[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: [CENTRAAL] Headshaking Syndrome discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:45

Weet ik nog niet. Ik heb al zoveel geprobeerd. Nog een aantal ideeen om te proberen. Eerst maar even weer tot rust komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:21

Kan ik me voorstellen ja.
ik had mog gemaild naar faculteit utrecht om te vragen hoe het zit met dat onderzoek van vorig jaar naar headshaking, maar krijg antwoord dat diegene tot augustus afwezig is.
dat schiet niet op dus.

Appie net in de bak gehad en hij was wel al wat aan het schudden, maar voornamelijk als zijn hoofd in de zon en in de wind stond.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 17:34

Ik heb die arts 2 weken terug gesproken over de test en zij heeft contact opgenomen met mijn arts op mijn verzoek.
Het geteste middel heb ik op Janouk geprobeerd de laatse 2weken, maar bin haar hielp het niet

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:13

Ben tijdens de les van Sirocco af gevallen afgelopen woensdag... :\ Hij was vreselijk aan het schudden en toen ik een draf van hem vroeg en vervolgens zette hij ineens een sprint in! Hij doet dit wel vaker, maar nu was ik er niet goed op voorbereid en lag ik er dus naast. Ik baal heel erg en twijfel of het inderdaad aan het shaken ligt... Doet hij dit, omdat het zo erg kriebelt in zijn neus dat hij daar geirriteerd door raakt? Of doet hij dit misschien omdat hij het werken in de bak niet leuk vindt? Hij schudde namelijk niet zo erg toen we erheen reden en dan kan ik ook gewoon een drafje doen. Hoe dichter we bij de bak komen, hoe erger hij gaat schudden. De weg ernaar toe is echter helemaal open, geen bomen e.d. Om de bak staan wel bomen. Het wordt ook erger naar mate ik meer van hem vraag. Heb nu eerst zo'n masker met netje besteld die Guus (?) ook heeft.
Ik baal enorm, want zo worden de lessen er natuurlijk niet leuker op... Misschien toch stoppen met bakwerk? Pfff... weet het even niet meer... -O-

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:48

Guus heeft het in de bak niet (open zijkanten), blijkbaar staan daar geen bomen waar hij niet tegen kan. In een deel van het bos is het heel erg, daar staan veel eiken en is het altijd wat moerassig, dus ook veel vliegjes zomers die irriteren. Op de wei gelukkig ook geen last, alleen het pad naar de wei toe wel altijd. Ook daar dus blijkbaar bomen waar hij niet tegen kan.

Maar als ik het bij jullie zo hoor heb ik niets te klagen. Guus is prima te rijden met zijn muts op, eigenlijk nooit dat ik niet kan rijden door het schudden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:52

xsiroccox schreef:
Ben tijdens de les van Sirocco af gevallen afgelopen woensdag... :\ Hij was vreselijk aan het schudden en toen ik een draf van hem vroeg en vervolgens zette hij ineens een sprint in! Hij doet dit wel vaker, maar nu was ik er niet goed op voorbereid en lag ik er dus naast. Ik baal heel erg en twijfel of het inderdaad aan het shaken ligt... Doet hij dit, omdat het zo erg kriebelt in zijn neus dat hij daar geirriteerd door raakt? Of doet hij dit misschien omdat hij het werken in de bak niet leuk vindt? Hij schudde namelijk niet zo erg toen we erheen reden en dan kan ik ook gewoon een drafje doen. Hoe dichter we bij de bak komen, hoe erger hij gaat schudden. De weg ernaar toe is echter helemaal open, geen bomen e.d. Om de bak staan wel bomen. Het wordt ook erger naar mate ik meer van hem vraag. Heb nu eerst zo'n masker met netje besteld die Guus (?) ook heeft.
Ik baal enorm, want zo worden de lessen er natuurlijk niet leuker op... Misschien toch stoppen met bakwerk? Pfff... weet het even niet meer... -O-

