[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:04

Heeui,
Mijn haf schuurde ook heel erg, maar ze is nu eigenlijk gestopt (komt ook omdat ze vanwege 't natte weer minder in de wei staat en dus minder kán schuren).

Nou had ik een vraagje?

Bestaat er iets om de manen te laten groeien,, want ze heeft halflange manen en hanenkam ;(

xx

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:06

bestond dat maar! :D
nee die van mij heeft ook gehavende manen,maar dat groeit in de winter wel weer bij.
volgend jaar zorgen dat je alles goed voor elkaar hebt zodat de manen heel blijven.
verder kun je niks doen vrees ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:20

Sanet schreef:
Mindim schreef:
Ik gebruik hier geen regendeken, gewoon de RSIH. Is dat noodzakelijk dan?

Ik heb mijn RSIH nog niet zolang en nu zijn de naden van het borststukklittenband al los, :(

Hoe lang staat je paard overdag buiten en heeft hij daar schuilmogelijkheden.
Een deken blijft langer nat dan een paardenvelletje. Dus als ze dan in veel wind staan, met een natte deken en het is koud, dan is dat wel vragen om problemen. Een paard zonder deken kan namelijk zijn haren omhoog doen, maar doordat die natte deken daarop ligt, kan dat niet. Daardoor kunnen ze zichzelf minder goed warm houden.

Wel gek dat die sluitingen nu al stuk gaan, dat hoort absoluut niet. Ik zou dus even met de deken terug gaan naar de winkel waar je hem gekocht hebt.

Hij staat 24/7 buiten, geen schuilstal, mar wel wat bomen. Hij heeft de deken nu een zes weken op. Hiervoor had ik altijd een Pagony en die was heel snel droog, dus dat was nooit een punt. Hij wordt ook nooit echt nat onde de RSIH. Tenminste toen ik hem laatst na een fikse bui het land af haalde was hij niet noemenswaardig nat. Vanaf morgen gaat hij in de nachten weer binnen.
Ik weet hoe een vacht werkt, maar heb niet het idee dat hij er last van heeft. Hij is ook de enige die niet met zijn kont in de regen gaat staan, maar rustig door graast :D

Ik zal dan volgend jaar eens voor een ongevoerde regendeken gaan kijken, met hals, dan kan ik die verruilen in de regen met de RSIH.

Hoe de deken op die plek (borstklittenband)loslaat snap ik ook niet. Helaas kan ik me niet op de garantie beroepen, want we hebben de deken aan de hals vermaakt. We hebben het oren gedeelte er af gehaald. Maar ik heb wel een email gestuurd met de mededeling dat het vrij snel stuk is gegaan.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:25

Is trouwens de maatvoering van Bucas te vergelijken met de maatvoering van Rambo? Rambo past mijn paard goed, maar vind de ingevoerde regendekens met hals aan de dure kant.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:41

marietje schreef:
Zijn er nog paarden die nog veel jeuk hebben nu met al die regen? Mijn paard staat namelijk vanaf 9-8 dekenloos, jeukvrij. Voor mij is dit heel bijzonder, dus wilde even vergelijken of dat andere ook dekenloos staan of geen jeuk hebben met dit weer.

Die van mij staat er nog onder. Zo lang dat hij nog redelijk heftig reageert als ik in zn manenkam ga jeuken, blijft hij op!
Gister was het warm. Deken af om te poetsen en op te tuigen en hij was alweer heftig aan het reageren op de vliegen die op m kwamen zitten....Dus kan hier echt nog niet af!

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:48

Jaan81 schreef:
marietje schreef:
Zijn er nog paarden die nog veel jeuk hebben nu met al die regen? Mijn paard staat namelijk vanaf 9-8 dekenloos, jeukvrij. Voor mij is dit heel bijzonder, dus wilde even vergelijken of dat andere ook dekenloos staan of geen jeuk hebben met dit weer.

Die van mij staat er nog onder. Zo lang dat hij nog redelijk heftig reageert als ik in zn manenkam ga jeuken, blijft hij op!
Gister was het warm. Deken af om te poetsen en op te tuigen en hij was alweer heftig aan het reageren op de vliegen die op m kwamen zitten....Dus kan hier echt nog niet af!

