Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:56

Ziet er idd goed uit Geerke!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:07

geerke schreef:
die bulten heeft Pablo ook,al jaren....vooral met zijn hoofd omlaag.
Die zijn zelfs na 1.5 jaar pergolide niet weg.
Citaat:

De eerste foto is met hoofd omhoog , het lijkt wel alsof ze minder worden met het hoofd laag.
Net even een foto gemaakt van de patient.Hij mag vijf x met mij wandelen/grasjes eten.
Tussen de buien door.Je ziet de pleister zitten rechts achter aan de binnenkant.
Hij heeft net zijn twee spuiten ab gehad.
[ Afbeelding ]
[/quote]

Wow , hij ziet er super uit!
Verwen hem maar lekker.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:10

fargo schreef:
Nammie schreef:
mmm , je hebt gelijk.
Ff voelen...lijkt me ook gewoon vocht , voelt veel te zacht aan voor opgezette klieren.

Opgezette klieren zijn juist voornamelijk vocht. Dit komt door weerstandproblemen, echinacea druppels, DE aanpak voor dit soort dingen. Komt door de lage temperaturen buiten maar ook omdat het nog zo sterk afkoelt 'snachts en de paarden toch al een dunner vachtje krijgen richting zomer. Hierdoor ben ik ooit begonnen met geven van echinacea omdat mijn gewone ;-) paard dit in voorjaar en najaar altijd had.

Geerke - Pablo ziet er goed uit, houdt hij zich een beetje gedeisd?

Mijn ervaring is als de klieren zelf opgezet zijn , je ze als het ware kunt pakken ,dan zit het vocht in de klier.
Bij Fik kan je het niet pakken want het ''verdwijnt'' als je dat probeert , dus zit buiten de klier , tenminste dat is mijn logische gedachte...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:17

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:25

Ja, ik ken Dr Eustace persoonlijk. Op de site Equilife heeft hij overigens ok nog andere middelen voor IR/HB paarden .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:26

<<<<quote="Nammie"]
fargo schreef:
Nammie schreef:
mmm , je hebt gelijk.
Ff voelen...lijkt me ook gewoon vocht , voelt veel te zacht aan voor opgezette klieren.

Opgezette klieren zijn juist voornamelijk vocht. Dit komt door weerstandproblemen, echinacea druppels, DE aanpak voor dit soort dingen. Komt door de lage temperaturen buiten maar ook omdat het nog zo sterk afkoelt 'snachts en de paarden toch al een dunner vachtje krijgen richting zomer. Hierdoor ben ik ooit begonnen met geven van echinacea omdat mijn gewone ;-) paard dit in voorjaar en najaar altijd had.

Geerke - Pablo ziet er goed uit, houdt hij zich een beetje gedeisd?[/quote>>>

Mijn ervaring is als de klieren zelf opgezet zijn , je ze als het ware kunt pakken ,dan zit het vocht in de klier.
Bij Fik kan je het niet pakken want het ''verdwijnt'' als je dat probeert , dus zit buiten de klier , tenminste dat is mijn logische gedachte...

In mijn ervaring is het toch een weerstandsprobleem als je daar vocht hebt zitten en of dat nu in of buiten de klier zit, laat ik even in het midden..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:29

Eens met Fargo - de lymfeklieren kunnen door allerlei oorzaken opzwellen maar meestal is er wel iets aan de hand met de weerstand. Vergis je overigens niet met de speekselklier - die kunnen ook door langdurig gras kauwen ook opzwellen. Maar die zitten niet op de plek waar de dikke klieren van dit paard zitten - die lymfeklier zit hoger en is op deze foto nr 1 van de serie) duidelijk te zien ( lopend vanaf het oor naar beneden. De speekselklier zit lager)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:41

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 18:53

Jannepauli schreef:
Eens met Fargo - de lymfeklieren kunnen door allerlei oorzaken opzwellen maar meestal is er wel iets aan de hand met de weerstand. Vergis je overigens niet met de speekselklier - die kunnen ook door langdurig gras kauwen ook opzwellen. Maar die zitten niet op de plek waar de dikke klieren van dit paard zitten - die lymfeklier zit hoger en is op deze foto nr 1 van de serie) duidelijk te zien ( lopend vanaf het oor naar beneden. De speekselklier zit lager)

