een voorbeeld te kunnen stellen Knipoog
Hieronder een artikel van die stoffen wat van een hondensite komt waar rauwvleesvoeding wordt aanbevolen boven de commerciele brok.
Dus gezonde voeding zoals de wolven nog in de natuur eten. Vlees, vis, eieren, botten enz. alles rauw.
Ik kan jullie verzekeren dat de honden er giga van opknappen als ze die brokkenzooi niet meer krijgen.
Mijn beide honden staan al een paar jaar op de vers vleesvoeding dus ik spreek uit ervaring.
Wie belangstelling heeft wil ik wel via pb een artikel sturen over "de waarheid van de commerciele hondenbrok
Met onze paarden is het niet veel anders. De commerciele brok en muesli is echt niet zo goed als beweert wordt.
Een paard eet van nature niet zoveel zetmelen en suikers.
In de natuur loopt het ook niet in met kunstmest bemeste grassen en eet het nauwelijks graan.
De vitamines die een paard zelf aanmaakt in de darmen kunnen alleen opgenomen worden als het zuur/base evenwicht in de darmen goed is.
Bij de meeste paarden is de zuurtegraad behoorlijk uit balans "door de verkeerde voeding dus die zelf aangemaakte vitamines worden nauwelijks benut.

--------------------------------------------------------------------------------
De volgende chemische anti oxydanten worden door diverse fabrikanten van vee, honden en kattenvoer gebruikt:

E 310 of Propylgallaat is niet geschikt voor zuigelingenvoeding en voor voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? Propylgallaat wordt in het maagdarmkanaal gesplitst in galluszuur en propanol. Propylgallaat zelf blokkeert de dehydrogenase-activiteit van het biotransformatiesysteem van de lever en kan zo schade aan de lever veroorzaken. Galluszuur kan, evenals benzoëzuurderivaten, overgevoeligheid veroorzaken. Overgevoeligheid voor propylgallaat veroorzaakt klachten als contacteczeem, maagklachten, onvruchtbaarheid en hyperactiviteit. Propylgallaat remt ook het cyclo-oxygenase-enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.

E 320 of BHA oftewel butylhydroxyanisol is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? BHA kan het lipide en het cholesterolgehalte van het bloed positief beinvloeden. BHA wordt als zodanig grotendeels onveranderd via de urine uitgescheiden. In de lever vindt geen dealkylatie of hydroxylatie plaats, maar BHA induceert de vorming van afbraakenzymen (biotransformatie) waardoor een verhoogd risico bestaat dat belangrijke voedingsbestanddelene zoals vitamine D in het lichaam worden afgebroken. Overgevoeligheid voor BHA veroorzaakt klachten als oedeemvorming, eczeem, slaapdronkenheid en hyperactiviteit. Het verlaagt het serotoninegehalte, het noradrenalinegehalte en de choline-esterase activiteit in het bloed, waardoor gedragsafwijkingen kunnen ontstan. BHA remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.

En BHA is dan nog minder schadelijk als BHT.

E 321 of BHT oftewel butylhydroxytolueen. BHT is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? BHT is een antioxydant voor oliën en vetten. BHT wordt deels onveranderd uitgescheiden en deels geoxydeerd. Het heeft invloed op het vetmetabolisme van de lever; het kan leververgroting veroorzaken. BHT is meer toxisch dan BHA. Overgevoeligheid voor BHT veroorzaakt klachten als netelroos, oedeemvorming, eczeem, onvruchtbaarheid, gedragsstoornissen, hyperactiviteit en veranderingen in bepaalde bloedcellen. BHT remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostgladine-aanmaak.

