[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:06

Ik vraag me af of dat zinvol is. de ACTH-meting is onder invloed van de zgn. Seasonal Rise - dat betekent dat in de periode van Juli tot (en met) November het ACTH bij alle dieren altijd hoger is. Het zou dus eigenlijk pas zinvol zijn om in December of Januari opnieuw te testen om een duidelijk beeld te krijgen. Heeft je paard specifieke klachten op dit moment? Is de glucose/insuline ook gemeten?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:36

Maar de normaalwaarden worden ook aangepast in deze periode toch? Dus als hij daar ver boven zit kunnen ze het alsnog zien neem ik aan... Er zijn verder geen andere waarden gemeten. Hij heeft niet echt specifieke klachten of symptomen, maar hij heeft wel vaak vage problemen zoals kreupelheden enzo.
P.s omgerekend is zijn waarde nu dus ongeveer 63 pg/ml en zou onder de 47 moeten zijn.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:20

Die van mij had 26 vorige week en die heeft cushing.
In oktober vorig jaar had ik de eerste test laten doen en toen was het 286 daarna prascend gaan geven en blijkt goed te werken.

Dennis

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:42

Ik zit met een dilemma. Pony's moeten weer geënt worden en heb vaak gedoe met enten (hoge koorts, stijf, tot aan hoefbevangen aan toe, iedere keer iets anders, en iedere keer een andere pony lijkt het wel). Mijn cushies hebben nooit problemen gegeven, de 'jonkies' juist wel.
Jonkies moeten wel geënt worden ivm de sport, maar zal ik mijn cushies wel of niet doen. Ze staan er beide super bij. Vond alleen bij mijn schimmeltje nu ook al weer een rare plek onder haar buik, vermoed melanomen (had ze al onder haar staart), maar dat staat los van de cushing en het enten.

Wel enten of niet? Ze gaan hooguit eens mee rondje wandelen in het bos of naar de kliniek mocht dat nodig zijn, verder komen ze het erf niet af. Maar ze staan wel in een groepje met pony's die wekelijks op pad gaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:25

Ik laat de paardjes niet enten.Maar toen ik op de manege vroeg of mijn dochter met het paard een keer een wedstrijd mocht rijden mocht dat niet omdat hij niet geent was.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:39

Ik wilde eerst zeggen niet enten maar zo staan wel in contact met paarden die wel op pad gaan. Maar als je chusies geen problemen geven met enten waarom niet enten dan behalve je eigen angst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:25

Ik vind de bijwerkingen; oogontstekingen bij niet cushing grote en hb staan van cushing kleine, eerlijk gezegd erger dan de kwaal waar tegen geënt word en ik doe het dus na het laatste drama niet meer. Maar die van mij komen niet op wedstrijd en staan eigenlijk altijd samen.

En als het nou juist de cushies zijn die geen problemen geven, dan nam ik ze gewoon mee met de hele bubs...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:09

Vorig jaar heb ik ook getwijfeld. Wel geënt juist omdat de enige 2 zijn die nooit problemen hebben gehad.
Vorig jaar alleen influenza geënt, maar dat deed de truc ook niet.

Het gaat mij echt niet om die paar euro voor die enting. Maar wel om de mogelijke ellende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:19

Nee dat klopt Dennis, want het is de influenza enting, die alle ellende veroorzaakt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:22

Ik ent al zeker 7 à 8 jaar niet ..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:30

Tetanus hoeft niet ieder jaar. Mn 3 jarige is laatst voor eerst gedaan door een rare actie met lelijke wond.

Moet beide cushies gewoon maar weer wel enten denk ik.

Stonden ze apart dan had ik niet geënt. Maar de combinatie nooit problemen en andere pony's die wel op pad gaan toch maar wel doen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:05

Zijn er echt zoveel nadelen aan enten?

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:12

Ik ben verplicht om te enten, sta op een grote pensionstal. Maar nog nooit iets van gemerkt. Geef haar wel altijd 2 daagjes vrij erna.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:36

Dennis wij hebben de hele bups ook al zeker een jaar of 7 niet geent, toen veranderde de samenstelling van de enting en kwamen er veel verhalen van minis met ernstige bijwerkingen.

We moeten echter wel enten bij sommige ponys want die gaan van huis. Verleden jaar heb ik de VA gevraagd om halve dosering toe te dienen, sommige Amerikaanse minifokkers hebben daar ook betere resultaten mee, minder bulten, koorts, stijfheid enz.
Dit jaar eigenlijk vergeten en geen bijwerkingen bij de geente ponys.

Volgens mij mijn VA geeft de fabrikant 2,5 jaar 'garantie' op de tetanus. Echter, ik had begrepen dat de enting na boosteren veel langer werkzaam blijft.
(Daarentegen is jaarlijks tegen influenza enten weer eigenlijk te lang, aangezien dat na 9 mnd zijn werkzaamheid zou verliezen...)