Hij had net ook een vochtbult onder zijn kin hangen.
Afbeelding

Mijn idee is dat als er in het lichaam een infect zit , de dichtsbijzijnde klieren het eerst gaan werken.
Dat werken uit zich door het opzetten ervan.
Dit is echt allemaal vocht ,het zit buiten de klieren , zelfs op plekken waar geen klieren zitten zoals die bult onder de kin.

Het kan toch niet zo zijn dat hij sinds hij is gestart met de prascend opeens allemaal symptomen krijgt van Cushing , terwijl hij hiervoor alleen maar die epileptiforme aanvallen had , en wat lichte stemmingswisselingen...Ik begrijp jullie reactie volkomen hoor , en zal hem zo ff tempen , mannetje is thuis.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:06

Als ik kijk naar mijn eigen klieren als die dik zijn, dan zijn ze hard.
Ik denk ook vocht maar tempen kan geen kwaad natuurlijk. Hij kan ook per toeval een virusje meepakken.
Mijne had 2 stalbenen achter, de dag nadat ik de pergolide startte. 1 Been dikker dan het andere..
Tegelijkertijd had hij een hoefzweer en wist ik niet meer waar wat nu van kwam...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:20

fargo schreef:
@mini Met mensendruppels echinacea geef je 1 a 2 keer per dag 30 druppels en als er echt iets speelt 40 druppels dus ik denk dat dit hier ook ongeveer zal gelden.

Dank je wel, alleen vraag ik mij nu dus af wat dan normaliter de dosering voor mensen is? Ik heb namelijk de druppels voor huisdieren en dan kan ik e.e.a. vergelijken.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 19:40

Net de dierenarts aan de telefoon gehad , kan namelijk als het erger wordt wel link worden [benauwdheid door vochtophoping rondom de keel]
Ook het escalerende gedrag besproken. Hij zou de arts van BI een sms sturen en mij verder op de hoogte houden.
[hij schijnt daar goed contact mee te hebben]

Ik heb hier die link geplaatst over vrije radicalen die de ''ontvangstcellen'' van hormonen in de hersenen kapot maakt waardoor Cushing zou ontstaan.
Het is officieel nog niet bewezen , maar de arts die dus betrokken is bij verdere onderzoeken van Prascend heeft dit alwel bevestigd , dat ze dat ook terugvonden in onderzoeks resultaten. Ze gaan hier nog verder onderzoek naar doen.
Je kunt dus wel degelijk het proces vertragen door antioxidanten te geven , zoals vit e.
En alles vermijden wat verhoogde vrije radicalen kan geven hoort daar natuurlijk dan ook bij...

Ook had mijn dierenarts gevraagd hoe het nou fysiologisch in elkaar steekt met die epileptiforme aandoeningen.
Dit wordt veroorzaakt door beschadiging van zenuwcellen. Helaas was ik te overdonderd dat ik dezelfde dierenarts aan de telefoon kreeg die Maike had in laten slapen , om hier nog meer over te vragen.
Maar dat zal ik zeker doen bij mijn volgende contact.

Hier nogmaals de link.
http://wolfecreekequine.drupalgardens.c ... isease.pdf

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:49

Vervelende bijwerkingen...
Hoe is zijn temp?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:55

37,6.

Moes wel de prascend halveren , en 2 dagen aanzien.
Zakt het dan niet af , dan moest ik stoppen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:59

Netjes.
Ja, verstandig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:44

minimelona schreef:
fargo schreef:
@mini Met mensendruppels echinacea geef je 1 a 2 keer per dag 30 druppels en als er echt iets speelt 40 druppels dus ik denk dat dit hier ook ongeveer zal gelden.

Dank je wel, alleen vraag ik mij nu dus af wat dan normaliter de dosering voor mensen is? Ik heb namelijk de druppels voor huisdieren en dan kan ik e.e.a. vergelijken.

