[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:52

tamary schreef:
Met een flesje van 250ml moet je een jaar toekunnen. 1 op 5 verdunnen om het op te spuiten. Daarvoor heb je dus een sprayflacon nodig. Die heb ik bij de drogist gehaald, de allergoedkoopste waar je de dop af kan draaien, inhoud eruit (was haargel geloof ik) goed schoonspoelen , pompje doorspuiten met water en vullen met Sioskin en water. Genoeg maken voor maximaal 1 week, daarna gaat het kristaliseren en is het niet meer bruikbaar. Flacon voor de oplossing is 150 ml en dat is meer dan zat om een week mee toe te kunnen. Heb totaal 120ml gemaakt, maar had aan de helft wel genoeg gehad. Nu spuit ik al niet eens elke dag meer.
Moet wel erbij zeggen dat ik denk dat de combi van het gras af en sioskin (of welk ander anti-jeuk medicijn dan ook vrij essentieel is. Ik kom nl nu hij voornamelijk hooi krijgt bijna geen nieuwe plekjes tegen, terwijl ik bv wel af en toe steekbulten van andere insecten zie, ook bij de plekken waar hij schuurde.

waarom niet gewoon een plantenspuit?

indi gaat tot nu toe ook goed, al lijkt t alsof de onderkant van haar staart dunner wordt. kan ook van t slepen door t hoge gras komen. gras staat tot aan de buik zowat Tong uitsteken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:57

ikenindi schreef:
tamary schreef:
Met een flesje van 250ml moet je een jaar toekunnen. 1 op 5 verdunnen om het op te spuiten. Daarvoor heb je dus een sprayflacon nodig. Die heb ik bij de drogist gehaald, de allergoedkoopste waar je de dop af kan draaien, inhoud eruit (was haargel geloof ik) goed schoonspoelen , pompje doorspuiten met water en vullen met Sioskin en water. Genoeg maken voor maximaal 1 week, daarna gaat het kristaliseren en is het niet meer bruikbaar. Flacon voor de oplossing is 150 ml en dat is meer dan zat om een week mee toe te kunnen. Heb totaal 120ml gemaakt, maar had aan de helft wel genoeg gehad. Nu spuit ik al niet eens elke dag meer.
Moet wel erbij zeggen dat ik denk dat de combi van het gras af en sioskin (of welk ander anti-jeuk medicijn dan ook vrij essentieel is. Ik kom nl nu hij voornamelijk hooi krijgt bijna geen nieuwe plekjes tegen, terwijl ik bv wel af en toe steekbulten van andere insecten zie, ook bij de plekken waar hij schuurde.

waarom niet gewoon een plantenspuit?

Te groot, je moet een minimale hoeveelheid vloeistof in die flacon hebben, anders komt het er niet uit. plantenspuiten zijn meestal 1/2 L, dan moet je heel veel aanmaken, het is vrij zuinig in gebruik maar blijft na aanmaak met water maar een week goed. Daarna kristaliseerd het en kan je het niet meer op spuiten.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:58

wat wordt trouwens meer aangeraden?
sweet ich of cojasol

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:39

Hallo,

Is hier iemand bekend met het uitvallen van de manen door het dragen van een eczeemhalsdeken?
Vandaag vlogen de bosje haar eruit Verdrietig
Weet iemand hier meer van?

Groetjes Susanne

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:13

vandaga is bij mij bij de reambo sweet ich hoody de bilriem stuk is erafgegaan, hoe kan die er weeropgemaatk worden?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:21

Licor gaat nog steeds erg goed met de Rambo Sweet Itch Hoody.

Afbeelding

Eens per week smeer ik zijn manenkam nog in met Liberate, om zijn huid soepel te houden.

Zo zien zijn manen er nu uit Lachen (vorig jaar was dat kortere stukje van schoft tot midden hals helemaal kaal...)
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:22

het kan zijn dat de deken de manen een beetje verstikt
welke deken heb je carolshadow?

angelax, is hij er echt gewoon netjes vanaf, het stiksel los zeg maar , of is ie gescheurd?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:23

Idra, ziet er idd goed uit Ja

willen jullie trouwens morgen om vanaf half twaalf even flink voor me duimen?
kan er nu even niets over zeggen, maar als ik morgenmiddag weer terug ben licht ik jullie wel in of het duimen geholpen heeft Haha!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:27

okee is goed:D zinaldo's manen zijn echt lang.

eeuuhhmm.. het is er laat maar zeggen afgebroken aand e katn waar het vast zit is die er nu los van laat maar zeggen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:32

De Ivanhoe halsdeken ligt erop

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:52

angelax schreef:

eeuuhhmm.. het is er laat maar zeggen afgebroken aand e katn waar het vast zit is die er nu los van laat maar zeggen

als het los is aan de kant waar de riem aan de deken vast zit genaaid zou je dit kunnen laten repareren bij een ruiterzaak met reparatie service
of met de hand op je gemakje met heel stevig garen (staalgaren oid) kunnen vastnaaien

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:45

CarolShadow schreef:
Hallo,

Is hier iemand bekend met het uitvallen van de manen door het dragen van een eczeemhalsdeken?