Wij laten denk ik wel alle ponys weer boosteren volgend jaar zomer, kunnen ze er weer een aantal jaren tegenaan.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:16

Ik liet mijn paard altijd enten. Op sommige stallen is het verplicht. Nu mijn paard 25 is en ik er niks meer mee doe, ent ik niet meer. Pas sinds 2 jaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:31

Ging ik nergens heen was het een makkie.
Hadden mijn cushies problemen gegeven had ik ze ook niet geent en gewoon de gok genomen (en eventueel bij een wond weer eens tetanus enten). Maar ze zijn juist de enige 2 die nog nooit problemen gehad hebben. Dat is vorig jaar de rede geweest om ze toch wel weer te enten.

De rest van de pony's zijn wedstrijd pony's (en 1 wedstrijd pony in wording binnen nu en een jaar, had ivm een wond recent haar eerste enting gehad dus gaat nu wel meteen maar mee met de groep), dus moet ik wel enten.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:31

Mag ik me hier ook melden?

Mijn pony van 24 net getest en de laborant had nog nooit zulke hoge ACTH-waardes gezien. Wij beginnen vanaf morgen met één microgram Pergolide per dag en een mogelijke verdubbeling daarvan over zes weken. Polly is wel een bikkel want ondanks deze extreme waardes heeft ze tot grofweg twee weken geleden niks laten merken.

De DA durfde geen uitspraken te doen over haar toekomst dus vraag ik het aan jullie. Hoe lang staan die van jullie al op Prascend/Pergolide en hoe gaat het met jullie patiëntjes? Zijn ze erg opgeknapt? En wat waren jullie testwaardes bij de eerste test en de controle na zes weken?

Ik zal zo het topic nog even doorlezen voor tips, maar ik wil ook haar voeding graag aanpassen. Momenteel staat ze op alleen hooi en een incidentele pluk gras in verband met haar gevoeligheid voor hoefbevangenheid (dit had ze ook al toen ze jong was), maar ik wil graag wat vitamines (in korrel- of koekvorm?) toevoegen. Daarnaast las ik dat ze baat kunnen hebben bij extra magnesium. Hebben jullie hier ervaringen mee?

Edit: Enten tegen influenza doe ik trouwens wel elke elf maanden. Mijn paarden komen nooit ergens anders, maar ik kom zelf veel bij andere paarden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:00

De mijne is 27 en staat bijna 5 jaar op Pergolide. Hij heeft hoogst waarschijnlijk al vanaf zijn 12e Cushing. Waardes weet ik niet want hij is 5 jaar geleden met een andere test getest. Toen waren de Acth testen er nog niet.
Ik zou wel opbouwen met de pil, niet gelijk 1 hele pil geven. Begin met 0,25 en dan met een dag of 5 opbouwen naar een hele pil. Dus 5 dagen 1/4, dan 5 dagen 1/2 enz. Anders kunnen ze last krijgen van bijwerkingen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:00

Wat voor pony is het eigenlijk?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:18

Een shetlander-welshje van 1,10m. Ze staat al 16 jaar bij ons, wordt de laatste paar jaar enkel rustig recreatief gereden en gaat soms met mij mee hardlopen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:28

Ok dan moet je zeker opbouwen! Want dan is 1 pil een hoge dosis. Ik zou dan eerst een tijdje aankijken hoe het op een halve pil gaat. 1 pil is de dosis voor een paard van 500 kilo.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:57

Mijn paard had in oktober 286 en heb na 6 maanden hertest, opgebouwd met medicijn ong. 2 maanden (eerst op advies DA hele pil gegeven maar na lezen dit topic gelijk terug naar een halve)
En hij krijgt nu 1 pil en de waarde was vorige week 26. Top dus.
Gaat om een kwpner van 1.68m

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:14

Megan wordt wel elk jaar ge-ent, om de simpele reden dat het verplicht is voor de wedstrijden.

Ze doet het erg goed en wordt weer beetje bij beetje haar oude zelf. Ze moet nu echt spieren gaan opbouwen, maar dat wil nog niet zo lukken. Ik denk dat er meer voeding in moet om haar echt aan te laten komen, ze is nu een maand 'stabiel' mager maar er moet echt wat bij.

De één zegt 'meer brok', de ander 'meer gras'.
Wat is het meest veilig, oftewel het minst risicovol en waar kan ze beter spieren van opbouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:17

Ik heb altijd geleerd; hooi en gras geven dikke buiken en brok spieropbouw, mits erbij getraind word...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:18

Gister toch alles geënt en tot nu toe nog geen problemen. Dat zou wel hel fijn zijn voor het eerst in 10 jaar.