Dat is een goede, moet je even zoeken/googelen bij Bloem Echinacea extra forte.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:50

Vervelend dat Fik zo reageert . Die boosheid en de opgezette klieren .
Bij Zinti merk ik maar 1 ding . Ze heeft het warm . Terwijl de temp gewoon is .
Gisteren stond ze in de stromende regen te suffen . Het stopte met regenen . En de damp sloeg van haar af .
Ze zit verder goed in haar vel . Heb haar kalm aan wat gewerkt wat lange teugelen ed.
Tandarts is geweest . Voor het eerst is er wat diastase gezien . In de gaten houden omdat ze nu makkelijker ontstekingen in de mond kan krijgen .
Morgen rondje buiten uit rijden . Kijken of ze relaxter is .
Heb vanmorgen een halve prascend gegeven en vanavond nog een kwart . Vanaf morgen geef ik haar smorgens 3/4e en dat doe ik weer 5 dagen en dan zit ik na een opbouw van net geen 3 weken op de dosering die doc adviseerde .
Ben benieuwd of er dan wat meer merkbaar/ zichtbaar wordt .
Door de regen heeft ze bijna de hele week zonder Boett eczeemdeken kunnen lopen . Vanavond moest ik hem helaas weer opleggen . Muggen erg agressief !
Waardoor ze weer wat geschuurd heeft aan staart .
Toch reageert ze minder als vorig jaar .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:01

@nammie mijn merrie had de eerste weken dat ik begon met de pergolide dikke benen op stal en een gezwollen/tranend oog... ook vochtophopingen dus....dacht ook toen van hoe is het mogelijk? Begint een mens met die medicatie en dan krijgt ze der juist die cushing-symptomen van 8)7 Terwijl ze dit voorheen nooit had... De DA had ook aan haar contactpersoon bij BI gevraagd of ze een bloedonderzoek wilden '' sponsoren '' naar iets met de eiwitvertering die zou wijzigen onder invloed van pergolide ( juiste uitleg weet ik niet meer zo...was tamelijk ingewikkeld :? ) en die dus de vochtophopingen zouden kunnen verklaren...maar helaas..BI zei neen. Hun antwoord '' Als die symptomen nu langzamerhand verdwijnen ( wat bij mijn merrie dus het geval was ) , zal het wel een reactie op de pergolide geweest zijn ...''
Enige wat ik mij kan bedenken, is dat als er genoeg paarden die vochtophopingen krijgen en dit via de DA aan BI gemeld wordt, het misschien volgend jaar op hun bijsluiter als '' nevenwerkingen '' staat ....
Ik duim mee voor je dat het bij jouw paardje ook verdwijnt en je gewoon de pillen kan blijven geven !

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:08

Nammie schreef:
Net de dierenarts aan de telefoon gehad , kan namelijk als het erger wordt wel link worden [benauwdheid door vochtophoping rondom de keel]
Ook het escalerende gedrag besproken. Hij zou de arts van BI een sms sturen en mij verder op de hoogte houden.

Ik heb hier die link geplaatst over vrije radicalen die de ''ontvangstcellen'' van hormonen in de hersenen kapot maakt waardoor Cushing zou ontstaan.
Het is officieel nog niet bewezen , maar de arts die dus betrokken is bij verdere onderzoeken van Prascend heeft dit alwel bevestigd , dat ze dat ook terugvonden in onderzoeks resultaten. Ze gaan hier nog verder onderzoek naar doen.
Je kunt dus wel degelijk het proces vertragen door antioxidanten te geven , zoals vit e.
En alles vermijden wat verhoogde vrije radicalen kan geven hoort daar natuurlijk dan ook bij...

Ook had mijn dierenarts gevraagd hoe het nou fysiologisch in elkaar steekt met die epileptiforme aandoeningen.
Dit wordt veroorzaakt door beschadiging van zenuwcellen. Helaas was ik te overdonderd dat ik dezelfde dierenarts aan de telefoon kreeg die Maike had in laten slapen , om hier nog meer over te vragen.