Groetjes Susanne

dit valt mij dus ook op bij mijn pony!! (heb een bucas buzz off)
manen vallen uit... als je met een vlakke hand over zn manen gaat zie je ze zo naar onder vallen..
maar ik ben aan het twijfelen of mijn pony wel eczeem heeft.. manen vallen uit, hij heeft geen ros van schuren, hij heeft geen schilvers, de huid op de manenkam is helemaal gaaf en..
van zn staart heeft hij helemaal geen last van kale plekken.. wel haar uitval van zowel manen als staart

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 22:51

Ja hier nog een waar de pony wat last had van haaruitval zowel in manen als staart. Pony schuurt verder ook niet. Heeft wel een eczeemdeken op sinds dit jaar ivm waarschijnlijk eczeemplekken.
Dierenarts komt morgen langs en ik ga laten onderzoeken of het echt zomereczeem is of eczeem door mijt, schimmel etc.

Carolshadow & Moniekk: Hoevaak halen jullie de deken van jullie paarden af? Ik probeer nu elke dag de deken er even af te halen en verder zorg ik dat ik 2x daags de deken naar voren trek zodat hij niet 'trekt' op de boeg en de manenkam.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:02

Bij de Rambo zit er in de hals zo'n zijde-achtige stof die ervoor zorgt dat de manen heel blijven. Ik bind ze wel op in vlechtjes onder de deken...

Als ik niet rijd, gaat de deken er niet af (die ligt eigenlijk altijd goed en trekt of knelt nergens), als ik wel rijd natuurlijk wel en dan verzorg ik zijn manen meestal nog wat met Liberate.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:15

Staan die paarden met uitvallende manen alleen of met andere paarden?
Amber haar manen dunnen ook uit bij de schoft en daar omheen, maar ik denk zelf dat dat komt van het kroelen met de andere paarden.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:20

ja dat denk ik dus ook want dat heb ik ook

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:21

Sonja_vR schreef:
angelax schreef:

als het los is aan de kant waar de riem aan de deken vast zit genaaid zou je dit kunnen laten repareren bij een ruiterzaak met reparatie service
of met de hand op je gemakje met heel stevig garen (staalgaren oid) kunnen vastnaaien

maar dat mag toch niet van zo'n dure deken ? kunnen ze er zelf niet wat aan doen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:26

CarolShadow schreef:
Hallo,

Groetjes Susanne

vlechtjes in de manen maken wil wel helpen. dan schuurt de deken minder over de manen. evt bij t einde(daar schuurt die van mij t meest over de manen) een bontje er in naaien?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:28

Alet schreef:
Staan die paarden met uitvallende manen alleen of met andere paarden?
Amber haar manen dunnen ook uit bij de schoft en daar omheen, maar ik denk zelf dat dat komt van het kroelen met de andere paarden.

die van mij staat met n ander paard, maar heeft het echt alleen net achter haar oren heel erg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:34

angelax schreef:
Sonja_vR schreef:

maar dat mag toch niet van zo'n dure deken ? kunnen ze er zelf niet wat aan doen?

dat is idd nog ene punt, hoe lang heb je de deken
anders even contact opnemen met verkoper/fabrikant

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:36

die van mij staat samen met een welsh a jaarling hengstje. ik haal de deken er meestal ff af als ik er ben om te zalven enz..
momenteel is de deken er ook af want ik heb m in de wasmachine zitten.
wat me opvalt is dat de deken niet kapot is.. en je zou denken.. als hij echt schuurt zou ik dat toch moeten zien aan de deken? maar er is dus niks te zien..
het welshje is nu behoorlijk 'hengst' aan het worden, hij bespringt de haflinger en ze kroelen veel samen
als die welsh de schuldige zou zijn zou ik dit toch ook moeten zien aan de deken?
morgen komt de dierenarts langs om de a pony nog even zijn 2e enting te geven (gewoon jaarlijkse enting)
en ik ga het er dan nog even met hem over hebben.. want er zijn wel kale plekken op de manenkam.. maar als het echt eczeem is zou de deken toch ook kapot moeten zijn van het schuren??? en dat is niet zo! zijn er nog ander aandoeningen die op eczeem lijken en waar de manen van uitvallen?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:38

ik heb de deken 1.5 maand ongeveer, maaar hij is echt zwart zo vies.
hebbe jullie trouwens ook bij de voorbenen dat daar wondjes zijn ?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:41

ikenindi schreef:
CarolShadow schreef:
Hallo,

Groetjes Susanne

vlechtjes in de manen maken wil wel helpen. dan schuurt de deken minder over de manen. evt bij t einde(daar schuurt die van mij t meest over de manen) een bontje er in naaien?

Had ik vorig jaar ook. Nu gaat het een stuk beter. Ik vlecht de manen niet meer maar doe er iedere keer anti klit in. Daardoor blijven ze glad en gaan ze er op de een of andere manier niet meer uit. Was een tip van een stalgenootje die dat ook doet. Ik vlecht de manen dus niet meer. Ik zal wel ff een fotootje maken van hoe de manen er nu uit zien.

Groetjes,

Aline

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:41

angelax schreef:
ik heb de deken 1.5 maand ongeveer, maaar hij is echt zwart zo vies.
hebbe jullie trouwens ook bij de voorbenen dat daar wondjes zijn ?

die van mij krabt/bijt tussen zijn voorbenen net daar in die holtes.
de deken is denk ik zwart omdat je de manenkam zalft (of is hij niet alleen extreem zwart op de manenkam)? want de zalf gaat ook in de deken zitten bij de manenkam en t stof blijft daar dus allemaal aan plakken dus best logisch Lachen
deken duw je makkelijk in t wasmachien Lachen mijn bucas buzz off hangt weer fris en fuitig buiten te drogen.. mag m wassen op 40 graden en is weer zo droog..
Laatst bijgewerkt door moniekk op 17-06-08 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:42

ik gebruik geen zalf en juist vooral bij de rug omdat hij veel ligt enzo