Die van mij staat ook bloot en sinds ik verhuisd ben naar een andere stal schuurt hij zoieso niet meer.
Denk dat dit gedeeltelijk komt omdat hij nu alleen overdag buitenkomt en 's nachts binnenstaat en hij geen gras meer krijgt maar 2x voordroog en paddock....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:52

Die van mij heeft juist deze maand extra last.. Wanneer mocht nou ook alweer de eczeemdeken af? Ik vergeet het elk jaar. 8)7

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:59

als er geen vliegen meer zijn!

dus pas als het overdag echt onder de 8 graden blijft.
meestal zo pas rond oktober/november dus.
beetje afhankelijk van het weer, ene keer is het eerder als de andere keer :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:02

Die van mij staat 24/7 buiten (nu nog wel) en zal vanaf oktober ongeveer 's nachts naar binnen gaan en daarna, als ze niet meer op de wei kunnen overdag in de bak en 's nachts op stal.

Hij heeft gister trouwens zijn 2e prik vaccin gekregen. In 1x goed geprikt, jahoeoe! :D Nu moest hij al 0,3, vorige keer 0,15, volgende week 0,45 end aarna andere kleur vaccin en dan gaan we richting de 1,0!
*moet niet vergeten te kijken wat het nou precies is...*

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:44

deena8 schreef:
Heeui,
Mijn haf schuurde ook heel erg, maar ze is nu eigenlijk gestopt (komt ook omdat ze vanwege 't natte weer minder in de wei staat en dus minder kán schuren).

Nou had ik een vraagje?

Bestaat er iets om de manen te laten groeien,, want ze heeft halflange manen en hanenkam ;(

xx

Wat wel schijnt te helpen, ook tegen de jeuk, is Shapley's Mane and Tail grooming. Is vette stinkende rommel, maar helpt goed tegen jeuk en schilfers. En het haar gaat er redelijk snel weer terug van groeien.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:43

Kitten84 schreef:
Ik kom hier binnenrollen met een vraag.

Mijn shetje heeft bij zijn schoft zich helemaal kaal geschuurd. Hij heeft dit in enkele dagen gedaan.

Mijn stalbaas zegt dat het geen schurft is, daar was ik gelijk bang voor, maar wat is het dan wel?

Het is een grijze schuurplek en het is ook wat dikker daar.

De plek is vandaag weer compleet soepel en hij heeft ook niet opnieuw geschuurd. Ik zal morgen een foto maken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:44

heb bij wisse de regendeken vervangen voor vliegendeken icm de halsdeken. Zodra het weer onder de 20graden komt en regent gaat de regendeken er weer op.
Staart is echt nog gevoelig, of de billen ook, want toen ik naast zijn kont stond duwde hij zijn staart helemaal opzij. Ik raakte hem niet eens aan?!
Naja, zolang hij hem niet schuurt blijft het binnen de perken. Hoop dat het haar een beetje gaat teruggroeien binnenkort...
Ik haal trouwens veel losse haren uit de voorpluk iedere keer als ik hem onder deken vandaan haal, iemand enig idee waardoor dat kan komen?

Hier gaat de halsdeken/eczeemdeken af als het koud genoeg is, maar blijft hij onder regendeken staan.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:12

Harlie heeft op het onderste deel van de manenkam beschadigde huid als ik tussen de manen kijk. Bovenin waar de manen nog heel zijn is de huid nog goed.
Hij heeft volgens mij 1 dag geschuurd (tussen 2 dagen behandelen met Derfen-proefmonster in).

Denken jullie dat dit toch zomereczeem is?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:01

Getver, nu schuurt Tycho aan zn pluk, het enige stukje wat niet bedekt is door zn burka.... ;(

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:20

ik kan mijn paardje vandaag niet wassen maar wil toch haar schuurwondjes beetje behandelen. mag dit met betadine oplossing ipv shampoo ?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:56

al eens gevraagt nog geen andwoord gehad en wil ik tog graag weten.

geven jullie je paardjes het hele jaar door knoflook??
en zijn de manen sterker als ze lang of kort zijn??

