[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:12

Het is toch zo'n minuscule pilletje en zit daar zo'n rare smaak aan dan?? Heb al andere meusli gehaald waar die vroeger dol op was maar ook die wil hij nu niet of met lange tanden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:23

Pergosafe zit in een capsule, daardoor heeft mijn ruin echt niet door dat hij pergolide door zijn gewone eten krijgt. Nooit problemen gehad met inname, maar ik weet dat het bij andere pergolide medicatie wel lastig kan zijn....

Ik geef het 's avonds. Wij zijn er 2x per dag, maar 's avonds heb ik meer tijd en kan ik fijner rond hetzelfde tijdstip geven.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:34

jesito schreef:
Het is toch zo'n minuscule pilletje en zit daar zo'n rare smaak aan dan?? Heb al andere meusli gehaald waar die vroeger dol op was maar ook die wil hij nu niet of met lange tanden.

Misselijkheid is vooral in het begin 1 van de grootste bijwerkingen. Ik heb bij mijn paard ook erg moeten zoeken naar krachtvoer die hij wel at. Omdat hij zijn hooi wel altijd goed is blijven eten heb ik hem in het begin extra hooi beurten gegeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:59

Hier gaat het pilletje gelukkig wel goed naar binnen eigenlijk. Ik maak een diep gat in een 1-haps stukje peen of appel. Half pilletje er in. Met een wigje dat gat weer dichtduwen zodat het pilletje er niet meteen uitvalt tijdens het kauwen :=

Ik geef het kwartje appel met het pilletje. Hou meteen nog een kwartje appel onder madam haar snuit zodat ze daar ook wel zin in heeft en het eerste kwart lekker vlot met niet al teveel aandacht oppeuzelt ;) en daarna lekker het tweede kwart opknaagt.

Terwijl ze met het 2e kwart bezig is schuif ik een bakje te natte slobber onder haar neus zodat ze meteen in 1 ruk doorgaat naar het opdrinken van dat laagje water dat op de slobber ligt. Dus dan is zachtjes aan elke mogelijke rare smaak wel weggespoeld en het pilletje al lang en breed binnen +:)+ En dan smikkelt ze het bakje slobber lekker leeg. Dus ze heeft altijd wel zin in haar hapje op deze manier :D

Madam geeft weinig om eten dus ik hoop dat ze er nooit achter komt dat ze een pilletje krijgt, want die zou ook meteen niks meer van mij aannemen :=

Ze is nu wel ineens aan de dunne vanochtend, hele vieze poepkont. En ook een beetje prutoogjes.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:13

Ik geef mijn ouwetje idd ook het pilletje via een stukje appel, dat werkt goed.
Of ik leg het bovenop de fibrebeet die ie 's avonds krijgt, dat vind ie zo lekker dat het pilletje ook wel mee naar binnen komt.

Ik heb nog een vraagje.
Bij mijn 18 jarige merrie is onlangs hoefbevangenheid geconstateerd, maar alleen aan 1 been.
Komt weinig voor zei mijn DA.
Nu wil hij gezien haar leeftijd ook even testen op PPID, wat me logisch lijkt.

Alleen blijf het zo gek vinden dat ze maar aan 1 voorbeen heeft.
En ze heeft achter ook een blessure, dus ik denk eerder dat door compensatie komt.

Maar was benieuwd of jullie ervaringen hebben met bevangenheid aan 1 been?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:29

pmarena schreef:
Hier gaat het pilletje gelukkig wel goed naar binnen eigenlijk. Ik maak een diep gat in een 1-haps stukje peen of appel. Half pilletje er in. Met een wigje dat gat weer dichtduwen zodat het pilletje er niet meteen uitvalt tijdens het kauwen :=

Ik geef het kwartje appel met het pilletje. Hou meteen nog een kwartje appel onder madam haar snuit zodat ze daar ook wel zin in heeft en het eerste kwart lekker vlot met niet al teveel aandacht oppeuzelt ;) en daarna lekker het tweede kwart opknaagt.

Terwijl ze met het 2e kwart bezig is schuif ik een bakje te natte slobber onder haar neus zodat ze meteen in 1 ruk doorgaat naar het opdrinken van dat laagje water dat op de slobber ligt. Dus dan is zachtjes aan elke mogelijke rare smaak wel weggespoeld en het pilletje al lang en breed binnen +:)+ En dan smikkelt ze het bakje slobber lekker leeg. Dus ze heeft altijd wel zin in haar hapje op deze manier :D

Madam geeft weinig om eten dus ik hoop dat ze er nooit achter komt dat ze een pilletje krijgt, want die zou ook meteen niks meer van mij aannemen :=

Ze is nu wel ineens aan de dunne vanochtend, hele vieze poepkont. En ook een beetje prutoogjes.

