[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:02

Ik zie nu trouwens dat je paardje super dicht bij mijn huis staat! Heb hem wel eens zien staan, ook wel eens met een ZEdeken om toch?

Quinn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:10

Zomer eczeem het is wat!
De exem-cure van veba-star is ook superspul. Op de site staat een verslag van een fries die er erg aan toe was. http://WWW.veba-star.nl

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:45

SuperRoos schreef:
Ik zie nu trouwens dat je paardje super dicht bij mijn huis staat! Heb hem wel eens zien staan, ook wel eens met een ZEdeken om toch?

Dat zou zo maar eens kunnen. Hij staat op de doorgaande weg tussen Arnhem en Elst.
Als je van Arnhem komt dan aan de linkerkant vlak bij de Linge.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:06

Ja ik ken het, we haalden er vroeger altijd stro :-)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:15

Wat leuk, ik heb het daar ook prima naar mijn zin. ( even off-topic was dit.) ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:02

SuperRoos schreef:
Daarom is het extra belangrijk volgens mij bij dit soort paarden ook goede supplementen in te zetten en iets als een olie bijvoorbeeld..
We hadden het hier al eerder over de omega 3,6 en 9 olie en dat krijgt Diaz dus ook, in combinatie met een ander goed supplement zodat we in ieder geval dat soort tekorten uit kunnen sluiten als oorzaak van de jeuk..
Maar nu ze stopt met jeuken kan dit ook weer de eerdere oorzaak geweest zijn en is dat nu allemaal aangevuld.. De echte oorzaak vinden blijft enorm moeilijk denk ik..

Alleen ik vind het zo moeilijk om nu de goede supplementen uit te kiezen. Senna krijgt nu 3 handen Safe & Sound, 30 ml Omega-olie en 30 ml appelazijn op een dag icm 's ochtends een berg kuil en 's avonds 4 dikke plakken hooi. Of dit qua vitamines en mineralen voldoende is weet ik echt niet. Ik vervang 2x in de week 2 handen S&S voor slobber. Vandaag ook een vitaminespuit gekocht. Weet nog niet of ik die ga geven aan haar, ik denk dat ik mijn shet een deel geef en Sen de rest. De liksteen ligt klaar alleen ik moet nog een manier vinden om die op te hangen.

Edit: Ik zie net dat ik Sen perongeluk 60ml omega-olie per dag heb gegeven. Ik dacht dat 1 pompje 15ml was, maar het is 30 ml.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:11

Om het allemaal precies te weten en te behandelen is een tijdrovende en portemonneerovende kwestie (bloedonderzoeken, supplementen, opnieuw bloedonderzoek etc.)

Ik weet wel dat tekorten ernstig eczeem kunnen veroorzaken.
Die van mij is daar een goed voorbeeld van.

Shadow krijgt de hele zomer al gewoon brok, en op zondag's slobber met lijnzaadolie. Dit houdt ik ook gewoon vol in de winter. Ze vind de mix echt superlekker en is wel een half uur bezig haar bak na te likken.
Volgend jaar gaat de deken weer op tijd op en krijgt ze drainage, meer doe ik er niet meer aan.
Omdat A. het hoogstwaarschijnlijk toch niet werkt en dat geld steek ik liever in een goede deken, en B mijn pony het op deze manier afgelopen zomer retegoed ervan af heeft gebracht!
Ik begin net als afgelopen jaar voor het seizoen met een 2 weken kuur klitwortel van buitenaf zodat haar huid optimaal is zodra het begint. Dan drainage en deken op. Verder niets.

Ik deed mijzelf maar mijn pony al helemaal geen goed met verschillende voeders, smeersels etc. etc.
Haar huid werd alsmaar slechter en ook die voeders waren niet altijd even optimaal.
Ze krijgt in de zomer niet bar veel bijgevoerd, net voldoende voor d'r (Hand brok, 2x daags, verder veel kuil)

Haar huid is nog nooit zo mooi en goed geweest als nu.
Geen jeuk, geen geschuur.
Bovenal een vrolijke pony met een dosis goede energie!

En daar doe ik het voor.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:19

Flosje, waarvan had je de omega olie ook alweer? Zit veel verschil in kwaliteit
Wat is de reden waarom je nog kuil geeft naast hooi?
Kuil kan de zuurgraad in de darmen veranderen en in de darmen ontstaan vaak de problemen die met ZE te maken hebben..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:32

Omega-olie is van NAF.
Het liefst heb ik Senna helemaal op hooi, maar dat gaat niet. Ze staat overdag in de paddock met andere paarden die allemaal kuil krijgen en de eigenaren willen dit niet veranderen.
De ponybrok van Subli lijkt me ook wel interessant en ook een heel stuk goedkoper dan Safe & Sound (10 euro).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:38

Flosje: Shadow heb ik deze zomer weer over gezet naar brok, de pony brok. Heb het er uitgebreid over gehad met subli toen de tijd.
Wat ik gewoon erg belangrijk vindt is dus die vitaminen mineralen e.d. De ponybrok is een brok die vrij hoog in de vitaminering e.d. zit. Daarnaast wordt deze brok ook veel gebruikt voor sobere rassen.
Shadow doet het er erg goed op, ook al is het een brokvorm.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:44