De arts heeft mij uitgelegd dat als het paard warm wordt, de ademhaling frequentie omhoog gaat en de neusgaten meer open en dat ze daardoor meer last krijgen, als ze langer aan het werk zijn.als ik het zo oees, krijgt je paard niet meer last omdat je i de bak rijdt, maar omdat de ademhalingfrequentie hoger wordt. Hij kan er niets aan doen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:57

Wat vervelend voor janouk. Het blijft gewoon een rot iets, elke keer hoop je het gevonden te hebben. Onze begon vorige week ook weer te schudden, mocht het weer erger worden laten we hem inslapen, hij is niet meer het paard van ' vroeger' en is veel te rustig in omgang voor hengst zijnde. Dat er vandoor gaan herken ik wel van de mijne, die wou het ook op een lopen zetten onder het zadel/longe dus grote kans dat het door het headshaken komt, ik zou er persoonlijk ook niet meer op rijden als ik het zo lees.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:02

:(:) lufwinny vreselijk rot ziekte. Ik denk ook steeds dat ik een oplossing heb, maar dan helpt het ineens weer niet. Nu met oostenwind heeft ze minder last.
Ik rijd haar nu niet onder het zadel, want het is te gevaarlijk als ze zo shaket. En zo jammer want het is een super fijn te rijden paard.

En het rare........zet haar voor de koets en ze heeft geen last. Zo raar, dat is niet te verklaren.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:08

Inderdaad bizar dat ze voor de kar niks doet, heb je wel is met het men hoofdstel gereden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:15

Ja, met het hele tuig, etc. Ook los laten lopen met het tuig, dan shaket ze ook. Alleen als ze de koets trekt, heeft zegeen last

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:43

Dat is hier ook zo raar he

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:50

Je zou dan haast denken dat de druk van de koets er achter iets doet.
Misschien is er ergens druk op waardoor op die plek geen probleem is.
Of dat bepaalde gewrichten anders gebruikt worden en daardoor ineens geen probleem zijn.

Ja vreemd he, appie schud gewoon altijd als hij last heeft.
Behalve binnen :j

Dat middel was een antihistaminicum weet ik en kan bij sommige paarden natuurlijk wel helpen.
Vorig jaar had ik ook een antihistaminicum en toen had ap bijna geen last, wil toch kijken om dat straks weer te doen :j

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:16

Moet dat bij de dierenarts gebeuren?
Maar als we zo met hem lopen doet hij het ook. Als hij in de wei rent ook

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:23

Ik heb gewoon de tabletten van de lidl.
Maar ik heb alles goed uitgezocht en in overleg met de veearts gedaan hoor :j

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:13

Wel een raadsel waarom ze voor de kar niet doet, zijn er meer gevallen die voor de kar geen last hebben?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:22

Als ik zou weten hoe dat komt, dan heb ik misschien een sleutel naar de oplossing. Tuig en koetsen genoeg. Maar wat drukt waar, waardoor ze geen last heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:11

Nou ja ik kan me voorstellen dat bij de borst bijvoorbeeld druk ontstaat door een deel van het tuig.
Misschien dat die druk juist zo werkt dat ze niet schud
Ik weet al die benamingen niet hoor. Misschien dat daar iets kan zitten wat bij het gewone rijden niet zo is.

Of juist doordat het dier in een andere houding loopt dan onder het zadel..
Zonder ee koets maar met tuig is toch anders dan met koets er achter

Je zou eens wat moeten experimenteren met verschillende koetsen
Ieder heeft dacht ik el een ander zwaartepunt er achter, misschien een ander soort optoming voor de koets.
Dan bedoel ik het borstdeel.
Even zoeken op internet levert me deze pagina op
.http://www.northwestdrivingclub.co.uk/b ... raught.htm
Verschillende soorten optomingen koets met elk een verschillend druk en zwaartepunt.