Dit is precies hoe ik het ook deed en meteen na het pilletje erin doen geven dus het trekt ook niet in de appel... Heb ook een aantal dagen eerst een lekker stukje appel, dan minder lekker stukje appel en dan weer een stukje lekker appel en dan eten..
Helaas ze is oud maar niet dom dus :o

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 07:59

Dat pilletje erin krijgen die ik gewoon in een stukje brood, dat is zo weg. Ben sinds 2 dagen op 1/4 pilletje en hij eet weer en oogt een stuk vrolijker. Dus hier blijft ie voorlopig effe op.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:06

Hier gaat het eigenlijk op 1 dag van de maand na goed met wat muesli (wat ze normaal niet krijgt). Ik pak 1 hand muesli en dat verdeel ik over 3-4 porties. Waarbij ze in het eerste portie de pil krijgt en dan in nog 2-3 porties de rest. Mocht ze dan onverhoopt de eerste keer om de pil heen gegeten hebben (Hoe dan?!?), dan heb ik nog 2-3 pogingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:12

Wat fijn Jesito!! +:)+

Ik geef het appeltje niet super snel nadat ik het halve pilletje er in gedaan heb.
Heb ook het idee dat het wel een soort van uit elkaar begint te vallen als ik het aanplet met een wigje appel, want dat duw ik goed aan. Maar madam heeft dan genoeg zin en focus op het 2e stukje appel en de slobber om er niet veel erg in te hebben.

En Rena is echt een gluiperd, met wormenkuur geven werkt het bvb. echt niet om na de spuit snel een appeltje te geven ofzo, want die misbruikt ze dan door er even goed op te kauwen zodat de pasta lekker in dat appeltje gaat zitten, en dan de hele zaak uit te tuffen >;)

Ik moet bij haar echt Equest geven (dat smelt in de mond) en haar hoofd een paar minuten omhoog houden met lippen op elkaar nadat ik de spuit er in heb gespoten. Want die ouwe gluipstuiver houdt het in haar mond anders (dat houdt ze best lang vol ook...) en tuft het uit. Ik wil haar altijd eerst zien slikken voordat ik haar loslaat :')

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:05

mijne werdt al misselijk van een kwart tablet en wou ook geen krachtvoer meer eten. Zelf de pavo 18+ niet..

Ik heb er toen voor gekozen om te stoppen met de medicatie. Omdat het hem meer kwaad deed dan goed. Uiteraad in overleg met de DA.

bij mij werkte het wel goed om de pilletje in en wortel te stoppen. Dus naar binnen krijgen was geen probleem.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:16

jesito schreef:
Dat pilletje erin krijgen die ik gewoon in een stukje brood, dat is zo weg. Ben sinds 2 dagen op 1/4 pilletje en hij eet weer en oogt een stuk vrolijker. Dus hier blijft ie voorlopig effe op.

Fijn !!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:20

plutolover schreef:
mijne werdt al misselijk van een kwart tablet en wou ook geen krachtvoer meer eten. Zelf de pavo 18+ niet..

Ik heb er toen voor gekozen om te stoppen met de medicatie. Omdat het hem meer kwaad deed dan goed. Uiteraad in overleg met de DA.

bij mij werkte het wel goed om de pilletje in en wortel te stoppen. Dus naar binnen krijgen was geen probleem.

Zo sta ik er ook in hoor. Als het medicijn erger blijkt dan de kwaal, stop ik. Hypobalance blijkt goed te werken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:43

ik zag dat Audevard nu ook een nieuw product heeft ekycush. Geen idee of het al in nederland te verkrijgen is. En ook geen idee wat de kosten ervan zijn. Maar het is iets om in gaten te houden. ik vind audvard wel duur maar wel fijne producten.

mijne krijg nu gewoon monnikspeper en magnesium en duivelsklauw (voor zijn atrose) daar doet hij het goed op. Wel merk ik nu hij 25.5 wordt dat hij wat eerder afvalt.. En zijn vacht is drama. Maar goed met scheren komen we een heel eind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:59

Ja die vacht is echt balen.... 2 maanden geleden had Mareentje nog een prima vacht. Nu is het zo'n rommelig geheel van krulletjes, vooral op de schouder en hals.