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:30

Ik geen nooit knoflook. En imo zijn korte manen sterker als lange manen. Lang haar raakt sneller in de klit, dus je trekt het er ook sneller/gemakkelijker uit.
Daarom houd ik de manen van mijn Fries kort.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:04

Knoflook moet je idd het hele jaar doorgeven. Evt kun je de winter stoppen daarmee, maar in maart moet je echt weer beginnen anders ben je te laat voor het vliegenseizoen. Ik geef geen knoflook en geloof ook niet zo in de werking ervan tegen vliegen.
Het is wel bloedzuivererend.

honne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:08

Ik heb ooit begrepen dat je knoflook juist niet te lang achter elkaar mag voeren...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 14:14

Dat gaat alleen op bij grotere hoeveelheden (de kuren met geconcentreerde knoflook bijv). Kleine hoeveelheden zitten ook in exzeemmuesli verwerkt en dat geef je het hele jaar door.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:03

e_horse schreef:
Harlie heeft op het onderste deel van de manenkam beschadigde huid als ik tussen de manen kijk. Bovenin waar de manen nog heel zijn is de huid nog goed.
Hij heeft volgens mij 1 dag geschuurd (tussen 2 dagen behandelen met Derfen-proefmonster in).

Denken jullie dat dit toch zomereczeem is?

Edit:
Hij had vorig jaar nog veel meer jeuk en is enorm opgeknapt door het basisdieet van http://nicolette.hebing.net maar hij schuurt nu nog steeds. Hij kan sinds het dieet wel weer normaal voor de wagen lopen gelukkig, dus het is al sterk verbeterd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:43

Ik wil dit jaar ook echt eerder beginnen met de regendeken. Binnenkort toch die losse Protector hals maar mee naar stal en zien of dat een goede oplossing is samen met de regendeken. Want ik wil liever dit jaar niet weer scheren (zo'n gekke bruin/grijzige kleur krijgen ze dan). Maar eigenlijk hoop ik dat het nog wel een beetje mooi weer gaat worden, want ik vind het maar een deprimerende zomer.... met nog steeds stomme steekbeesten, dus dat schiet dan niet eens op. Als het dan toch een oliebol zomer is, dan ook maar zonder steekbeesten :o :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 13:21

Heb Meint alweer een paar weken onder de regendeken Sanet. Vind het maar niets als hij steeds met die natte eczeemdeken staat. Dus hup, regendekentje erover.
Kan ook best met deze temperatuur.
Hap (onze Haf) staat sinds vorige week weer met regenjas buiten.

Kan je die protector hals makkelijk vastmaken aan de deken?
Is dat een losse eczeemhals zeg maar?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:20

Ja, buiten is het wel fijn. Maar binnen is het bij ons op stal best wel warm. En ik wil niet dat ze eronder staat te zweten. Dat vind ik sneu :oops: ..

Die protector kan ik als het goed is (ik heb het nog niet geprobeerd) op exact dezelfde manier vast maken aan de deken als de losse halzen van mijn winterdeken en (ongevoerde) regendeken...Het lijkt in ieder geval hetzelfde systeem. Dus met 2 klittenbandjes aan beide kanten.
Ik zet even een herinnering in mijn telefoon, dat ik hem meeneem naar stal (anders ben ik voor de zoveelste keer op stal, zonder die hals :Y) ) en dan even ga proberen. Zal kijken of ik er ook even een fotootje van kan maken :D

Het is trouwens een gewone losse hals van een vliegendeken.
Afbeelding
Die hals dus.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:13

ik vind het nog vrij warm, vorige week was het even koud maar het weekend weer warm, dus heb Wisse na 2 dagen de regendeken weer afgehaald. Heb nu de eczeemdeken weer om ipv vliegendeken met eczeemhalsdeken.
Dan heeft hij al wat opliggen en houdt het hopelijk een beetje vacht tegen, als het niet meer steeds 18graden is gaat de regendeken op, of als het echt weer aanhoudend blijft regenen.