[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:28

Uploaden via youtube en dan de link hier neer plakken :j

NadineLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:59

ellepel schreef:
Uploaden via youtube en dan de link hier neer plakken :j

Ok! Komt er eerstdaags aan! :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:25

lady in pink
experiment om te kijken of de constante druk op neuszenuw het headshaken vermindert.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een tester mogen lenen van Horzehood. Super bedankt. De vliegenkap kan er overheen en hij zit als gegoten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 12:27

Staat nog leuk ook :D
Ben heel benieuwd of het verschil gaat uitmaken

Marloezz

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:34

Ben benieuwd!!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:41

Nadine, ik heb ook geen ervaring met desensibilisering. Je zou nog een pad onder het kopstuk kunnen doen om dat nog wat zachter te maken misschien.
Je hebt echt al heel veel gedaan!

NadineLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:28

Marloezz schreef:
Nadine, ik heb ook geen ervaring met desensibilisering. Je zou nog een pad onder het kopstuk kunnen doen om dat nog wat zachter te maken misschien.
Je hebt echt al heel veel gedaan!

Hoi, een pad heb ik zitten rond het halster marloezz, het hoofdstel is een Micklem multibridle, met een extra breed en zacht stuk achter de oortjes, ze heeft er echt geen last van. Ja, ik zou alles doen, en hoop op een dag te mogen ervaren dat haar probleem van de baan is. Sowieso sedert het bezoek van de chiropractor heb ik echt al een serieuse verbetering bij m'n paard, nu enkel nog die vervelende allergie onder controle krijgen, en hopelijk lukt dit met de kuur die ik bezig ben. Morgen probeer ik een filmpje te maken om hier te zetten. Het is ook goed mogelijk dat ze nu een goeie dag heeft, zoals afgelopen maandag, dan liep ze als een zonnetje. Je kan er echt geen patroon in vinden, en dat maakt het juist zo frustrerend.... Vandaag schudde ze ook, maar dan weer minder dan woensdag, tja....

NadineLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:50

https://youtu.be/88n1o7wSqWg
https://youtu.be/mmua0g-Q8io

Hoi hierbij 2 filmpjes van vandaag.

Eigenlijk was het een goeie dag, weinig geschud en ze had er zin in.
In het filmpje tijdens van het rijden zie je ze nu en dan licht schudden, op slechte dagen is het hetzelfde geschud, maar dan veel frequenter en iets heviger. Soms raken we dan ook uit balans hierdoor.

Op het filmpje van het longeren zul je zien dat ik haar lichtjes bijzet met touwtjes. Wel hangen de touwtjes maar te bengelen, ze wordt dus niet in een bepaalde houding geforceerd.Dus voor alle duidelijkheid, paardje loopt geheel ontspannen en uit eigen beweging, de touwtjes zijn enkel een beetje houvast voor haar.

Veel kijkplezier, hopelijk lukt het om de filmpjes te bekijken.

Groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:19

Ik heb ze net bekeken en ik vind haar achter niet helemaal zuiver lopen.
Ze loopt alsof ze last heeft van haar onderrug, en dat bij het SI gewricht zeg maar, heb ook het idee dat een achterbeen een langere pas maakt dan de ander, had die dierenarts /chiropractor nog iets gezegd over de achterhand?

Dan vind ik echt dat je je zadel wat verder naar achter moet leggen, meer nog achter de schoft en achter de schouders.
Voor mijn idee ligt het nu teveel op de schouders waardoor je dus ook headhsaking kunt uitlokken,maar het kan iets vertekenen op het filmpje hoor :j

En mag ik vragen hoe je haar met longeren hebt bijgezet, kan ik niet duidelijk zien.
Een paard wat schud moet je eigenlijk niet bijzetten en gewoon lang en laag rijden vind ik persoonlijk.

