[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:31

Interessant dit .. Maar schudden jullie paarden dan het hele jaar door? Want dat zou je wel verwachten als het gerelateerd zou zijn met de borstspier (net zoals met slecht passend zadel/hoofdstel ed).

Hier gaat de fun ook weer beginnen ... had al wat lichte symptomen in de week maar nu is het meteen een stuk warmer dus ben benieuwd straks. Hoorde ook op het nieuws dat het hooikoortsseizoen al gaat beginnen (zeer vroeg in verhouding tot anders) dus jippie ..

Laatste 2 keer al met netje gereden/gewandeld, alleen stom dat je eigenlijk moeilijk weet of het echt helpt, aangezien hij het netje ook als aanleiding tot briesen ziet :+ Wil er ook altijd met zijn lip aan frummelen ed, heel stom zicht .. Weet dus niet wat het beste is om te doen voor hem, maarja, dat is niks nieuws ;)

TinGu

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:42

Ik weet eigenlijk niet of Guus het hele jaar schudt.... :?
Toen we hem kregen was het najaar en was het verschrikkelijk, in het voorjaar hebben we zijn muts gekocht en sindsdien gaat het eigenlijk wel goed. Dit jaar ook gestart met Puur Pollen, en in januari is hij behandeld aan zijn nek door een manueel therapeut, en nu is het schudden weer een stuk minder dan vorig jaar.

Omdat hij echt niet te rijden is als hij schudt, rijden we eigenlijk het hele jaar door met muts op. Alleen bij flinke mist of regen niet, maar dan heb je en geen zon en geen pollen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:25

De meeste paarden die schudden hebben toch wel eens een blessure ergens gehad denk ik.
appie schud in principe in de winter niet. Heel soms als er een strak blauwe lucht is met een bepaalde stand van de zon.

Maar hoe het nou alkemaal in verband staat weet ik niet.
Kijk als je een shaker hebt waarbij het door een blessure komt dan zouden die in principe het hele jaar door schudden denk ik

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:11

Mijne begint echt in februari, elk jaar, dus echt pollengerelateerd. Vorige week gereden zonder netje na een bui en weinig tot geen last.vandaag zal mis zijn gok ik

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:23

die van ons schud het hele jaar door, wel met goeie dagen ertussen. Wij denken dat het te maken heeft met dat die vlak ervoor ziek was ( koorst, dikke benen). Een paar weken voor het shaken heeft die wel hard zijn hoofd gestoten, wat ook een reden kan zijn. Neusnetje hebben we geprobeerd , geen verschil. De holistische da zei dat die herpers virus heeft, maar dat is in mijn ogen ook maar gissen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:38

Oh ja maar herpes word wel vaak aan headshaking gelinkt he.
Maar goed , dat kun je wel aan tonen met bloedonderzoek :j
En je zou iets van lysine kunnen proberen om te kijken of dat wat doet

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:57

Mijn shaker heeft het hele jaar door last, deze periode neemt het wel toe in heftigheid.
Ze is echter nog nooit geblesseerd geweest (sinds ze bij mij is...).

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:46

Lysine hebben we inderdaad al geprobeerd, geen verschil.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:55

luffwinny schreef:
Lysine hebben we inderdaad al geprobeerd, geen verschil.

ook geprobeerd bij Janouk: geen verschil helaas. Net afgesproken met de veearts dat wij donderdag op de kliniek de borst/boeg laten onderzoeken. wordt vervolgd

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:24

Mijn paard schudt ook het hele jaar door. Al moet ik zeggen dat het echt stukken beter is dan vorig jaar! Ik rijd nog steeds zonder netje! Grappig, Geert briest ook steeds door het netje en probeert hem te pakken als hij die op heeft.
Geert is ook begonnen na ellende met zijn kiezen. Ik zie dat als onderliggende oorzaak. Laatst reageerde hij heel heftig op een hagelbui. Dat irriteert dan duidelijk weer. En bij een buitenrit stoppen we af en toe even zodat hij zijn neus even kan schuren langs zijn voorbenen. Daarna gaat het weer een heel stuk goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:20

Toch meerdere paarden die last hebben van het netje.. Soms weet ik niet wat het meest hinderlijke voor hem is.. en dus wat ik het beste kan doen. Want last door pollen is niet fijn maar nu begint hij al te proesten zodra het netje om gaat :+ En heb het idee dat de pollenlast momenteel nog wel meevalt (is wel iets aanwezig dus blijkbaar toch ook wat reactie op bomen ofzo).