We zien het wel of en wanneer ze behoefte krijgt aan een dekentje. Ik ga er niet vantevoren aan beginnen maar zodra ik haar bibberend of kouwelijk aantreft dan gaat het regendekentje gewoon op en zien we wel verder of daar op een gegeven moment het wollen of fleece dekentje nog onder gaat :)

Ze kunnen zelf 2 stalletjes in waar er in 1 stal onbeperkt hooi is, en een automatische waterbak. Dus ze zal zich best een poosje redden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:02

hier geen krullen wel ander kleur vacht/vlekken en snel dikke vacht. Nu natuurlijk ook omdat de wintervacht ook mee speelt. Maar nog niet zo lang geleden geschoren.. En eigenlijk moet ik hem weer scheren. Zeker nu het nog best warm is voor tijd van het jaar..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:13

Ik ben hier wel benieuwd wat de vacht verder gaat doen. Mareentje heeft echt een warmbloeden velletje eigenlijk. Vind haar manen en staart wel een stuk dunner geworden de laatste weken en dat was al niet veel := Heb die nog nooit hoeven knippen ofzo sinds 2001 omdat het altijd hetzelfde bleef op 1 of andere manier :=

Het moet toch wel heel spectaculair worden wil ik aan scheren beginnen, die kans lijkt me héél klein.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:27

hier zijn de manen ook stuk minder geworden bij mijn haflinger. het groeit ook minder snel. Ook kwa hoeven wordt de kwaliteit minder bij hem. Terwijl hij normaal echt super goede hoeven had

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:30

Reentje heeft al 1 à 2 jaar steeds rotstraal, super suf. Nooit last van gehad en ze staan hier nooit opgesloten op stal ofzo. Misschien was dat een voorbode van een verlaagde weerstand door PPID.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:16

pmarena schreef:
Reentje heeft al 1 à 2 jaar steeds rotstraal, super suf. Nooit last van gehad en ze staan hier nooit opgesloten op stal ofzo. Misschien was dat een voorbode van een verlaagde weerstand door PPID.

al eens honingzalf ervoor geprobeerd ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:41

Nee eigenlijk niet, want Hypozin van de hoefsmid werkt eigenlijk prima altijd. Na een paar dagen is het dan weer mooi opgedroogd :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:46

pmarena schreef:
Nee eigenlijk niet, want Hypozin van de hoefsmid werkt eigenlijk prima altijd. Na een paar dagen is het dan weer mooi opgedroogd :)

Ooh goed dan toch ? Ik dacht dat het helemaal niet overging ( dat heb ik bij mijn paard jarenlang gehad).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:55

Nee gelukkig niet, maar het komt steeds weer terug helaas. Dan denk je dat je er af bent maar een paar weken / maanden later is het er weer. Super suf....

4bozzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:50

Blaze1994 schreef:
Ja de dierenarts zei elke ochtend.. Vergeten te vragen waarom

Er is een onderzoek dat laat zien dat ACTH rond acht uur ‘s morgens op zijn hoogst is. Daarom willen sommige dierenartsen dat je dan de medicatie geeft. Maar er zijn ook onderzoeken die laten zien dat die verhoging er niet is. ACTH schommelt altijd wel een beetje door de dag heen. Die schommelingen komen uit het gezonde deel van de hypofyse. Je kunt dus echt op elk moment van de dag de medicatie geven. Doe het wel elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:08

4bozzza schreef:
Blaze1994 schreef:
Ja de dierenarts zei elke ochtend.. Vergeten te vragen waarom

Er is een onderzoek dat laat zien dat ACTH rond acht uur ‘s morgens op zijn hoogst is. Daarom willen sommige dierenartsen dat je dan de medicatie geeft. Maar er zijn ook onderzoeken die laten zien dat die verhoging er niet is. ACTH schommelt altijd wel een beetje door de dag heen. Die schommelingen komen uit het gezonde deel van de hypofyse. Je kunt dus echt op elk moment van de dag de medicatie geven. Doe het wel elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip.

Oh bedankt voor de toelichting! Uiteraard elke dag ongeveer hetzelfde tijdstip maar scheelt heel veel als het niet perse in de ochtend hoeft _/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:06

Ik doe het rond 13 uur. Als ik dan rond 9 uur die Subli ouwe lüllen slobber van een plons warm water voorzie, dan zit je die 4 uur (dat je het volgens Subli moet laten weken) later rond 13 uur dus dat houden we er maar in dan... zit ik precies mooi tussen begin en eind van de schooltijd van die kleine.