Maar! Ik ben zelf geen rijtechnisch wonder hoor, ik zeg alleen wat ik zie.
Ben benieuwd wat de anderen er van zeggen

Appie schud niet, wel even na het rollen hoesten,dat is dan wel jammer .
teken dat er toch iets irriteerd bij hem in zijn luchtwegen

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:39

Ik vind persoonlijk het beeld bij longeren niet fijn, is zie geen een fijn rondje, paard valt naar binnen en zie toch wel wat stress en geen ontspanning. ik zou het paard niet meer bijgezet longeren, elke keer als die tikt krijgt die een klap in zijn mond. Gewoon zonder bijzet longeren. Met het rijden lijkt die wat te sloffen van achter, maar aangezien je bezig bent met chiroprator kan zij dat beter beoordelen.

NadineLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:42

luffwinny schreef:
Ik vind persoonlijk het beeld bij longeren niet fijn, is zie geen een fijn rondje, paard valt naar binnen en zie toch wel wat stress en geen ontspanning. ik zou het paard niet meer bijgezet longeren, elke keer als die tikt krijgt die een klap in zijn mond. Gewoon zonder bijzet longeren. Met het rijden lijkt die wat te sloffen van achter, maar aangezien je bezig bent met chiroprator kan zij dat beter beoordelen.

Ik heb van het longeren het slechtste stukje geknipt waar ze begint met schudden en dan haar hoofd naar binnen draait. Sowieso, longeren zonder touwtjes of gewoon vrij in de piste geeft hetzelfde resultaat, ik probeer nog een stukje film te vinden waarop je het kan zien.

NadineLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:53

ellepel schreef:
Ze loopt alsof ze last heeft van haar onderrug, en dat bij het SI gewricht zeg maar, heb ook het idee dat een achterbeen een langere pas maakt dan de ander, had die dierenarts /chiropractor nog iets gezegd over de achterhand?

Dan vind ik echt dat je je zadel wat verder naar achter moet leggen, meer nog achter de schoft en achter de schouders.
Voor mijn idee ligt het nu teveel op de schouders waardoor je dus ook headhsaking kunt uitlokken,maar het kan iets vertekenen op het filmpje hoor :j

En mag ik vragen hoe je haar met longeren hebt bijgezet, kan ik niet duidelijk zien.
Een paard wat schud moet je eigenlijk niet bijzetten en gewoon lang en laag rijden vind ik persoonlijk.

Rolt ie dan in het zand? Want momenteel stuift het nogal in de piste door de droge periode die we hadden. Een paardje die op de paddock staat heeft ook last van een droge hoest. Maar bij hem is dit iets dat telkens terugkeert in het voorjaar.

NadineLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 20:55

ellepel schreef:

Ik probeer dit zeker nog eens te bekijken door de chiropractor, maar had er hem al expliciet naar gevraagd maar hij zag (toen) geen probleem.

Daarmee is het goed dat haar gang eens kan beoordeelt worden door iemand anders van het forum. Het werpt soms een andere kijk op de zaak ;)

Oja, en van dat rijtechnisch wonder, daar hoor ik ook niet bij hoor! Bedankt voor de tip van het zadel, ik zal het eens iets meer naar achter leggen de volgende keer.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:02

Hoi! Ik had onder het kopstuk van mijn micklem nog een extra pad gedaan destijds.
Ik ben absoluut geen expert maar vind je paard linksachter tegen het kreupele aan lopen. En met het longeren valt de achterhand helemaal naar buiten. Zo'n kleine cirkel is ook wel heel moeilijk..
Als jouw chiropractor niets ziet zou ik toch eens een andere proberen. Mijn paard is enkele malen behandeld omdat zijn nekwervel steeds weer vast kwam te zitten. Na de derde keer ben ik naar Steffi van der Laarse gegaan en het bleek dat zijn bekken scheef stond. Niet vreemd dan dat de nek ook vast gaat zitten.....

NadineLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:28

Marloezz schreef:
Hoi! Ik had onder het kopstuk van mijn micklem nog een extra pad gedaan destijds.
Ik ben absoluut geen expert maar vind je paard linksachter tegen het kreupele aan lopen. En met het longeren valt de achterhand helemaal naar buiten. Zo'n kleine cirkel is ook wel heel moeilijk..
Als jouw chiropractor niets ziet zou ik toch eens een andere proberen. Mijn paard is enkele malen behandeld omdat zijn nekwervel steeds weer vast kwam te zitten. Na de derde keer ben ik naar Steffi van der Laarse gegaan en het bleek dat zijn bekken scheef stond. Niet vreemd dan dat de nek ook vast gaat zitten.....