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:41

Ja klopt. Ik heb zelf ook een bomenpollenallergie. Gisteren en vandaag heb ik er weer licht last van. En ruim een maand geleden een keer. Ik ga ook eens Vaseline proberen en dat in de neusgaten smeren tegen de tijd dat hij erger begint te schudden. En wat bij Geert echt super werkt is vliegenfranje op de frontriem bevestigen tegen de tijd dat de vliegen weer komen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:31

Marloezz schreef:
Mijn paard schudt ook het hele jaar door. Al moet ik zeggen dat het echt stukken beter is dan vorig jaar! Ik rijd nog steeds zonder netje! Grappig, Geert briest ook steeds door het netje en probeert hem te pakken als hij die op heeft.
Geert is ook begonnen na ellende met zijn kiezen. Ik zie dat als onderliggende oorzaak. Laatst reageerde hij heel heftig op een hagelbui. Dat irriteert dan duidelijk weer. En bij een buitenrit stoppen we af en toe even zodat hij zijn neus even kan schuren langs zijn voorbenen. Daarna gaat het weer een heel stuk goed

Herkenbaar dat ik dit bij jou zo lees.
Bij mijn haflinger Aquesto is het ook begonnen nadat hij aan een ontstoken kieswortel is geopereerd.
De hele kies is verwijderd in Juni 2014 en het voorjaar 2015 kreeg hij voor het eerst last van het schudden.
Bij mij is het neusnetje wel een uitkomst. Hij schud een heel stuk minder. Alleen blijft hij toch erg gevoelig in de zomer voor vliegjes rond zijn hoofd. Voornamelijk tijdens een buitenrit. In de bak heeft hij minder last.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:57

Wauw Story! Precies hetzelfde dus als met mijn paard!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 07:36

Op echt slechte dagen krijgt hij ook oortjes op. Spoelen jullie je netje ook? Hier heeft ie ook een om zn halster voor als die aan de molen komt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:02

Verslag van middagje kliniek:
Janouk had vanochtend thuis geen last. OP de kliniek kreeg ze in de binnenbak, stilstaand een flinke aanval. Mooi, want dan kon de veearts zien wat er gebeurt.

Op thermografie: geen hotspots te zien
Op scan borst: geen afwijkingen te zien
Op hals facetwervels: geen afwijkingen te zien
Hoofd goed, geen afwijkingen

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:05

He bah, jammer! Goed nieuws dat er niks mis is, maar eigenlijk hoop je toch een aanleiding te vinden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:56

Ik heb er geen verstand van hoor,maar er is ook gekeken naar zenuwen?
Want die zijn dacht ik toch uiteindelijk de hoofdveroorzaker van schudden?

Op zich wel mooi natuurlijk dat dat allemaal in orde is,maar je wil eigenlijk wel graag een oorzaak vinden :j
Wat ga je nu doen?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:42

He wat waardeloos Janouk!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:21

Ontzettend frustrerend, je wilt zo graag een oorzaak weten. Mr knottebelt heeft ook veel ervaring met headshakers toch? Misschien hem een mail sturen?

NadineLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:27

Hoi, ik ben nieuw hier. Ik kom eens jullie verhalen lezen over jullie 'headshakers', en wil ook graag mijn verhaal delen. Hopelijk zet ik dus dit bericht op de juiste plaats hier... Ik ben reeds anderhalf jaar op de sukkel met mijn 8-jarige merrie. De problemen begonnen eind november 2014, na een infectie van de bovenste luchtwegen. Ze had koorts en had opgezette klieren in de hals, net achter haar onderkaken. Ze kreeg enkele inspuitingen voor de infectie en dan nog medicatie in poedervorm om bij haar voer te doen, en een weekje later was ze weer ok. Ik weet niet of het hiermee verband houdt, maar nadien zijn de problemen van het schudden begonnen. Haar problemen waren hoofdschudden en wiebelen met haar oren, hoofd kantelen, en zich volledig vast zetten op haar linkerkant. In eerste instantie werden haar oren behandeld tegen mijt, en later werden haar oren nog eens grondig gereinigd en gespoeld, daar ze nogal wat oorsmeer had in het linkeroor en de problemen bleven aanhouden. Haar linkeroor was ook extra gevoelig geworden, ze liet niet meer toe dat ik haar oor aanraakte. Rechts was totaal geen probleem. In een later stadium liep ze moeilijker en moeilijker aan de teugel, ze raakte geïrriteerd en begon dan nog meer te schudden en te protesteren. Op aanraden van een andere dierenarts liet ik haar testen in de dierenkliniek in Gent op headshaking, de test was negatief, verdoving van de zenuw maakte niets uit, ze bleef schudden tijdens het werk. Dan werd een echo van de onderste halswervels gemaakt, er werd een lichte opzetting van de facetgewrichten gezien, maar geen garanties dat haar probleem hiervan kwam. Ze kreeg een infiltratie op deze plaats van de hals en achteraf rust en een strak revalidatieschema om haar na een maand terug licht in het werk te brengen. De problemen kwamen helaas terug, en ik raadpleegde terug een andere dierenarts die ook chiropractie toepaste. Na 2 minuutjes longeren zag hij het probleem, hij duwde met de vingers onder haar linkeroor, en m'n paard sprong achteruit van de pijn (ondertussen waren we al 9 maanden bezig op zoek naar een oorzaak van de problemen). Nadat hij op stal foto's had genomen van de atlaswervel kon hij z'n vermoeden bevestigen, geblokkeerde atlas. Deze moest al heel lang vastzitten, want op de foto was er een woekering van botgroei te zien op deze plaats door de aanhoudende ontstekingen. Het is zelfs mogelijk dat mijn paard dit reeds had bij aankoop (had ze toen 9 maand). Hij heeft de wervel dan onder lichte verdoving los gemaakt, en gaf haar twee grote injecties bovenaan haar hoofd, tussen de oren, met een ontstekingsremmer. De behandeling werd nogmaals herhaald enkele maanden later want ze bleef gevoelig rond haar linkeroor, er werd ook mesotherapie toegepast. Het spijtige was dat de wervel zo lang had vastgezeten, hierdoor was er extra behandeling nodig, omdat de wervel de neiging had (en nu soms nog) om telkens een beetje terug te draaien naar de positie waar ie vast zat. Het probleem met nageven en aan de teugel rijden was nu opgelost, ze was ook weer soepeler in haar lijf, we genoten weer samen van het rijden. Maar... Later kwam een tweede probleem, mijn merrie schudde nog, proestte en had ook een netje nodig om comfortabeler te kunnen werken. Na overleg met de dierenarts die de halswervel behandelde heb ik haar laten testen op allergieën. Hier kwam uit dat ze allergisch is voor 3 soorten mijten, nl. Acarus Siro, Thyrophagus Putrescentiae en dermatophagoides farinae. Het betreffen voorraadmijten en huisstofmijt. Ondertussen zijn we gestart met een desensibiliseringskuur. We zitten halverwege de kuur en zijn begonnen met de rode flacon (met hogere concentratie aan allergenen). Alles ging relatief goed, tot een kleine twee weken terug, ze heeft het terug erg lastig, ze schudde nogal erg woensdag. Het warmer weer zal hier wel de oorzaak van zijn, en ook het feit dat de allergische reactie waarschijnlijk ook wordt verergerd door de kuur. Sorry voor mijn lang verhaal, maar ik heb het echt moeilijk en maak me zorgen of het al dan niet helemaal weer goed komt met mijn merrie. Zijn er mensen die zich herkennen in mijn verhaal? Die me eventueel tips kunnen geven of hun ervaringen willen delen over de desensibiliseringskuur? Ik zou er erg dankbaar voor zijn, want ik heb al alles gedaan wat mogelijk is voor mijn paard omdat ze het gewoon verdient! Het is een superlieve merrie waar ik een fantastische band mee heb, ik blijf nog steeds vechten voor haar genezing! Bedankt om dit te lezen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:33

Heftig allemaal zeg!
Met info over de kuur kan ik ne helaas niet helpen.
Erg vervelen allemaal en top dat je haar zo wil helpen en hebt laten nakijken, ik mis wel een beetje in je verhaal iets over nakijken van het gebit?
Of heb ik daar nou zo gauw overheen gelezen.

NadineLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:36

Nee hoor, had ik inderdaad niet vermeld (er was zoveel te vertellen ).
Tanden werden gedaan in november. Heb haar ook een nieuw hoofdstel gekocht dat minder drukt op de atlas, enfin, ik denk dat ik praktisch al alles heb gedaan (zucht)...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:37

Er zijn paarden bij die helemaal binnenste buiten zijn gekeerd en waar nog niks word gevonden
Heb jij een filmpje van het schudden van jouw dier?

NadineLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:40

ellepel schreef:
Er zijn paarden bij die helemaal binnenste buiten zijn gekeerd en waar nog niks word gevonden
Heb jij een filmpje van het schudden van jouw dier?

Ja dat heb ik, weet allen niet hoe ik het hierop kan krijgen?