Bron: Dr. J. Kamsteeg en Ir. M.I.A. Baas

E 324 of Ethoxyquine dit E nummer bestaat niet meer. E 324 is namelijk verboden voor menselijke consumptie. E 324 werd gebruikt als landbouwbestrijdings middel tegen onkruid en ongedierte. Het is dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren en is als zodanig verboden in mensenvoeding. Etoxyquine is wel toegestaan in veevoeder, honden en kattenvoer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:30

Jitske_ schreef:
Nee, zonnebloemolie heeft juist de verkeerde verhouding. Bevat een veel te hoog aandeel omega 6. Over het algemeen heeft de hele westerse bevolking een veel te hoge inname van Omega 6 vetzuren wat ten koste gaat van het goede Omega 3 en wat door sommigen beschouwd wordt als een grote oorzaak van veel gezondheidsproblemen (o.a. allergien en zo).
Visolie maar vooral lijnzaadolie zijn de beste bronnen van omega 3.
Dus lijnzaadolie, evt. gemengd met kleine beetjes zonnebloem, teunisbloem, of ook een goede tarwekiemolie is veel beter.

Helemaal mee eens.

Bovendien zat tot zo'n 20 jaar geleden Omega 3 nog volop in het gras en kreeg het paard het automatisch binnen.
Door allerlei omstandigheden is de Omega 3 helemaal uit het gras verdwenen.

In een bericht van iets eerder werd benoemd over goedkope olie en koudgeperste.
Als je verstandig bent neem je altijd de koudgeperste olie.
Uiteraard is die duurder maar bevat ook veel betere vetzuren dan de fabrieksgeperste olie.
Die zonnebloemolie van 89 cent is echt niet te vergelijken met de koudgeperste soort qua goede stoffen.
Verkeerde zuinigheid als je dan toch gezond wil doen Knipoog

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:42

Mijn paardje zijn manen gaan de goede kant op alleen zijn staart wortel blijft drama........
Hij laat zich er ook altijd flink aan bijten door andere paarden Boos!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:49

henny_w schreef:
Sonja_vR schreef:
het probleem kan! aan de voeding liggen (heel vaak versterkt voeding idd de klachten wel
maar het hoeft niet
dat is juist het probleem met SME
de 1 zal heel erg op voeding reageren of juist puur door voeding SME verschijnselen krijgen
bij mijn paard ligt het meer aan stress, introvert paard waarbij heel makkelijk stress lichamelijk eruit komt

maar zoals hierboven al gezegd word, het is vaker een "en, en" verhaal ipv een "of" verhaal

Ja ... maar stress kan ook weer veroorzaakt worden door verkeerde voeding. Bijv. teveel eiwitten.
Kan je van die hyperpaarden van krijgen die dan overal beren op de weg zien bijvoorbeeld.!!!
Of door de chemische prut in paardenbrokken die meestal niet specifiek op de zak vermeld staan maar alleen als antioxydanten of iets dergelijks.

chemische prut komt er hier niet in , heb ellenlang conversaties met fabrikanten gehad via telefoon, mail, noem maar op, voeder verdelers irl gesproken omdta ik geen E310 , ja ja, handig, een anti oxidant wat eczeemklachten als gevolg kan hebben,
ofE320, E321, 324 , zelfde verhaal, komt er niet in
melasse, liever niet als wel , dus ja, persoonlijk ben ik prima op de hoogte van de verschillende toevoegingen, maar toch blijft het een en , en verhaal Knipoog

je krijgt ook echt de meest uiteenlopende antwoorden
met als 1 van de hoogtepunten " ja maar anders is het niet houdbaar te krijgen, dus je moet er iets chemisch ana toevoegen, kan geen enkel kwaad" (subli man aan telefoon)
i beg to differ Rolleyes
tot heel eerlijk " wij willen in een bepaald prijs segment vallen en daarom leveren we in op bepaalde principes "

mijn merrie krijgt vrijwel niets van bovengenoemde of anders triggerende stoffen binnen, maar toch heeft ze SME klachten.
minimaal als het alleen muggen betreft
maar met stress erbij word het meer , de stress in mijn merrie haar geval, een onberekenbare weidegenoot, of een verhuizing etc,
dus met stress bedoel ik niet belasting van het lichaam met ballast stoffen die niets toevoegen maar wel de organen door moeten , die het bloed bezetten zonder voordeel op te leveren
ze maken alleen je voer langer houdbaar
terwijl je met extra vit E het voer ook voldoende houdbaar kan maken
mijn paard is geen hyperpaard wat beren op de weg ziet , ze is nuchter en sensibel, braaf, schrikt niet zomaar
maar ze heeft gewoon daadwerkelijk stress gecre-eerd door externe factoren ...
en die stress hakt er bij een introvert paard net zo hard in

