[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:33

Gras heeft natuurlijk wel (plantaardige) eiwitten, wat ook goed is voor spieren.

Krachtvoer lijkt me weer zo tegenstrijdig, maar aan de andere kant wel weer logisch.
En dan echt brok of muesli?

Trainen doen we, bij gebrek aan rugspieren rij ik even niet maar we fietsen en mennen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:51

Ik vind dat ook moeilijk hoor, anders probeer je heel voorzichtig het een en dan het ander?
Ik weet eigenlijk maar een goede spierenkweker en dat zijn overgangen, tempowisselingen en nog eens overgangen.
Maar dat is al weer zo lang geleden, dat ik dat voor elkaar had bij mijn grote merrie, maar in combinatie met beperkt gras, niet eens zo veel brok hoor, 2 kg geloof ik (ben daar niet zo een voorstander van, maar helemaal zonder kan ze ook niet) en veel hooi, werd ze toen een gestroomlijnd en gespierd kanon, vooral ook omdat ik toen 6 dagen van de week, of op haar reed, mende, vrijspringen of longeerde.

Terwijl toen ze nog niet van mij was en eigenlijk alleen maar voor de kar liep en wel 6 kg brok kreeg en voor mijn gevoel te weinig hooi, het een magere spijker was...

Dus denk toch echt dat de combinatie van alles het hem doet hoor, afwisseling in voer en in training....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:13

Meganyr schreef:
Gras heeft natuurlijk wel (plantaardige) eiwitten, wat ook goed is voor spieren.

Krachtvoer lijkt me weer zo tegenstrijdig, maar aan de andere kant wel weer logisch.
En dan echt brok of muesli?

Trainen doen we, bij gebrek aan rugspieren rij ik even niet maar we fietsen en mennen wel.

Cushcare condition van Dodson&Horrell....ik val in herhaling, I know :D Maar dat spul werkt super !
Kan je misschien een tijdje proberen ?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:10

Die naam kom ik inderdaad vaker tegen, ik ga toch eens kijken waar ik dat kan bestellen.

De training zal het niet aan liggen maar ik zoek de juiste bouwstenen voor het huis, zeg maar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:38

Cushcare van D&H inderdaad. Ik had het gekocht om uit te proberen voor mijn cushing merrie, maar gebruiken het nu ook als eiwitrijke opbouw voor een merrie die terug moet opbouwen van een blessure. Is laag in suiker en hoog in eiwit.
Je kunt het bestellen via www.equiculinair.nl Het kost wat, maar het is wel erg goed spul.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:45

En Fetura van Agrobs of Build & Glow van Dodson & Horrell.

Fetura is een soort grasbrok, maar dan voor paarden (geen raaigras enzo) en volop eiwit voor spieropbouw.
Build & Glow is een brokje. Zak van 18 kg kost wel iets van 35 euro, maar je hoeft er weinig van te voeren.

CushCare heb ik ook een tijd gevoerd, maar willen ze nu beide helaas niet meer eten.

Aangezien Vlek helemaal geen hooi meer kan eten, is Fetura haar grootste vezelbron en af en toe bietenpulp.
Voor paarden die nog goed kunnen eten kun je het droog voeren, anders nat maken of echt een slobber van maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:43

Eén van de cushies hier heeft een spuit kortwerkende cortisone gekregen vanmorgen :\
Geen andere optie mogelijk....op een nacht tijd haar hele bil opengebeten / geschuurd van allergie aan één of ander steekbeest. Schaafwonden zo groot als tennisballen, arme beest ging de stal verbouwen van ellende. Kan er zelfs aan die kant niet aankomen om zalf te smeren...moet straks wel beter gaan volgens DA. Moet nu 5 dagen een half pilletje prascend meer geven...just to be sure.
Gelijk maar gevraagd om een volledig bloedonderzoek...wil wel eens weten of 3 jaar pillen ergens haken en ogen veroorzaakt heeft...
Blegh -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 12:54

He verdorie! Sterkte ermee enne toch nog gefeliciteerd met je verjaardag!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:07

Thanks ! Dacht even een rustige dag te beleven....draaide toch ietsje anders uit :+

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:11

vervelend Pandora! Hoop dat ze snel een beetje opknapt!

in ieder geval gefeliciteerd met je verjaardag en hopelijk nog een fijne dag!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:18

Bedankt !!