Hier nogmaals de link.

Bedankt voor de link! Interessant leesvoer.
Wat betreft vrije radicalen: een overschot aan ijzer is slecht voor het lichaam en zorgt voor het ontstaan van vrije radicalen. Ook iets om in de gaten te houden dus!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:08

Op de bijsluiter die ik laatst gevonden had stond ook iets over vocht vast houden oid. Heb het toen hier ook gepost dacht ik, maar we gaan zo hard..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:15

Oke , fijn om te horen Pandora. Grappig ook dat jouw dierenarts het gemeld heeft.
Net laatste voerronde gedaan , gedrag onuitstaanbaar ,maar de vochtbulten onder zijn kin zijn al voor de helft verminderd.
Hij had vanochtend al een halve tablet gehad , maar de 1/4 tablet van vanavond overgeslagen.

Ik zie in mijn werk teveel ellende van oedeem om het niet serieus te nemen.[werk op cardiologie/long afd]

ff off topic; ben helemaal gelukkig , heb nieuwe gsm , simpel hoesje besteld bij de hema met een hele mooie foo van Maike erop.

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:17

Zinti deed het ook ..die schouders waren echt vocht platen . Ze kwamen en gingen .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:18

Zinzi_jewel schreef:
Vervelend dat Fik zo reageert . Die boosheid en de opgezette klieren .
Bij Zinti merk ik maar 1 ding . Ze heeft het warm . Terwijl de temp gewoon is .
Gisteren stond ze in de stromende regen te suffen . Het stopte met regenen . En de damp sloeg van haar af .
Ze zit verder goed in haar vel . Heb haar kalm aan wat gewerkt wat lange teugelen ed.
Tandarts is geweest . Voor het eerst is er wat diastase gezien . In de gaten houden omdat ze nu makkelijker ontstekingen in de mond kan krijgen .
Morgen rondje buiten uit rijden . Kijken of ze relaxter is .
Heb vanmorgen een halve prascend gegeven en vanavond nog een kwart . Vanaf morgen geef ik haar smorgens 3/4e en dat doe ik weer 5 dagen en dan zit ik na een opbouw van net geen 3 weken op de dosering die doc adviseerde .
Ben benieuwd of er dan wat meer merkbaar/ zichtbaar wordt .
Door de regen heeft ze bijna de hele week zonder Boett eczeemdeken kunnen lopen . Vanavond moest ik hem helaas weer opleggen . Muggen erg agressief !
Waardoor ze weer wat geschuurd heeft aan staart .
Toch reageert ze minder als vorig jaar .

Ze zit toch niet nog dik in haar vacht?

Fik krijgt al kurkuma , en de magnesium is in bestelling.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:20

10tje2 schreef:
Nammie schreef:

Hier nogmaals de link.

Bedankt voor de link! Interessant leesvoer.
Wat betreft vrije radicalen: een overschot aan ijzer is slecht voor het lichaam en zorgt voor het ontstaan van vrije radicalen. Ook iets om in de gaten te houden dus!

Klopt! en das zo moeilijk...
fe gehalte in mijn hooi is 7 keer de adh...ik ben al bezig om regenwatersysteem te bedenken zodat ze hier ook geen ijzer meer binnenkrijgen van het drinkwater.
Likstenen zijn zonder ijzer , meer kan ik er niet tegen doen vrees ik...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 23:22

fargo schreef:
Op de bijsluiter die ik laatst gevonden had stond ook iets over vocht vast houden oid. Heb het toen hier ook gepost dacht ik, maar we gaan zo hard..

Ja klopt , toen schreef je nog dat dat maansgezicht heette of zoiets.
Ik was bij Fik alleen bang dat die oedemen misschien verhoogde druk gaven in zijn schedel...
Nog niks vernomen van dierenarts , dus het zal wel meevallen , anders had hij hier al voor de deur gestaan.
Hij begon over benauwdheid , oedeem rondom de keel , maar het neemt al af , gelukkig...
Laatst bijgewerkt door Nammie op 24-05-13 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt