Dat zou ik niet doen Arabesk, stoppen in de zomermaanden. Dan kan je weer opnieuw beginnen. Het lichaam is dan ingesteld op de medicijnen en dan zou de hormoonhuishouding weer door de war gaan. Mensen die dit medicijn slikken mogen ook niet zomaar stoppen, dit moet afgebouwd worden.
Britta31
@ Arabesk: erg onverstandig - als er PPID geconstateerd is en je gebruikt Prascend een tijdje, dan is de enige juiste weg om na verloop van tijd opnieuw een bloedtest te doen. In de zomer stoppen is helemaal niet goed ivm de seasonal rise.
Ik ga met Slob bellen en hem vragen waar dit op gebaseerd is. In mijn Amerikaanse opleiding heb ik er nog nooit van gehoord en geloof me, die gebruiken een veel hogere dosis pergolide|prascen dan dat wij doen. Wel wordt er op gehamerd om de mondverzorging goed bij te houden, niet vanwege de pergolide maar omdat het immuunsysteem van paarden met PPID helemaal niet optimaal is en dat voor diverse klachten kan zorgen, ook in de mond.
randalinpony
Geplaatst: 21-07-15 09:17
Nee he Cynthiar.
Wat ik me voor kán stellen, is dat als er al een gat zit, en daar komt de pergolide in, dat dat een vervelend effect zou kunnen hebben. Zou kunnen, dus.
Maar ik denk ook eerder aan (nog) niet goed op de medicatie ingestelde paarden die dus gewoon een gebrekkige genezing hebben, icm haken of andere problemen in de mond die continue de weefsels in de mond beschadigen kan dat best rottig uitpakken.
Waarom gebruiken ze in de VS dan doses die zoveel hoger zijn?
Gebruik nu ca. half jaar prascend en tandarts is pas geweest, maar gebit (en rest van de mond) was keurig in orde. Half pilletje gaat er hier nog altijd goed in met een druif. Ze heeft duidelijk meer spieren gekregen (geen verval meer in ieder geval) en kuiltjes ipv bulten boven de ogen. Is nu volop aan het verharen, alleen weet ik niet of de zomervacht er al weer afgaat, of dat het nog deel van de oude wintervacht is
Smoethie
Geplaatst: 22-07-15 10:08
Ik kan meer hier helaas ook melden.
Mijn merrie van 21 is positief getest op cuching. Niet schrikbarend hoog maar we gaan iig beginnen met medicijnen. En haar voer aan te passen. Nu zei de dierenarts dat ik de medicijnen 's ochtends het beste kon geven. Maar aangezien mijn paard 24 uur buiten staat is 's avonds geven als ik er zelf ben veel makkelijker. De dierenarts wist hier even geen antwoord op te geven en kon ook niks vinden in de bijsluiter. Heeft iemand hier ervaringen met het geven van de medicijnen in de avond?
Britta31
Geplaatst: 22-07-15 10:12
Ik geef het ook in de avond.Rond 18.00. De da zei dat het niet uitmaakte wanneer.Eerst kreeg ze het s'morgens maar de vakantie oppas kan alleen s'avonds dus heb ik het langzaam naar de avond verzet.Ik zie geen verschil.
Anoniem
Geplaatst: 22-07-15 10:36
Ik geef het ook savonds. Kan me wel iets voorstellen bij het sochtends geven overigens, als het pilletje eenmaal begint te werken is het snachts en heb jij er dus niks aan. Als je smiddags een ritje wilt maken is de kans groot dat de pil al minder werkt omdat het weer bijna tijd is voor de volgende. Dat heb je natuurlijk niet als je de pil sochtends geeft.
(Nu is niet aan elk paard te merken wanneer ze de pil hebben gehad natuurlijk, maar aan mijn pony merk ik het wel wanneer hij toe is aan de volgende. Zijn score was "verhoogd" met 12, niet schrikbarend hoog dus maar hij had er erg veel last van..)
Waratje
Geplaatst: 22-07-15 10:42
Ik geef ook gewoon 's avonds, hoor. Geen probleem.
Gisteren op de televisie bij horse and country het onderwerp hoefbevangenheid, EMS, PPID, hormoonhuishouding en overgewicht. Ik vond het een goed verhaal, goede uitleg, dus misschien interessant om te kijken.
AaronYve
Geplaatst: 22-07-15 11:20
Ik geef de pil ook 's avonds. Toen mijn paard opnieuw geprikt werd voor de test was dit 's middags gebeurd en had hij dus nog geen pil gehad en waren de waardes goed
Anoniem
Geplaatst: 22-07-15 11:27
Ik geef hem juist s'ochtends en kan mij eigenlijk juist weer heel goed voorstellen, dat als je nog wat met je paard doet, zoals rijden, je dat juist doet voordat het pilletje erin gaat, omdat ik bij mijn pukkie heel lang het inslagmoment van het pilletje heb waargenomen en die is er altijd een beetje tam van de eerste uurtjes...
Britta31
Afgelopen vrijdag heeft mijn paard meegedaan aan de gratis bloedtest en nu werd ik zojuist gebeld dat zijn uitslag 14 is en de normaalwaarde zou onder de 10 moeten zijn. Advies is om in september opnieuw bloed te prikken. Betekent dit nu dat mijn paard cushing heeft? Of hoeft het nog niks te betekenen omdat het licht verhoogd is? Hij is overigens pas 13.