De hoge vitaminen en mineralen met daarnaast laag zetmeel en dat het geschikt is voor sobere rassen, spreekt mij ook erg aan. Weet jij of er melasse en veel suiker in zit?
Het enige nadeel er van is dat het een vrij kleine brok is. Sen slurpt brok gewoon op ipv te kauwen. Ik heb net op bokt gezocht naar de ponybrok en las een topic over slokdarmverstopping door subli brok. Daar wordt ik dan minder vrolijk van. Oplossing zou dan kunnen zijn om Daily Plus er door heen te doen. Dit gebruik ik ook al voor een ander paard en pony dus het is er toch.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:51

Dat topic heb ik toen ook gelezen, maar ach, was wel heel toevallig allemaal.
Wat je evt. zou kunnen doen is het mengen met iets anders ja (kijk wel uit met supplementen anders krijg je misschien scheve verhoudingen).

Melasse zit er inderdaad in omdat het brokvorm is hé.
Maar de suikers schijnen nogal mee te vallen.
Zo balen, heb laatst nog gezocht maar heb die mailtjes van subli niet meer.
Voor mij was de keuze vanwege de vitaminering en het zetmeel gehalte, paard verdraagt geen/slecht zetmeel.
Ook zitten er in veel brokken maïs, en dat wil ik echt absoluut niet bij shadow (vanwege kans op overgewicht). Maïs zit hier maar voor 3% in.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:53

Moet wel even zeggen dat die van mij ook behoorlijk debiel kan eten, en heb nog nooit problemen gehad met die kleine brokjes.
Denk dat je het gewoon moet proberen en even in de gaten houden anders.
Haar voerbak is wel vrij groot en ze krijgt niet veel.
Ik gooi de brok gewoonlijk ook HARD in de bak zodat het nooit op 1 kluitje ligt zeg maar.
Dan kunnen ze makkelijker opslurpen, nu moet ze beetje hier, beetje daar zeg maar haha.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:01

Senna is in het verleden zwaar mishandeld en verwaarloosd geweest. Ze heeft hier onwijze voernijd aan overgehouden.
Melasse maakt me op zich niet zoveel uit, zo lang het maar niet al te veel is. Ik denk dat ik naar Subli een mailtje ga sturen voor wat meer info over de ponybrok en advies.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:03

Kun je altijd doen!

Ik ga nu maar naar bed haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:45

Quinn_ schreef:
Zomer eczeem het is wat!
De exem-cure van veba-star is ook superspul. Op de site staat een verslag van een fries die er erg aan toe was. http://WWW.veba-star.nl

hey fijn!
alleen jammer dat er op de site niet stat wat er allemaal in dit middel zit

Martinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:49

Ik heb in september mijn zomerexzeem deken afgehaald, en nu heb ik alsnog geen manen meer over! nadat ik de deken heb afgehaald is ze gaan schuren en het houd nu dan eindelijk een beetje op. Ik gebruik een middel van de dierenarts heb altijd vanalles gebruikt, maar niks mocht baten! nu heb ik fenonolf, en het werkt geweldig om de 4 dagen inspuiten en het schuren blijft weg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:52

CarolShadow schreef:
Moet wel even zeggen dat die van mij ook behoorlijk debiel kan eten, en heb nog nooit problemen gehad met die kleine brokjes.
.

apie heeft wel wat met de equiral....
er zitten rode stukjes in,,die lust hij dus niet.
en er zitten stukjes in,ik geloof johannesbrood?
dit:
Afbeelding

ik heb echt nog nooit meegemaakt dat meneer kiekskeurig is,maar dit eet hij dus niet.
als zijn bak leeg is ligt er een handvol johannesbrood in en een paar rode stukjes

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:10

ellepel schreef:
hey fijn!
alleen jammer dat er op de site niet stat wat er allemaal in dit middel zit

Dit vind ik idd heel slecht ook.. Net als dat je noemt dat de gegevens van de paardendrogist niet kloppen.. Juist bij 'onze' paarden is het zo belangrijk dat we bewust een supplement kunnen kiezen op de hoeveelheden..
Op de site lees je goede verhalen maar wat is er dan gevoerd aan het paard waar het het zo goed op doet...?
Erg jammer dat die info ontbreekt..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:11

Martinee schreef:
Ik heb in september mijn zomerexzeem deken afgehaald, en nu heb ik alsnog geen manen meer over! nadat ik de deken heb afgehaald is ze gaan schuren en het houd nu dan eindelijk een beetje op. Ik gebruik een middel van de dierenarts heb altijd vanalles gebruikt, maar niks mocht baten! nu heb ik fenonolf, en het werkt geweldig om de 4 dagen inspuiten en het schuren blijft weg!

Op wat voor basis zijn deze middelen? Ze klinken niet 'natuurlijk'?

Diaz is bij haar vorige eigenaar ingespoten met een middel tegen jeuk, zat ook antibiotica in.. In mijn ogen vererger je de toxische belasting op het lijf alleen maar en keert het dus nog harder terug..

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:13

Vanmiddag komt de holist voor May. Ik ben zó benieuwd...

Wat zit er hier toch veel kennis in dit topic. Iedereen draagt z'n steentje bij. Daar is het natuurlijk ook voor bedoeld, maar toch mooi dat het er is. Wilde ik even zeggen :P

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:22

Ik ben ook erg blij met dit topic!!!

Muds, ik dacht gister nog aan je, succes! Ik ben erg benieuwd naar je verslag straks!

Ik kreeg gister trouwens te horen (was al verteld maar is helemaal langs me gegaan) dat de moeder van Diaz tijdens de dracht van haar is begonnen met schuren en ook ZE leek te hebben terwijl ze haar hele leven geen klachten heeft gehad.. Merrie is niet super jong dus bij mij ging een belletje rinkelen dat het bij de moeder dus een hormonale oorzaak zou kunnen hebben..
Dit kan Diaz tijdens de dracht al via het bloed mee hebben gekregen... En op die manier de gevoeligheid.

Meer mensen die hierover willen brainstormen :-) Of die zoiets eerder hebben gehoord.. Ik vond het wel typerend

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:24

Fenonolf spray 1 stuks

Artikelcode: FENO0250

Een vertrouwd product met de nieuwe naam Fenonolf is vanaf heden weer beschikbaar. De fabrikant, de samenstelling en de sprayflacon van 250 ml zijn dezelfde gebleven; alleen de naam is veranderd.
Fenonolf is een cosmetisch product voor de dagelijkse verzorging van staart en manen, met name tijdens het weideseizoen. Uit ervaring blijkt dat Fenonolf een positief effect heeft op paarden die schuurplekken vertonen aan staart en manen. Het product zal de conditie van staart en manen snel verbeteren. Incidenteel schuren, krabben en rollen behoort tot het natuurlijk gedragspatroon van paarden. Paarden met jeuk gebruiken vaak vaste obstakels in hun directe omgeving om bepaalde plaatsen van hun lichaam te schuren. Wanneer dit gedrag abnormaal vaak voorkomt, kan er iets meer aan de hand zijn. Abnormaal vaak schuren of krabben kan o.a. worden veroorzaakt door insectenbeten, overgevoeligheid voor insecten, luizen, mijten, teken, huidschimmels of Oxyuris equi-infecties. In het algemeen leidt herhaald schuren en krabben tot zelftrauma en laat kale plekken na.
Fenonolf helpt dit ongemak te verminderen en de toestand van de huid te verbeteren. De keratolythische en keratoplastische eigenschappen van salicylzuur verbeteren de hoornlaag van de epidermis. De vetzuren hebben een verzachtend effect op de huid. Een excipiens (“drager”) met gepatenteerde formule zorgt ervoor dat het product verspreid wordt vanuit het punt van toediening tot aan de aangetaste plekken.

Juist deze unieke eigenschappen zorgden ervoor dat de vraag bleef bestaan naar dit product welke nu onder de naam Fenonolf verkrijgbaar is.

Fenonolf spray
dient eenmaal per dag, van dichtbij, uitsluitend op de staartbasis en de manen te worden gesprayd. De haren dienen slechts licht bevochtigd te worden, zodanig dat wordt voorkomen dat er vloeistof van staart en manen afloopt. Start het gebruik van Fenonolf bij de eerste tekenen van ongemak en blijf het aanwenden tot na de herfst. In principe elke dag toepassen om daarna te verminderen tot 2 à 3 maal per week wanneer het ongemak vermindert. Vermijd oogcontact, zowel bij dier als gebruiker. Zorgvuldig handen wassen na toepassing.

Fenonolf pompspray is verkrijgbaar in flacons van 250 ml, voldoende voor ca. 30 behandelingen.

34,50 euro

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:26

Fout (volgende post)
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 26-11-09 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:28

Salicylzuur werd vóór de uitvinding van acetylsalicylzuur (Aspirine), de azijnzure ester van salicylzuur, als pijnstiller gebruikt.

Salicylzuur wordt in hoge concentraties (tot 20%) gebruikt bij de behandeling van wratten;[1] salicylzuur verweekt de hoornlaag. In lage concentraties van enkele procenten wordt het toegevoegd aan huidcrèmes om de penetratie van een geneesmiddel te bevorderen, zo kan de geneeskrachtige stof gemakkelijker (sneller) door de huid heen dringen.

Salicylzuur en haar verbindingen werden wel als conserveermiddel in levensmiddelen gebruikt, dit is in de Europese Unie niet meer toegestaan.

Als ik het goed begrijp maakt het de huid dus week.. Zodat andere stoffen beter hun werk kunnen doen.. Toch lijkt me dit een erg chemisch proces, of zie ik dat verkeerd?

De laatste zin bevalt me helemaal niet..