dus ja, blijft nog steeds een "en, en" verhaal , helaas is het niet een eenduidige oorzaak en dus ook aanpak voor iedere eczemer
Ik ben het absoluut 100% met je eens dat je met voeding idd een grote steun kunt zijn voor je paard kwa symptomen en soms zelfs kwa aandoening
en idd eczemers, maar ook paarden met verschillende andere aandoeningen zouden zeker gebaat zjn bij het uitsluiten van verschillende toevoegingen in de voeding,
als ik eerlijk ben is ieder paard beter af zonder die toevoegingen, zelf wil ik het ook niet eten, dus waarom mijn dieren wel?
maar hoewel het wel een hele grote ondersteuning kan zijn en een hoop verlichting van de klachten kan opleveren is het niet altijd de oplossing....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:00

Ik voer subli zonder, dat vind ik tot nu toe het beste voer wat ik kan vinden.
Ik voer niet perse krachtvoer omdat ze het nodig hebben (ja heb eentje in de groei die heeft extra nodig maar die heeft geen ZE)
Maar ik voer de paarden standaard 1 klein schepje (maatbekertje) muesli zonder, zodat ik daar makkelijk kruiden, olie, poeders, etc aan toe kan voegen. Ze krijgen altijd wel wat, ook al is het maar een scheut zonnebloem om zandkoliek te voorkomen. Voor mij is het zo makkelijk om te veranderen in dingen wat ik wil geven, zonder dat de paarden echt in hun rantsoen veranderen.

Ik zal straks even een foto maken hoe Indy er nu uitziet.

Ohja nog over het verharen want ik las stukje terug dat er meer mensen zich er "zorgen" over maakten dat hun paardje uithaarde, maar bij ons waren ze dus allemaal wat aan het verharen in maan en staart dus zal wel gewoon nog even een soort kleine rui periode zijn geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:23

ik heb me er toen ook een tijd in verdiept in chemische toevoegingen,maar sinds ik weet dat bijvoorbeeld alleen al in onze regen die neervalt ook ontzettend veel rotzooi zit vind ik dat beetje wat er in zijn voer zit totaal niet belangrijk meer...

ach en je mag misschien niet vergelijken,maar je wilt niet weten wat ik voor chemische troep binnenkrijg en toch ben ik best heel gezond Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:44

ellepel schreef:
ik heb me er toen ook een tijd in verdiept in chemische toevoegingen,maar sinds ik weet dat bijvoorbeeld alleen al in onze regen die neervalt ook ontzettend veel rotzooi zit vind ik dat beetje wat er in zijn voer zit totaal niet belangrijk meer...

ach en je mag misschien niet vergelijken,maar je wilt niet weten wat ik voor chemische troep binnenkrijg en toch ben ik best heel gezond Haha!

En dat beetje in het voer kan net de druppel zijn.

Er is een onderzoek gedaan in een bejaardenhuis voor nonnentjes. In hun dieet werden alle ingrediënten vervangen door biologische producten, verder aten ze hetzelfde. Vervolgens is er voor tijdens en na die vervanging bloed afgenomen. Bij iedereen verbeterden de bloedwaardes en bij een aantal konden de medicijn doses omlaag. Als ze langer waren doorgegaan hadden een aantal waarschijnlijk helemaal zonder medicijnen gekunt.

Hoeveel gezonder zouden mensen worden zonder die chemische troep in hun lijf? Zouden er dan ook veel minder mensen in de wao belanden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:56

vraag ik me eigenlijk af of er eigenlijk wel een echt biologisch paardenvoer bestaat??

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:11

Eko-brok

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:25

tamary schreef:
En dat beetje in het voer kan net de druppel zijn.