Misschien dat je er zo achter zou kunnen komen waar iets zit?

ach en nou ja, ik roep ook maar wat he, zou voor jou ook graag willen dat je er achter komt waardoor ze nou niet schud voor een koets

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:22

Het is fijn datje meedenkt. Wat voor mij als menner heel gewoon is, is soms voor een buitenstaander niet zo. Dus vooral blijven roepen.
Janouk heeft haar eigen tuig op maat gemaakt, dat bij elke koets past.

Het schudden is begonnen na een spierscheuring na een struikelpartij onder het zadel in de duinen in de borstspier. Misschien moet ik eens proberen met longeren met een bandage op de borst voor druk, eens kijken of dat iets doet. Rare gedachte, maar wie weet. Beetje knutselen, dN moet dat lukken. Misschien zitde oorzaak dar wel ipv in het hoofd en is de wind en zon alleen de trigger

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 22:47

Wel toevallig!
want appie is begonnen met schudden nadat hij waarschijnlijk getrapt is op zijn boeg en daar een spier heeft gescheurd.
Ook de borst dus :j
hij heeft nog steeds een deuk in zijn borst zitten :j

Maar ja, in dat jaar kreeg hij ook een trap vol op zijn voorhoofd en bleef hij met een achterbeen in een teugel hangen toen hij zo nodig naar voren moest trappen en zijn mond had beschadigd.
Dus tja, zeg maar wat het dan is

Ja je zou dan de anatomie eens moeten gaan uitzoeken, of daar zenuwen/spieren lopen die in verbining staan met het hoofd.
En misschien iets kan veroorzaken, kijk dat het aan zenuwen ligt is volgens mij wel iets wat steeds duidelijker word.
Maar wat en hoe zit het nou precies?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:19

Ik zal maandag met veeartsoverleggen over borstspier, zenuw, connectie net hoofd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 23:44

Ja wie weet komt die nog ergens mee?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:23

Ik zou weer eens moeten kijken waar de trigeminus uitkomt, dat is schijnbaar een belangrijke ivm headshaken. Van de borst naar hoofd loopt Oa de sternomandibularis. Van borstelen naar onderkaak dus. Een contractuur, scheur, klap zou wel irritatie,spanning bij onderkaak kunnen geven

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 01:08

janouk schreef:
:(:) lufwinny vreselijk rot ziekte. Ik denk ook steeds dat ik een oplossing heb, maar dan helpt het ineens weer niet. Nu met oostenwind heeft ze minder last.
Ik rijd haar nu niet onder het zadel, want het is te gevaarlijk als ze zo shaket. En zo jammer want het is een super fijn te rijden paard.

En het rare........zet haar voor de koets en ze heeft geen last. Zo raar, dat is niet te verklaren.

Helpt een masker/neusnetje bij jou ook niet bij het rijden? Bij die van mij ook niet, maar begrijp van veel andere weer van wel.

Mijn paard is op de foto geweest van dr week. Geen bijzonderheden. Zou bijna helaas zeggen. -O- Ik zou zo graag een oplossing willen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 08:20

Ik herken je gevoel. Bij Janouk isnook alles goed op de foto's, bronchoscopie, etc.

Janiuk wil geen netje op haar neus. Ze wil niets op haar neus. Ze blijft net zolang wrijven tot het stuk is en weg. Ze draagt wel een rambo masker voor haar ogen, dat vindt ze prima, als het neusflapje er maar af geknipt is.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:21

Als het klopt met dat mennen zou dat ook verklaren waarom de vorige eigenaren van Guus nooit last hebben gehad (zeggen ze iig). Guus liep daar nagenoeg alleen voor de sulky, aangezien zij actief met hem koersten. Dan zou het trekken van de (in dit geval) sulky hetzelfde werken als trekken van een kar voor Janouk.
Of hij ooit schade aan een borstspier heeft gehad weet ik niet. Bij ons iig niet voor zover ik weet.