Hoi, ik heb de filmpjes gisteren doorgemaild naar de chiropractor, ik mag hem morgen opbellen. De atlaswervel heeft sedert de tweede behandeling al terug eens rechtgezet geweest want hij had de neiging om ietsje terug te keren naar de stand waar hij geblokkeerd zat. Ik laat haar sowieso nakijken, want ik weet dat een geblokkeerde atlas soms gepaard gaat een blokkage ergens in de rug. Het fragment van het longeren is een geknipt stukje waar ze vanzelf plots haar hoofd naar binnen houdt en de cirkel verkleint, het paard doet dit helemaal uit zich zelf. Via deze link kan je een fragment zien waar ze wel mooi op de cirkel loopt: https://youtu.be/5V67t4Y3z3o

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:33

Wat vervelend dat iedereen hier toch weer zo aan het sukkelen is met schuddende paarden. Guus had woensdag wel wat last, maar weer op zijn 'vaste stuk' in het bos. Blijkbaar groeit of bloeit daar iets waar hij niet tegen kan.
Gisteren hebben Guus en ik onze eerste Endurancewedstrijd gereden, 22km impulsklasse is Kootwijkerbroek. Flink tempo gereden want hij had er zin in, maar zonder ook maar 1x schudden! +:)+

En... als klap op de vuurpijl: goedgekeurd en een mooie 2e plaats!! *\%/* *\%/*

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:26

Wat goed Graffi!

Ik moet zeggen dat Aquesto thuis wel schud maar vorig jaar zomer ben ik op vakantie geweest in Kootwijkerbroek, waar jou wedstrijd was. En daar heeft hij ook totaal niet geschud. Terwijl ik er veel van had verwacht.
Misschien dat het ook weer met de omgeving te maken heeft

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:40

Gefeliciteerd graffi, mooie prestatie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:27

Wat goed zeg, ik wilde vroeger ook zo graag endurance rijden,maar appie had goen echt teveel last van het schudden.

Nu niet, geen jeuk, niks, dus gaat nog goed.
Maar als de temp omhoog gaat verwacht ik bij hem wel wat problemen

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:10

Wat goed Graffi!! Dan moet ik je bijna hebben gezien! Ik was aan het groomen voor klasse 2, de 44 km
Ik heb je trouwens zeker gezien want onderweg viel me een paard op met een masker. Wilde nog vragen :')

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:57

Marloezz schreef:
Wat goed Graffi!! Dan moet ik je bijna hebben gezien! Ik was aan het groomen voor klasse 2, de 44 km
Ik heb je trouwens zeker gezien want onderweg viel me een paard op met een masker. Wilde nog vragen :')

Haha ja dat was ik! :+ We hadden veel bekijks onderweg, Guus en z'n muts ;-)

Afbeelding

(rechts mijn papa met ons andere paard, Tinus)

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:34

Je had wat de pollen betreft ook ideaal weer! Als groom was het minder hihi!!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:37

Ja het was echt top. Wat miezerregen op het eind, verder droog en niet te warm. Dat is ook de reden dat we pas na de zomer weer gaan starten, ga (nog) geen risico lopen met veel pollen (of te warm weer, daar kan Tinus dan weer erg slecht tegen)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:59

ik kom hier graag even mee lezen om te leren en te begrijpen
sinds 6 weken rijd ik een paardje bij met dit syndroom

Het valt niet altijd mee om het te negeren omdat zulke hoofdslagen wel eens heftig zijn
vooral mooi weer, regen en wind maken het erger. Ook heef ze heel erg last van een flink knipperend linkeroog terwijl er verder niks aan het oog te zien is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:04

Tja weet je. Eigenlijk moet je niet rijden op een hoofdschuddend paard.
Ze hebben echt ergens last van en vooral het rijden met bit geeft enorme klappen in de mond, die mogelijk nog meer pijn of andere symptomen opleveren.
Eerst uitzoeken waar het van komt :j

Weet de eigenaar de oorzaak van het schudden?