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:26

Hallo,
Ik ga mijn pony nu bijna 1 week der medicijnen. Maar ze wordt er erg futloos van. Iemand hier ervaringen mee? En hoe lang dit kan duren. Vind het ergens zo sneu dat ze toch elke keer moet lopen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:32

Hoeveel geef je?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:50

Pandora2 schreef:
Eén van de cushies hier heeft een spuit kortwerkende cortisone gekregen vanmorgen :\
Geen andere optie mogelijk....op een nacht tijd haar hele bil opengebeten / geschuurd van allergie aan één of ander steekbeest. Schaafwonden zo groot als tennisballen, arme beest ging de stal verbouwen van ellende. Kan er zelfs aan die kant niet aankomen om zalf te smeren...moet straks wel beter gaan volgens DA. Moet nu 5 dagen een half pilletje prascend meer geven...just to be sure.
Gelijk maar gevraagd om een volledig bloedonderzoek...wil wel eens weten of 3 jaar pillen ergens haken en ogen veroorzaakt heeft...
Blegh -O-

Toevallig vroeg ik tijdens het bloed afnemen aan mijn DA of het zomereczeem (de of het eczeem? :o? ) verergerd zou kunnen worden door Cushing. Dit wist hij niet, maar uit jouw bericht maak ik op dat dit soort reacties wel degelijk kunnen verergeren door Cushing? Mijn pony heeft namelijk de laatste weken veel meer last van jeuk dan voorheen. Sterkte in ieder geval.

Mijn pony staat sinds zaterdag op 0,5 mg Pergolide. Mij werd aangeraden met een kwart te beginnen, maar ik zie niet hoe ik dat minuscule pilletje in vieren kan delen. Ze is al een stuk opgewekter, maar loopt nog erg stijf. Volgens mij heeft ze wel een iets verminderde eetlust. De vitaminekoeken gaan er niet meer in, maar worteltjes en hooi nog wel. Ik kijk het nog een paar dagen aan en wil dan in de loop van volgende week gaan beginnen met 1 mg zoals de DA had voorgeschreven.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:55

AaronYve schreef:
Hoeveel geef je?

1/2 tablet per dag

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:52

Wel andersom gehoord: door de verhoogde corisolgehaltes in het bloed, geen ZE meer...

Pilletje in vieren delen kan wel hoor, kwestie van wilskracht :') : ik zet mijn nagels in het midden van de halve pil en dan op hoop van zegen breken, meestal is het wel netjes in tweeen, maar anders knijp ik nog een brokje van het grootste stukje af.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:15

@Luf_horses Mijne heeft geen ZE, maar altijd al een gevoelig velletje gehad voor steekbeesten en co. Sinds de prascend stond ze 1 keer helemaal vol bultjes, zonder pijn of jeuk en dat was na 2 dagen ook weer weg en nu dit...volgens DA brengt de prascend hormonaal en op gebied van immuniteit heel veel teweeg...beetje de vraag van de kip en het ei dus :)

Loopt jouw paardje stijf omdat ze hb is ? Dan best geen wortels meer geven en ook oppassen met die vit koeken, zitten ook best veel suikers in.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:53

Jannepauli schreef:
Ik vraag me af of dat zinvol is. de ACTH-meting is onder invloed van de zgn. Seasonal Rise - dat betekent dat in de periode van Juli tot (en met) November het ACTH bij alle dieren altijd hoger is. Het zou dus eigenlijk pas zinvol zijn om in December of Januari opnieuw te testen om een duidelijk beeld te krijgen. Heeft je paard specifieke klachten op dit moment? Is de glucose/insuline ook gemeten?

Ik heb de waarden die UU hanteert even opgezocht

Rust
Aug – okt
10,5 pmol of 47 pg/ml

Nov-juli
6,7 pmol of 29 pg/ml

Na TRH stimulatie

Januari
100 pg/ml

Voor oktober zijn geen referentie waarden beschikbaar na TRH

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:29

Hoeveel jongere paarden zijn er eigenlijk in dit topic met cushing?
Ik heb alles zoveel mogelijk doorgelezen maar kan dat moeilijk herleiden.
Ik laat vrijdag mijn merrie testen. Zij is nu 11... maar kampt al wel langer met onverklaarbare klachten.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:39

@Randalinpony: Mijn dierenarts zei inderdaad ook dat de verhoogde cortisolwaardes in theorie de jeuk zouden moeten stillen, maar dat de hormonen zo verstoord zijn dat het ook averechts kan werken.

@Pandora2: Ze is niet hoefbevangen, maar ik vermoed dat haar stijfheid wel door de cushing komt. Wel is ze altijd al erg gevoelig geweest voor hoefbevangenheid. Ze krijgt een wortel per dag met pergolide. Dat de meeste koeken (en brokken) te veel suiker bevatten ben ik met je eens. Echter blijft het maar een koek van 25 gram. Dus ook als de koek voor 100% uit suiker bestaat, is dit nog maar 25 gram suiker op een pony van 250 à 300 kg.

Hoe voeren jullie trouwens vitamines/mineralen bij aan paarden die geen vers gras/brok krijgen en ook niet per se behoefte hebben aan extra eiwitten? Ik had altijd een liksteen hangen voor de mineralen, maar die heb ik weggehaald omdat ze daar te veel van nam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:51

Ik zou toch maar een beetje uitkijken hoor luf horses, want een half tabletje is best veel voor zo weinig aan pony en als ze nu dus al gedeelte van haar voer laat staan, is het laatste wat je moet doen gaan verhogen.
En hoe weet je zo zeker dat ze niet beginnend hb is dan eigenlijk? Als ze zo stijf loopt en er gevoelig voor is?

En wat is het nut om te weten hoeveel jonkies er met cushing rondlopen Ninx? Verklaar je eens nader als je wilt?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:44

Dat weet ik natuurlijk niet zeker. Zelf had ik inmiddels vijf weken geleden al het idee dat ze op het randje van hoefbevangenheid zat omdat ze die typische stand aannam en erg warme hoeven had. Dit was na een paar dagen weer over, maar het stijve bleef in iets mindere mate. Dat is een van de redenen dat ik op cushing heb laten testen. De smid kon een maand geleden niks qua hoefbevangenheid zien en de DA vond haar ook slechts stijf, maar niet typisch hoefbevangen. Ik denk dat als het echt hoefbevangenheid was geweest dat het of door had moeten zetten, of weer over had moeten gaan aangezien we bij het eerste teken al meteen maatregelen genomen hebben.

Mijn redenen om de dosis wél te verhogen zouden zijn dat ze sinds zaterdag al enorm is opgeknapt, maar nog steeds niet helemaal de oude is en dat haar ACTH-waardes zo bizar hoog waren dat de DA inzette op in ieder geval 1 mg en misschien wel 2 na verloop van tijd. Anderzijds zou het natuurlijk ook kunnen dat dit gewoon een tijdelijke opleving is die los staat van de Pergolide. Mijn verwachtingen waren namelijk dat medicatie haar hormoonbalans zo onderuit zou halen dat ze de eerste dagen hondsberoerd zou zijn.

Ik denk trouwens dat Ninx wil weten hoe groot de kans is dat haar 'jonkie' cushing heeft?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:48

2 redenen, waarvan de eerste redelijk voor de hand ligt:
Hoe waarschijnlijk is het dat het om cushing gaat bij een paard van 11? Die overigens al langer met onverklaarbare klachten kampt en dus ook al op jongere leeftijd cushing gehad zou moeten/ kunnen hebben.

En het tweede: de iets jongere paarden zouden andere klachten hebben dan de, veelal, oudere paarden.

Tot slot: ervaringen van mensen met jongere paarden. Ik zoek me rot. De jongste die ik op FB zocht was 13, maar ook direct de enige. De rest allemaal echt stukken ouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:52

Ok prima, maar we hebben het hier al vaker gehoord dat het stoppen met eten een van de grote bijwerkingen is, bij het direct gaan geven van zulke hoge doses prascend, lees anders de OP nog even door.

Wat ik zo nu over de tijd dat die van mij het heeft heb meegekregen, is niet dat de acth waarde sneller zakt als je er meer aan prascend in knalt. Het is dus ook al geen gegeven dat extreem hoge acth waarde, veel ziekere paarden geven, het kan wat dat betreft echt alle kanten op;

dus verhoudingsgewijs lage acth en veel symptomen - hoge acth en weinig symptomen - hoge acth en veel symptomen - lage acth en weinig symptomen
werkelijk waar alles is mogelijk.
En je komt nooit meer van de pillen af uiteindelijk en je zult over de jaren heen toch wel moeten gaan verhogen om het goed te houden, dus gelijk al zo hoog starten met zo een kleine pony, heeft in mijn beleving meer risico's dan voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:56

die van mij was 7 toen het geconstateerd werd ninx. Is nu 10 jaar.
Het klopt dat het "kan" dat de jonkies anders reageren;
die van mij was inderdaad meer para en boos, dan depressief en loom wat de oudjes meestal hebben, maar ook hier is dus geen pijl op te trekken gewoon.
Het is ook gezegd dat het bij de jonkies vaak agressiever verloopt, de ziekte zelf, maar ook daar is die van mij goden zij dank nog geen bewijs van...

Je kan er dus helemaal niets van zeggen, totdat je getest hebt en positief - lees hoge acth - is bevonden...