Er is een onderzoek gedaan in een bejaardenhuis voor nonnentjes. In hun dieet werden alle ingrediënten vervangen door biologische producten, verder aten ze hetzelfde. Vervolgens is er voor tijdens en na die vervanging bloed afgenomen. Bij iedereen verbeterden de bloedwaardes en bij een aantal konden de medicijn doses omlaag. Als ze langer waren doorgegaan hadden een aantal waarschijnlijk helemaal zonder medicijnen gekunt.

Hoeveel gezonder zouden mensen worden zonder die chemische troep in hun lijf? Zouden er dan ook veel minder mensen in de wao belanden?

Eindelijk iemand die ook uitslagen van onderzoeken leest! Dat is beter dan allerlei indianenverhalen geloven en verkondigen. Goh, typisch dat alle 'zomereczeempaarden' die ik ken inmiddels genezen zijn, door voeding...... Maar ja, er zal hier vast wel weer beweerd worden dat die genezing door de zure regen kwam....

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:50

Ik geloof er ook zeker in dat het aan meerdere dingen ligt dan de mug alleen.. z'n weerstand zal denk ik eerst zwak moeten worden wil hij gevoelig worden voor die mug.
Er zijn veel mensen die tips geven en dingen roepen zoals niet goede voeding t moet anders blabla..
maar dat wist ik ook al..
t enigste wat ik niet weet is hoe het dan wel moet Clown
dus concretere informatie, met goede voorbeelden die goed onderbouwdt zijn..
Geloof me ik wil ook t beste voor m'n knol maar ja ik weet echt heel erg weinig van weidegang enz.. dus ik was al opzoek naar boeken en andere informatie... ik heb al wat gekregen:
http://www.terra-unique.nl/pages/paardenvoeding.html
http://www.dierenhealthplan.nl/index.html
http://www.barenbrug.nl/holland/NL/paardenweide.php
http://library.wur.nl/ebooks/1845893.pdf
dat scheelt al wat... maar dr wijs uit komen is soms wat anders, de een zegt dit, de ander dat..
dat is erg verwarrend.
Die links zijn heel interesant maar best ingewikkeld als je dr geen zak van snapt Clown
Dus ik ben nog bezig om de theorie goed door te lezen en te begrijpen..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:20

Dat er iets mis gaat in de reactie op de mug is puur omdat er iets verkeerd gaat in het immuunsysteem.
Het immuunsysteem reageert te heftig (abnormaal) op een steek.
Dit kan verstoord zijn door een teveel aan afvalstoffen in het lichaam, maar ook voeding speelt een rol immers 80% van de weerstand (=immuunsysteem) zit in je darmen aangezien daar het meeste lymfeweefsel zit.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:45

Bojangles schreef:
Dat er iets mis gaat in de reactie op de mug is puur omdat er iets verkeerd gaat in het immuunsysteem.
Dit kan verstoord zijn door een teveel aan afvalstoffen in het lichaam, maar ook voeding speelt een rol immers 80% van de weerstand (=immuunsysteem) zit in je darmen aangezien daar het meeste lymfeweefsel zit.

nu je dit schrijft moet ik een beetje denken aan mezelf.. ik heb een voedsel allergie en reageer heel erg heftig op bv sinaasappelsap, satesaus, peperkoek en zo nog wel meer dingen, ook heb ik hooikoorts. als ik iets eet wat ik niet mag dan krijg ik een enorme allergische reactie die zich uit als dikke opgezwolle schale rode plekken over heel mijn lichaam..
verder heeft niemand in de familie hier last van.. en ook niemand van het gezin.. terwijl t gezin toch wel bijna t zelfde eet..
(dit gewoon ff voor de vergelijking)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:57

Ja maar het is niet alleen voedselgerelateerd, anders zou het wel heel makkelijk zijn.
Daarbij heb je ook nog allerlei andere factoren die ten grondslag kunnen liggen hoor en dan begint al voor je geboorte. Hoe leefden je ouders, hebben die medicatie gehad etc etc.
Net als bij een veulen, heeft de merrie medicatie gehad tijdens de dracht, wat kreeg die te eten, wat was de conditie van de merrie enz. Hoe ging de geboorte, op tijd biest gehad, genoeg biest gehad, was de biest wel goed genoeg, enz enz.
Hoe is het afspenen gegaan, veel of weinig stress gehad in de jonge jaren. Nouja enzo kun je wel even doorgaan Haha!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:18

Sonja_vR schreef:
je krijgt ook echt de meest uiteenlopende antwoorden
met als 1 van de hoogtepunten " ja maar anders is het niet houdbaar te krijgen, dus je moet er iets chemisch ana toevoegen, kan geen enkel kwaad" (subli man aan telefoon)
i beg to differ Rolleyes
tot heel eerlijk " wij willen in een bepaald prijs segment vallen en daarom leveren we in op bepaalde principes "

mijn merrie krijgt vrijwel niets van bovengenoemde of anders triggerende stoffen binnen, maar toch heeft ze SME klachten.
minimaal als het alleen muggen betreft
maar met stress erbij word het meer , de stress in mijn merrie haar geval, een onberekenbare weidegenoot, of een verhuizing etc,
dus met stress bedoel ik niet belasting van het lichaam met ballast stoffen die niets toevoegen maar wel de organen door moeten , die het bloed bezetten zonder voordeel op te leveren
ze maken alleen je voer langer houdbaar
terwijl je met extra vit E het voer ook voldoende houdbaar kan maken
mijn paard is geen hyperpaard wat beren op de weg ziet , ze is nuchter en sensibel, braaf, schrikt niet zomaar
maar ze heeft gewoon daadwerkelijk stress gecre-eerd door externe factoren ...
en die stress hakt er bij een introvert paard net zo hard in

dus ja, blijft nog steeds een "en, en" verhaal , helaas is het niet een eenduidige oorzaak en dus ook aanpak voor iedere eczemer
Ik ben het absoluut 100% met je eens dat je met voeding idd een grote steun kunt zijn voor je paard kwa symptomen en soms zelfs kwa aandoening
en idd eczemers, maar ook paarden met verschillende andere aandoeningen zouden zeker gebaat zjn bij het uitsluiten van verschillende toevoegingen in de voeding,
als ik eerlijk ben is ieder paard beter af zonder die toevoegingen, zelf wil ik het ook niet eten, dus waarom mijn dieren wel?
maar hoewel het wel een hele grote ondersteuning kan zijn en een hoop verlichting van de klachten kan opleveren is het niet altijd de oplossing....

Als ik het goed heb voer jij brokjes van Noesenberger en Eggersman he? Hoe bevalt dat? En is geloof ik te krijgen bij een adres in Nederland?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 16:48

Bojangles schreef:

Goh, eindelijk iets zinnigs. En hoe komen die afvalstoffen in het lichaam?? 90% door voeding, 5% door ziekten/infecties en 4% meegekregen door ouder (dus ook door voeding, geen erfelijke overdracht). 1% door stress wat ervoor zorgt dat voeding (weer die voeding he?) chemisch niet juist wordt afgebroken.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:03

Bojangles schreef:
Ja maar het is niet alleen voedselgerelateerd, anders zou het wel heel makkelijk zijn.
Daarbij heb je ook nog allerlei andere factoren die ten grondslag kunnen liggen hoor en dan begint al voor je geboorte. Hoe leefden je ouders, hebben die medicatie gehad etc etc.
Net als bij een veulen, heeft de merrie medicatie gehad tijdens de dracht, wat kreeg die te eten, wat was de conditie van de merrie enz. Hoe ging de geboorte, op tijd biest gehad, genoeg biest gehad, was de biest wel goed genoeg, enz enz.
Hoe is het afspenen gegaan, veel of weinig stress gehad in de jonge jaren. Nouja enzo kun je wel even doorgaan Haha!

Zeg je eerst iets zinnigs, nu opeens niet voedingsgerelateerd??? En vervolgens weer jezelf tegenspreken?
1. als de merrie tijdens de dracht medicatie kreeg komt dit via de navelstreng in het lichaam (weer die voeding he?)
2. wat de merrie te eten kreeg..... klopt, neem bv koper; het veulen kan dit niet via de melk binnenkrijgen dus krijgt het al een reservevoorraadje mee van de merrie, voor de geboorte; maar ja, als de merrie ook al een koper gebrek heeft...... (weer voeding he?)
3. Op tijd biest, genoeg biest, goede biest..... weer voeding he?
4. Stress; die is dubbelzijdig; door stress slechte chemische huishouding in spijsvertering... dus wéér voeding.....Een paard in de stress kan een speciaal dieet krijgen waardoor er geen 'afvalstoffen' in het lichaam komen door stress (veroorzaakt door o.a. cortisol) Ooit zebra's gezien met zomereczeem? nee he? kan ook niet..... die weten wat ze moeten eten, ook al zijn ze regelmatig in de stress.

Al met al komt het erop neer wat je daarstraks ook schreef: voeding.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:09

Misschien moet jij beter lezen, er staat NIET ALLEEN.
En daarbij bedoel ik met de voeding gewoon het voer wat het eczeempaard zélf krijgt, en niet alles via via want via via staat alles met elkaar in verbinding. En daarbij zijn er nog genoeg andere factoren die er toe bijdragen dat er een allergie ontwikkelt. Daarbij heb je ook nog eens verschillende allergiëen.
Een zebra is niet gedomesticeerd een paard wel. Dus je hebt ook nog met de fok te maken, misschien wel mutatie van de genen/allelen hoe je dat ook noemt. Natuurlijke selectie heb je niet meer.

Ach ja als het allemaal zo makkelijk was, dan waren er ook geen eczeempaarden.
Je kan niet alles voorkomen helaas.

Maar ik keek net in je profiel maar daar staat niks in, heb je zelf een exceempaard? Vertel.
Ik vind je posts een beetje neerbuigend overkomen, als dat niet zo is dan hoor ik dat graag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:36

ellepel schreef:
vraag ik me eigenlijk af of er eigenlijk wel een echt biologisch paardenvoer bestaat??

Eko brok idd
eggersmann bio no1 cereal
eggersmann bio no1 krauter
eggersmann bio no1 mineral

erhm...er zijn er nog meer Clown maar deze schieten me zo even te binnen ...
zal eens even op de skal site spieken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:42

Jitske_ schreef:
Als ik het goed heb voer jij brokjes van Noesenberger en Eggersman he? Hoe bevalt dat? En is geloof ik te krijgen bij een adres in Nederland?

ik voer momenteel alleen vit/min brokjes van st hippolyt bij , een halve dosering per dag en een handje derma vital brok van eggersmann
mevrouw is nogal kieskeurig Rolleyes en dit eet ze per gratie gods nog net op Nagelbijten / Gniffelen

mij bevalt het spul van eggersmann erg goed, het zijn erg schone brokken/muslies/mengelingen
ze hebben ook drie biologische voeders
(bio no1 cereal, mineral en krauter)
ik bestel het bij MPpaardenvoeders btw

Bojangles, is idd ook wat ik zeg, "en, en" en maar heel soms "of"
er zijn voldoende paarden waarbij de SME klachten niet op maar 1 oorzaak terug te leiden is zoals bijvoorbeeld voeding, er spelen vaak ook nog andere factoren mee
voeding kan heel veel helpen, maar oplossen niet altijd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:49

Bojangles schreef:
Een zebra is niet gedomesticeerd een paard wel. Dus je hebt ook nog met de fok te maken, misschien wel mutatie van de genen/allelen hoe je dat ook noemt. Natuurlijke selectie heb je niet meer.

En alle dood geboren en geaborteerde veulens dan? Die zijn nl niet allemaal te herleiden tot Rhino en aanverwante aandoeningen. Plus alle merries die maar niet drachtig willen worden, hengsten die slecht vruchtbaar blijken ...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:08

Ja nou ik bedoel meer dat in de natuur ze zelf kiezen hoe ze fokken, en wij hebben bij de gedomesticeerde paarden alles zo goed mogelijk in de hand.
Bedoel dus geen natuurlijke selectie totaal verkeerde woordkeuze Haha!

Ben beetje druk met leren over allerlei ziekten e.d. ivm eindexamen van mijn opleididing en dan kijk ik af en toe hier en dan gooi ik de verkeerde termen er door omdat ik even snel wat wil typen hier Koe